Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #76 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Så er jeg sjeleglad for at dine følelser ikke spiller den minste rolle i hva jeg velger å legge i påskeegget til mine barn. Din mindreverdighetsfølelse får du slite med selv. Anonymkode: d40a5...bd5 Aaaaaaaha ha ha ha for en latterlig måte å forsøke seg på hersketeknikk på. Barnslige barnslige menneske. Anonymkode: e394b...d2e
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #77 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Har påsken gått over til å gi barna gaver, og hvorfor det i så fall? Hvorfor fyller dere eggene med gaver? Anonymkode: e93fc...b58 Hvorfor ikke? Anonymkode: 2f9e9...1a5
Admin Skrevet 6. april 2022 #78 Skrevet 6. april 2022 Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporinger. Admin
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #79 Skrevet 6. april 2022 Jeg kan ikke på noen som helst måte forstå hvorfor andres innhold i påskeegget skal by på så mye drama og diskusjon. Hvorfor bry seg om hva andre gjør angående dette? Anonymkode: fdb3e...b24
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #80 Skrevet 6. april 2022 Admin skrev (3 minutter siden): Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporinger. Admin Mitt innlegg er blitt slettet, selv om det ikke inneholdt noen av delene. Anonymkode: 9df95...85f
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #81 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg kan ikke på noen som helst måte forstå hvorfor andres innhold i påskeegget skal by på så mye drama og diskusjon. Hvorfor bry seg om hva andre gjør angående dette? Anonymkode: fdb3e...b24 Det er selvfølgelig fordi forbruk og kjøpepress må stoppe. Det burde vært reversert for lenge siden. Jeg fatter ikke at foreldre ikke tenker mer ansvarsbevisst både når det gjelder moral om hva en lærer barna og et helt meningsløst forbruk. Alt handler om å kjøpe og å gi gaver. Påsken har ingenting med gaver å gjøre. Men det er klart, at alt skal handle om å bruke penger på barn som ikke trenger det i det hele tatt. Så sitter man og er både flåsete og likegyldig overfor en ting som faktisk bør bli reflektert litt over. Det er tragisk at voksne skal være så umodne. Anonymkode: c11f2...095
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #82 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det handler ikke om påskeegg, og det er derfor jeg reagerer. Det handler om flere gaver til hvert enkelt barn. I vår privilegerte verden syns jeg at det er horribelt på flere måter å drysse gaver over barn som har ferie med kos og god mat. Så nei, det er langt fra en liten ting for oss som har moral og evner å reflektere og sette ting i perspektiv. Anonymkode: e93fc...b58 Mine barn får julegaver, påskeegg og bursdagsgaver. Det er tre ganger i året. Det er akseptabelt for meg. Jeg har plenty av perspektiv og moral F.eks har ikke jeg tatt fly annet enn i jobben på 5 år. Det betyr ingen utenlandsferie på mine barn. De arver klær, vi kjøper brukt på Finn.no og spiser lite kjøtt. Vi kaster også svært lite mat. Det er du som mister helt perspektivet her. Anonymkode: fc9cc...51c
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #83 Skrevet 6. april 2022 Poenget er at ingen blir fattigere eller rikere av at mine barn får kortstokk, sokker, blad og snop i sitt DIGRE påskeegg. Men barna mine blir kjempeglade og koser seg med innholdet hele påsken. Og i år skal jeg kose meg litt ekstra mens jeg lager dem klar, i visshet om at et eller annet sted sitter du og ruger over ditt lille egg mens du skjærer tenner over at andre velger annerledes. Litt skadefryd på tampen der, altså. Anonymkode: 650e7...a88
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #84 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Mine barn får julegaver, påskeegg og bursdagsgaver. Det er tre ganger i året. Det er akseptabelt for meg. Jeg har plenty av perspektiv og moral F.eks har ikke jeg tatt fly annet enn i jobben på 5 år. Det betyr ingen utenlandsferie på mine barn. De arver klær, vi kjøper brukt på Finn.no og spiser lite kjøtt. Vi kaster også svært lite mat. Det er du som mister helt perspektivet her. Anonymkode: fc9cc...51c Hvorfor gir du gaver til barna kun fordi det er en ferieuke da? Hvis du er så bevisst. Holder det ikke med påskeegg eller hva er greia? Uansett så er ikke du et typisk eksempel her, og det vet du veldig godt også. Du er et unntak. Anonymkode: c11f2...095
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #85 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor gir du gaver til barna kun fordi det er en ferieuke da? Hvis du er så bevisst. Holder det ikke med påskeegg eller hva er greia? Uansett så er ikke du et typisk eksempel her, og det vet du veldig godt også. Du er et unntak. Anonymkode: c11f2...095 Unntak av hva? Anonymkode: 650e7...a88
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #86 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor gir du gaver til barna kun fordi det er en ferieuke da? Hvis du er så bevisst. Holder det ikke med påskeegg eller hva er greia? Uansett så er ikke du et typisk eksempel her, og det vet du veldig godt også. Du er et unntak. Anonymkode: c11f2...095 Er det bedre at det gis utenom ferie? Å få gaver (og her snakker vi ikke elsparkesykler, men bøker, sokker og håndkrem) tre ganger i året er ikke mye. Du er opptatt av overforbruk generelt og det er greit. Det er jeg også, men å gå etter påskeeggene er å bomme på målskiven. Anonymkode: fc9cc...51c
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. april 2022 #87 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Det er selvfølgelig fordi forbruk og kjøpepress må stoppe. Det burde vært reversert for lenge siden. Jeg fatter ikke at foreldre ikke tenker mer ansvarsbevisst både når det gjelder moral om hva en lærer barna og et helt meningsløst forbruk. Alt handler om å kjøpe og å gi gaver. Påsken har ingenting med gaver å gjøre. Men det er klart, at alt skal handle om å bruke penger på barn som ikke trenger det i det hele tatt. Så sitter man og er både flåsete og likegyldig overfor en ting som faktisk bør bli reflektert litt over. Det er tragisk at voksne skal være så umodne. Anonymkode: c11f2...095 Påsken for DEG har ingenting med gaver å gjøre. Påsken for andre kan godt ha med gaver å gjøre. Gaver kan også fint være ting barna uansett hadde fått . En bok, nye sokker, tannbørste med artig motiv, termos eller i vårt tilfelle ; håndballklister . Får man de tingene man ellers hadde fått fordi de trengs så er det både litt morsommere og nyttig samtidig. Mine unger synes i alle fall at sånt er gøy . Her er det termos fordi den han hadde er ødelagt, klister fordi det trengs, bok fordi vi kjøper bøker for å hylle leselyst, sokker fordi det trengs og ikke minst litt godis fordi det hører med. Man kan fint være praktisk og gjøre det morsomt samtidig.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #88 Skrevet 6. april 2022 Vi tar oss alltid fri i påsken slik at vi får én uke ferie. Vi reiser da på hytten. Da har vi laget oss en påsketradisjon med påskeegg-jakt tidlig i uken. Selv om ungene nå er store elsker de denne skattejakten. Det er oppgaver som må løses underveis så det tar litt tid å lete. Påskeegget vårt inneholder godteri. Det er litt mer enn de vanligvis spiser på en lørdag, men det skal vare hele påsken. Til påsken, men ikke i påskeeggene, kjøper vi også inn noen hobbysett der vi koser oss med å lage noe sammen. Får vi besøk av yngre barn sørger vi for at det vi kjøper inn passer med alder. Ettersom vi er vekkreist får vi mye mer slik tid sammen til slike hobbyprosjekter. Vi spiller også mye spill, men det har vi fra før. Vi har hatt venner med på hytten som har andre tradisjoner. Der lærte vi - på den kleine måten - at vi bør avtale hvor listen ligger på forhånd. Til vårt forsvar så hadde vi ikke fått med oss at folk puttet andre ting enn godteri i eggene. Vennefamilien hadde andre tradisjoner der påskeeggene var enorme og fylt til randen med snop og dyre ting. Det var ikke spill eller andre ting som gikk å bruke eller lage samme (som hobbyting), men var personlig som smykker, kinobillett osv. Foreldrene ble litt ubekvem da barna deres fant den ene skatten etter den andre, viste til våre og var helt sjokkerte over at våre hadde fått "SÅ lite!" Anonymkode: 20388...fc3
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #89 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Er det bedre at det gis utenom ferie? Å få gaver (og her snakker vi ikke elsparkesykler, men bøker, sokker og håndkrem) tre ganger i året er ikke mye. Du er opptatt av overforbruk generelt og det er greit. Det er jeg også, men å gå etter påskeeggene er å bomme på målskiven. Anonymkode: fc9cc...51c Påskeegg er et godt eksempel på en helt meningsløs utvikling. Som med kalendergaver til hundrelapper 23 dager i desember. Som et sinnsykt gavedryss til alle anledninger. Nå var det jo påskeegg som var tema, så derfor jeg kritiserte det. Anonymkode: c11f2...095
Admin Skrevet 6. april 2022 #90 Skrevet 6. april 2022 Tråden er ryddet for brukerangrep, negativ brukerdebatt og avsporinger. Admin
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #91 Skrevet 6. april 2022 Jeg er oppvokst med å få endel forskjellig i påskeegget og jeg er ikke bortskjemt av den grunn. Det var aldri mye godteri i egget, vi hadde alltid godteri stående fremme på bordet i min oppvekst så mamma så ikke noen grunn til å gi oss ett fullstappet egg når vi ikke spiste noe mer godteri om det var påske. Fikk gjerne ett påskegodteri oppi der og det var alt sv godteri. Om mamma kjøpte en pose med fox og satte på bordet kunne den stå der i flere uker før den ble tom og alle vi fire i huset forsynte oss når vi ville uavhengi av hvem dag det var. Så dette har jeg vidreført til mine barn (med unntaket av årene jeg hadde samboer som også hadde barn, da gikk ikke dette. De kastet seg over skåla og rensket den på sekunder) Jeg kunne på klær jeg uansett trengte, måtte vi ha nye farger så lå slikt i eggene, nytt spill vi skulle ha på hytta osv. Mine unger fikk ny pysj og en aktivitesbok i egget når de var mindre. Vi er alltid på hytta i påska og der bruker de pysj siden vi har utedo, dermed trengte de ny siden de hadde vokst ut av den de fikk ifjor. Egentlig kunne jeg bare kjøpt deg og lagt det i hylla, men deg var stor stas å få det i egget. De sier nå hvert år at de savner pysjen, men nå bruker de morgenkåper og de har sluttet å vokse så i gen grunn til å kjøpe pysj som ikke blir brukt. Jeg vet de får hodelykt i år. Bestefar har kjøpt til alle barnebarna. Lys på syklene fungerer ikke på hytta, de ruster opp av alt saltet i lufts, batteriene lekker og siden det er så ulent terreng holder de for kort. Jeg hørte mormor hadde kjøpt en kick og en eventyrsjokolade de får i eggene i år. Det er alt godteri de får. Jeg syns ikke unger trenger ett egg stappfult med godteri, men det er jo forskjell fra familie til familie hva de har for tradisjoner rundt dette. Mine unger spiser ikke så mye godteri. De fikk egg med godteri av farmor før, men de sa ifra selv at de ikke trengte dette siden de ikke spiste opp godteriet. Så nå er de hos de på lunsj istede om de er hjemme (de har kjøpt hus i spania så ikke alltid de er hjemme i norge i påska. Er de i spania så kjøper de en pose med godteri som de får på deling når de kommer hjem) Anonymkode: 832d6...6ae
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #92 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Om det er påskeegg så inneholder det godteri. Om du i din vulgærverden vil gi gaver i egget er det ikke lenger et påskeegg. Anonymkode: 0bbc9...c67 Riktig, du har skjønt det. Anonymkode: e2096...426
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #93 Skrevet 6. april 2022 Det er vel ikke noe nytt at mange barn i dag er bortskjemte? Har man ikke råd ril julegaver til 2000 per barn, nyeste telefoner, PlayStation, Xbox, kino, bardeland og 5 uker ferie på hotell så er man fattig. Anonymkode: 933ca...51c
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #94 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Riktig, du har skjønt det. Anonymkode: e2096...426 Hva er det da, om det ikke er påskeegg🤔 Anonymkode: 650e7...a88
Spurvugla Skrevet 6. april 2022 #95 Skrevet 6. april 2022 Påskeegg med godteri som tradisjon i Norge? Jeg er rotnorsk som noen, men jeg er faktisk oppvokst uten den tradisjonen. Vi malte på ordentlige egg og spiste kvikklunsj og appelsin hvis vi gikk på skitur. Denne tråden gir meg dermed en gylden anledning til å rante over andres valg og klage over at godterikulturen nå begynner å ta helt overhånd. (Pappegg fulle av godteri til påske! I tillegg til alle bursdager og hver lørdag! Og kino! Hvor skal dette ende?) På den annen side kan jeg også akseptere at andre bestemmer over sine barn i sine familier, og jeg i min. Jeg vet hva som gir meg mest ro i sjelen 😁
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #96 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Hvorfor skal du putte oppi noe annet enn snop? Det er påske, ikke julaften. Anonymkode: 340e0...7b6 Hvorfor bryr du deg om hva andre gjør?? Anonymkode: 82c75...6f2
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #97 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Her. Og i hodet på alle som ikke er helt blåst for kunnskap om hvordan man feirer de forskjellige høytidene. Anonymkode: 0bbc9...c67 Jeg synes folk som deg, som snakker slik om andre er helt blåste. Den verste sorten. Anonymkode: 82c75...6f2
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #98 Skrevet 6. april 2022 Enig i at det er enda blitt en grunn til det store skillet på fattig og rik. Og det å overøse med masse dyre ting. Anonymkode: b1754...4aa
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #99 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Selvfølgelig er det å skjemme bort barn å gi dem gaver kun fordi det er ferie og kos og god mat i flere dager. Som om det ikke var nok. Påskeegg er noe en skal ha godteri i og som de får påskeaften. Ikke lipgloss, bøker, kremer og sokker. Det er helt sprøtt. Anonymkode: e93fc...b58 Tanken har ikke slått deg at noen barn heller vil ha ett par kosesokker og en liten sjokolade enn ett sprengt påskeegg med smågodt? Barna her spiser ikke mye godteri. Skal de ikke få egg de da? Fordi kjerringer på barnimagen.no sier det. 😂 Her får de småting og godteri. Lykkelige barn. 😊Er det ikke det som er målet da? Å glede barna med noe annet enn godteri er vel bare bra. Tenk at noen skal kritisere meg for å ha en lipgloss oppi egget! Voksne folk! Anonymkode: 82c75...6f2
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #100 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Jaså? Da vet du ikke om de opprinnelige tradisjonene da. Det overrasker meg ikke. Påskeegget skal gis på påskeaften ifølge tradisjonen du tydeligvis har null peiling på. Anonymkode: e93fc...b58 Tradisjoner forandrer seg. Du får bare tåle det. At andre ikke gjør som deg. Hva har du med det å gjøre uansett? Spiller vel ingen rolle for deg og ditt liv? Anonymkode: 82c75...6f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå