Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #1 Skrevet 31. mars 2022 Jeg har ei søster som er i 50 årene. Hun har kols. Nå er hun sykemeldt pga smerter i ryggen. Vært sykemeldt i ett halvt år. Hun gjør ikke mye. Trener litt hos fysio 2 dager i uken. Men hun tørr ikke trene så mye at hun blir andpusten. Men er ikke det bra å trene sånn at man må puste tungt selv om hun har kols? Hun sitter mye hjemme. Tror ikke at ryggen blir bedre av det. Har tatt mr av ryggen, men fant ikke noe der. Jeg spørr ofte hun vil gå tur. Men hun vil ikke. Redd for å bli andpusten. Bør jeg fortsette å mase på henne? Anonymkode: 00855...fba
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #2 Skrevet 31. mars 2022 Det lyser lang vei ar du dømmer henne å ser på hun som lat. Hva med å heller vise omsorg?? Anonymkode: 20355...f02
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #3 Skrevet 31. mars 2022 La henne være i fred. Du stresser henne nok bare opp selv om du mener vel. Jeg har selv astma, og kan fint skjønne at hun er redd. Det er forferdelig å føle at du ikke får puste! Angsten kommer nesten automatisk selv om man ikke lider av angst ellers. Det beste vil jo være om hun slutter å røyke for da kan hun bli mye bedre. Ikke mas på henne. Selv om hun hadde hatt godt av å bevege seg, så må hun styre det selv. Anonymkode: 3e4cd...a6a
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #4 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det lyser lang vei ar du dømmer henne å ser på hun som lat. Hva med å heller vise omsorg?? Anonymkode: 20355...f02 Jeg oppfattet det Ikke sånn i det hele tatt! Anonymkode: 3e4cd...a6a
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #5 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): La henne være i fred. Du stresser henne nok bare opp selv om du mener vel. Jeg har selv astma, og kan fint skjønne at hun er redd. Det er forferdelig å føle at du ikke får puste! Angsten kommer nesten automatisk selv om man ikke lider av angst ellers. Det beste vil jo være om hun slutter å røyke for da kan hun bli mye bedre. Ikke mas på henne. Selv om hun hadde hatt godt av å bevege seg, så må hun styre det selv. Anonymkode: 3e4cd...a6a Hvor står det at hun røyker? Anonymkode: 37b28...6af
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #6 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): La henne være i fred. Du stresser henne nok bare opp selv om du mener vel. Jeg har selv astma, og kan fint skjønne at hun er redd. Det er forferdelig å føle at du ikke får puste! Angsten kommer nesten automatisk selv om man ikke lider av angst ellers. Det beste vil jo være om hun slutter å røyke for da kan hun bli mye bedre. Ikke mas på henne. Selv om hun hadde hatt godt av å bevege seg, så må hun styre det selv. Anonymkode: 3e4cd...a6a Hun røyker ikke lengere. Er 10 år siden hun sluttet Anonymkode: 00855...fba
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #7 Skrevet 31. mars 2022 Foreslår at du leser dette: https://stolav.no/fag-og-forskning/kompetansetjenester-og-sentre/nasjonal-kompetansetjeneste-trening-som-medisin/kols/hvordan-trene-med-kols Og så sjekker du ut hvilke rehabiliteringssteder i landet som har grupper for personer med kols, eller som har et tilpasset opplegg som kan passe henne. Og så snakker du med henne, viser henne at det er mulig å få rehabiliteringsopphold og tilbyr å bli med henne til legen, om hun synes det er vanskelig å be om det selv. En del sliter med angst for å anstrenge seg ved slike diagnose. Forskning viser både at de kan trene, bør trene og får det langt bedre med å trene seg opp og opprettholde trening. Men angsten for å "ikke få puste" når de anstrenger seg, den er vanlig, og det er en del av disse pasientene som trenger å lære seg at det ikke er farlig i kontrollerte former med fagpersoner. Og da er et slikt rehabiliteringsopphold supert. Anonymkode: a1446...9ed
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #8 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Hun røyker ikke lengere. Er 10 år siden hun sluttet Anonymkode: 00855...fba Ok. Rart at hun fremdeles er så plaget da. Det reverseres jo i mange tilfeller. Anonymkode: 3e4cd...a6a
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #9 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ok. Rart at hun fremdeles er så plaget da. Det reverseres jo i mange tilfeller. Anonymkode: 3e4cd...a6a Kols kan ikke revereres, den kan behandles og bli bedre, men den kan ikke forsvinne. Folk som aldri har røyka kan og få kols. Anonymkode: 37b28...6af
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #10 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Ok. Rart at hun fremdeles er så plaget da. Det reverseres jo i mange tilfeller. Anonymkode: 3e4cd...a6a Symptomene blir gjerne mindre etter at man slutter å røyke, men kolsen i seg kan ikke reverseres, for skadene er der. Men å slutte å røyke og begynne å trene hensiktsmessig og målrettet kan bremse videre utvikling av sykdommen slik at man lever langt bedre med sykdommen. Anonymkode: a1446...9ed
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #11 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Kols kan ikke revereres, den kan behandles og bli bedre, men den kan ikke forsvinne. Folk som aldri har røyka kan og få kols. Anonymkode: 37b28...6af Da vet jeg i så fall om et medisinsk under! Hadde kols, gikk på medisiner som ble lagt bort etter et år. Helt frisk nå. Du verden. Anonymkode: 3e4cd...a6a
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #12 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Ok. Rart at hun fremdeles er så plaget da. Det reverseres jo i mange tilfeller. Anonymkode: 3e4cd...a6a Det finnes ulike grader av kols. KOLS står for kronisk obstruktiv lungesykdom. Kronisk. Altså noe du ikke blir kvitt men du kan bli bedre men ikke frisk. Anonymkode: 2635c...22e
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #13 Skrevet 31. mars 2022 Foreslå noe annet enn å gå tur. Jeg har ikke kols, men kronisk astma. Er det en ting jeg er veldig tilbakeholden med er å takke ja til å gå tur med andre. Jeg går turer alene og jeg går tur med mannen min, men det er utrolig vanskelig å gå tur med andre som ikke vet hvor tungt det er å gå tur når lungene ikke vil, og hvor krevende det er å få andre til å forstå. Det tok mange år å få mannen til å skjønne. Ting jeg tenker på før jeg går tur: - hvor langt? - Hvor mange bratte/ lange bakker? - Er det mulighet for å bli hentet med bil underveis? - Er det mulighet for å korte ned turen om det viser seg at det ikke går? (Har blitt stående i et sykkelskur500 m hjemmefra en gang og måtte hentes med bil fordi det kom tåke) - Har den jeg går sammen med tålmodighet og forståelse for at deres "sakte" ikke er det samme som min "sakte"? - Har den jeg går sammen med tålmodighet til at jeg kanskje må stoppe for hvert 20. skritt i en bratt bakke? - Klarer den jeg går sammen med å ikke leke PT og tro at om de bare sier "kom igjen" og "litt til", så stopper lungene mine å pipe og slime? - Klarer den jeg går sammen med å bare rusle en tur på en måte som er hyggelig for meg også? Jeg skjønner godt at søsteren din takker nei til å gå tur med deg når du så tydelig ikke skal gå tur fordi det er hyggelig å være sammen, men fordi du skal trene henne. Jeg ville heller oppfordret henne til å skaffe seg en el-sykkel, og så kan dere sykle tur. Om du da stiller på vanlig sykkel, så er de fysiske forskjellene jevnet ut litt, og dere kan komme dere ut på tur sammen og hun kan legge så mye eller lite kraft i syklinga som hun er i form til. Anonymkode: 09cab...918
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #14 Skrevet 31. mars 2022 Hun bestemmer over seg selv... Anonymkode: d0721...f98
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #15 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg oppfattet det Ikke sånn i det hele tatt! Anonymkode: 3e4cd...a6a Ikke jeg heller. Men jeg tror hun er litt lat likevel. Men synes ikke du skal mase på henne. Anonymkode: 95513...1ee
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #16 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg oppfattet det Ikke sånn i det hele tatt! Anonymkode: 3e4cd...a6a Sånn oppfattet jeg det. Dømmende tone. Anonymkode: d0721...f98
Anonym bruker Skrevet 1. april 2022 #17 Skrevet 1. april 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Ok. Rart at hun fremdeles er så plaget da. Det reverseres jo i mange tilfeller. Anonymkode: 3e4cd...avataren min h Faren min har også kols. Han har aldri røkt mer enn en 20- pakning i uka og ingenting de siste 30 årene. Anonymkode: 018c3...2a8
Anonym bruker Skrevet 1. april 2022 #18 Skrevet 1. april 2022 Hva med å tipse din søster i å investere i en el sykkel. Det gir ikke mye tempo, men kroppen vil være i bevelgelse. En grei måte å venne kroppen til aktivitet, uten å kjenne på angsten for å ikke klare å puste. Eller svømming? Litt aktivitet er bedre enn ingenting og fysio 3 ganger i uka er bra det. Hun har helt sikkert fått et treningsopplegg fra fysioterapeuten. Anonymkode: 1d8b4...52f
Anonym bruker Skrevet 1. april 2022 #19 Skrevet 1. april 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Kols kan ikke revereres, den kan behandles og bli bedre, men den kan ikke forsvinne. Folk som aldri har røyka kan og få kols. Anonymkode: 37b28...6af Anonym bruker skrev (10 timer siden): Det finnes ulike grader av kols. KOLS står for kronisk obstruktiv lungesykdom. Kronisk. Altså noe du ikke blir kvitt men du kan bli bedre men ikke frisk. Anonymkode: 2635c...22e Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Faren min har også kols. Han har aldri røkt mer enn en 20- pakning i uka og ingenting de siste 30 årene. Anonymkode: 018c3...2a8 Jeg ble veldig overrasket over dette. Da var det nok kols i liten grad, for personen merker ingenting til det. Han trener og er akkurat like aktiv som andre. Sier selv at han ikke merker noen ting. La bort medisinene fordi han følte han ikke hadde behov for dem, og legen var enig. Anonymkode: 3e4cd...a6a
Anonym bruker Skrevet 1. april 2022 #20 Skrevet 1. april 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Jeg har ei søster som er i 50 årene. Hun har kols. Nå er hun sykemeldt pga smerter i ryggen. Vært sykemeldt i ett halvt år. Hun gjør ikke mye. Trener litt hos fysio 2 dager i uken. Men hun tørr ikke trene så mye at hun blir andpusten. Men er ikke det bra å trene sånn at man må puste tungt selv om hun har kols? Hun sitter mye hjemme. Tror ikke at ryggen blir bedre av det. Har tatt mr av ryggen, men fant ikke noe der. Jeg spørr ofte hun vil gå tur. Men hun vil ikke. Redd for å bli andpusten. Bør jeg fortsette å mase på henne? Anonymkode: 00855...fba Oi oi oi. Er du seriøst missunnelig på din søster? Du skulle gjerne vært hjemme du også? 🙄 Slutt å mas. Stygt av deg. Anonymkode: bac63...8c3
Anonym bruker Skrevet 1. april 2022 #21 Skrevet 1. april 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Jeg oppfattet det Ikke sånn i det hele tatt! Anonymkode: 3e4cd...a6a Jeg oppfattet det også slik, at HI dømmer. Anonymkode: bac63...8c3
Anonym bruker Skrevet 1. april 2022 #22 Skrevet 1. april 2022 Jeg skjønner ikke overskriften din 🤔 Kjenner ei med kols som holder det i sjakk ved trening, følges opp av PT hver time. I følge henne hjelper det betydelig. Hvis du oppriktig ønsker å hjelpe henne og om hun er komfortabel, kan du delta i møte med fysio og være støttespiller ut fra anbefaling derfra? Det kan jo være betryggende å ha med noen på tur hvis en føler seg en ikke får puste. Kols er ikke bare andpusten, det føles visst som man puster gjennom sugerør. Kan forstå det føles panisk. Mulig du bare formulerer deg litt dårlig, men jeg oppfatter at du egentlig er mer opptatt av å snakke søsteren din ned. I så tilfelle er det kanskje bedre for henne at du ikke involverer deg. Anonymkode: 39798...154
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå