Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #26 Skrevet 6. april 2022 Gud, jeg er glad for at barna mine er godt fornøyd med å kun få snop i påskeegget sitt. Så slipper jeg det problemet med å vri hjernen med å prøve å finne på hvilke "gaver" jeg skal legge oppi i år.. Anonymkode: 678fb...b77
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #27 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Hvorfor skal du putte oppi noe annet enn snop? Det er påske, ikke julaften. Anonymkode: 340e0...7b6 Vanskelig p svare på spørsmålet?? Anonymkode: 08ab2...73d
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #28 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Enig. Min venninne skjemmer bort barnebarna med påskeposer. Der oppi er det påskeegg med smågodt , noen hobby ting, potetgull, marsipan, drikke, sokker og luer. Kanskje mer også 😁 Anonymkode: 49b0a...190 Så koselig Anonymkode: 08ab2...73d
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #29 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Har påsken gått over til å gi barna gaver, og hvorfor det i så fall? Hvorfor fyller dere eggene med gaver? Anonymkode: e93fc...b58 Fordi vi vi vil sepvsagt Anonymkode: 08ab2...73d
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #30 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Godteri er det eneste som skal i påskeegg. Anonymkode: 0bbc9...c67 Nei, for det finnes ingen lov om det Anonymkode: 08ab2...73d
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #31 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Jeg spør igjen hvorfor dere gir barna gaver til påske? Tradisjonen er at de skal ha påskeegg på påskeaften. Når fant dere det for godt å forandre på den tradisjonen, og har dere noe godt svar på hvorfor dere endret på dette? Et det om å gjøre å drukne barn i gaver så fort dere ser en mulighet til det? Gi meg bare en eneste fornuftig grunn? Anonymkode: e93fc...b58 Eh nei, ingen tradisjon sier det. Anonymkode: 08ab2...73d
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #32 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Hun har helt rett da. Anonymkode: fdba6...06e Nei det har hun ikke, virkelig ikke Anonymkode: 08ab2...73d
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #33 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Nå er ikke målet mitt å få noen til å endre på "sine tradisjoner" heller. Hvorfor tror du det? Jeg vil bare si hva jeg mener om ting, og det er helt lovlig her det. Det spiller ingen rolle hva du syns er dumt. Tradisjonen var uansett som den var. Heldigvis er den fremdeles som den bør være hos mange enda. Anonymkode: e93fc...b58 Fordi du virker sint fordi andre ikke holder på tradisjonen som den opprinnelig var. Selvfølgelig spiller det en rolle for meg hva jeg synes er dumt. Akkurat som det gjør for deg. Anonymkode: 30c8e...a3c
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #34 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jaså? Da vet du ikke om de opprinnelige tradisjonene da. Det overrasker meg ikke. Påskeegget skal gis på påskeaften ifølge tradisjonen du tydeligvis har null peiling på. Anonymkode: e93fc...b58 Jeg er historiker og kan mye om de opprinnelige tradisjonene, og jeg lurer veldig på nøyaktig hvilken tradisjon du egentlig sikter til? Hvis du virkelig er opptatt av tradisjon, så regner jeg med at du gir barna dine kokt egg og ikke egg fylt med godteri. For det er den egentlige tradisjonen (som symbol på Jesu blod). Aller helst pent dekorerte. Dersom du først vil følge tradisjonen med fylte egg (og her antar jeg at det er den tyske du tenker på siden det er denne vi har adoptert i Norge), er det jo greit å huske på at de faktisk var fylt med BÅDE leketøy og godteri opprinnelige. Det var nemlig kommersielt allerede på slutten av 1800-tallet da de som produserte leker og godteri innså at her var det penger å tjene. I starten var det naturlig nok bare de rike som hadde denne tradisjonen, men et stykke utover 1900-tallet ble den mer allmenn, men da i en billigere versjon med bare litt godteri (fordi folk flest ikke hadde råd til leker også). Som du ser er tradisjon noe som ikke er konstant, men i stadig endring. Det er derfor helt legitimit å endre på den igjen. Eller innføre lokale variasjoner, som på 1800-tallet på Sørvestlandet der unge jenter gikk med et kokt (påske)egg mellom brystene hele dagen og så ga det til den gutten de likte best når kvelden kom. Anonymkode: 3a195...77d
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. april 2022 #35 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg er historiker og kan mye om de opprinnelige tradisjonene, og jeg lurer veldig på nøyaktig hvilken tradisjon du egentlig sikter til? Hvis du virkelig er opptatt av tradisjon, så regner jeg med at du gir barna dine kokt egg og ikke egg fylt med godteri. For det er den egentlige tradisjonen (som symbol på Jesu blod). Aller helst pent dekorerte. Dersom du først vil følge tradisjonen med fylte egg (og her antar jeg at det er den tyske du tenker på siden det er denne vi har adoptert i Norge), er det jo greit å huske på at de faktisk var fylt med BÅDE leketøy og godteri opprinnelige. Det var nemlig kommersielt allerede på slutten av 1800-tallet da de som produserte leker og godteri innså at her var det penger å tjene. I starten var det naturlig nok bare de rike som hadde denne tradisjonen, men et stykke utover 1900-tallet ble den mer allmenn, men da i en billigere versjon med bare litt godteri (fordi folk flest ikke hadde råd til leker også). Som du ser er tradisjon noe som ikke er konstant, men i stadig endring. Det er derfor helt legitimit å endre på den igjen. Eller innføre lokale variasjoner, som på 1800-tallet på Sørvestlandet der unge jenter gikk med et kokt (påske)egg mellom brystene hele dagen og så ga det til den gutten de likte best når kvelden kom. Anonymkode: 3a195...77d Fantastisk!
TinaK 1990 Skrevet 6. april 2022 #36 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Jeg spør igjen hvorfor dere gir barna gaver til påske? Tradisjonen er at de skal ha påskeegg på påskeaften. Når fant dere det for godt å forandre på den tradisjonen, og har dere noe godt svar på hvorfor dere endret på dette? Et det om å gjøre å drukne barn i gaver så fort dere ser en mulighet til det? Gi meg bare en eneste fornuftig grunn? Anonymkode: e93fc...b58 Her får barna kun godteri, men hvorfor har DU behov for forklaring hva andre gjør? Hvilken tradisjon? Har samtlige, eller må samtlige familier i hele Norges land ha en og samme tradisjon? Er påskeegg kun med godteri nedfelt i Norges lover? Skjerp deg! La andre familier gjøre som de vil!
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #37 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Jeg er historiker og kan mye om de opprinnelige tradisjonene, og jeg lurer veldig på nøyaktig hvilken tradisjon du egentlig sikter til? Hvis du virkelig er opptatt av tradisjon, så regner jeg med at du gir barna dine kokt egg og ikke egg fylt med godteri. For det er den egentlige tradisjonen (som symbol på Jesu blod). Aller helst pent dekorerte. Dersom du først vil følge tradisjonen med fylte egg (og her antar jeg at det er den tyske du tenker på siden det er denne vi har adoptert i Norge), er det jo greit å huske på at de faktisk var fylt med BÅDE leketøy og godteri opprinnelige. Det var nemlig kommersielt allerede på slutten av 1800-tallet da de som produserte leker og godteri innså at her var det penger å tjene. I starten var det naturlig nok bare de rike som hadde denne tradisjonen, men et stykke utover 1900-tallet ble den mer allmenn, men da i en billigere versjon med bare litt godteri (fordi folk flest ikke hadde råd til leker også). Som du ser er tradisjon noe som ikke er konstant, men i stadig endring. Det er derfor helt legitimit å endre på den igjen. Eller innføre lokale variasjoner, som på 1800-tallet på Sørvestlandet der unge jenter gikk med et kokt (påske)egg mellom brystene hele dagen og så ga det til den gutten de likte best når kvelden kom. Anonymkode: 3a195...77d Takk for et flott innlegg. Jeg venter i spenning på responsen fra de ihuga forkjemperne for snop og mot gaver. Jeg tipper faktisk at det blir heeeelt stille fra dem Anonymkode: d40a5...bd5
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #38 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Helt enig. Det er noe spesielt med foreldre som da må erstatte det tradisjonelle påskeegget med en liten julaften i et egg. Det er nok de samme foreldre som har julekalendere til to tre hundre kroner dagen. Viktig å være best. Anonymkode: e394b...d2e Nettopp. Det er ikke bare julegave lenger eller kalender med småting/sjokolade. Det er gaver til hundrelapper og mer 23 dager i desember. Anonym bruker skrev (1 time siden): Gud, jeg er glad for at barna mine er godt fornøyd med å kun få snop i påskeegget sitt. Så slipper jeg det problemet med å vri hjernen med å prøve å finne på hvilke "gaver" jeg skal legge oppi i år.. Anonymkode: 678fb...b77 Det er godteri det skal være også. prekæs skrev (1 time siden): Putt oppi tyggis og energidrikk. For øvrig. Når jeg ser hvor mye slikkeri unger faktisk ender opp med i eggene sine, gir jeg med verdens beste samvittighet en liten leke eller noe hobbysaker. Ingen unger trenger 3 kg slikkeri påskeaften, slik det ofte blir når foreldre og to sett besteforeldre + bonusbesteforeldre og oldeforeldre handler hvert sitt egg. Man trenger jo ikke å kjøpe det største påskeegget! Det selges enorme egg, og dumme foreldre syns at det må jo gullungen fortjene og bidrar til et idiotisk forbruk. Et lite egg med godteri skader ikke i det hele tatt, og normalt får ikke barn så mye godteri lenger vel? Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Fordi vi vi vil sepvsagt Anonymkode: 08ab2...73d Så det syns du er grunn nok? Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Eh nei, ingen tradisjon sier det. Anonymkode: 08ab2...73d Jo. For et par tiår siden. Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Fordi du virker sint fordi andre ikke holder på tradisjonen som den opprinnelig var. Selvfølgelig spiller det en rolle for meg hva jeg synes er dumt. Akkurat som det gjør for deg. Anonymkode: 30c8e...a3c Sint? Jeg blir så oppgitt over foreldre som enten er helt likegyldige til hva de egentlig driver med, eller at de har kronisk dårlig samvittighet og tror at gaver til påske kompenserer. Det er et idiotisk forbruk som ikke gagner noen. Det er ingen rimelig grunn til at påske skal være et gavedryss over allerede privilegerte barn i Norge og vesten. Det er faktisk ganske sykt Anonymkode: e93fc...b58
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #39 Skrevet 6. april 2022 Hjemme hos oss starter påska nå til helga. Da settes påskepynt frem,-noe som begrenser seg til en gul duk, ett gult teppe i sofaen og tre gule skåler til når det skal serveres kjeks/godter til besøkende,- og ellers så er pynten påskeegg i ulike størrelser og mønster plassert rundt omkring i huset. Jeg fyller litt godteri oppi alle sammen fredag kveld også kan man gå og plukke seg. Har veldig lite oppi nå i første omgang,- blir som regel tomt senest tirsdag til uka,- og da fylles de opp først på skjærtorsdag,- da blir de virkelig fylt opp,- og da har "Nyhetens interesse" rukket og lagt seg så som regel er det alltid noe igjen når vi kommer til 2.påskedag. Har aldri hatt egne påskeegg til barna,- men har alltid egg "rettet mot" hver av oss. Et med mest sjokolade i alle smaker,- sønnen mest mulig ren melkesjokolade,. datter vil ha surt og mannen lakris. Alle liker vi jo alt dette,- men vi finner fort "vårt egg". VI har heller ikke hatt egg-jakt. Men det er ""vår tradisjon" og den er vel hverken mer riktig eller feil? Må legge til at påskeferien starter først onsdag etter arbeid,- så tror det er derfor vi har funnet ut at det er greit å starte påska i huset litt før,- for å glede seg litt ekstra inn mot 5 fridager og ekstra lang helg. Hadde vi alle hatt fri fra palmehelga tror jeg at jeg hadde ventet med påskeegg til torsdag. Anonymkode: fafd3...e3e
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #40 Skrevet 6. april 2022 TinaK 1990 skrev (5 minutter siden): Her får barna kun godteri, men hvorfor har DU behov for forklaring hva andre gjør? Hvilken tradisjon? Har samtlige, eller må samtlige familier i hele Norges land ha en og samme tradisjon? Er påskeegg kun med godteri nedfelt i Norges lover? Skjerp deg! La andre familier gjøre som de vil! Jeg sier hva jeg mener, og det får du bare tåle! Du vet at sånt tull kan fint spre seg? "Charlotte fikk stort egg og gaver, så det vil jeg også ha" Det vil skje når noen foreldre tenker at gaver er en god idé. Selvfølgelig har de ikke tanker for hvilke konsekvenser det har. En smule moral og ansvar er de tydeligvis blottet for. Anonymkode: e93fc...b58
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #41 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Har påsken gått over til å gi barna gaver, og hvorfor det i så fall? Hvorfor fyller dere eggene med gaver? Anonymkode: e93fc...b58 Ikke såå rart med tanke på hvordan man ofte overdriver til jul da med større gaver i adventskalender og flere gaver i julestrømpen julaften. Anonymkode: cad33...70a
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #42 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ikke såå rart med tanke på hvordan man ofte overdriver til jul da med større gaver i adventskalender og flere gaver i julestrømpen julaften. Anonymkode: cad33...70a Det bør ta stopp. Det er ikke før sent å reversere idiotiske påfunn. At folk ikke tenker en cm lenger nå etter alt, og men å alt står på er for meg helt utrolig! Snakk om å leve i sin egen boble! Anonymkode: e93fc...b58
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #43 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det bør ta stopp. Det er ikke før sent å reversere idiotiske påfunn. At folk ikke tenker en cm lenger nå etter alt, og men å alt står på er for meg helt utrolig! Snakk om å leve i sin egen boble! Anonymkode: e93fc...b58 Hæ? Anonymkode: 46827...c2e
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #44 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det bør ta stopp. Det er ikke før sent å reversere idiotiske påfunn. At folk ikke tenker en cm lenger nå etter alt, og men å alt står på er for meg helt utrolig! Snakk om å leve i sin egen boble! Anonymkode: e93fc...b58 Hva med at du konsentrerer deg om din egen familie og deres egg i stedet for å diktere hvordan andre bør og skal feire sin påske? Du kunne jo også kommentere innlegget til historikeren når du først er så opptatt av tradisjoner rundt påskeegg. Anonymkode: c1a03...576
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #45 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det bør ta stopp. Det er ikke før sent å reversere idiotiske påfunn. At folk ikke tenker en cm lenger nå etter alt, og men å alt står på er for meg helt utrolig! Snakk om å leve i sin egen boble! Anonymkode: e93fc...b58 Hva tenker du om historikeren sitt innlegg over her da? Du som er så opptatt av tradisjon burde finne det svært interessant, selv om det går stikk mot det som du hevder her i denne tråden. Anonymkode: d40a5...bd5
TinaK 1990 Skrevet 6. april 2022 #46 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Jeg sier hva jeg mener, og det får du bare tåle! Du vet at sånt tull kan fint spre seg? "Charlotte fikk stort egg og gaver, så det vil jeg også ha" Det vil skje når noen foreldre tenker at gaver er en god idé. Selvfølgelig har de ikke tanker for hvilke konsekvenser det har. En smule moral og ansvar er de tydeligvis blottet for. Anonymkode: e93fc...b58 Sprer seg? Hva så? Unger må lære og godta at det er ulikheter i samfunnet!!! At mine unger bare får godteri trenger ikke stoppe naboen fra å ha sin tradisjon? Mener du virkelig ALT skal være likt? Hvis du og din familie har fine tradisjoner…hva gjør det hvis fam Larsen på hjørnet tenker annerledes og har sine tradisjoner? Sitter DU på fasiten?
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #47 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Jaså? Da vet du ikke om de opprinnelige tradisjonene da. Det overrasker meg ikke. Påskeegget skal gis på påskeaften ifølge tradisjonen du tydeligvis har null peiling på. Anonymkode: e93fc...b58 Du høres ut som ei skikkelig myrsnipe Anonymkode: 08ab2...73d
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #48 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Nå er ikke målet mitt å få noen til å endre på "sine tradisjoner" heller. Hvorfor tror du det? Jeg vil bare si hva jeg mener om ting, og det er helt lovlig her det. Det spiller ingen rolle hva du syns er dumt. Tradisjonen var uansett som den var. Heldigvis er den fremdeles som den bør være hos mange enda. Anonymkode: e93fc...b58 Nei tradisjonen din er ikke lik alle andres tradisjon Anonymkode: 08ab2...73d
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #49 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Gud, jeg er glad for at barna mine er godt fornøyd med å kun få snop i påskeegget sitt. Så slipper jeg det problemet med å vri hjernen med å prøve å finne på hvilke "gaver" jeg skal legge oppi i år.. Anonymkode: 678fb...b77 Eh mine er også det men får likevel noe annet Anonymkode: 08ab2...73d
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #50 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Jeg er historiker og kan mye om de opprinnelige tradisjonene, og jeg lurer veldig på nøyaktig hvilken tradisjon du egentlig sikter til? Hvis du virkelig er opptatt av tradisjon, så regner jeg med at du gir barna dine kokt egg og ikke egg fylt med godteri. For det er den egentlige tradisjonen (som symbol på Jesu blod). Aller helst pent dekorerte. Dersom du først vil følge tradisjonen med fylte egg (og her antar jeg at det er den tyske du tenker på siden det er denne vi har adoptert i Norge), er det jo greit å huske på at de faktisk var fylt med BÅDE leketøy og godteri opprinnelige. Det var nemlig kommersielt allerede på slutten av 1800-tallet da de som produserte leker og godteri innså at her var det penger å tjene. I starten var det naturlig nok bare de rike som hadde denne tradisjonen, men et stykke utover 1900-tallet ble den mer allmenn, men da i en billigere versjon med bare litt godteri (fordi folk flest ikke hadde råd til leker også). Som du ser er tradisjon noe som ikke er konstant, men i stadig endring. Det er derfor helt legitimit å endre på den igjen. Eller innføre lokale variasjoner, som på 1800-tallet på Sørvestlandet der unge jenter gikk med et kokt (påske)egg mellom brystene hele dagen og så ga det til den gutten de likte best når kvelden kom. Anonymkode: 3a195...77d 👏👏 Anonymkode: 08ab2...73d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå