Anonym bruker Skrevet 1. april 2022 #1 Skrevet 1. april 2022 Jeg har en førsteklassing, og vi sliter en del med leseleksene. Lesingen går forsåvidt brukbart greit (nivåbok nivå 4, for de som kjenner til systemet), men hun liker ikke leseleksene. De skal egentlig lese 15 minutter hver dag, men det er vanskelig å få til. Hun sier det er kjedelig, nekter å lese samme teksten flere ganger og så videre. Før det kommer "vis henne hvem som er sjefen"-kommentarer, jeg kan selvfølgelig tvinge henne og stort sett klarer vi å få henne til å gjennomføre lesingen. Men jeg vil gjerne at lesing skal være lystbetont! Fortsetter det slik er jeg redd hun kommer til å få avsmak på både lesing og bøker. Anonymkode: f8d1c...354
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 1. april 2022 #2 Skrevet 1. april 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg har en førsteklassing, og vi sliter en del med leseleksene. Lesingen går forsåvidt brukbart greit (nivåbok nivå 4, for de som kjenner til systemet), men hun liker ikke leseleksene. De skal egentlig lese 15 minutter hver dag, men det er vanskelig å få til. Hun sier det er kjedelig, nekter å lese samme teksten flere ganger og så videre. Før det kommer "vis henne hvem som er sjefen"-kommentarer, jeg kan selvfølgelig tvinge henne og stort sett klarer vi å få henne til å gjennomføre lesingen. Men jeg vil gjerne at lesing skal være lystbetont! Fortsetter det slik er jeg redd hun kommer til å få avsmak på både lesing og bøker. Anonymkode: f8d1c...354 Kan du gjøre en avtale med henne om at hun leser teksten en gang og at hun får velge å lese noe hun selv vil resten av tiden? Sånn løste vi det her. Det ble mye Donald blad for å si det sånn . Lærer var fornøyd så lenge det ble lest.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2022 #3 Skrevet 1. april 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (29 minutter siden): Kan du gjøre en avtale med henne om at hun leser teksten en gang og at hun får velge å lese noe hun selv vil resten av tiden? Sånn løste vi det her. Det ble mye Donald blad for å si det sånn . Lærer var fornøyd så lenge det ble lest. Det kan nok hjelpe noe. Læreren mener det å lese samme tekst flere ganger er viktig for å bedre leseferdighetene, men jeg merker jeg har lyst til å strunte i det 😅 Anonymkode: f8d1c...354
Anonym bruker Skrevet 1. april 2022 #4 Skrevet 1. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det kan nok hjelpe noe. Læreren mener det å lese samme tekst flere ganger er viktig for å bedre leseferdighetene, men jeg merker jeg har lyst til å strunte i det 😅 Anonymkode: f8d1c...354 Det er egentlig viktig fordi tekstene de får i lekser å lese mange ganger inneholder mange av de vanligste ordene og jo flere ganger kan har lest dem, jo lettere er det å kjenne dem igjen uten å måtte stave seg gjennom dem. Men det er mye viktigere at man liker å lese, så jeg hadde gjort samme avtale som mammaen til... med mine barn. Det viktigste er at de leser og Donald er veldig fint, hvis de faktisk leser og ikke bare ser på bildene. Anonymkode: 84629...d05
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 1. april 2022 #5 Skrevet 1. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det kan nok hjelpe noe. Læreren mener det å lese samme tekst flere ganger er viktig for å bedre leseferdighetene, men jeg merker jeg har lyst til å strunte i det 😅 Anonymkode: f8d1c...354 Jeg hadde i alle fall gjort det jeg kunne for at lesing ble lystbetont . Her var min eldste svært lite interessert i lesing i første klasse så her ble det som sagt Donald , lese oppskrifter mens vi bakte( vi bakte myyyyye det året😅) , leste når vi gikk tur ( skilt, adresser, veier etc). Vi hadde også premier. Når vi hadde lest så og så mange bøker gjorde vi noe hyggelig. Igjen … det viktigste er at hun leser❤️
Anonym bruker Skrevet 1. april 2022 #6 Skrevet 1. april 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det kan nok hjelpe noe. Læreren mener det å lese samme tekst flere ganger er viktig for å bedre leseferdighetene, men jeg merker jeg har lyst til å strunte i det 😅 Anonymkode: f8d1c...354 Vi gjorde det. Det ødela hele motivasjonen for lesing for sønnen min, så det var ikke verdt det. Han leste leseleksa én gang, deretter noe han valgte helt selv i 15 minutter. Anonymkode: 3adba...4a5
Anonym bruker Skrevet 1. april 2022 #7 Skrevet 1. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har en førsteklassing, og vi sliter en del med leseleksene. Lesingen går forsåvidt brukbart greit (nivåbok nivå 4, for de som kjenner til systemet), men hun liker ikke leseleksene. De skal egentlig lese 15 minutter hver dag, men det er vanskelig å få til. Hun sier det er kjedelig, nekter å lese samme teksten flere ganger og så videre. Før det kommer "vis henne hvem som er sjefen"-kommentarer, jeg kan selvfølgelig tvinge henne og stort sett klarer vi å få henne til å gjennomføre lesingen. Men jeg vil gjerne at lesing skal være lystbetont! Fortsetter det slik er jeg redd hun kommer til å få avsmak på både lesing og bøker. Anonymkode: f8d1c...354 Vet ikke, men min jente har også alltid hatet å lese teksten flere ganger. Vi nøyer oss med en gang vi, hun leser og forstår godt. Jeg orker ikke kampene og tenker det er viktig at det er positivt. Anonymkode: 4c15a...b6f
Anonym bruker Skrevet 1. april 2022 #8 Skrevet 1. april 2022 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Vi gjorde det. Det ødela hele motivasjonen for lesing for sønnen min, så det var ikke verdt det. Han leste leseleksa én gang, deretter noe han valgte helt selv i 15 minutter. Anonymkode: 3adba...4a5 Det høres ut som om det er veien å gå. Noe av problemet er også at disse tekstene virkelig er super-kjedelige, men det er vel vanskelig å unngå når de skal være så enkle at barna skal kunne lese dem på egenhånd. Ts Anonymkode: f8d1c...354
Anonym bruker Skrevet 1. april 2022 #9 Skrevet 1. april 2022 Mitt yngstebarn tror jeg nesten ikke leste en leselekse som hun egentlig skullei 1klasse. De hadde en tekst de skulle lese tre ganger, den gikk greit når vi knakk koden for den andre leseleksa. Hu skulle lese 15 min i en bok, utvalget bøker fikk de på skolen. Men dette var bøker hun hatet før hun hadde sett de nesten og det ble en skikkelig kamp hjemme. Helt tilfeldig fant jeg ut at hun leste mye i en faktsbok hjemme. Usikker på hvorfor hun leste i den, men vi hadde sikkert sett en fugl/blomst ute som vi skulle finne ut hva het og dermed blei hun sittende å lese etterpå. Så da snakket jeg med læreen og vi gjorde avtale på at vi skulle prøve på at hun leste andre bøker såfremt hun leste den teksten hun skulle lese tre ganger også. Dette var alt som skulle til. Ingen suttring om at det var kjedelig, ingen masing fra meg og alt vsr igrunn bare topp. Selv om språket var anderledes i disse bøkene gjorde ikke det noe, for det var mengde treningen hun skulle ha. Det fulgte også med en bonus, for hun utvidet ordforådet sitt ekstremt. Anonymkode: 6f601...951
Anonym bruker Skrevet 1. april 2022 #10 Skrevet 1. april 2022 Anbefaler Donald Junior Anonymkode: dbb2f...33b
Anonym bruker Skrevet 1. april 2022 #11 Skrevet 1. april 2022 Vi snakket med læreren og ble enige om å lese teksten 1 gang og heller lese en bok vi har hjemme, som gjerne var mer tekst på. Ser det nå i engelsk også. Han kan teksten utenat etter første lesing, da leser han en engelsk bok hjemme i tillegg Anonymkode: a40d9...198
Anonym bruker Skrevet 1. april 2022 #12 Skrevet 1. april 2022 Her slet vi med det samme. Vi gjorde det sånn at han leste boka fra skolen et par ganger, deretter egen bok resten av minuttene. Ser poenget med å lese den samme flere ganger som ei skrev lenger opp her, men dersom det fører til ingen lesing må det jo være bedre å lese noe annet og at barnet faktisk leser. Anonymkode: b3237...ba8
Anonym bruker Skrevet 1. april 2022 #13 Skrevet 1. april 2022 Mitt barn fikk penger for høytlesing. 10 kroner for hver time lesing. (Tar tiden hver dag, og plusser sammen minutter og «saldo» på et lite ark). Fungerte veldig fint, barnet sparte til noe, og ble motivert til å lese ekstra. Vi leser ellers på alt fra veiskilt til påleggspakker, oppskrifter og skriftlige instrukser i gaming. Anonymkode: 1e928...a4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå