Gå til innhold

8-åring kan ikke kle på seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en på 8 som nesten aldri kler på seg riktig. Ett eller flere plagg er alltid på med vrangsiden ut, eller bak frem. Når vi påpeker det, tar det ofte lang tid før han skjønner hva vi mener, og han kan ha bruk for flere forsøk før det blir rett. 

I går toppet det seg imidlertid da han tok på seg jeans bak frem. Han stod der, avslappet med hendene hvilene i baklommene, bare at de var foran på kroppen. Smekken og knappen var bak. Han kjente/skjønte heller ikke at noe var feil. 

Hva er egentlig greia med dette? Før dere sier at vi ikke har lært han det ordentlig, så kan jeg nevne at vi har en 3-åring som klarer denne oppgaven utmerket. Det hører kanskje også med til historien at han på 8 går fra klærne sine absolutt overalt og hele tiden sånn at det alltid er et svare strev med å lete/hente/kjøpe nytt, mens han på 3 har stålkontroll på hvor tingene hører hjemme. 

Anonymkode: ea7cf...caa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Distre og bryr seg ikke. Har en sønn som er lik. Han har adhd , ikke at jeg tenker at det kommer av diagnosen

Anonymkode: 7dc09...c3e

Skrevet

Noen barn har et avslappet forhold til dette, mens andre bruker 10 min på å få sokkene perfekt på. Det retter seg etterhvert. Har en nevø som er sånn. Verdens søteste gutt, og en utrolig smart, liten fyr, men buksa kan bli bakfrem, genser og jakke på vranga, og han kunne ikke brydd seg mindre. Klær er noe en har på seg for å ikke gå naken og fryse, liksom, og da har de i følge han oppfylt den funksjonen når de er på. 

Anonymkode: a0099...200

Skrevet

Datteren min var også slik til hun var rundt 8 år. Hun har forøvrig adhd, men er også svært intelligent, så det er helt rart at det er mulig. Hun kunne stå der som 8-åring og regne sammen 2458 + 369 i hodet på sekunder, men skjønte ikke at genseren var på vrangen, liksom...

Anonymkode: 8e1bf...9ff

Skrevet

Jeg har tvillinger. Jenta kledde på seg selv fra 1 1/2år, yttertøy og alt. Gutten var en evig krangel frem til han ble fire år. Nå kan han kle seg rinktug, men gidder ikke ofre det så mange tankene. Er genseren feil vei later han som ingenting. Glemmer klær over alt. Om vinteren sitter han heller inne med vinterklær enn å kle av seg under middagen, om han vet han skal ut etterpå. Super lat. Gidder ikke. Han kan men gidder ikke. Det som hjalp var når jeg begynte å ta 50 kr for klær han mistet på skolen . F.eks kunne han kle av seg der han sto, gang aldri noe på plassen sin. Da forsvant klærne. Når han begynte å miste penger da tok han ansvar. Jeg forstår at ting kan bli borte så er ikke helt firkantet, men når han bevist kler av seg og roter bort pga sløvhet da var dette ett bra virkemiddel.

de er nå 8år.

Anonymkode: 18d8e...bd4

Skrevet

Ganske likt her også. Eldste var rimelig avslappet til påkledning. Bakfrem osv. Så lenge det ikke var ubehagelig så var alt ok. Minste hadde kontroll fra hun var 3/4. hender seg at hun kan ta genser feil vei, og hun kan slite litt med å vrenge klær, men hun har kontroll. Hun er også flink å ta rett bekledning etter sesong og en titt ut vinduet. Longs, ullsokker osv, eldste har aldri skjønt slikt. Nå er eldste tolv da, så nå er jo longs barnslig. 

Anonymkode: b74aa...eb6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Distre og bryr seg ikke. Har en sønn som er lik. Han har adhd , ikke at jeg tenker at det kommer av diagnosen

Anonymkode: 7dc09...c3e

Her også. Men han er 11. Min bror er også sånn. Han er over 40. Ikke buksene da, men teskjorter og gensere er gjerne på vranga og bak frem. Det går helt fint likevel. Han har ingen diagnoser.

Anonymkode: 7e6eb...36a

Skrevet

"Han sto der, avslappet med hendene hvilende i baklommene, bare at de var foran på kroppen"  :ler:

Nå har jeg i perioder jobbet med kreative barn, og dette kan kjennetegne en god del av dem. Da mener jeg litt spesielt talentfulle altså. Det er jo også en greie blant de som er litt mer intelligente enn folk flest. De er stort sett alltid mer likeglade til sånt, merker det ikke og er noe distré. Det går vel litt frem av tråden av de som har samme erfaring. Dette er nok ikke verre enn det. 

Anonymkode: 89887...8e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...