Anonym bruker Skrevet 5. april 2022 #26 Skrevet 5. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Naivt å tro i hvert fall. Bortskjemte nordmenn klarer ikke engang å endre livsstilen sin til mindre reising og LANGT mindre forbruk, selv om vi er på vei inn i komplett klimakatastrofe. Dette handler for øvrig ikke om «bortskjemte nordmenn». Det handler om folk med penger, uansett hvilket land de bor i. Når det er sagt: Jeg klarer fint å ha sympati med og toleranse for BÅDE ukrainske flyktninger OG nordmenn som lever inder fattigdomsgrensa og som ikke vet om pengene holder til mat til barna. Det finnes faktisk mennesker i Norge som det er all grunn til å ha sympati med, og som har all grunn i verden til å klage. Anonymkode: 94791...f76 Her i Norge lever ingen barn på flukt (enda), fordi det heldigvis finnes storheter av mennesker som forsøker å stå i mot krigsmaskinen Russland. Hvordan tror folk vi hadde hatt det her i Norge nå om de ikke stod i frontlinjen? Klarer folk i det hele tatt å se hvor stort dette trusselbilde faktisk er? Så at vi skal hjelpe de sivile med basale behov burde vært gjort med glede og ydmykhet. Isteden sutrer vi på at noen norske barn er fattige. Ja, isolert sett er det trist.. men in this bigger picture hvor vi befinner oss nå, disse norske barna ligger trygge i en seng. De er ikke kneblet, skutt, bombet eller på flukt. Ord kan ikke beskrive den skammen jeg føler på når det gjelder de motvillige til å donere hjelp til familiene til de som står der i frontlinje og kjemper vår alles kamp! Skam dere! Anonymkode: 88df6...38b
Anonym bruker Skrevet 5. april 2022 #27 Skrevet 5. april 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Og jeg er enig i det du skriver, selv om jeg ikke har erfart liknende. Forhåpentligvis er ikke flyktningene fra Ukraina en permanent løsning. De kommer ikke for varig opphold, men som krigsflyktninger. Og her ligger mye av mitt poeng.. i Norge er det vanlig og nærmest laveste standard at du i hvertfall skal bo i egen bolig, og alt under det er uverdige forhold. Kanskje må noen som har det vanskelig økonomisk nå flytte til en slektning, bo flere sammen som kan dekke utgifter etc, for en tidsperiode. Men, er dette egentlig uverdige forhold? Vi har fred, vi har mat, og vi har husly. Besteforeldrene mine vokste opp med utedo. Hva er egentlig fattigdom i Norge versus å hjelpe flyktninger som kommer i to sko? Klarer den bortskjemte nordmann å senke sine standarder mot tanken om verdensfred? Ja, du skal få din standard, gratis legehjelp, stønader, bostøtte, strømstøtte, trygd og penger til livsopphold, men akkurat nå, rett foran øynene våre er det så store humanitære kriser at det står mellom liv og død, krig og fred, så vær vennlig å vende blikket utover istedenfor innover, strekk hendene ut foran deg og vær det medmennesket Ukraina og deres krigshelter trenger at vi er! Anonymkode: 88df6...38b Det som er dumt er at igjen som i de fleste tilfeller så er det de som har minst og har færrest mulighet til å gjøre noe med det, som det vil gå mest ut over. Og det er jo klart at de er bekymret, og det må da få lov til å være. Man kan faktisk bekymre seg over det som skjer i Ukraina, samtidig som man bekymrer seg for å få hjula til å rundt hjemme hos en selv, noen har faktisk knapt noe standard å senke. Og selv om man er bekymret over ens egen økonomi nå, så er det jo ikke sånn at det utelukker å være et medmenneske og hjelpe og støtte der man kan. Men mange av de som hyler høyest er som regel ikke i den gruppa som sliter, de som hyler er de som er vant til å ha en ganske bra levestandard og nå ikke kan leve og forbruke akkurat som før. Men det betyr ikke at man skal stemple alle nordmenn som bortskjemte. Anonymkode: 6e726...1e4
HeiteH Skrevet 5. april 2022 #28 Skrevet 5. april 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Å bli trakassert økonomisk i årevis fordi du aldri kan gjøre det du vil av pengemangel, og da snakker jeg om helt vanlige små gjøremål, kan gjøre mye vondere enn å bli skutt i en fot i Uganda. Fordi det ene går ikke over, det gjør det andre. De problemene mange nordmenn føler på er ikke luksusproblemer, det norske samfunnet er et kravstort samfunn for de aller fleste. Anonymkode: 6ac87...5e5 Herregud. Du mangler mer enn penger.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2022 #29 Skrevet 5. april 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Det som er dumt er at igjen som i de fleste tilfeller så er det de som har minst og har færrest mulighet til å gjøre noe med det, som det vil gå mest ut over. Og det er jo klart at de er bekymret, og det må da få lov til å være. Man kan faktisk bekymre seg over det som skjer i Ukraina, samtidig som man bekymrer seg for å få hjula til å rundt hjemme hos en selv, noen har faktisk knapt noe standard å senke. Og selv om man er bekymret over ens egen økonomi nå, så er det jo ikke sånn at det utelukker å være et medmenneske og hjelpe og støtte der man kan. Men mange av de som hyler høyest er som regel ikke i den gruppa som sliter, de som hyler er de som er vant til å ha en ganske bra levestandard og nå ikke kan leve og forbruke akkurat som før. Men det betyr ikke at man skal stemple alle nordmenn som bortskjemte. Anonymkode: 6e726...1e4 Jeg leste en sak på tv2 nyheter på morgen i dag, med nesten 1k kommentarer. Og ingen der ser ut til å være ressurssterke på noe som helst vis. Det er et hylekor og en moral som er forkastelig! Og sett i lys av hvordan de argumenterer, så betviler jeg at de fleste har en romslig økonomi. Anonymkode: 88df6...38b
Anonym bruker Skrevet 5. april 2022 #30 Skrevet 5. april 2022 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Her i Norge lever ingen barn på flukt (enda), fordi det heldigvis finnes storheter av mennesker som forsøker å stå i mot krigsmaskinen Russland. Hvordan tror folk vi hadde hatt det her i Norge nå om de ikke stod i frontlinjen? Klarer folk i det hele tatt å se hvor stort dette trusselbilde faktisk er? Så at vi skal hjelpe de sivile med basale behov burde vært gjort med glede og ydmykhet. Isteden sutrer vi på at noen norske barn er fattige. Ja, isolert sett er det trist.. men in this bigger picture hvor vi befinner oss nå, disse norske barna ligger trygge i en seng. De er ikke kneblet, skutt, bombet eller på flukt. Ord kan ikke beskrive den skammen jeg føler på når det gjelder de motvillige til å donere hjelp til familiene til de som står der i frontlinje og kjemper vår alles kamp! Skam dere! Anonymkode: 88df6...38b Nå svarer du mye her som overhode ikke er relatert til det jeg skrev. Men greit. Jeg tror alle ser trusselbildet fra Russland. Alt tyder også på at de aller, aller fleste nordmenn støtter Ukraina med hjerte og sjel, og vi ser en stor hjelpe- og givervilje. Jeg vet ikke hvem «vi» du mener når du skriver at «vi sutrer på at noen norske barn er fattige». Det er først og fremst ekstremt nedlatende å kalle det «sutring» når det handler om mennesker som lever under fattigdomsgrensa. Du burde kanskje lære deg litt ydmykhet selv? For det andre velger du virkelig å se på verden med vrangbrillene på når du fokuserer på noen få som klager, og ikke på de veldig mange som hjelper. Du må være veldig privilegert der du slår hardt ned på en av de svakeste gruppene i samfunnet, de som sliter for å få endene til å møtes. De som frykter for egen og egne barns fremtid i en tid der lite skal dekke alt som blir dyrere, og der verden blir enda mer utrygg og uforutsigbar. Det er aldri de fattigste som klarer seg best inen krig… Du prøver å fremstå som så from og raus der du snakker for å beskytte ukrainske flyktninger, men du fremstår bare som ekstremt elitistisk. Rausheten din er bare nok for én svak gruppe, den har ikke rom for flere. Du forsøker ikke engang å forstå hvordan fattigdom kan få seg til å fokusere litt mer på egen overlevelse enn andres. Du forsøker ikke engang å forstå hvordan det å se den enorme giver- og hjelpegleden som viser seg i samfunnet nå kan oppleves som sårt når du har så innmari behov for den samme sympatien og hjelpen selv. Rausheten din er ekstremt selektiv. Anonymkode: 94791...f76
Anonym bruker Skrevet 5. april 2022 #31 Skrevet 5. april 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Jeg leste en sak på tv2 nyheter på morgen i dag, med nesten 1k kommentarer. Og ingen der ser ut til å være ressurssterke på noe som helst vis. Det er et hylekor og en moral som er forkastelig! Og sett i lys av hvordan de argumenterer, så betviler jeg at de fleste har en romslig økonomi. Anonymkode: 88df6...38b Jaha, så dårlig økonomi = lav og forkastelig moral? Anonymkode: 6e726...1e4
Anonym bruker Skrevet 5. april 2022 #32 Skrevet 5. april 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Nå svarer du mye her som overhode ikke er relatert til det jeg skrev. Men greit. Jeg tror alle ser trusselbildet fra Russland. Alt tyder også på at de aller, aller fleste nordmenn støtter Ukraina med hjerte og sjel, og vi ser en stor hjelpe- og givervilje. Jeg vet ikke hvem «vi» du mener når du skriver at «vi sutrer på at noen norske barn er fattige». Det er først og fremst ekstremt nedlatende å kalle det «sutring» når det handler om mennesker som lever under fattigdomsgrensa. Du burde kanskje lære deg litt ydmykhet selv? For det andre velger du virkelig å se på verden med vrangbrillene på når du fokuserer på noen få som klager, og ikke på de veldig mange som hjelper. Du må være veldig privilegert der du slår hardt ned på en av de svakeste gruppene i samfunnet, de som sliter for å få endene til å møtes. De som frykter for egen og egne barns fremtid i en tid der lite skal dekke alt som blir dyrere, og der verden blir enda mer utrygg og uforutsigbar. Det er aldri de fattigste som klarer seg best inen krig… Du prøver å fremstå som så from og raus der du snakker for å beskytte ukrainske flyktninger, men du fremstår bare som ekstremt elitistisk. Rausheten din er bare nok for én svak gruppe, den har ikke rom for flere. Du forsøker ikke engang å forstå hvordan fattigdom kan få seg til å fokusere litt mer på egen overlevelse enn andres. Du forsøker ikke engang å forstå hvordan det å se den enorme giver- og hjelpegleden som viser seg i samfunnet nå kan oppleves som sårt når du har så innmari behov for den samme sympatien og hjelpen selv. Rausheten din er ekstremt selektiv. Anonymkode: 94791...f76 Jeg er nok veldig farget av debatten jeg leste tidligere. Misforstå meg rett, jeg føler med de vanskeligstilte i Norge. Jeg bare stiller meg spørsmålet om det er vanskeligstilt i stor den store skalaen?! Jeg er vokst opp under fattigdomsgrensen selv, og aldri hadde jeg følt på misunnelse fordi vi sender humanitær hjelp til etterlatte krigsofre hvor fedre og menn kjemper for vår frihet. Selv om vi gikk i arvet klær, hadde lite penger til mat og vi ikke kunne være med på alt, så følte jeg aldri at vi manglet noe. For hva mangler vi i Norge? Vi har gratis skole, helsehjelp, bøker, frivillighetssentraler, vi er privilegerte. Og ja, i mine øyne er det skammelig å klage når andre står i krig for resten av Europas land. Vi hjelper ikke med sydenferier, vi hjelper til basale behov. Anonymkode: 88df6...38b
Anonym bruker Skrevet 5. april 2022 #33 Skrevet 5. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jaha, så dårlig økonomi = lav og forkastelig moral? Anonymkode: 6e726...1e4 Den måtte komme. Se større på det! Anonymkode: 88df6...38b
Anonym bruker Skrevet 5. april 2022 #34 Skrevet 5. april 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Den måtte komme. Se større på det! Anonymkode: 88df6...38b Så du mener det altså. Anonymkode: 6e726...1e4
Anonym bruker Skrevet 5. april 2022 #35 Skrevet 5. april 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Naivt å tro i hvert fall. Bortskjemte nordmenn klarer ikke engang å endre livsstilen sin til mindre reising og LANGT mindre forbruk, selv om vi er på vei inn i komplett klimakatastrofe. Dette handler for øvrig ikke om «bortskjemte nordmenn». Det handler om folk med penger, uansett hvilket land de bor i. Når det er sagt: Jeg klarer fint å ha sympati med og toleranse for BÅDE ukrainske flyktninger OG nordmenn som lever inder fattigdomsgrensa og som ikke vet om pengene holder til mat til barna. Det finnes faktisk mennesker i Norge som det er all grunn til å ha sympati med, og som har all grunn i verden til å klage. Anonymkode: 94791...f76 Tommel opp 👍 Anonymkode: 95135...0f9
Anonym bruker Skrevet 5. april 2022 #36 Skrevet 5. april 2022 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Jaha, så dårlig økonomi = lav og forkastelig moral? Anonymkode: 6e726...1e4 Ikke meg du spør, men viss sammenheng er det jo. Dårlig økonomi henger ofte sammen med lav utdannelse, og lav utdannelse henger sammen med lite kunnskap- som igjen henger sammen med evne til å forstå og reflektere. Anonymkode: a59c4...6d5
Anonym bruker Skrevet 5. april 2022 #37 Skrevet 5. april 2022 Hi, hva synes du om alle norske krigsprofittører som nå velger å leie ut til ågerpriser til flyktningene - fordi de får bedre betalt for flyktninger enn andre nå? Hvordan mener du fattige i Norge skal kunne konkurrere mot allerede ekstremt høye leiepriser, når utleiere heller velger å leie ut der de kan ta enda mer for boligene sine? Og de andre, de følger etter med leieprisene, fordi dette skaper en ny mal for utleiepriser. Er det ikke mer enn litt flaut at allerede rike nordmenn velger å sko seg på flyktningenes tragedier? Anonymkode: b38d7...b17
Anonym bruker Skrevet 5. april 2022 #38 Skrevet 5. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ikke meg du spør, men viss sammenheng er det jo. Dårlig økonomi henger ofte sammen med lav utdannelse, og lav utdannelse henger sammen med lite kunnskap- som igjen henger sammen med evne til å forstå og reflektere. Anonymkode: a59c4...6d5 Hm. Med det som utgangspunkt kan man jo anta at folk fra rike, som regel vestlige, land har høyere moral enn folk fra fattigere land, som enkelte/en god del land i Afrika, Midtøsten og Asia. Det er veldig mange land der en stor del av befolkningen er fattige og med lav utdanning. Anonymkode: 94791...f76
Anonym bruker Skrevet 5. april 2022 #39 Skrevet 5. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ikke meg du spør, men viss sammenheng er det jo. Dårlig økonomi henger ofte sammen med lav utdannelse, og lav utdannelse henger sammen med lite kunnskap- som igjen henger sammen med evne til å forstå og reflektere. Anonymkode: a59c4...6d5 Og det gir automatisk en forkastelig moral altså. Så fattige er dumme mennesker som ikke evner å forstå, reflektere og har en forkastelig moral, bare pga at de har en dårlig økonomi. Anonymkode: 6e726...1e4
Anonym bruker Skrevet 5. april 2022 #40 Skrevet 5. april 2022 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Og det gir automatisk en forkastelig moral altså. Så fattige er dumme mennesker som ikke evner å forstå, reflektere og har en forkastelig moral, bare pga at de har en dårlig økonomi. Anonymkode: 6e726...1e4 Det er lov og ikke ta alt bokstavelig og lese litt mellom linjene. Det finnes selvsagt ingen regel på dette, og unntakene er mange. Men, at høyere utdanning ofte hever dine evner til å reflektere og drøfte saker fra ulike perspektiv er jo ikke noe nytt. Det er faktisk ett av mine hovedargument for at jeg ønsker at mine barn skal ta høyere utdanning. De må gjerne jobbe i lavtlønnete yrker og være «fattige», men jeg ønsker for de at de får tilført denne ferdigheten, da den har så stor egen og nytteverdi i seg selv.. på flere nivå i livet, ikke bare faglig og jobbmessig. Men nei, fattig er ikke lik dårlig moral! Anonymkode: 88df6...38b
Anonym bruker Skrevet 5. april 2022 #41 Skrevet 5. april 2022 Og samtidig et det de velutdannede med god økonomi som med sin reising og sitt perverse forbruk står i forsetet når vi kjører planeten vår inn i en enorm klimakrise. En klimakrise som primært vil ramme fattige først og fremst. Evne til refleksjon og høy moral… vet ikke helt jeg. Anonymkode: 94791...f76
Anonym bruker Skrevet 5. april 2022 #42 Skrevet 5. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Og samtidig et det de velutdannede med god økonomi som med sin reising og sitt perverse forbruk står i forsetet når vi kjører planeten vår inn i en enorm klimakrise. En klimakrise som primært vil ramme fattige først og fremst. Evne til refleksjon og høy moral… vet ikke helt jeg. Anonymkode: 94791...f76 Du tar feil. Det er de velutdannede som er mest miljøbevisste også gitt. Les feks denne: Anonymkode: a59c4...6d5
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #43 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Og jeg er enig i det du skriver, selv om jeg ikke har erfart liknende. Forhåpentligvis er ikke flyktningene fra Ukraina en permanent løsning. De kommer ikke for varig opphold, men som krigsflyktninger. Og her ligger mye av mitt poeng.. i Norge er det vanlig og nærmest laveste standard at du i hvertfall skal bo i egen bolig, og alt under det er uverdige forhold. Kanskje må noen som har det vanskelig økonomisk nå flytte til en slektning, bo flere sammen som kan dekke utgifter etc, for en tidsperiode. Men, er dette egentlig uverdige forhold? Vi har fred, vi har mat, og vi har husly. Besteforeldrene mine vokste opp med utedo. Hva er egentlig fattigdom i Norge versus å hjelpe flyktninger som kommer i to sko? Klarer den bortskjemte nordmann å senke sine standarder mot tanken om verdensfred? Ja, du skal få din standard, gratis legehjelp, stønader, bostøtte, strømstøtte, trygd og penger til livsopphold, men akkurat nå, rett foran øynene våre er det så store humanitære kriser at det står mellom liv og død, krig og fred, så vær vennlig å vende blikket utover istedenfor innover, strekk hendene ut foran deg og vær det medmennesket Ukraina og deres krigshelter trenger at vi er! Anonymkode: 88df6...38b Skrev du en lignende tirade siste gang det kom flyktninger til Norge fra et ikke-vestlig land? Anonymkode: 721f0...f7a
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #44 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Du tar feil. Det er de velutdannede som er mest miljøbevisste også gitt. Les feks denne: Anonymkode: a59c4...6d5 Skal vi se: gjennomsnittlig CO2-utslipp per innbygger (globalt) er 4,5 tonn. I velutdannede Norge slapp vi ut 7,6 tonn per innbygger. Snittet for vestlige, velutdannede EU er 5,8 tonn. Innbyggere i f.eks India og fattige land i Afrika slipper ut minst CO2 per innbygger, for India er tallet 1,8 tonn. https://energiogklima.no/klimavakten/utslipp-per-innbygger/ Så jo, det er vi velutdannede og velfødde som er mest skadelige for planeten vår. Anonymkode: 94791...f76
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #45 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Skal vi se: gjennomsnittlig CO2-utslipp per innbygger (globalt) er 4,5 tonn. I velutdannede Norge slapp vi ut 7,6 tonn per innbygger. Snittet for vestlige, velutdannede EU er 5,8 tonn. Innbyggere i f.eks India og fattige land i Afrika slipper ut minst CO2 per innbygger, for India er tallet 1,8 tonn. https://energiogklima.no/klimavakten/utslipp-per-innbygger/ Så jo, det er vi velutdannede og velfødde som er mest skadelige for planeten vår. Anonymkode: 94791...f76 Og hvis vi måler innad i Norge ser vi det samme. Jo høyere forbruk, jo høyere utslipp. Anonymkode: def55...198
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #46 Skrevet 6. april 2022 🤔 https://videnskab.dk/kultur-samfund/den-rige-del-af-verdensbefolkningen-staar-for-halvdelen-af-de-globale-co2-udledninger Anonymkode: 22bc6...1e9
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #47 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Skal vi se: gjennomsnittlig CO2-utslipp per innbygger (globalt) er 4,5 tonn. I velutdannede Norge slapp vi ut 7,6 tonn per innbygger. Snittet for vestlige, velutdannede EU er 5,8 tonn. Innbyggere i f.eks India og fattige land i Afrika slipper ut minst CO2 per innbygger, for India er tallet 1,8 tonn. https://energiogklima.no/klimavakten/utslipp-per-innbygger/ Så jo, det er vi velutdannede og velfødde som er mest skadelige for planeten vår. Anonymkode: 94791...f76 Det følger inntekt og forbruk, ikke utdanningsnivå. Anonymkode: bad7e...37c
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #48 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Skrev du en lignende tirade siste gang det kom flyktninger til Norge fra et ikke-vestlig land? Anonymkode: 721f0...f7a Nei. Dette innlegget her handler om nordmenn som hyler om at vi skal hjelpe nordmenn først, og ikke forstår at ukrainerne nå hjelper nordmenn til bevare fred i deres rike. Anonymkode: 88df6...38b
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #49 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det følger inntekt og forbruk, ikke utdanningsnivå. Anonymkode: bad7e...37c Ja, og dette henger jo rimelig tett sammen. Anonymkode: 94791...f76
Anonym bruker Skrevet 6. april 2022 #50 Skrevet 6. april 2022 Anonym bruker skrev (På 5.4.2022 den 9.50): Det er alltid krig, sult og elendighet flere steder i verden. Til enhver tid. Hvis vi aldri skal kunne peke på kritikkverdige forhold innad i landet vårt, blir det ganske så feil. Anonymkode: 721f0...f7a Det er poenget. Tråden handler ikke om hjelp til Ukraina. Den handler om konstant akutthjelp over hele jordkloden. Det er det stadig flere som reagerer på. Vi kan ikke holde på å kaste milliarder av kroner på alle bål som til enhver tid brenner rundt omkring i den store verden. Den årlige pengeinnsamlingen var en gang et samlende element for den norske befolkningen. Nå flagrer milliardene ukentlig ut fra regjeringskontorene etter innfall fra noen politikere, og den årlige pengeinnsamlingen er blitt en parentes. Det setter virkeligheten i et nytt perspektiv. Anonymkode: 6ac87...5e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå