Gå til innhold

Til opplysning: Det heter ikke urelevant.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Antonymet til relevant er irrelevant.

Anonymkode: bf419...9ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktige med kommunikasjon er ikke å bruke riktig ord, men å bruke ord som forståes riktig av begge parter.

Anonymkode: 64c58...e7b

Skrevet

Takk. Det har du rett i. Den feilen kan jeg ha gjort. 

Anonymkode: 7365e...8fb

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det viktige med kommunikasjon er ikke å bruke riktig ord, men å bruke ord som forståes riktig av begge parter.

Selvfølgelig er det viktig å bruke riktig ord! 

Anonymkode: 4ce66...b0c

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig er det viktig å bruke riktig ord! 

Anonymkode: 4ce66...b0c

Det er viktig å bruke ord som begge kan forstå, ja. Kan begge forstå de ord som brukes så er det, ahem, urelevant hvilke ord det er.

Skrevet

Det heter heller ikke bakdel (som antonym til fordel). Det heter ulempe.

Anonymkode: 32769...208

Skrevet

Er utrolig mange her inne som ikke kan skrive. Voksne folk. Leseforståelse er også en mangelvare. 

Anonymkode: 51a6d...575

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det er viktig å bruke ord som begge kan forstå, ja. Kan begge forstå de ord som brukes så er det, ahem, urelevant hvilke ord det er.

Det er vesentlig å bruke både riktige ord og ord riktig for ikke og vanne ut språket, men også for å forstå hverandre. Hvordan tenker du innvandrere skal lære språket vårt fullgodt om ikke norskfødte selv kan snakke riktig? Et språk er alltid i endring, men det er begredelig om det skjer grunnet latskap, og selv oppfatter jeg slike endringer som ødeleggende mer enn utviklende. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Det er vesentlig å bruke både riktige ord og ord riktig for ikke og vanne ut språket, men også for å forstå hverandre. Hvordan tenker du innvandrere skal lære språket vårt fullgodt om ikke norskfødte selv kan snakke riktig? Et språk er alltid i endring, men det er begredelig om det skjer grunnet latskap, og selv oppfatter jeg slike endringer som ødeleggende mer enn utviklende. 

For ikke Å vanne ut

Anonymkode: 0f7b5...35f

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Jeg er helt enig i innholdet i det du skriver, men når du selv ikke mestrer å/og blir det litt begredelig.

Anonymkode: 272fc...ab2

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Å vanne ut. 

Anonymkode: 60083...f0a

Skrevet

95% av brukerne her inne kan ikke forskjellen på de og dem engang.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er utrolig mange her inne som ikke kan skrive. Voksne folk. Leseforståelse er også en mangelvare. 

Anonymkode: 51a6d...575

Er helt enig i dette. Det er likevel greit å nevne at det er lite av førstnevnte her på forumet syns jeg, i forhold til flere andre steder.

Leseforståelsen derimot er helt på trynet. Det virker som om mange raser gjennom en tekst, får med seg en brøkdel av den og svarer ut fra det lille en faktisk leste. Folk er elendige når det gjelder å sette seg litt inn i, eller tenke litt over en tekst, nettopp fordi de ikke gidder å lese ordentlig. Det blir mye god dag mann Økseskaft her. 

Anonymkode: b41d4...16c

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Så da kan vi alle sammen bruke ord som mottakeren forstår, men som er helt feil språklig sett? Bare finne på nye ord etter vårt eget forgodtbefinnende? 

Anonymkode: 2e936...9d7

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Er helt enig i dette. Det er likevel greit å nevne at det er lite av førstnevnte her på forumet syns jeg, i forhold til flere andre steder.

Leseforståelsen derimot er helt på trynet. Det virker som om mange raser gjennom en tekst, får med seg en brøkdel av den og svarer ut fra det lille en faktisk leste. Folk er elendige når det gjelder å sette seg litt inn i, eller tenke litt over en tekst, nettopp fordi de ikke gidder å lese ordentlig. Det blir mye god dag mann Økseskaft her. 

Men de er jo ikke interessert i å forstå. Mange kommer nok inn på forumet når de er frustrerte og har behov for å få ut gruff og dritt. Derfor henger de seg opp i overskriften og de første linjene, og så fyrer de løs.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Men de er jo ikke interessert i å forstå. Mange kommer nok inn på forumet når de er frustrerte og har behov for å få ut gruff og dritt. Derfor henger de seg opp i overskriften og de første linjene, og så fyrer de løs.

Ja det er mulig at det er sånn. Folk er vel stort sett opptatt av seg og sitt her inne også, så jeg syns man skal være forsiktig med å spørre om råd her ihvertfall. Det er viktig å være kritisk. 

Skrevet

Jeg er helt enig i innholdet i det du skriver, men når du selv ikke mestrer å/og blir det litt begredelig.

Anonymkode: 272fc...ab2

Å vanne ut. 

Anonymkode: 60083...f0a

«Å» står bare foran verb i infinitiv, mens «og» forbinder (står mellom) sideordnede ord eller ordgrupper av ymse slag, også infinitiver. Det er ofte når og står mellom to infinitiver, som i eksempelet «Jeg får så lyst til å hoppe og danse», at vi kan komme i tvil om å eller og. Kilde: Språkrådet

Om jeg har misforstått legger jeg meg selvsagt langflat. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

«Å» står bare foran verb i infinitiv, mens «og» forbinder (står mellom) sideordnede ord eller ordgrupper av ymse slag, også infinitiver. Det er ofte når og står mellom to infinitiver, som i eksempelet «Jeg får så lyst til å hoppe og danse», at vi kan komme i tvil om å eller og. Kilde: Språkrådet

I dette tilfellet er det nok «å» som er korrekt (prøv å oversette til engelsk, så ser du det). Poenget her er jo at du har som mål å skrive riktig, og du setter deg inn i grammatikkreglene, i motsetning til de som går rett i vranglås og forbeholder seg retten til å skrive feil («herregud, du skjønner hva jeg mener daaah!»). 

Anonymkode: 32769...208

Skrevet

Du har misforstått

Anonymkode: 0f7b5...35f

Skrevet

Et par andre ting jeg har lagt merke til er at mange sliter med å forstå forskjellen på tallordet ett og artikkelen et. 
Og nå går det mot vår, da er det mange som skal feire 17 mai🥵

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (21 minutter siden):

Et par andre ting jeg har lagt merke til er at mange sliter med å forstå forskjellen på tallordet ett og artikkelen et. 

«17 mai feiring» 😭😭😭

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (22 minutter siden):

Her må jeg innrømme at jeg synder, og skylder det på latskap og skriving fra mobil. Det er lettvint og da lar jeg rettskrivingsreglene vike noen ganger. 

Anonymkode: 0d03d...bfe

Skrevet
Ekspatt skrev (3 minutter siden):

«17 mai feiring» 😭😭😭

Kan ikke like denne kommentaren, men er helt enig i smiley-bruken😭

Skrevet

Så da kan vi alle sammen bruke ord som mottakeren forstår, men som er helt feil språklig sett? Bare finne på nye ord etter vårt eget forgodtbefinnende? 

Det er slik vårt språk er blitt til. Visste du at den tekniske termen for snøscooter er beltemotorsykkel? Hvor ofte hører du røde kors prate om at de har sendt ut to personer på beltemotorsykkel for å gjøre søk?

Vi finner enklere ord som avsender og mottaker kan forstå. Det er slik slang blir til. Etter hvert blir slang-begrep en del av vårt dagligdagse språk. Eksempelvis "selfie". Eller "hvitevarer", "overgriper", "valgdagsmåling", med flere (se språkrådets artikkel om "nyord" her: https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraknytt-2011/Spraknytt-12011/Nyord-i-Spraknytt-i-perioden-19772010/ ).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...