Anonym bruker Skrevet 5. april 2022 #1 Skrevet 5. april 2022 Virker som "alle" har diagnosen nå for tiden. Og jeg leser om voksne mennesker uten altfor store problemer, som ønsker å bli utredet for å finne ut om de har det? Anonymkode: 3c9ed...f80
Anonym bruker Skrevet 5. april 2022 #2 Skrevet 5. april 2022 Nei, men det brukes mye som hersketeknikk på nett. "Du har helt tydelig asperger, du klarer jo ikke å se saken fra flere sider enn din egen". Anonymkode: a92d5...682
Anonym bruker Skrevet 5. april 2022 #3 Skrevet 5. april 2022 Det er jo mange som har den diagnosen. Grunnen til at folk ikke er så redd for akkurat denne diagnosen er vel at den ofte innebærer høy intelligens og stor nerdefaktor, men så glemmer man de negative sidene. Det er jo også ulike grader og noen sliter jo mer enn andre. Anonymkode: 92b00...dee
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #4 Skrevet 6. april 2022 Det finnes definitivt motediagnoser, og dette antas å medvirke til overdiagnostisering en kortere eller lengre periode. Multipel personlighetsforstyrrelse var på mote på 80 og 90- tallet (en alvorlig form for dissosiativ lidelse). Da handlet mange filmer om mennesker med en slik diagnose. De siste 5- 10 årene vil jeg påstå at asperger og austismespekterforstyrrelse har vært på moten, se bare på hvor mange serier og filmer med hovedpersoner som skal ha slike diagnoser som har blitt laget (Broen, The Good Doctor, Big Bang Theory, Atypical). Anonymkode: ee7b8...533
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #5 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det er jo mange som har den diagnosen. Grunnen til at folk ikke er så redd for akkurat denne diagnosen er vel at den ofte innebærer høy intelligens og stor nerdefaktor, men så glemmer man de negative sidene. Det er jo også ulike grader og noen sliter jo mer enn andre. Anonymkode: 92b00...dee Akkurat det er vel en myte? At intellekt henger sammen med autisme, altså. Så vidt meg bekjent er det ikke noen sammenheng mellom intelligens og nevroutviklingsforstyrrelser, enten det nå er autisme, adhd eller tourettes (og veldig ofte opptrer jo disse sammen også). Anonymkode: 8840e...2d8
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #6 Skrevet 6. april 2022 Tråden burde ligget på helseforumet. Anonymkode: 1ea63...398
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #7 Skrevet 6. april 2022 Det er da virkelig ikke en statusdiagnose. Og hvorfor mener du at så mange har det? Her har sønnen min det, men han er den eneste med den diagnosen av 60 elever på trinnet. Er mange flere som har ADHD. Anonymkode: e7913...375
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #8 Skrevet 6. april 2022 Endelig begynner helsepersonell å kunne litt om autisme! Derfor blir endelig folk oppdaget. Før måtte de lide uten å få hjelp. Før visste fagfolk altfor lite. De vet fremdeles lite, men er heldigvis blitt bedre. Det er IKKE lett å få diagnosen, ofte må folk kjempe for å bli trodd og når man endelig blir henvist, blir man avvist hos utreder. Man må ofte be om second opinion for å få diagnosen. Selv om du syns det ser ut som de fungerer veldig godt, så skulle du bare visst hvor hardt de sliter hver eneste dag. Og ikke minst for pårørende Så nei, det er ikke kult å få diagnosen og heller ikke noe å strebe etter "på gøy" Anonymkode: 699ea...425
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #9 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Det er jo mange som har den diagnosen. Grunnen til at folk ikke er så redd for akkurat denne diagnosen er vel at den ofte innebærer høy intelligens og stor nerdefaktor, men så glemmer man de negative sidene. Det er jo også ulike grader og noen sliter jo mer enn andre. Anonymkode: 92b00...dee Du vet tydeligvis ingenting om autisme! Anonymkode: 699ea...425
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #10 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Du vet tydeligvis ingenting om autisme! Anonymkode: 699ea...425 Kjenner tre personer som har Asperger. Kanskje en fjerde. Det er mulig lite grunnlag for å si noe som helst om det...? Anonymkode: 92b00...dee
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #11 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Kjenner tre personer som har Asperger. Kanskje en fjerde. Det er mulig lite grunnlag for å si noe som helst om det...? Anonymkode: 92b00...dee Ja, det er faktisk et veldig tynt grunnlag. Rundt 1 promille av befolkningen har autisme, så det er ikke spesielt vanlig. Til sammenligning har rundt 1 % Tourettes og 3-5 % ADHD. Autismespekteret er også ekstremt vidt, og nesten ingen har autisme uten minst en komorbid tilstand som skaper utfordringer i hverdagen. Det er altså ikke noe å ønske seg. Innen spekteret finner man alt i fra de som er pleietrengende 24/7 til personer som har veldig få utfordringer og fungerer tilnærmet normalt. Du finner personer med lav IQ og personer som er genier, men flest som er helt normalt intelligente. At du kjenner 3-4 personer med en diagnose vil i høyden gi deg et utgangspunkt for å forstå noen av de utfordringene en del av dem med autisme har, men ikke mer enn det. Skal du ha kunnskap, må du oppsøke den. Anonymkode: 8840e...2d8
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #12 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Ja, det er faktisk et veldig tynt grunnlag. Rundt 1 promille av befolkningen har autisme, så det er ikke spesielt vanlig. Til sammenligning har rundt 1 % Tourettes og 3-5 % ADHD. Autismespekteret er også ekstremt vidt, og nesten ingen har autisme uten minst en komorbid tilstand som skaper utfordringer i hverdagen. Det er altså ikke noe å ønske seg. Innen spekteret finner man alt i fra de som er pleietrengende 24/7 til personer som har veldig få utfordringer og fungerer tilnærmet normalt. Du finner personer med lav IQ og personer som er genier, men flest som er helt normalt intelligente. At du kjenner 3-4 personer med en diagnose vil i høyden gi deg et utgangspunkt for å forstå noen av de utfordringene en del av dem med autisme har, men ikke mer enn det. Skal du ha kunnskap, må du oppsøke den. Anonymkode: 8840e...2d8 Jeg skjønner ikke helt hvor du vil? Jeg skrev at det var negative sider, ulike grader, og jeg har ihvertfall ikke skrevet at det er noe folk bør ønske seg. Så jeg skjønner ikke hvorfor du argumenterer mot noe jeg ikke har påstått eller mener. Anonymkode: 92b00...dee
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #13 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Kjenner tre personer som har Asperger. Kanskje en fjerde. Det er mulig lite grunnlag for å si noe som helst om det...? Anonymkode: 92b00...dee Ja, det er meget tynt grunnlag å uttale seg på. For å få et lite innblikk må man jobbe hardt for å forstå. Jeg har fordypet meg i autisme i 3 år, fremdeles lærer jeg noe nytt. Anonymkode: 699ea...425
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #14 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Kjenner tre personer som har Asperger. Kanskje en fjerde. Det er mulig lite grunnlag for å si noe som helst om det...? Anonymkode: 92b00...dee Jeg kjenner tre personer som er muslimer, kanskje en fjerde. Derfor vet jeg alt om islam. Jeg kjenner tre personer som er bilmekanikere, kanskje en fjerde. Derfor vet jeg alt om biler. Anonymkode: a92d5...682
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #15 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg kjenner tre personer som er muslimer, kanskje en fjerde. Derfor vet jeg alt om islam. Jeg kjenner tre personer som er bilmekanikere, kanskje en fjerde. Derfor vet jeg alt om biler. Anonymkode: a92d5...682 Ro deg ned. Dessuten kan du lære veldig mye og kanskje det meste om islam om du kjenner tre muslimer. Du kan selvfølgelig lære det meste om biler når du kjenner tre bilmekanikere. Ærlig talt, så ut på viddene å argumentere med. Dessuten er å kjenne noen noe annet enn å vite om noen. Da må jeg bruke tid på å telle faktisk. Anonymkode: 92b00...dee
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #16 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg skjønner ikke helt hvor du vil? Jeg skrev at det var negative sider, ulike grader, og jeg har ihvertfall ikke skrevet at det er noe folk bør ønske seg. Så jeg skjønner ikke hvorfor du argumenterer mot noe jeg ikke har påstått eller mener. Anonymkode: 92b00...dee Jeg har nok delvis blandet deg sammen med HI, så beklager det. Resten jeg skrev er jo likevel relevant til det du skrev, som når du påstår at mange har diagnosen. Anonymkode: 8840e...2d8
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #17 Skrevet 6. april 2022 Som mor til et barn med den diagnosen kan jeg med hånden på hjertet si at det ikke er en dans på roser. Jeg kan ikke forstå at noen ønsker å bruke denne diagnosen til å oppnå status eller være i vinden. Det er jævlig tøft for oss pårørende, og jeg skulle ønske den ikke fantes. Anonymkode: 7f1a8...786
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #18 Skrevet 6. april 2022 Det handler vel mer om at det er enklere å få en diagnose, det er ikke lenger tabu, fler tør å be om utredning...? Anonymkode: 3cd3b...76c
KellyTaylor Skrevet 6. april 2022 #19 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Som mor til et barn med den diagnosen kan jeg med hånden på hjertet si at det ikke er en dans på roser. Jeg kan ikke forstå at noen ønsker å bruke denne diagnosen til å oppnå status eller være i vinden. Det er jævlig tøft for oss pårørende, og jeg skulle ønske den ikke fantes. Anonymkode: 7f1a8...786 Ditto😔 er uhyre slitsomt å stå i det, men jaggu skal vi klare det.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #20 Skrevet 6. april 2022 KellyTaylor skrev (3 minutter siden): Ditto😔 er uhyre slitsomt å stå i det, men jaggu skal vi klare det. Absolutt 💪🏻 Pust med magen, så kommer vi oss gjennom det meste med tiden. Klem til deg ❤️ Anonymkode: 7f1a8...786
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #21 Skrevet 6. april 2022 Det har i alle fall skjedd en stor endring rundt diagnosen! Jeg ble diagnostisert med Aspergers som barn, lenge mistenkt at jeg har blitt feildiagnostisert, eller at jeg i det minste er i grenseland, siden jeg alltid har hatt få symptomer. Det har i alle fall vært vondt og stigmatiserende å vokse opp med diagnosen. Nå sees det som "kult" i enkelte miljøer, og grupper på nettet er veldig ivrige til å mene at alle som er interessante og ikke helt A4 burde diagnostiseres med enten Asperger eller ADHD. Som så mye annet er det ganske polarisert. IRL varierer det fra nøytralitet og aksept, til at folk fortsatt kan bli mobbet eller diskriminert for å ha en diagnose. I grupper på nettet blir det stadig hevdet at å ha autisme gjør en klokere og sterkere enn andre, og at man er mye bedre og mer ekte fordi man ikke deltar i nevrotypiskes(ikke-autistiske) sosiale spill. Det er også ganske strengt innad i kulturen, man får gjerne beskjed om å identifisere seg med diagnosen, og mennesker som beskriver at de opplever sin autisme som negativt, eller skulle ønske at de ikke var autistiske, får kjeft av de som kun ønsker et positivt narrativ. Jeg har i alle fall følelsen av at jeg har trukket Svarteper, som fikk diagnosen da det ikke var noe morsomt, men nå blir sett på som en "sviker" dersom jeg ikke ser diagnosen som det som gjør meg til den jeg er... Anonymkode: 0ab9d...e55
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #22 Skrevet 6. april 2022 Og mange opplever at utfordringene de har ikke gjør livet morsomt eller enkelt, uansett om diagnosen er i vinden. Om folk blir for ivrige til å fremstille diagnosen som en superkraft/talent, blir de som har diagnosen, men sliter mer, skjøvet ut av perspektivet... Anonymkode: 0ab9d...e55
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #23 Skrevet 6. april 2022 Status å ha autisme? Kanskje blant ungdommer en kort periode? Autisme er som regel en stor frykt og sorg for foreldre. Ikke så rart. Det er en diagnose (=medfører vansker). De færreste ønsker vel diagnoser Anonymkode: dde14...292
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #24 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Som mor til et barn med den diagnosen kan jeg med hånden på hjertet si at det ikke er en dans på roser. Jeg kan ikke forstå at noen ønsker å bruke denne diagnosen til å oppnå status eller være i vinden. Det er jævlig tøft for oss pårørende, og jeg skulle ønske den ikke fantes. Anonymkode: 7f1a8...786 Ja, det er svært krevende! Anonymkode: 699ea...425
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #25 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Og mange opplever at utfordringene de har ikke gjør livet morsomt eller enkelt, uansett om diagnosen er i vinden. Om folk blir for ivrige til å fremstille diagnosen som en superkraft/talent, blir de som har diagnosen, men sliter mer, skjøvet ut av perspektivet... Anonymkode: 0ab9d...e55 Kan godt kalle det superkraft... men som mor til et barn og eks til en på spekteret så er det KUN for å lure seg selv.... til å tro at autisme er noe bra. Men det er ikke det. FUCK AUTISM ! Anonymkode: 699ea...425
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå