Anonym bruker Skrevet 3. april 2022 #1 Skrevet 3. april 2022 De avslutter saken til barnet på 9 år pga lang ventetid til andre barn. De mener barnet er frisk nok til å klare resten selv. Hvor kan jeg sende klagen? Vi sender til de i BUP. Men er det andre vi kan sende det til? Fylket? Kommunen? Noen som kan hjelpe meg? Anonymkode: 3fed3...507
Anonym bruker Skrevet 3. april 2022 #2 Skrevet 3. april 2022 https://journalen.oslomet.no/magasin/2013/03/dette-er-dine-rettigheter-som-bup-pasient Anonymkode: d0540...967
Anonym bruker Skrevet 3. april 2022 #3 Skrevet 3. april 2022 I brevet dere fikk etter behandling av henvisning står det om klagerett. Bup mener tydligevis at barnet er ferdigbehandlet, evt kan behandles videre i førstelinjetjenesten. Dersom du mener barnet ikke er ferdigbehandlet kan dere derfor klage. Jeg ville først snakket med behandler og bedt om en forklaring, evt framlagt dine synspunkter. Deretter klager til statsforvalteren dersom jeg fortsatt ikke var enig. Anonymkode: 3419e...ce9
Anonym bruker Skrevet 3. april 2022 #4 Skrevet 3. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): I brevet dere fikk etter behandling av henvisning står det om klagerett. Bup mener tydligevis at barnet er ferdigbehandlet, evt kan behandles videre i førstelinjetjenesten. Dersom du mener barnet ikke er ferdigbehandlet kan dere derfor klage. Jeg ville først snakket med behandler og bedt om en forklaring, evt framlagt dine synspunkter. Deretter klager til statsforvalteren dersom jeg fortsatt ikke var enig. Anonymkode: 3419e...ce9 Vi har fått beskjed muntlig. Skal ha et siste møte med de om 14 dager. Noterer statsforvalteren. Anonymkode: 3fed3...507
Anonym bruker Skrevet 3. april 2022 #5 Skrevet 3. april 2022 Ring pasientombudet til mandag, der får du all veiledning og hjelp du trenger. De skal være pasientens advokat og hjelper deg hele veien. Det er statsforvalteren som skal ha klagen, og pasientombudet hjelper deg å skrive den. Men vil tro dere må ha siste møtet før dere kan klage, det skal være en skriftlig konklusjon fra bup som du kan klage på. Anonymkode: dc69d...194
Anonym bruker Skrevet 3. april 2022 #6 Skrevet 3. april 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Ring pasientombudet til mandag, der får du all veiledning og hjelp du trenger. De skal være pasientens advokat og hjelper deg hele veien. Det er statsforvalteren som skal ha klagen, og pasientombudet hjelper deg å skrive den. Men vil tro dere må ha siste møtet før dere kan klage, det skal være en skriftlig konklusjon fra bup som du kan klage på. Anonymkode: dc69d...194 Koster det penger å snakke med de? Anonymkode: 3fed3...507
Anonym bruker Skrevet 3. april 2022 #7 Skrevet 3. april 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Ring pasientombudet til mandag, der får du all veiledning og hjelp du trenger. De skal være pasientens advokat og hjelper deg hele veien. Det er statsforvalteren som skal ha klagen, og pasientombudet hjelper deg å skrive den. Men vil tro dere må ha siste møtet før dere kan klage, det skal være en skriftlig konklusjon fra bup som du kan klage på. Anonymkode: dc69d...194 Hvorfor skal det går rett til Statsforvalter? Når det er klagesak i kommunen, skal det først behandles i kommunen. Dersom kommunen ikke omgjør vedtaket, går det til Statsforvalter. Er det annerledes med spesialisthelsetjenesten? Anonymkode: b9a48...34c
Anonym bruker Skrevet 3. april 2022 #8 Skrevet 3. april 2022 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Koster det penger å snakke med de? Anonymkode: 3fed3...507 Nei, det er gratis https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/pasientombud/ Anonymkode: dc69d...194
Anonym bruker Skrevet 3. april 2022 #9 Skrevet 3. april 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Hvorfor skal det går rett til Statsforvalter? Når det er klagesak i kommunen, skal det først behandles i kommunen. Dersom kommunen ikke omgjør vedtaket, går det til Statsforvalter. Er det annerledes med spesialisthelsetjenesten? Anonymkode: b9a48...34c Det vet jeg egentlig ikke. Eneste gangen jeg har vært i kontakt med pasientombud og fylkesmann var da det ble gjort en feil på sykehuset som resulterte i varig skade. Så saken ble meldt inn som avvik av sykehuset selv, og pasientombudet ringte meg. Det var ikke jeg som tok kontakt med dem. Uansett kan de svare på alle spørsmål, også om gangen i klagesaker og hvem klagen skal sendes til. Pasientombudet er der for å råde og veilede, så de kan hjelpe hi med dette. Anonymkode: dc69d...194
Anonym bruker Skrevet 3. april 2022 #10 Skrevet 3. april 2022 3 hours ago, Anonym bruker said: De avslutter saken til barnet på 9 år pga lang ventetid til andre barn. De mener barnet er frisk nok til å klare resten selv. Hvor kan jeg sende klagen? Vi sender til de i BUP. Men er det andre vi kan sende det til? Fylket? Kommunen? Noen som kan hjelpe meg? Anonymkode: 3fed3...507 trenger ikke fremstille barnet ditt sykere enn det er, og i tillegg er kanskje andre viktigere Anonymkode: a3a3e...89b
Anonym bruker Skrevet 3. april 2022 #11 Skrevet 3. april 2022 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): trenger ikke fremstille barnet ditt sykere enn det er, og i tillegg er kanskje andre viktigere Anonymkode: a3a3e...89b Nice try 😘 Anonymkode: 3fed3...507
Anonym bruker Skrevet 3. april 2022 #12 Skrevet 3. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvorfor skal det går rett til Statsforvalter? Når det er klagesak i kommunen, skal det først behandles i kommunen. Dersom kommunen ikke omgjør vedtaket, går det til Statsforvalter. Er det annerledes med spesialisthelsetjenesten? Anonymkode: b9a48...34c Spesialisthelsetjenesten er jo ikke underlagt kommunen…. Anonymkode: 3419e...ce9
Anonym bruker Skrevet 3. april 2022 #13 Skrevet 3. april 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Spesialisthelsetjenesten er jo ikke underlagt kommunen…. Anonymkode: 3419e...ce9 Hvis du leser det jeg skriver så ser du at jeg vet det. Jeg spør om det er annerledes i spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: b9a48...34c
Anonym bruker Skrevet 3. april 2022 #14 Skrevet 3. april 2022 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Hvis du leser det jeg skriver så ser du at jeg vet det. Jeg spør om det er annerledes i spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: b9a48...34c Ja man kan ko ikke klage til en instans som ikke har ansvar.. Anonymkode: 3419e...ce9
KellyTaylor Skrevet 3. april 2022 #15 Skrevet 3. april 2022 Jeg lurer oppriktig på hva du begrunner den klagen på? Hvorfor mener du at barnet ikke er ferdig behandlet'? Har et barn selv som er under BUP og vet de snakket om å avlutte samarbeidet, men kjenner jeg ikke er helt trygg på det.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2022 #16 Skrevet 3. april 2022 Som mangeårig lærer har jeg de siste årene blitt mildt sagt sjokkert over hvilke saker BUP velger å avslutte. Dette er alvorlige tilfeller hvor barna har vært suicidale, selvskadere, alvorlig deprimerte og ikke-fungerende i verken skole eller hjem. Fortvilte foreldre har meldt i fra til oss om at BUP har valgt å avslutte sakene, da de ikke har mer å tilby barnet. Jeg blir oppriktig bekymret for alle parter, og det er absolutt ingen tvil om at BUP er overarbeidet. Så klaging høres fornuftig ut. Lykke til! Anonymkode: b69f3...86e
Anonym bruker Skrevet 3. april 2022 #17 Skrevet 3. april 2022 KellyTaylor skrev (15 minutter siden): Jeg lurer oppriktig på hva du begrunner den klagen på? Hvorfor mener du at barnet ikke er ferdig behandlet'? Har et barn selv som er under BUP og vet de snakket om å avlutte samarbeidet, men kjenner jeg ikke er helt trygg på det. Barnet har fortsatt store problemer psykisk å barnevernspedagog fortalte meg at ventelistene var så lange at de måtte prioritere. Barnet har tre diagnoser. De sier de barna som har krav på hjelp innen x antall måneder er skjøvet 9 mnd over grensen. Anonymkode: 3fed3...507
KellyTaylor Skrevet 3. april 2022 #18 Skrevet 3. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Barnet har fortsatt store problemer psykisk å barnevernspedagog fortalte meg at ventelistene var så lange at de måtte prioritere. Barnet har tre diagnoser. De sier de barna som har krav på hjelp innen x antall måneder er skjøvet 9 mnd over grensen. Anonymkode: 3fed3...507 Det der hadde jeg ikke godtatt!! Du gjør det rett i å sende klage og det skal heller ikke gå utover oss som allerede er i systemet. Ønsker deg lykke til med kampen. Du har ikke andre instanser bak i ryggen som kan pushe på? Vi har feks en dialog med PPT, egen koordinator i kommunen, skolen og så klart psykologer og psykiater på BUP. Psykologene mente at vi kunne avlutte, men heldigivis så er ikke psykiateren enig.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2022 #19 Skrevet 3. april 2022 KellyTaylor skrev (9 minutter siden): Det der hadde jeg ikke godtatt!! Du gjør det rett i å sende klage og det skal heller ikke gå utover oss som allerede er i systemet. Ønsker deg lykke til med kampen. Du har ikke andre instanser bak i ryggen som kan pushe på? Vi har feks en dialog med PPT, egen koordinator i kommunen, skolen og så klart psykologer og psykiater på BUP. Psykologene mente at vi kunne avlutte, men heldigivis så er ikke psykiateren enig. Skolen er ikke enig med BUP. PPT har jobba imot oss 🥵 spespedkoordinator har vi i ryggen, psykologen flytter herfra. Hun er enig med BUP. Psykiater og psykolog tenkte jeg var det samme 🤔 Jeg skal google. Anonymkode: 3fed3...507
Anonym bruker Skrevet 3. april 2022 #20 Skrevet 3. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Skolen er ikke enig med BUP. PPT har jobba imot oss 🥵 spespedkoordinator har vi i ryggen, psykologen flytter herfra. Hun er enig med BUP. Psykiater og psykolog tenkte jeg var det samme 🤔 Jeg skal google. Anonymkode: 3fed3...507 Har googla nå 😅 Hvor får man tak i psykiater? Barnet går (gikk) til psykolog. Anonymkode: 3fed3...507
Anonym bruker Skrevet 3. april 2022 #21 Skrevet 3. april 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Skolen er ikke enig med BUP. PPT har jobba imot oss 🥵 spespedkoordinator har vi i ryggen, psykologen flytter herfra. Hun er enig med BUP. Psykiater og psykolog tenkte jeg var det samme 🤔 Jeg skal google. Anonymkode: 3fed3...507 Det vlir et samlere uten like bår instanser som skole skal blande seg inn i spesialistbehandling. Skolen skal kunne uttale seg om barnets fungering og utfordringer på skolen - ikke om utredning og behandling i spesialisthelsetjenesten. Det KAN være grunner til at BUP ønsker å avslutte behandlingen. Det kan feks børe at man har nådd er visst mål, at hensikten med behandlingen er oppnådd, at barnet overføres til førstelinjentjeneste etc. det behøver ikke bety at barnet er friskt eller ferdig behandlet for all tid. Dere har tidligvis kun fått beskjed muntlig om at behandlingen på bup tenkes avsluttet. Dere bør ikke begynne en klageprosess før dere har hatt endelig møte med bup om veien videre. Anonymkode: 3419e...ce9
Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #22 Skrevet 4. april 2022 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Barnet har fortsatt store problemer psykisk å barnevernspedagog fortalte meg at ventelistene var så lange at de måtte prioritere. Barnet har tre diagnoser. De sier de barna som har krav på hjelp innen x antall måneder er skjøvet 9 mnd over grensen. Anonymkode: 3fed3...507 Da får du støtte ungen selv, da. Anonymkode: 8f23e...34a
Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #23 Skrevet 4. april 2022 Det er jo som når pasienter skrives ut av sengepost kjapt, fordi det er mange pasienter på vei inn. Ikke ideelt, men spesialisthelsetjenesten drives dessverre ikke ideelt. Tviler derfor på at du når frem med en klage. Helseforetaket har et eget klageorgan, som er første instans før man klager til statsforvalter. Du kan ikke be om psykiater heller enn psykolog. Legene på BUP er inne rundt veldig mange av pasientene på en BUP, men sjelden som hovedansvarlig. Det er få psykiatere sammenlignet med psykologer, og de er heller ikke bedre på foreldreoppfølging eller psykologisk behandling. Anonymkode: 77f84...65c
Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #24 Skrevet 4. april 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Det vlir et samlere uten like bår instanser som skole skal blande seg inn i spesialistbehandling. Skolen skal kunne uttale seg om barnets fungering og utfordringer på skolen - ikke om utredning og behandling i spesialisthelsetjenesten. Det KAN være grunner til at BUP ønsker å avslutte behandlingen. Det kan feks børe at man har nådd er visst mål, at hensikten med behandlingen er oppnådd, at barnet overføres til førstelinjentjeneste etc. det behøver ikke bety at barnet er friskt eller ferdig behandlet for all tid. Dere har tidligvis kun fått beskjed muntlig om at behandlingen på bup tenkes avsluttet. Dere bør ikke begynne en klageprosess før dere har hatt endelig møte med bup om veien videre. Anonymkode: 3419e...ce9 De sier de har lange ventelister. Det er grunnen. Det sa hun. Jeg syns det er hårreisende. Jeg har ingenting med de lange listene deres. Vi har snakket med BUP om veien videre allerede og saken avsluttes helt. Skal bare ha et siste avsluttende møte med BUP og skolen. Anonymkode: 3fed3...507
Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #25 Skrevet 4. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Da får du støtte ungen selv, da. Anonymkode: 8f23e...34a Du får ikke fyra meg opp om du prøver. Bruk tiden til noe annet istedet. Ha en fin dag 😃 Anonymkode: 3fed3...507
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå