Gå til innhold

Et spørsmål om arkitekter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når arkitekter tegner et bygg, har de da ikke noe ansvar for å sjekke at det forslaget de leverer faktisk kan bygges slik? Munch-museet er jo et eksempel. Nå har jeg vært borti et annet. Det skal bygges et nytt kontorbygg her jeg bor, og tegningen som ble lagt fram på bygget viser det seg at ikke kan bygges slik. Det var tegnet inn elementer i fasaden som så både så fine ut og hadde en funksjon, men nå viser det seg at dette ikke kan lages for da kan ikke vinduene vaskes. Skal ikke arkitekter passe på slikt før tegningene deles ut og godkjennes, eller står de fritt til å fantasere et bygg og så er det noen andre som på et senere punkt ser på hva som lar seg gjøre å få til?

Anonymkode: b0f28...8b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel an på hva slags arkitekter det er, og hvor kompetente de er. Arkitekt er ikke en beskyttet tittel og det er litt ulik utdannelse. Alle er derfor ikke like proffe kan du si. Hvis det er sivilarkitekter fra et firma/selskap med godt omdømme og vellykkede prosjekter bak seg så skal jo ikke slikt skje. 

Anonymkode: 25347...d60

Skrevet

Ofte blir slike saker framstilt uten at alle momenter kommer fram. Og som i alle yrker, er nivået selvsagt varierende.

I en tidlig fase av et prosjekt er ikke alle detaljer avklart, prosjekter utvikler seg over tid og detaljeringsgraden øker. Ofte endres kostnadsbildet seg og man må tegne om for å spare.

Ofte er det grunnforhold og andre forhold som arkitekten ikke kan påvirke som gjør at en prosjekts totalkostnad endrer seg i løpet av planleggingen. Eller politikere som vedtar endringer.

Det er helt klart mye mer komplisert og sammensatt enn det som kommer fram i pressen.

Anonymkode: c3a5b...b00

Skrevet

Det var slik mer slik før, da jobbet ofte arkitektene i ett byggefirma slik at de diskuterte samtidig som de tegnet. Mamma var arkitekt før og var med på utallige diskusjoner (hun tegnet hjemme, men hadde møter, leverte og hentet ny prosjekter på kontoret nesten daglig. Jeg syns det var gøy å være med for de hadde en gøy kaffemaskin med kakao der, også var det alltid flere unger der) Så ble det regelendringer, da sluttet min mor for hun ønsket ikke å fortsette da. Da gikk de også over til datategninger, det ville ikke hun lære seg heller, tror nok det var hovedgrunnen. 

Anonymkode: 73cd5...26f

Skrevet

Det er vel avhengig av om de tegner til anbud/konkurranse eller allerede har fått tildelt et prosjekt. I førstnevnte kan de fantasere relativt fritt vil jeg tro, men i sistnevnte burde de ta rede på slike ting, ja. Jeg har vært i kontakt med flere arkitekter, og samtlige er svært bevisst rundt hva de kan tillate seg. De sjekker grundig reguleringsplaner, har gjerne "forsamtale" med byggesaksavdelingen før de leverer inn byggesøknad osv. Jeg hadde synes det var veldig uprofesjonelt om en arkitekt tegner inn vinduer som er ubrukelige f.eks.

Anonymkode: eeff3...1ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...