Gå til innhold

Er asperger/autisme en statusdiagnose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Status?? 

NEI - absolutt ikke!!!

Hilsen en sliten mamma til en med autisme.

Anonymkode: 10de4...051

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En del av forklaringen på hvorfor noen (som f.eks. HI) mener at "alle" i dag blir diagnostisert med "noe i autismespekteret", er at kunnskapen om dette spekteret heldigvis har økt, og er økende. I dag har spesialistene større mulighet til å avdekke og sette navn og beskrivelse på på flere grader av autismespekteret. Dermed blir også flere med en grad av autisme diagnostisert. Håpet må være at med enda større kunnskap, så vil også flere med autisme få økt hjelp til å takle tilstanden. 

Status? Gud bedre ... Ikke akkurat. 

Anonymkode: 8a59b...479

Skrevet
KellyTaylor skrev (6 timer siden):

Ditto😔 er uhyre slitsomt å stå i det, men jaggu skal vi klare det.

Samme her!

Skrevet
Mamma`n til Will& Ailo skrev (41 minutter siden):
KellyTaylor skrev (7 timer siden):

Ditto😔 er uhyre slitsomt å stå i det, men jaggu skal vi klare det.

Samme her!

Ja, uten tvil ❤️

Anonymkode: 699ea...425

Skrevet

Jeg fikk diagnosen for to år siden. Er godt voksen. Det føles ikke som at det gir status nei. I beste fall litt mer aksept og tålmodighet i enkelte situasjoner, når man selv sier ifra. Og man skal virkelig VILLE forstå for å klare å lære noe særlig mer enn det «overfladiske» om autister. På norsk har jeg funnet svært lite stoff som beskriver mild autisme/Asperger på en måte som ikke gir inntrykk av at det er synlig på en eller annen måte. Så også i disse seriene som ble nevnt over her (Broen, The good doctor, etc). Vi er mange som det slett ikke er merkbart på for andre at er autister, men tro meg, vi merker at vi er skrudd sammen annerledes, selv! Det er ingen dans på roser akkurat. 

Anonymkode: 253db...f0f

Skrevet

Jøss visste ikke at min sønn hadde en status diagnose med autisme, han har lett pu også. Er det status og?

Beklager TS, men du vet virkelig ikke hva du snakker om!

Anonymkode: 35ca1...000

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg fikk diagnosen for to år siden. Er godt voksen. Det føles ikke som at det gir status nei. I beste fall litt mer aksept og tålmodighet i enkelte situasjoner, når man selv sier ifra. Og man skal virkelig VILLE forstå for å klare å lære noe særlig mer enn det «overfladiske» om autister. På norsk har jeg funnet svært lite stoff som beskriver mild autisme/Asperger på en måte som ikke gir inntrykk av at det er synlig på en eller annen måte. Så også i disse seriene som ble nevnt over her (Broen, The good doctor, etc). Vi er mange som det slett ikke er merkbart på for andre at er autister, men tro meg, vi merker at vi er skrudd sammen annerledes, selv! Det er ingen dans på roser akkurat. 

Anonymkode: 253db...f0f

Har studert og gått i dybden på autisme i 3 år, fremdeles klarer jeg ikke å forstå, selv om jeg ønsker. Jeg vet at dere strever.

Dere blir ikke hørt, dere blir ikke trodd, dere må kjempe en kamp som ingen av oss nevrotypiske noen gang kan forstå. Dere må hele tiden prestere og gi mer enn hva dere makter for å kunne passe inn i et samfunn som ikke er tilrettelagt for dere. Ting vi tar som en selvfølge, er en indre smerte for dere.. dere må ofte ta på et smil når dere er sliten. Jo mer stress jo mindre klarer dere å prestere ute i verden. Og hva er stress? Bare en tur på butikken kan være utmattende og stressende. Alle lydene, luktene.. piping fra kassen kan være en smerte for dere.

Nei, dette er ikke noe å tulle med og kalle status. Folk bør virkelig aldri slenge ut sånne kommentarer ! Aldri.

Anonymkode: 699ea...425

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...