Gå til innhold

Er det noen her som har asberger / autisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Er det noen her som har en asberger diagnose? Jeg mistenker at jeg kanskje har dette, men jeg er usikker på om det har noe for seg å bli utredet. Jeg blir kjempesliten av enkelte arbeidsdager. Men det å forholde seg til andre foreldre, nå når mine barn er blitt større.. det er kanskje verst. 

Men jeg vil ikke ha en diagnose bare for å ha noe å skylde på... Og det finnes jo ikke medisin? Er det noen som har opplevd å få det bedre/ lettere etter å ha fått diagnose / utredning?

Så jeg er mest opptatt av å få svar på om det er noe poeng i å dra til legen...

Anonymkode: 466a5...0d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hei! 

Er det noen her som har en asberger diagnose? Jeg mistenker at jeg kanskje har dette, men jeg er usikker på om det har noe for seg å bli utredet. Jeg blir kjempesliten av enkelte arbeidsdager. Men det å forholde seg til andre foreldre, nå når mine barn er blitt større.. det er kanskje verst. 

Men jeg vil ikke ha en diagnose bare for å ha noe å skylde på... Og det finnes jo ikke medisin? Er det noen som har opplevd å få det bedre/ lettere etter å ha fått diagnose / utredning?

Hva er det som gjør at du tenker at disse tingene muligens skyldes autismespekterforstyrrelse?

Det du beskiver kan være helt innenfor normalen, eller (avhengig av om du har hatt det slik hele livet og i hvor stor grad dette hemmer deg i dagliglivet ditt) skyldes en rekke andre diagnoser som er langt vanligere.

Anonymkode: aed85...c23

Skrevet

Det du ramser opp, er ikke typisk autisme. Det er klart at mange med autisme/asperger kan ha disse tingene, spesielt det med å forholde seg til andre, men det er bare en liten del av det. Hvilke andre ting får deg til å tenke det?

Det er riktig at det ikke finnes noen medisin, men mange med asperger har også andre diagnoser eller utfordringer som det går an å få medisiner for, og de kan være mer utsatt bl.a. angst og stressbelastning. Du bør kanskje uansett snakke med legen hvis du er veldig sliten, kanskje det er på tide med en blodprøve for eksempel.

Skrevet

Takk for svar! 

Det at jeg blir sliten ser jeg ikke på som et symptom i seg selv, mer et resultat av mange små ting. 

OP

Skrevet

Jeg har en svoger og to tantebarn med diagnosen.

Det finnes som du sier ingen medisin, men en forståelse for egen diagnose gjør det jo mulig med tilpasninger som kan gjøre hverdagen lettere.

Siden det er en arvelig diagnose ville jeg vel tenkt at det nesten er det viktigste om du har barn. Min svoger fikk ikke diagnosen før barna hans fikk det, og nå i etterpåklokskapens lys er det nok lett å si at mammaen hans også ville havnet under den paraplyen om hun ble utredet.

For barna er diagnosen viktig, tilpasninger og forståelse for sine utfordringer på skolen gjør at livet er levelig for dem.

Anonymkode: b42f2...c95

Skrevet

Å bli sliten kan alle bli. Kanskje du er deprimert? 

Hva annet gjør at du misstenker asperger? Jeg kjenner flere med asperger.

Anonymkode: 95f8a...036

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Hei! 

Jeg har ikke direkte asperger/autisme, men jeg har en liknende diagnose som jeg tror er en del av autismespekteret. Og det er ADHD. Det er nesten akkurat som autisme, bortsett fra at man ikke får disse merkelige interessene, da.

Anonymkode: dff49...af6

Skrevet

Jeg har asperger, og det positive med å få diagnosen for min del var at jeg fikk mer forståelse for egne utfordringer. En knagg å henge det på for min egen del. Jeg sluttet endelig å hate meg selv for at jeg ikke klarte alt som alle andre klarte, da spesielt sosialt. (Ikke at jeg ga opp og bare brukte diagnosen som unnskyldning, men jeg aksepterte at enkelte ting er vanskeligere for meg enn for andre.)

En annen grunn til å få stilt diagnose er jo hvis du trenger uføretrygd, helt eller delvis. I mange tilfeller er det tilleggsproblemer som gjør det vanskelig å jobbe, men asperger diagnosen kan gjøre det lettere å få forståelse for dette.

I tillegg gjorde min diagnose det ganske enkelt for oss å få komme inn til Bup da vi mistenkte samme diagnose hos barnet vårt.

Men trenger du ikke noen av disse tingene, så ser jeg egentlig ikke noe poeng i å bli utredet som voksen.

Anonymkode: 41684...c16

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har ikke direkte asperger/autisme, men jeg har en liknende diagnose som jeg tror er en del av autismespekteret. Og det er ADHD. Det er nesten akkurat som autisme, bortsett fra at man ikke får disse merkelige interessene, da.

Anonymkode: dff49...af6

Hallo nei. Det er ikke det samme 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hallo nei. Det er ikke det samme 

Det er mye likhetstrekk mellom ADHD og autisme/Asperger, jo. 

Jeg har Asperger, og har hele livet følt meg annerledes enn andre. Fikk diagnosen for to år siden, og før jeg  begynte å mistenke autisme etter å tilfeldigvis ha lest en artikkel om det, hadde verken jeg eller noen andre tenkt på at jeg kunne være autist. Og mye man føler på, og opplever, er slikt som andre forteller deg at «alle har det jo sånn iblant»… Alle biter i livet mitt har nå fått en litt annen mening, og jeg har fått en forklaring på det meste som jeg har slitt med. Det er vanskelig å ramse opp alle «symptomer», og to helt motsatte ting kan også være «symptom». Feks at man ikke kjenner smerte godt, eller at man er overfølsom for smerte. At man snakker veldig mye, eller veldig lite. Det er et spekter, og alle på spekteret er ulike og har ulik grad av utfordringer med de forskjellige «symptomene». Faktisk har det alltid vært veldig tungt for meg akkurat det du nevner, det med kontakt med foreldre til venner av barna….. Det er mange myter, og søker du opp artikler på norsk, også hvis det er skrevet av fagfolk, kan du gjerne få et litt feil bilde av hvordan en med mild autisme er . Det er lite kjennskap til mild autisme dessverre. Søk heller opp det på YouTube, eller følg Snapchatkontoer (feks «Tema:autisme» - anbefales) laget av folk som har diagnosen. Eller som har god innsikt. Legger ved noen linker jeg syns er ok, som du kan titte på:

https://youtu.be/SUJJ_7gMtDk

https://youtu.be/LuZFThlOiJI

https://youtu.be/A1AUdaH-EPM

https://www.kk.no/livet/forst-som-31-aring-skjonte-lina-hvilken-diagnose-hun-hadde/74665060?fbclid=IwAR2HeAR8x0Z6uQFBapj-20h4KPmRf5lY1TaiyUEG_KK7g-3AF6yIj7PaaOY

Anonymkode: bd735...274

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...