Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #26 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Her er det også sånn at man må ha tre uker sammenhengende fri mellom 21 juni og 10 august, hvor man putter disse ukene er opp til foreldrene. Hadde aldri godtatt at bhg bare stengte helt ned. Anonymkode: e929e...ff0 Da må man velge en annen barnehage. De fleste kommunale har et samarbeid, en barnehage som er sommerens «oppsamlingsbarnehage». Ellers så er jo dette gjerne en av tingene man tenker over når man får barn da, hvordan man skal organisere dette. Alle yrker er ikke kompatible med å ha små barn og satse på å ha alle ferieuker sammen med partner. Vi har stort sett to uker sammen, og tar så to i hver ende hver (barn i skolealder med 8 uker ferie.) Så har de sommerskole, venneavtaler, og rolige dager hjemme de siste to ukene. Anonymkode: b2748...7c9
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #27 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det som er lurt når en velger barnehage er å gå gjennom vedtektene! Der står alt om driften. Jeg ville valgt bort de barnehagene som stenger om sommeren. Slik hadde jeg unngått dette problemet. Anonymkode: 8fd2b...737 Det er jo ikke alle som kan velge og vrake i barnehager, og velge seg den ene som ikke har stengt på sommeren. Etter vi flyttet fikk vi plass på 3. valget vårt da det er mangel på barnehageplasser her vi bor. Barnehagen ønsket å ha stengt i juli, men foreldregruppen nektet og vi fikk heldighvis et tilbud. Anonymkode: 06991...4f7
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #28 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Det som er lurt når en velger barnehage er å gå gjennom vedtektene! Der står alt om driften. Jeg ville valgt bort de barnehagene som stenger om sommeren. Slik hadde jeg unngått dette problemet. Anonymkode: 8fd2b...737 Morsom du. Her stenger alle barnehagene. Vi har lagt en kabal sammen med besteforeldrene. Det gikk, men jeg er letta over at det er et tilbakelagt kapittel. Ungene er 8 og 10 nå, og seiler sun egen sjø i feriene. Anonymkode: e7151...c00
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #29 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Helt enig! I vår kommune er alle barnehagene åpne hele sommeren. Barna må ha tre uker sammenhengende ferie, men familiene bestemmer selv når de tar de. Jeg er sjokkert over at så mange bare finner seg i at et så viktig tilbud faktisk stenger helt ned en hel mnd. Anonymkode: 14153...251 Men både hi og mannen til hi har og begrensninger i sin arbeidssituasjon. akkurat som barnehagen har. Anonymkode: 8b991...6ba
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #30 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Du har rett, blir 15 dager så klart. Sett på ulike diskusjonsforum angående pris. En ring er å betale, det skjønner jeg. Men å betale 27 000kr for tre uker funker jo ikke. Da sier jeg heller opp jobben å blir hjemme i juli, for så å bli ansatt igjen i august ett sted. Lettere når de to eldste blir større, så trenger vi bare barnevakt til ett barn. Jobber heldigvis i ett yrke hvor de skriker etter min kompetanse , så får jo jobb ett sted. Venner: de har barn i ca samme alder. Kollegaer, ikke som jeg vet om nei. Må såklart bli kjent ja, men fortsatt ikke komfortabel med tanken på en «fremmed». hi Anonymkode: 1e876...371 Ingen som sier at du skal gi dem 27 000. Hva med 3 000 for 15 dager? Anonymkode: a46e9...9e3
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #31 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ingen som sier at du skal gi dem 27 000. Hva med 3 000 for 15 dager? Anonymkode: a46e9...9e3 Du tror noen gidder det for 200 kroner dagen? Anonymkode: 8b991...6ba
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #32 Skrevet 6. april 2022 Dere er to foreldre? Da må dere ha ferie etterhverandre. Dette er ikke en uvanlig problemstilling. Og jeg tenker ikke det burde være en rettighet med felles ferie for en familie. Ærlig talt, hvordan skulle det blitt organisert. Vanskelig nok med feriekoordinering allerede, om man ikke skal ha ørten partnere og arbeidsgivere inn i kabalen Anonymkode: 4ab66...098
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #33 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): I år er arbeidsgiver heldigvis forståelsesfull, men hva med neste år?! Jobber turnus å vi har åpent 24/7. vi ansatte rullerer på feriepuljene juni-juli og august. Vi kan bytte internt men absolutt ingen bytter bort juli. Saken er den at vi har tre barn som neste år er 2år, 7år og 8år. Ingen som kan være alene hjemme i tre uker, og barnehage Sfo er alltid steng i juli i tre uker. Mine foreldre er ikke egnet som barnevakt pga helse , mannen mine foreldre ser barna til bursdager og ikke ellers. De er ikke interessert kort sagt. I år har det ordnet seg, men kjenner jeg gruer meg til neste år. Hva da liksom. Hvordan løser dere andre dette med stengt Sfo/barnehage i juli? Prakker dere på venner 3 uker med barna deres?😅 Vil selvfølgelig ikke spørre venner. Når man endelig har ferie er det ingen som vil ha tre ekstra unger å passe. Anonymkode: 1e876...371 Kjent problem... Vi bodde på den andre siden av landet med små barn. Besteforeldre passet likevel barna selv om de ikke kjente de så godt. vi var gjerne hos besteforeldre i egen ferie en uke på forhånd ogsså var de en til 2 uker hos dem uten oss. Et annet tips er at besteforeldre som bor langt unna å syns det er skummelt passer barna og er hos dere på dagtid. det gjorde vi og et år. Ellers vet jeg at folk uten pass har ferie på ulik tidspunkt av ferien. Det blir jo ikke sånn for bestandig og blir det året ferien bare ble sånn? Jeg har også hatt andres unger på besøk ett par dager pga foreldres jobb. Jeg hadde fri iturnus og ungene hjemme. og det var faktisk knallbra. mindre å gjøre for meg, ungene lekte av seg selv i større grad enn om de hadd bare vært søskenflokken... Ellers så har jeg faktisk gjort som du foreslår: å si opp jobben å få ny etter sommeren. Jeg ville ha ferie på bestemt tidspunkt og lenger enn vanlig. sa opp, visste at jeg ville få meg ny pga yrkesvalget. fikk ny før sommeren kom, men med betingelse om å starte når jeg ønsket! jeg hadde flaks som endte opp med noe jeg syns var bedre, men man kan jo ende opp med en jobb som ikke er bedre, men det er en jobb da... og det spørs jo på hvor sikker og lysten du er på ny jobb... Jeg er har lyst til en sånn lang ferie en gang til men er ikke klar for å skifte jobb... Anonymkode: 29d39...d7d
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #34 Skrevet 6. april 2022 Det finnes som regel mange ulike ferieklubber for de to største. Alt fra fotball, vitenfabrikken, leirer osv. kommunen har ofte sommerskole/ferieklubber. Men man må være tidlige for å melde på. Så kan du enklere ordne noen til å passe den minste, istedenfor 3 barn. Anonymkode: a2a6d...6fe
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #35 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Her er det også sånn at man må ha tre uker sammenhengende fri mellom 21 juni og 10 august, hvor man putter disse ukene er opp til foreldrene. Hadde aldri godtatt at bhg bare stengte helt ned. Anonymkode: e929e...ff0 Nå er det ikke alle som bor et sted med åpne barnehager... I kommunen her stenger alle de offentlige barnehagene i 4 uker, det samme gjør de fleste private. Vet om en privat barnehage som bare stenger i 3 uker, men alle stenger i juli altså. Anonymkode: 7312f...2e1
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #36 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg er selv lærer, og har derfor aldri hatt denne problemstillingen. Men på generell basis: Dette er jo GALSKAP!! Tenk at vi godtar å ha et samfunn der barnefamilier ikke engang får sommerferie sammen!! At vi har politikere som gjør det umulig for en vanlig familie å ha ferie sammen er nesten ikke til å tro. Å det samtidig som de ber befolkningen få flere barn?! Jeg kjenner at det koker! Man burde virkelig kreve at familier var sikret 3 ukers sammenhengende ferie SAMMEN! Anonymkode: b0549...4ba Tenker du at hele Norge skal stenge ned i fellesferien da eller? Hvordan i alle dager skulle det gått opp om alle skulle ha krav på ferie samtidig. Det er jo ikke praktisk mulig. Anonymkode: 7312f...2e1
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #37 Skrevet 6. april 2022 Hvis mannen er sjef, kan han bestemme at han har ferie i juli. Anonymkode: ee407...253
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #38 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Tenker du at hele Norge skal stenge ned i fellesferien da eller? Hvordan i alle dager skulle det gått opp om alle skulle ha krav på ferie samtidig. Det er jo ikke praktisk mulig. Anonymkode: 7312f...2e1 Jeg tenker at man fra politisk hold burde sørge for at familier kunne ha ferie SAMMEN, hver eneste sommer! Samfunnet har lagt til rette for (krever) at barna fra 1 års alder skal være atskilt fra foreldre, stort sett hele året. Om man virkelig mener familietid er en verdi - noe de fleste politikere skriker seg hese om - så ville man sett at det er nødvendig å styrke retten til f eks sommerferie, sammen som familie. Ikke for evig og alltid, men perioden der barna trenger foreldrene mest. Når livet blir så hektisk og stritt at man ikke engang kan ha sommerferie sammen, som familie, er det rart at skilsmissestatistikken er høy? Anonymkode: b0549...4ba
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #39 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Samfunnet har lagt til rette for (krever) at barna fra 1 års alder skal være atskilt fra foreldre, stort sett hele året. For de som er to, så er det et valg man tar helt selv. Men de færreste ønsker å gjøre de oppofringene som trengs for at en av foreldrene kunne være hjemme i noen år. Anonymkode: 8b991...6ba
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 6. april 2022 #40 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det finnes som regel mange ulike ferieklubber for de to største. Alt fra fotball, vitenfabrikken, leirer osv. kommunen har ofte sommerskole/ferieklubber. Men man må være tidlige for å melde på. Så kan du enklere ordne noen til å passe den minste, istedenfor 3 barn. Anonymkode: a2a6d...6fe Nei, det er ikke som regel slik. Det er veldig mange plasser det ikke finnes tilbud i ferien.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #41 Skrevet 6. april 2022 Her hadde vi kun 2 uker ferie sammen et år da mannen ikke fikk ferie da jeg hadde ferie. Ungene fikk da 5 uker, 3 med meg og 4 med mannen. Kan ofte bli litt sånn når barna er for små til å være litt hjemme alene. Anonymkode: a3bd9...26c
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #42 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): I år er arbeidsgiver heldigvis forståelsesfull, men hva med neste år?! Jobber turnus å vi har åpent 24/7. vi ansatte rullerer på feriepuljene juni-juli og august. Vi kan bytte internt men absolutt ingen bytter bort juli. Saken er den at vi har tre barn som neste år er 2år, 7år og 8år. Ingen som kan være alene hjemme i tre uker, og barnehage Sfo er alltid steng i juli i tre uker. Mine foreldre er ikke egnet som barnevakt pga helse , mannen mine foreldre ser barna til bursdager og ikke ellers. De er ikke interessert kort sagt. I år har det ordnet seg, men kjenner jeg gruer meg til neste år. Hva da liksom. Hvordan løser dere andre dette med stengt Sfo/barnehage i juli? Prakker dere på venner 3 uker med barna deres?😅 Vil selvfølgelig ikke spørre venner. Når man endelig har ferie er det ingen som vil ha tre ekstra unger å passe. Anonymkode: 1e876...371 Da ungene var små måtte vi dele oss i ferien. Jeg jobber et sted med feriepuljer, men uansett om jeg har tidlig eller sen ferie, få får jeg jo NOE i juli. Har det knepet har vi noen ganger alliert oss med andre foreldre i barnehagen og samarbeidet. I tillegg jobbet jeg turnus, prøvde å bytte til meg ugunstige vakter slik at jeg ts meg av ungene på dagtid. Anonymkode: 15aa9...1b8
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #43 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at man fra politisk hold burde sørge for at familier kunne ha ferie SAMMEN, hver eneste sommer! Samfunnet har lagt til rette for (krever) at barna fra 1 års alder skal være atskilt fra foreldre, stort sett hele året. Om man virkelig mener familietid er en verdi - noe de fleste politikere skriker seg hese om - så ville man sett at det er nødvendig å styrke retten til f eks sommerferie, sammen som familie. Ikke for evig og alltid, men perioden der barna trenger foreldrene mest. Når livet blir så hektisk og stritt at man ikke engang kan ha sommerferie sammen, som familie, er det rart at skilsmissestatistikken er høy? Anonymkode: b0549...4ba Regner med at du mener at skolen også burde være åpen da, ihvertfall barneskolen. Logistikken med 8 uker ferie er jammen meg mye vanskeligere enn 3 uker. Anonymkode: c87b7...f4b
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #44 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Regner med at du mener at skolen også burde være åpen da, ihvertfall barneskolen. Logistikken med 8 uker ferie er jammen meg mye vanskeligere enn 3 uker. Anonymkode: c87b7...f4b Og barna er like små når de går på skolen som de er i barnehagen? Anonymkode: 14153...251
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #45 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): I år er arbeidsgiver heldigvis forståelsesfull, men hva med neste år?! Jobber turnus å vi har åpent 24/7. vi ansatte rullerer på feriepuljene juni-juli og august. Vi kan bytte internt men absolutt ingen bytter bort juli. Saken er den at vi har tre barn som neste år er 2år, 7år og 8år. Ingen som kan være alene hjemme i tre uker, og barnehage Sfo er alltid steng i juli i tre uker. Mine foreldre er ikke egnet som barnevakt pga helse , mannen mine foreldre ser barna til bursdager og ikke ellers. De er ikke interessert kort sagt. I år har det ordnet seg, men kjenner jeg gruer meg til neste år. Hva da liksom. Hvordan løser dere andre dette med stengt Sfo/barnehage i juli? Prakker dere på venner 3 uker med barna deres?😅 Vil selvfølgelig ikke spørre venner. Når man endelig har ferie er det ingen som vil ha tre ekstra unger å passe. Anonymkode: 1e876...371 Deler oss opp Anonymkode: c8e45...596
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #46 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg er selv lærer, og har derfor aldri hatt denne problemstillingen. Men på generell basis: Dette er jo GALSKAP!! Tenk at vi godtar å ha et samfunn der barnefamilier ikke engang får sommerferie sammen!! At vi har politikere som gjør det umulig for en vanlig familie å ha ferie sammen er nesten ikke til å tro. Å det samtidig som de ber befolkningen få flere barn?! Jeg kjenner at det koker! Man burde virkelig kreve at familier var sikret 3 ukers sammenhengende ferie SAMMEN! Anonymkode: b0549...4ba Nei det bør man virkelig ikke kreve Anonymkode: c8e45...596
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #47 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Tenker du at hele Norge skal stenge ned i fellesferien da eller? Hvordan i alle dager skulle det gått opp om alle skulle ha krav på ferie samtidig. Det er jo ikke praktisk mulig. Anonymkode: 7312f...2e1 Jeg tenker hvis barnehager og Sfo ikke hadde hatt stengt hele juli så hadde det vært mye mer fleksibelt for en småbarnsfamilie å få tatt ut 3 uker sammen. Etter Sfo alder er barna større og det er lettere for mange med ferie pga sommerskole/være hjemme med venner etc i skoleferien. Anonymkode: 06991...4f7
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #48 Skrevet 6. april 2022 Vi skilte lag da dette oppstod. Vi ble altså skilt av den grunn 🐵. Etterpå ble det full krangel om hvem som skulle ha hvilke uker med barna og vi endte opp med 2 -2,5 uker hver annenhvert år. Begge ble plutselig veldig ivrig på at begge ville ha barna 🐒 Jeg tror jo at dersom SFO/barnehager ikke hadde vært stengt i juli, ville man unngått mange skilsmisser. På den annen side: Staten tjener jo på kjøp og salg av boliger i form av dokumentavgift og så videre. De må jo dekke inn disse doble barnetrygdene som kommer som følge av en skilsmisse, eller hur? Anonymkode: 8d76f...fb6
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #49 Skrevet 6. april 2022 Ferie hver for oss, hvert år. Anonymkode: 98dc4...f50
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #50 Skrevet 6. april 2022 Vi har også delt opp ferien, 3 uker hver, inge ferie sammen. Aktivitetsskole første og siste uken i ferien. Har barn som er ferdige med sfo, men for små for å være flere uker alene på dagtid. Anonymkode: 7bc4d...862
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå