Gå til innhold

Ozempic erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
jeg har to bekjente på ozempic, ikke diabetes. En fikk d mer av legen hun kjenner godt og hun andre av en vikar lege(flaks?)  da hennes egen lege ikke ville skrive d ut..

jeg ønsker dette selv, men legen min ville ikke skrive d ut. Jeg er 173 høy å veier 85.. trives på 65 maks, men eier ikke metthetsfølelse og går bare opp og opp..

jeg vurderer å bytte lege, men kan jo få en ny som ikke vil skrive ut. Å man har jo bare to bytter i året

noen som får og har tips om hva man sier/ber om? Som øker sjansene? 
Eller noen som har kjennskap til når dette blir ordentlig godkjent.. 

Noen leger som er snillere på reseptene? Danske?😂 

Anonymkode: aa587...c04

Fortsetter under...

Skrevet

Du er jo langt unna bmi kravet som settes av helfo, så det er ikke rart at du ikke får det ( jeg regner med at du mener på blå resept?) Den skal godkjennes av helfo, så det hjelper ikke hvor aldri så snill legen er.

Anonymkode: 88636...beb

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du er jo langt unna bmi kravet som settes av helfo, så det er ikke rart at du ikke får det ( jeg regner med at du mener på blå resept?) Den skal godkjennes av helfo, så det hjelper ikke hvor aldri så snill legen er.

Vil betale selv, di to jeg kjenner var å langt fra bmi kravet, di betaler selv. 

Skrevet

Jeg fikk noe tilsvarende av legen min, med BMI på rundt 26. Vil påstå det kommer an på legen, og man må kanskje ha litt flaks med hvilke leger man møter på. Jeg betalte selvfølgelig alt selv, men gikk på medisiner som økte appetitten noe voldsomt, så jeg fikk det på det grunnlaget. 

Anonymkode: 0306e...67a

Skrevet

Jeg fikk noe tilsvarende av legen min, med BMI på rundt 26. Vil påstå det kommer an på legen, og man må kanskje ha litt flaks med hvilke leger man møter på. Jeg betalte selvfølgelig alt selv, men gikk på medisiner som økte appetitten noe voldsomt, så jeg fikk det på det grunnlaget. 

Ja d er en sånn lege jeg håper på.. ikke pga min kjempe store overvekt. 
mitt problem er og har alltid vært at når jeg først begynner å legge på meg så stopper d søren ikke.. noen dager klarer jeg å spise 600g sjokolade.. spiser mer middag å selv om jeg er mett.

jeg mangler ikke noe annet en sunn fornuft..

Men skjønner d kommer an på legen, å nå driver jeg å leser vurderinger av alle leger i Oslo😂 fikk noe piller av en dansk lege for 15 år siden, men den er ikke godkjent lenger. Han var dansk å kastet resepter etter folk😂 jeg har leita opp han men han har sluttet som fastlege..(stalker…😳😂

vil så gjerne ha ozempic, d funker jo!!

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

mitt problem er og har alltid vært at når jeg først begynner å legge på meg så stopper d søren ikke.. noen dager klarer jeg å spise 600g sjokolade.. spiser mer middag å selv om jeg er mett.

Men skjønner d kommer an på legen, å nå driver jeg å leser vurderinger av alle leger i Oslo😂 fikk noe piller av en dansk lege for 15 år siden, men den er ikke godkjent lenger. Han var dansk å kastet resepter etter folk😂 jeg har leita opp han men han har sluttet som fastlege..(stalker…😳😂

Min erfaring er også at danske leger hiver medisiner etter en. Merkelig at det er så stor forskjell! :P

Jeg vet dessverre ikke om leger i Oslo, men håper du finner en. Helt utrolig at man må bli skikkelig tjukk for å få medisiner, fremfor å stoppe en voldsom vektoppgang. Ja, jeg skjønner at man må ha noen krav osv., men når man allerede er overvektig bør man jo få hjelp før man når alvorlig fedme... 

Annonse

Skrevet

Min erfaring er også at danske leger hiver medisiner etter en. Merkelig at det er så stor forskjell! :P

Jeg vet dessverre ikke om leger i Oslo, men håper du finner en. Helt utrolig at man må bli skikkelig tjukk for å få medisiner, fremfor å stoppe en voldsom vektoppgang. Ja, jeg skjønner at man må ha noen krav osv., men når man allerede er overvektig bør man jo få hjelp før man når alvorlig fedme... 

Tusen takk! 🙏🏻
ja helt enig, mye bedre å ta tak nå, før d eskalerer helt. Får bare prøve å bytte da til en å krysse fingrene ☺️ 
skal operere et kne snart å pga tidligere overvekt i graviditet da, ble 110 kilo på d verste…..men har også fjernet hud (mageplastikk) pga av vektnedgang før, vet jeg har lett for å gå opp å føler nå jeg er på dårlig vei… vil ikke ødelegge mageplastikken helt..🙏🏻

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Er det samme bmi krav for å få det på blå og hvit resept?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Er det samme bmi krav for å få det på blå og hvit resept?

Nei, det er det nok ikke, men jeg fikk hvit resept med en BMI på rett under 26. Å få det på blå resept må BMI være myye høyere. 

Skrevet

Blå resept er vel for de med diabetes da dette egentlig er en diabetes medisin med vektnedgang som bivirkning. 

Men kjenner noen som har fått den på  blå resept uten diabetes, men høy bmi

Anonymkode: 53ecd...1d5

Skrevet

Men herregud, folk. Seriøst, ta nå tak! Jeg selv går faktisk på sagenes og går ned, men du kan uansett ikke spise 600 g sjokolade om du vil ned i vekt. Det vil ingen medisin bøte på. Det har heller ikke noe med sult å gjøre. Du er ikke sulten og spiser 600g sjokolade. Dette sitter i hodet ditt. Da hjelper ikke medisin. 

Anonymkode: 8a36b...888

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Men herregud, folk. Seriøst, ta nå tak! Jeg selv går faktisk på sagenes og går ned, men du kan uansett ikke spise 600 g sjokolade om du vil ned i vekt. Det vil ingen medisin bøte på. Det har heller ikke noe med sult å gjøre. Du er ikke sulten og spiser 600g sjokolade. Dette sitter i hodet ditt. Da hjelper ikke medisin. 

Å "ta tak" er jo nettopp det man vil! Jeg kan bare svare for meg selv, men fikk da et lignende preparat da jeg akkurat hadde gått opp ti kilo pga. medisiner som ga en enorm sult. Det satt ikke i hodet, det satt i hele kroppen! Jeg kunne spise så ekstremt mye, selv om jeg akkurat hadde spist nok for to mennesker. Suget var så sterkt, og heldigvis så legen min det og fant en løsning. Nå har jeg gått ned de kiloene, og er så fornøyd med legen min. 

At noen spiser 600g sjokolade kan både sitte i hodet og i... kroppen? Men det er ikke alle som klarer å bare slutte å overspise. Noen trenger litt ekstra hjelp, og enkelte medisiner kan hjelpe en sånn at det suget forsvinner. En nødløsning kanskje, men jeg har beholdt vekten selv om jeg fortsatt går på medisinen, og det er takket være den. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Sagenes?

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Ja, ta endelig ikke noe ansvar sjøl.

Anonymkode: 25c55...87d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sagenes?

Saxenda. Det gikk litt fort på mobilen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Å "ta tak" er jo nettopp det man vil! Jeg kan bare svare for meg selv, men fikk da et lignende preparat da jeg akkurat hadde gått opp ti kilo pga. medisiner som ga en enorm sult. Det satt ikke i hodet, det satt i hele kroppen! Jeg kunne spise så ekstremt mye, selv om jeg akkurat hadde spist nok for to mennesker. Suget var så sterkt, og heldigvis så legen min det og fant en løsning. Nå har jeg gått ned de kiloene, og er så fornøyd med legen min. 

At noen spiser 600g sjokolade kan både sitte i hodet og i... kroppen? Men det er ikke alle som klarer å bare slutte å overspise. Noen trenger litt ekstra hjelp, og enkelte medisiner kan hjelpe en sånn at det suget forsvinner. En nødløsning kanskje, men jeg har beholdt vekten selv om jeg fortsatt går på medisinen, og det er takket være den. 

Jeg skriver riktignok med autokorrektur så det var ikke lett å forstå at jeg går på saxenda selv. Jeg vet godt hvordan slike medisiner virker, og jeg vet veldig godt hvordan det er å for eksempel ha overspisningsproblematikk.  HI som har tatt bukplastikk før og som sier hun kan spise 600g sjokolade trenger ikke medisiner, hun må ha hjelp til å rydde hodet. Ingen medisiner hjelper på 600g sjokolade. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Du vet at det ikke bare handler om viljestyrke eller? 

Anonymkode: 059e0...29f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Saxenda. Det gikk litt fort på mobilen. 

Så hvorfor har ikke du bare tatt tak selv hvis det er så enkelt, i stedet for å gå på tabletter?

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Du vet at det ikke bare handler om viljestyrke eller? 

Det handler absolutt ikke om viljestyrke, det er jo hele poenget mitt. Hun må ta tak i problemet som forårsaker det. Hva er det i hennes liv eller i hennes forhistorie som gjør at hun spiser ukontrollert? 600 g sjokolade er ukontrollert. Det handler ikke om vilje men om psyke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Så hvorfor har ikke du bare tatt tak selv hvis det er så enkelt, i stedet for å gå på tabletter?

Det er ikke enkelt i det hele tatt, det er jo hele poenget. Om HI tror at hun går ned i vekt om hun får ozempic eller som meg saxenda( ingen av disse er forøvrig tabletter, det er subcutane injeksjoner) tar hun feil. Hun har tidligere gått mye opp og ned og det vil hun gjøre denne gangen også om hun ikke tar tar i årsaken. Det hjelper ikke å gå ned i vekt om man ikke blir der, det hjelper ikke å fjerne fettet om årsaken fremdeles er der. Dette handler om å fjerne årsaken, så kan du gjerne få drahjelp av medisiner etterpå. 

Skrevet

Du har en spiseforstyrrelse som heter overspising/tvangsspising. Du trenger hjelp💙

Anonymkode: eba3c...1b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du har en spiseforstyrrelse som heter overspising/tvangsspising. Du trenger hjelp💙

Anonymkode: eba3c...1b5

Nemlig. Og da hjelper ikke medisiner før du har ryddet i årsaken. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det handler absolutt ikke om viljestyrke, det er jo hele poenget mitt. Hun må ta tak i problemet som forårsaker det. Hva er det i hennes liv eller i hennes forhistorie som gjør at hun spiser ukontrollert? 600 g sjokolade er ukontrollert. Det handler ikke om vilje men om psyke. 

Eller hjernen og kjemi. Slik som meg. Traume mot hodet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...