Gå til innhold

Hva gjør dere andre når barnehage og Sfo er stengt i juli og dere ikke får ferie fra jobb?😫

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år er arbeidsgiver heldigvis forståelsesfull, men hva med neste år?! Jobber turnus å vi har åpent 24/7. vi ansatte rullerer på feriepuljene juni-juli og august. Vi kan bytte internt men absolutt ingen bytter bort juli. Saken er den at vi har tre barn som neste år er 2år, 7år og 8år. Ingen som kan være alene hjemme i tre uker, og barnehage Sfo er alltid steng i juli i tre uker. Mine foreldre er ikke egnet som barnevakt pga helse , mannen mine foreldre ser barna til bursdager og ikke ellers. De er ikke interessert kort sagt. I år har det ordnet seg, men kjenner jeg gruer meg til neste år. Hva da liksom. Hvordan løser dere andre dette med stengt Sfo/barnehage i juli? Prakker dere på venner 3 uker med barna deres?😅 Vil selvfølgelig ikke spørre venner. Når man endelig har ferie er det ingen som vil ha tre ekstra unger å passe.

Anonymkode: 1e876...371

Skrevet

Jeg har heldigvis ikke vært i situasjonen, men eneste måte jeg tenker at dere kan ordne dere på er å ansette en skoleungdom som dagmamma de ukene dere trenger hjelp. Det er mange ungdommer som ikke får seg sommerjobb og som helt sikkert hadde satt stor pris på å tjene noen kroner. 

Anonymkode: 14153...251

Skrevet

De sommerene det ikke lar seg gjøre for meg og mannen og ha ferie sammen de nødvendige ukene blir det en kombinasjon av at jeg og mannen har litt ferie hver for oss, litt sammen og bruker besteforeldre litt 😊 

Kanskje det er mulig å finne en skoleungdom/ student som ønsker å tjene litt penger gjennom sommeren? 

Anonymkode: 2e3a0...5f2

Skrevet

Kanskje ungdommer/studenter er interessert i sommerjobb som dagmamma i tre uker? Det ordner seg garantert.

Anonymkode: 085c4...1c0

Skrevet

Er det kommunal barnehage og du er ansatt i samme kommune? Da ville jeg ihvertfall problematisert situasjonen med kommuneledelse og politikere. 
Ellers ville jeg på lang sikt ha forsøkt å endre på retningslinjene, kanskje kan de klare seg om de stenger bare to uker? 

På kort sikt hadde jeg prøvd å finne en ungdom som kunne være dagmamma disse tre ukene. Du har fortsatt tid til å finne en som vil ha sommerjobb, og de vil ha tid til å bli kjent med barna. Kanskje er det andre foreldre i barnehagen som er i samme situasjon? Kan dere samarbeide?

Skrevet

Mulig vi kan finne en skoleungdom, men for å være ærlig er jeg litt skeptisk til det😅. Med de prisene jeg ser andre mener de bør få betalt for å sitte barnevakt, da er vi konk! Mange mener man bør gi 200kr/t for å passe tre barn x 9t (jobb +reiseveg) x 21 dager da er det billigere å bli hjemme😅. Også vet jeg ikke helt om jeg stoler på noen fremmede slik, så ikke konfertabel med den ordningen heller .

ho

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (4 minutter siden):

Er det kommunal barnehage og du er ansatt i samme kommune? Da ville jeg ihvertfall problematisert situasjonen med kommuneledelse og politikere. 
Ellers ville jeg på lang sikt ha forsøkt å endre på retningslinjene, kanskje kan de klare seg om de stenger bare to uker? 

På kort sikt hadde jeg prøvd å finne en ungdom som kunne være dagmamma disse tre ukene. Du har fortsatt tid til å finne en som vil ha sommerjobb, og de vil ha tid til å bli kjent med barna. Kanskje er det andre foreldre i barnehagen som er i samme situasjon? Kan dere samarbeide?

Jeg vet ikke hvordan andre løser det, men i barnehagen stenger de om det er under fire eller færre barn som er meldt inn. Jeg meldte inn mine to, men likevel ikke nok. Så tydeligvis ingen andre i barnehagen som har behov for plass i juli, de stenger hvert eneste år😫.

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mulig vi kan finne en skoleungdom, men for å være ærlig er jeg litt skeptisk til det😅. Med de prisene jeg ser andre mener de bør få betalt for å sitte barnevakt, da er vi konk! Mange mener man bør gi 200kr/t for å passe tre barn x 9t (jobb +reiseveg) x 21 dager da er det billigere å bli hjemme😅. Også vet jeg ikke helt om jeg stoler på noen fremmede slik, så ikke konfertabel med den ordningen heller .

ho

21 dager? Dere jobber vel ikke 7 dager i uken hver uke? Men hvordan dere tenker å løse dette uten å betale for det er jeg litt spent på å høre, kjenner jeg. Uansett hvor gode venner vi har så er jeg ikke interessert i å ha tre ekstra å ta vare på i mine egne verdifulle ferieuker. 

Dere må jo selvsagt bli kjent med en ev dagmamma, det er jo ikke slik at dere henter de inn direkte fra gaten heller. Kjenner dere ingen, venner eller kollegaer, med tenåringsbarn?

Skrevet

Jeg og mannen har tatt ferie hver for oss, mange av årene når ungene var små hadde vi en uke sammen. Ungene hadde lang ferie da, for vi hadde ofte flere uker alene med ungene i hver ende av de dagene vi hadde sammen, så ungene hadde ofte 5-6 uker ferie de.

Det er en ganske kort periode av livet det blir sånn, og vi hadde noen år bare tre uker hver om sommeren og hadde 1-2 uker sammen en annen tid på året.

Anonymkode: 7312f...2e1

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

21 dager? Dere jobber vel ikke 7 dager i uken hver uke? Men hvordan dere tenker å løse dette uten å betale for det er jeg litt spent på å høre, kjenner jeg. Uansett hvor gode venner vi har så er jeg ikke interessert i å ha tre ekstra å ta vare på i mine egne verdifulle ferieuker. 

Dere må jo selvsagt bli kjent med en ev dagmamma, det er jo ikke slik at dere henter de inn direkte fra gaten heller. Kjenner dere ingen, venner eller kollegaer, med tenåringsbarn?

Du har rett, blir 15 dager så klart. Sett på ulike diskusjonsforum angående pris. En ring er å betale, det skjønner jeg. Men å betale 27 000kr for tre uker funker jo ikke. Da sier jeg heller opp jobben å blir hjemme i juli, for så å bli ansatt igjen i august ett sted. Lettere når de to eldste blir større, så trenger vi bare barnevakt til ett barn. Jobber heldigvis i ett yrke hvor de skriker etter min kompetanse , så får jo jobb ett sted. Venner: de har barn i ca samme alder. Kollegaer, ikke som jeg vet om nei. Må såklart bli kjent ja, men fortsatt ikke komfortabel med tanken på en «fremmed».

hi

Skrevet

Når man har barn og sommerstengt barnehage og sfo så er ikke ferie sammen med mannen et alternativ (veldig ofte)

Dere må dele dere, en pulje hver sånn at ungene får fri

Anonymkode: 57488...6ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du har rett, blir 15 dager så klart. Sett på ulike diskusjonsforum angående pris. En ring er å betale, det skjønner jeg. Men å betale 27 000kr for tre uker funker jo ikke. Da sier jeg heller opp jobben å blir hjemme i juli, for så å bli ansatt igjen i august ett sted. Lettere når de to eldste blir større, så trenger vi bare barnevakt til ett barn. Jobber heldigvis i ett yrke hvor de skriker etter min kompetanse , så får jo jobb ett sted. Venner: de har barn i ca samme alder. Kollegaer, ikke som jeg vet om nei. Må såklart bli kjent ja, men fortsatt ikke komfortabel med tanken på en «fremmed».

hi

Jeg hadde tenkt ca 10 000 for tre ukers arbeid. Det er skattefritt og helt frivillig for en ungdom å takke ja til et slik tilbud. Jeg skjønner selvsagt godt at dere ikke kan/vil betale nesten 30 000 for tre uker. 

Har du sjekket med arbeidsgiver om det er mulig med ulønnet permisjon de aktuelle ukene? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Når man har barn og sommerstengt barnehage og sfo så er ikke ferie sammen med mannen et alternativ (veldig ofte)

Dere må dele dere, en pulje hver sånn at ungene får fri

Anonymkode: 57488...6ef

Det er jo greit å dele oss. Men enten får jeg ferie i juni eller august , å da hjelper det ikke å dele seg. Mannen må også ofte jobbe i juli som sjef, så den er vanskelig!

hi

Skrevet

Jeg hadde tenkt ca 10 000 for tre ukers arbeid. Det er skattefritt og helt frivillig for en ungdom å takke ja til et slik tilbud. Jeg skjønner selvsagt godt at dere ikke kan/vil betale nesten 30 000 for tre uker. 

Har du sjekket med arbeidsgiver om det er mulig med ulønnet permisjon de aktuelle ukene? 

Må sjekke opp, men får nok avslag da de trenger min kompetanse. De vil nok heller at jeg bruker opp ferien enn å ta 5 uker ferie + ulønnet. Men må prøve å tenke ut noe.. Ikke så lett uten familie det der egentlig 😆.

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

hi

Du har ett år og tre-fire måneder på deg til å finne en som kan passe. Dere får betale litt her og der et par måneder før pass, sånn at de blir kjent. Du trenger heller ikke ut med 27000 kr! 10 000 holder til en ungdom/student. Jeg skjønner ikke hvorfor du stresser med dette! Det er så lite du trenger å gjøre... 

Anonymkode: da9a0...128

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

hi

Det er forskjell på å betale for barnevakt noen timer en lørdags kveld og en dagmamma i tre uker altså.

Sjekk de som går barne og ungdomsarbeider på vgs, tilby de attest etter ukene med jobb så har de noe å vise når de skal søke lærlingeplass/jobb. Dette er ungdommer som ønsker å jobbe med barn og som setter pris på en slik attest.

Du har gjerne den betalingsfri måneden i juli både i barnehage og sfo, så pengene du sparer der er langt på vei lønn til den som skal være barnevakt. Du må legge litt mer i det selvfølgelig, men sånn er det nå.

Du ansetter ikke andre uka i juli, du bruker barnevakten litt på forhånd så både du og ungene blir litt kjent med henne/han.

Anonymkode: 7312f...2e1

Skrevet

Vi har ikke hatt ferie samtidig siden ungene ble født, har sen og tidlig annethvert år.

Så tar vi heller en uke el to sammen rundt høstferie å reiser til syden.

Anonymkode: a134c...811

Skrevet

Enten må du bytte jobb eller ansette noen. 

Anonymkode: 8dc83...273

Skrevet

Du ansetter en skoleungdom til å passe...juli er betalingsfri i barnehage og SFO så her har du penger å bruke.

Dere deler opp ferien begge to voksne så tar dere fire uker fri hver og ikke noe sammen.

Bytt jobb.

Bytt barnehage.

Anonymkode: b1159...c5b

Skrevet

Nå har vi heldigvis store barn som kan være alene, men vi gjorde det sånn:

Vi ordnert det så langt mulig med å ikke jobbe samtidig. Hadde den ene dagvakt byttet den andre til kveldsvakt f.eks. 

Kombinert med noe hjelp fra mine søstre (vi passer barn for hverandre når det er mulig), noe betalt barnevakt (ungdom på 16-17, flink med barn) og byttet barn med naboer (barna kjente hverandre fra barnehagen, vi gjorde avtaler for å hjelpe hverandre). 

Anonymkode: 84d9b...08f

Skrevet

Vi måtte dele oss i feriene. Fikk gjerne hjelp av besteforeldre noen dager i "hver ende", og så hadde vi ferie i hver vår bolk. Faktisk var fjoråret det første året mannen og jeg hadde 3 uker ferie samtidig siden vi fikk barn :P 

Skrevet

Jeg er selv lærer, og har derfor aldri hatt denne problemstillingen. Men på generell basis: Dette er jo GALSKAP!! Tenk at vi godtar å ha et samfunn der barnefamilier ikke engang får sommerferie sammen!! At vi har politikere som gjør det umulig for en vanlig familie å ha ferie sammen er nesten ikke til å tro. Å det samtidig som de ber befolkningen få flere barn?! Jeg kjenner at det koker! 

Man burde virkelig kreve at familier var sikret 3 ukers sammenhengende ferie SAMMEN! 

Anonymkode: b0549...4ba

Skrevet

Jeg er selv lærer, og har derfor aldri hatt denne problemstillingen. Men på generell basis: Dette er jo GALSKAP!! Tenk at vi godtar å ha et samfunn der barnefamilier ikke engang får sommerferie sammen!! At vi har politikere som gjør det umulig for en vanlig familie å ha ferie sammen er nesten ikke til å tro. Å det samtidig som de ber befolkningen få flere barn?! Jeg kjenner at det koker! 

Man burde virkelig kreve at familier var sikret 3 ukers sammenhengende ferie SAMMEN! 

Anonymkode: b0549...4ba

Helt enig! I vår kommune er alle barnehagene åpne hele sommeren. Barna må ha tre uker sammenhengende ferie, men familiene bestemmer selv når de tar de. Jeg er sjokkert over at så mange bare finner seg i at et så viktig tilbud faktisk stenger helt ned en hel mnd. 

Skrevet

Her er det også sånn at man må ha tre uker sammenhengende fri mellom 21 juni og 10 august, hvor man putter disse ukene er opp til foreldrene. Hadde aldri godtatt at bhg bare stengte helt ned. 

Anonymkode: e929e...ff0

Skrevet

Det som er lurt når en velger barnehage er å gå gjennom vedtektene! Der står alt om driften.
Jeg ville valgt bort de barnehagene som stenger om sommeren. Slik hadde jeg unngått dette problemet. 

Anonymkode: 8fd2b...737

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...