Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #1 Skrevet 4. april 2022 Vi bor landlig til, i et stort hus. Vi har flere terrasser og hage på flere sider av huset. Solforholdene er fantastiske! Men, kollektivtilbudet er dårlig. I helgene er det snakk om buss annenhver time, og 1,5 km til holdeplassen. Så er det det at «ungene» begynner å bli store. En er flyttet ut for å studere, neste flytter muligens til høsten. Minstemann begynner på vgs. Renta på lånet stiger jo jevnt og trutt, og strømprisen er jo stabilt høy😅. Vi klarer oss jo, men det er klart at økonomien er blitt strammere. Nå er det en leilighet til salgs i mer sentrale strøk. Den er halvparten av størrelsen i forhold til huset vårt. Det er 3 soverom, men har en liten hems vi kan bruke til gjesterom. Uteplassene blir kraftig redusert, men det er benker og gressplen på flere fellessteder på området. Leiligheten ligger helt på bryggekanten og har egen båtplass. Dersom vi går for «den lille» leiligheten (105kvm), blir huslånet redusert med ca 1mill. Plassen blir jo mindre, men det blir mye mer sentralt. Fra å bruke ca 45 min en vei til jobb, kan jeg sykle til jobb på et kvarter, eller en halvtimes gåtur. Men jeg kommer nok til å savne litt privat hage. Jeg kommer ikke til å savne vedlikehold og rengjøring av stort hus😅. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 56d54...56a
Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #2 Skrevet 4. april 2022 Det kommer an på hvor glad du er i hage. Hvis det bare er "kjekt å ha", gå for leiligheten. Er du glad i og koser deg med hagearbeid, let videre. (Dette gjelder selvfølgelig også for mannen din.) Leiligheten høres veldig fin ut, og det er deilig å ha kort vei til jobben, det gjør mye for livskvaliteten. Anonymkode: 79d1d...91d
Kira Skrevet 4. april 2022 #3 Skrevet 4. april 2022 Jeg ville ikke vært i tvil, og valgt leilighet. Vi har også stort hus med stor hage, og den dagen ungene flytter ut legger vi huset ut for salg ☺️ En lettstelt leilighet uten hage er drømmen.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #4 Skrevet 4. april 2022 Jeg har gjort, så her kan jeg svare. For en velsignelse å slippe kjøring overalt. Ungene blir selvstendige, passer klokken selv, tar buss til skole, jobb, trening. Jeg går til jobb og jevnt over mye mer aktiv. Sparer masse tid på mindre vedlikehold, og ikke minst penger. Har du noen gang regnet over hvor mye det koster? Jeg fikk sjokk. Alle små ting som drar. Strøm er nede på 1/3. Selvfølgelig savner jeg stor og usjenert hage, badestamp under stjernehimmel og helt stille. Men man venner seg fort til det og strengt tatt trenger man kun en stol å sette rumpa i. Så lenge den står i sola sier jeg 😅 Det er undervurdert å gå ut for å spise en fredag uten å tenke på hvem som skal kjøre hvis en vil dele en flaske vin (større unger er jo dette mulig) Har ikke på noe tidspunkt angret på å flytte sentralt. Jeg elsker muligheten å rusle til butikk, sykle til jobb og gå til opplevelser. En mindre bil = penger spart. Anonymkode: ae2db...eef
Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #5 Skrevet 4. april 2022 Jeg hadde gjort det, uten tvil. Anonymkode: b3954...c05
amandine Skrevet 4. april 2022 #6 Skrevet 4. april 2022 Jeg hadde solgt huset. Som Kira sier, vi selger huset så fort minstemann er ute av redet. Da blir det uten gjeld og i leilighet, et fleksibelt liv. Hage har jeg på hytta, så jeg vil bare ha veranda i byen.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #7 Skrevet 4. april 2022 Jeg ville gått for leiligheten dersom dere har mulighet for hytte. Uten hytte hadde jeg ikke klart å bo i leilighet. Anonymkode: cef84...5cf
Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #8 Skrevet 4. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi bor landlig til, i et stort hus. Vi har flere terrasser og hage på flere sider av huset. Solforholdene er fantastiske! Men, kollektivtilbudet er dårlig. I helgene er det snakk om buss annenhver time, og 1,5 km til holdeplassen. Så er det det at «ungene» begynner å bli store. En er flyttet ut for å studere, neste flytter muligens til høsten. Minstemann begynner på vgs. Renta på lånet stiger jo jevnt og trutt, og strømprisen er jo stabilt høy😅. Vi klarer oss jo, men det er klart at økonomien er blitt strammere. Nå er det en leilighet til salgs i mer sentrale strøk. Den er halvparten av størrelsen i forhold til huset vårt. Det er 3 soverom, men har en liten hems vi kan bruke til gjesterom. Uteplassene blir kraftig redusert, men det er benker og gressplen på flere fellessteder på området. Leiligheten ligger helt på bryggekanten og har egen båtplass. Dersom vi går for «den lille» leiligheten (105kvm), blir huslånet redusert med ca 1mill. Plassen blir jo mindre, men det blir mye mer sentralt. Fra å bruke ca 45 min en vei til jobb, kan jeg sykle til jobb på et kvarter, eller en halvtimes gåtur. Men jeg kommer nok til å savne litt privat hage. Jeg kommer ikke til å savne vedlikehold og rengjøring av stort hus😅. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 56d54...56a Hadde kjøpt leilighet. Nærheten til sjøen veier opp for manglende hage. Sjø gir ro. Anonymkode: 24e4d...4ec
Mamma-til-3-jenter Skrevet 4. april 2022 #9 Skrevet 4. april 2022 Jeg hadde absolutt flyttet. Men nå er jeg MYE mer glad i sjø enn hage... Så det kommer an på om hagen er veldig viktig for deg/dere...
Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #10 Skrevet 4. april 2022 Ville også flyttet! ✌️ Anonymkode: 5ee01...664
Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #11 Skrevet 4. april 2022 Jeg hadde valgt leilighet. Men, jeg er helt avhengig av litt ro rundt vinduene mine. Jeg sover bl.a med soveromsvinduet åpent hele sommerhalvåret, så det må vende mot egen terrasse e.l. uten naboer løpende rett utenfor. Mange av dagens leiligheter er bygget sånn at man har inngang fra en svalgang som alle i etasjen bruker til å fra døren sin, jeg kunne aldri hatt soveromsvindu ut mot en sånn svalgang. Jeg hadde altså helt klart valgt leilighet og å bo mer sentralt med så store barn, men ikke i hva som helst av leilighet. Helst ville jeg hatt et rekkehus e.l. uten løping av naboer rett utenfor soveromsvindu Anonymkode: 4fb0a...b24
Himmel og hav Skrevet 4. april 2022 #12 Skrevet 4. april 2022 Jeg hadde blitt i huset, men nå er jeg langt over gjennomsnittet glad i hagen og hagearbeid. Det er min glede og min terapi etter en tøff dag på jobb. Jeg har bodd mange år i leilighet og jeg elsker å bo i hus der jeg ikke trenger å lure på om jeg forstyrrer noen når jeg holder på med sangøvelser, ler høyt seint på kvelden eller familien finner ut at vi skal se hvem som klarer å hoppe opp trappa fortest. Jeg vil dessuten ha plass til barn og eventuelle svigerbarn og kanskje etter hvert barnebarn når de kommer på besøk
Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #13 Skrevet 4. april 2022 Jeg hadde blitt i huset - primært fordi jeg får hetta av å ha folk «nærme» meg. Trenger luft og ro rundt meg. Anonymkode: d2a10...318
LillaGorilla♥♥ Skrevet 4. april 2022 #14 Skrevet 4. april 2022 Jeg er nok, som H&H, et hus og hagemenneske. Til tross for at jeg hater hagearbeid. Men jeg er for glad i privatliv, stor plass og plen til at jeg ville hatt leilighet per nå. Men det kan jo fort være at helse og alder kan få meg til å forandre mening etterhvert. Men dere vet jo hva som er riktig for dere, hvis du ønsker deg mindre plass og vedlikehold, samt nærhet til jobb og annet, så funker jo det for dere.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #15 Skrevet 4. april 2022 Her vi bor, er leiligheter generelt dyrere enn hus. Hvor mye får dere for et hus unna allfarvei kontra hva dere må betale for sentral leilighet? Anonymkode: ab356...9ec
Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #16 Skrevet 4. april 2022 Hadde uten tvil valgt leilighet. Vi valgte bort vårt store hus for ett som var mye mindre. Vi har fortsatt hage, men mye mindre vedlikehold og utgifter. Når minste er flytte ut blir det leilighet. Anonymkode: 4b1ef...12d
sug lut Skrevet 4. april 2022 #17 Skrevet 4. april 2022 Hvis det økonomiske regnestykket gikk opp slik at jeg kunne fått en passe stor leilighet med minst 30 kvadratmeter privat hage? Ja, kanskje, om jeg var 70. En del nye boligprosjekter gir mulighet til å kjøpe til en privat, avskjermet del av takhage, i tillegg til balkong - det kunne gått an.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #18 Skrevet 4. april 2022 Jeg ville aldri i verden byttet bort huset du beskriver til fordel for ingen hage og naboer. Det hjelper svært lite med sjø og båtplass, men ser for meg at det hadde vært viktig om jeg måtte bo sånn, for da ville jeg hatt behov for båt for å komme meg bort! Jeg syns ikke annenhver time er så galt med kollektivt i helger. Med sykkel så er 1 km tilbakelagt på tre minutter. Å spare penger er jo fint, men å miste den roen og friheten dere har nå ville jeg ikke mistet pga noen tusenlapper spart så lenge dere klarer dere. De praktiske fordelene du får kommer ikke opp mot sjeleroen du har nå. Ikke gjør det! er altså mitt krystallklare råd Anonymkode: a77f2...fd4
Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #19 Skrevet 4. april 2022 Jeg vil helst ha minst 200 meter til nermeste nabo. Å bo i leilighet høres grusomt ut for meg, men jeg kunne godt byttet til et lite hus uten hage. Anonymkode: 852f0...8f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå