Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #1 Skrevet 31. mars 2022 Både mannen og jeg kommer fra familier hvor det ikke er vanlig å ta høyere utdanning og man har jobber dårlig betalte jobber. Både mannen og jeg har gått litt mot strømmen, har tatt oss utdanning, og vi begge har jobber med lønn litt over gjennomsnittet i Norge. Ikke mye over, men litt. Når vi kjøpte huset vi bor i nå kom det kommentarer om at det var når litt vel flott, og spørsmål om vi virkelig trenger all den plassen. Nå har vi kjøpt oss en helt ny bil. Vi har spart ganske lenge til denne bilen for å ha minst mulig lån, men måtte har litt. Utgiftene lånet sparer vi inn igjen på grunn av redusert bompenger, og ingen utgifter til diesel. Har mulighet til å lade gratis på jobben. Og nå kommer kommentarene igjen. Broren vil sa det så fint "har dere begynt å leke millionærer nå" Svigermor syns det bare var sløsing med penger og at vi er alt for fine på det, man får jo en helt fin bil som dekker våre behov til kr 200.000,- på finn, og at nå har vi gått for lang, og dessuten dersom vi har så mye penger så kan vi heller hjelpe henne litt. Og så videre... Hvordan takle slik misunnelse? Anonymkode: a8ac2...063
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #2 Skrevet 31. mars 2022 Det takler du med humor! Svar bare bekreftende på det de sier med humor, så er den saken ute av verden. Litt må vi jammen tåle fra andre, eller? Litt sleivkjefta kommentarer, litt kritikk og litt spøk. Vi er vel såpass panstret de fleste av oss? Hva er grunnen til at du tar det så ille opp egentlig? Og ja, dere kan godt hjelpe svigermor litt Anonymkode: d0261...bc1
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #3 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det takler du med humor! Svar bare bekreftende på det de sier med humor, så er den saken ute av verden. Litt må vi jammen tåle fra andre, eller? Litt sleivkjefta kommentarer, litt kritikk og litt spøk. Vi er vel såpass panstret de fleste av oss? Hva er grunnen til at du tar det så ille opp egentlig? Og ja, dere kan godt hjelpe svigermor litt Anonymkode: d0261...bc1 Jeg blir lei meg. Hver gang vi unner oss noe kommer sure kommentarer. Nei, vi hjelper ikke svigermor økonomisk, hun klager over alt hun ikke har råd til, men røyke 40 om dagen, det er ikke noe problem. Hun har også det hun trenger til mat, bolig, klær og det hun trenger. Hadde hun kuttet ut halvparten av røyken hadde hun fint hatt råd til den lille luksusen hun ønsker seg. HI Anonymkode: a8ac2...063
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #4 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg blir lei meg. Hver gang vi unner oss noe kommer sure kommentarer. Nei, vi hjelper ikke svigermor økonomisk, hun klager over alt hun ikke har råd til, men røyke 40 om dagen, det er ikke noe problem. Hun har også det hun trenger til mat, bolig, klær og det hun trenger. Hadde hun kuttet ut halvparten av røyken hadde hun fint hatt råd til den lille luksusen hun ønsker seg. HI Anonymkode: a8ac2...063 Nei deg? Gi deg da. Du er da en voksen dame og tåler vel litt? Det skjer vel heller ikke så ofte dere kjøper nye dyre ting, så dere får vel ikke kommentarer daglig heller akkurat. Det virker som om familiene kanskje ikke føler seg bra nok, og så virker det som at du vil ha beundring eller ros. Så skjærer det seg. Hev deg over og vær glad for familien uansett. De driver ikke akkurat mishandling. Be dem til dere på god middag iblant da. Anonymkode: d0261...bc1
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #5 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Nei deg? Gi deg da. Du er da en voksen dame og tåler vel litt? Det skjer vel heller ikke så ofte dere kjøper nye dyre ting, så dere får vel ikke kommentarer daglig heller akkurat. Det virker som om familiene kanskje ikke føler seg bra nok, og så virker det som at du vil ha beundring eller ros. Så skjærer det seg. Hev deg over og vær glad for familien uansett. De driver ikke akkurat mishandling. Be dem til dere på god middag iblant da. Anonymkode: d0261...bc1 Jeg er verken på jakt etter beundring eller ros. Kan liksom å bare la være å kjøre dersom det er fare for å møte dem heller. Hvorfor kan ikke jeg i likhet med alle andre skrive "jippi, ny bil" på Facebook men bilde? Hvem har sagt at vi aldri ber familien på middag, skulle gjerne ha gjort det oftere, men gjør vi det for ofte blir vi beskylt for å "vise oss frem". Og, jo det kommer en del småkommentarer ellers også, men det her toppet seg nå. HI Anonymkode: a8ac2...063
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #6 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg er verken på jakt etter beundring eller ros. Kan liksom å bare la være å kjøre dersom det er fare for å møte dem heller. Hvorfor kan ikke jeg i likhet med alle andre skrive "jippi, ny bil" på Facebook men bilde? Hvem har sagt at vi aldri ber familien på middag, skulle gjerne ha gjort det oftere, men gjør vi det for ofte blir vi beskylt for å "vise oss frem". Og, jo det kommer en del småkommentarer ellers også, men det her toppet seg nå. HI Anonymkode: a8ac2...063 Men så får du si til dem da? Jeg ga deg råd om humor, men det funket ikke. Da må du nesten bare si fra. Si at du blir lei deg av kommentarene. Og så håper jeg ikke at du har skyldfølelse iom at du tar det så tungt. Du har ingen grunn til å ha det. Dere er voksne og tjener penger, og så gjør dere selvfølgelig hva dere vil med dem. Du kan jo si akkurat det da? Anonymkode: d0261...bc1
Himmel og hav Skrevet 31. mars 2022 #7 Skrevet 31. mars 2022 Hev deg over det. Ignorer så godt du kan og når det faller slike kommentarer så lar du stillheten bare henge. Alternativt får du spørre dem rett ut om de er misunnelige. Om de svarer ja, så kan dere jo forklare dem, gjerne med teskje, at dere har jobba for den lønna dere får, og har tenkt å bruke den sånn dere synes det er riktig, og at eventuelle kommentarer på det kan legges i den boksen der det står "papiravfall" ved innkjørselen når de drar.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #8 Skrevet 31. mars 2022 Himmel og hav skrev (1 minutt siden): Hev deg over det. Ignorer så godt du kan og når det faller slike kommentarer så lar du stillheten bare henge. Alternativt får du spørre dem rett ut om de er misunnelige. Om de svarer ja, så kan dere jo forklare dem, gjerne med teskje, at dere har jobba for den lønna dere får, og har tenkt å bruke den sånn dere synes det er riktig, og at eventuelle kommentarer på det kan legges i den boksen der det står "papiravfall" ved innkjørselen når de drar. Har du noensinne opplevd at noen svarer "ja" på spørsmål om de er misunnelige? Anonymkode: d0261...bc1
Himmel og hav Skrevet 31. mars 2022 #9 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Har du noensinne opplevd at noen svarer "ja" på spørsmål om de er misunnelige? Anonymkode: d0261...bc1 Ja.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #10 Skrevet 31. mars 2022 Humor. Enig med første som svarte deg der. «Ja, sånn er det her i dollaråsen vet du, nå sparer vi bare til raske tøfler og en statuuuue ved inngangen» hepp hepp Ingen vits å diskutere med misunnelse. Gled deg heller med gode venner som sier «så gøy, den bilen var råstilig» Anonymkode: 0084e...e55
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #11 Skrevet 31. mars 2022 Himmel og hav skrev (2 minutter siden): Ja. Det var et så opplagt negativt svar på det at jeg mente det som et retorisk spørsmål. Den gang ei. Selvfølgelig har du det. Anonymkode: d0261...bc1
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #12 Skrevet 31. mars 2022 Du får tåle det eller kutte dem ut, det gjorde jeg. Anonymkode: efb16...ef9
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #13 Skrevet 31. mars 2022 Jeg forstår at det er sårende med slike kommentarer. Men jeg ville ikke, som noen over foreslår, spurt om de er misunnelige. Det kan jo faktisk hende at de ikke er misunnelig, men at de rett og slett ikke er enig i valgene dere tar med pengene, at de helt oppriktig mener at det er sløsing. Man tenker jo forskjellig. Anonymkode: f0a44...d9a
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #14 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg forstår at det er sårende med slike kommentarer. Men jeg ville ikke, som noen over foreslår, spurt om de er misunnelige. Det kan jo faktisk hende at de ikke er misunnelig, men at de rett og slett ikke er enig i valgene dere tar med pengene, at de helt oppriktig mener at det er sløsing. Man tenker jo forskjellig. Anonymkode: f0a44...d9a Hva har det å si om de er "rett og slett ikke er enig i valgene dere tar med pengene"? Det er ikke deres penger uansett, de har da ikke noe med å være enige eller mene noe om det! Hvorfor skal HI ta greie på om dette er misunnelse eller uenighet, egentlig? Hvilken nytte har hun av den infoen? De har uansett ingen grunn til å snakke slik! Anonymkode: ca6ee...c9c
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #15 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg er verken på jakt etter beundring eller ros. Kan liksom å bare la være å kjøre dersom det er fare for å møte dem heller. Hvorfor kan ikke jeg i likhet med alle andre skrive "jippi, ny bil" på Facebook men bilde? Hvem har sagt at vi aldri ber familien på middag, skulle gjerne ha gjort det oftere, men gjør vi det for ofte blir vi beskylt for å "vise oss frem". Og, jo det kommer en del småkommentarer ellers også, men det her toppet seg nå. HI Anonymkode: a8ac2...063 Trenger du disse folka i livet ditt? Frekke mennesker er trøttende, enten de er slekt eller ikke. Og jeg har ikke for mye penger sjøl, men det kunne ikke falle meg inn å snakke sånn til andre. Anonymkode: ca6ee...c9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå