Gå til innhold

Dyre matvarer, bl.a frosne bringebær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Matvareprisene har økt enormt i det siste. Skulle kjøpe frosne bringebær i dag: hele 50 kr for 400 gram. Bruker en del bringebær i matlaging, så det var synd de har økt så mye. Bare ett av mange eksempler jeg har sett i det siste.

Hvilke grep tar dere i hverdagen for å bruke mindre penger på mat? 

Anonymkode: 313d4...a2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du har også lagt merke til det? Det er som om det skjer noe i verden som gjør at matvare prisene øker. Hva kan det være tro? Hva kan det være hmmm? Jeg lurer.

Anonymkode: 073a2...ecd

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja, du har også lagt merke til det? Det er som om det skjer noe i verden som gjør at matvare prisene øker. Hva kan det være tro? Hva kan det være hmmm? Jeg lurer.

Hvorfor tror du hovedinnlegger er ignorant? 

Anonymkode: 92b62...79d

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

:roll:

Anonymkode: e977f...7a3

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

🙄🤦‍♀️

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Matvareprisene har økt enormt i det siste. Skulle kjøpe frosne bringebær i dag: hele 50 kr for 400 gram. Bruker en del bringebær i matlaging, så det var synd de har økt så mye. Bare ett av mange eksempler jeg har sett i det siste.

Hvilke grep tar dere i hverdagen for å bruke mindre penger på mat? 

Hvor mye har de gått opp? 

Ser flere ting som har gått opp, men jeg bruker allerede lite penger på mat, så vet ikke helt hvor jeg skal spare inn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mye har de gått opp? 

Ser flere ting som har gått opp, men jeg bruker allerede lite penger på mat, så vet ikke helt hvor jeg skal spare inn.

Tall fra SSB viser at de steg med 4.5 prosent fra januar til februar. Vi er mange i husstanden, så må nok prøve å være litt smartere når det gjelder matvarehandelen fremover. 

Skrevet

Frosne bringebær er jo ikke noe man nødvendigvis må bruke mye av? Du får plukke til sommeren og fryse ned, det koster deg ingenting. Det var det alle gjorde før og noen fremdeles gjør i dag. 

Anonymkode: 632fe...979

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor svare så teit? Synes du det er et greit svar på hva du gjør for å spare penger på mat?

Anonymkode: 41296...ba8

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor svare så teit? Synes du det er et greit svar på hva du gjør for å spare penger på mat?

Hvis du trenger frosne bringebær som en livsnødvendighet og lurer på hvordan du kan få livet til å gå rundt uten bringebær er det jo ikke rart at man klør seg litt i hodet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du trenger frosne bringebær som en livsnødvendighet og lurer på hvordan du kan få livet til å gå rundt uten bringebær er det jo ikke rart at man klør seg litt i hodet.

Mens andre klør seg i hodet over at voksne folk ikke klarer å lese ut av tråden at bringebær er et eksempel på en vare hi har opplevd at har blitt markant dyrere. Vi har alle varer vi benytter mye, men vi klarer ( de fleste av oss) oss uten.

Skrevet

Denne sommeren blir det selvplukk og fylle opp fryse. Både blåbær og bringebær er tilgjengelig gratis i naturen her. 

Har to mannfolk i husholdningen som krever mye mat, jeg bruker mye poteter, ris og annet for å fylle tallerken og mage. Har riskoker og kjøper megapakke ved innvandrerbutikker. Poteter får man stort sett alltid ett slag på tilbud. Kjøtt velger jeg ofte tilbudsvarer og tilpasser resten av middag etter det. Lager man saus og annet fra bunn, blir det ikke så ille, dobbel porsjon middag, så har du lunsj i tillegg. 

Anonymkode: cf178...f3f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Frosne bringebær er jo ikke noe man nødvendigvis må bruke mye av? Du får plukke til sommeren og fryse ned, det koster deg ingenting. Det var det alle gjorde før og noen fremdeles gjør i dag. 

Det koster hi ingenting? Hvor får man plukke gratis bringebær da?

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Frosne bringebær var nok ikke annet enn et eksempel. Direkte sitert fra hi: 

Hvilke grep tar dere i hverdagen for å bruke mindre penger på mat? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Ute i naturen??!

Anonymkode: 42661...180

Skrevet

At matprisene går opp er egentlig bra. Det er enkelt å gjøre det billigere og mer miljøvennlig bare med å nærme seg 1950- tallets mat.

Anonymkode: 0b498...d6d

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Gratis bringebær får du samme sted som du får gratis blåbær, i skogen. Det er ikke hokus pokus, men det må plukkes. HI sier hun bruker en del bringebær i maten og det er dyrt. Ja, det er det selvfølgelig om du kjøper dem frosne. Om du er avhengig av mye bringebær i kosten må du plukke selv for å få det rimeligere. 
Hvis man er der at man kjøper mye ferdig har man alle muligheter til å spare. Jeg viste min kollega her om dagen hva hun kunne spare enkelt ved å 1) ikke kjøpe ferdig oppskåret kylling/ kjøtt og 2) ferdig revet ost, og å lære seg å bake brød selv, slutte å drikke brus og å snuse, hun fikk plutselig mange tusen ekstra i måneden å rutte med. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Mens andre klør seg i hodet over at voksne folk ikke klarer å lese ut av tråden at bringebær er et eksempel på en vare hi har opplevd at har blitt markant dyrere. Vi har alle varer vi benytter mye, men vi klarer ( de fleste av oss) oss uten.

Voksne folk leser ut av tråden at er matbudsjett som inneholder mye bringebær vinterstid ikke er spesielt tilpasset dårlig økonomi eller god planlegging.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Gratis bringebær får du samme sted som du får gratis blåbær, i skogen. Det er ikke hokus pokus, men det må plukkes. HI sier hun bruker en del bringebær i maten og det er dyrt. Ja, det er det selvfølgelig om du kjøper dem frosne. Om du er avhengig av mye bringebær i kosten må du plukke selv for å få det rimeligere. 
Hvis man er der at man kjøper mye ferdig har man alle muligheter til å spare. Jeg viste min kollega her om dagen hva hun kunne spare enkelt ved å 1) ikke kjøpe ferdig oppskåret kylling/ kjøtt og 2) ferdig revet ost, og å lære seg å bake brød selv, slutte å drikke brus og å snuse, hun fikk plutselig mange tusen ekstra i måneden å rutte med. 

Ja, det sparer en mye på, enig. Jeg kjøper Norvegia på tilbud, river den og legger i fryseren. Og om du ikke baker brød selv, så har de fleste 50% på brød fra i går. Det er det også mye å spare på. Her i huset er vi heldig, for vi har så vi kan skyte både hjort og rein, gratis. Dette gjør at vi ikke behøver å kjøpe kjøtt. Men jeg pløyer tilbudsappen, og tar gjerne turen innom flere butikker for å få det jeg trenger på tilbud. Men det lureste jeg gjør for å spare er i gjøre storinnkjøp en gang i uka. Da blir det ikke då mye impulskjøp 😉 Og de gangene det er tilbud (40%) på fiskeprodukter, så «fyller» jeg fryseren.

Anonymkode: e85fa...5e6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Sikkert stjele hos naboen og håpe at hun ikke blir oppdaget :D 

Skrevet

Selvfølgelig kan du gå skogstur og plukke, slik andre har svart. 

Du kan også ta en engangsinvestering med bærbusker og plante i hagen. Vi har ei rad med bringebær (sprer seg som ugress) ei rad med blåbær og noen stikkelsbær, rips og solbær. Har også rabarbra og jordbær. Alle disse plantes en gang, så kan du høste i mange år fremover, både for spising og frysing. Plantene formerer seg også, så du kan utvide jordbærbedet eller lage flere bærbusker av dem du har, helt gratis. 

Legg gjerne til noen frukttrær også om du har plass. Plommer, moreller og pære f.eks. 

Vi har også tomater, agurk, chili, aubergine, physalis, spinat, mais, salat, squash, gresskar, diverse urter+++ Må riktignok såes fra frø hvert år, men frø er en veldig billig måte å skaffe seg mat på. 

Dyrker man gravefritt og med jorddekke er det også lite vanning og luking, krever ikke mye arbeidsinnsats. Gjødsel lager du gratis av eget matavfall (bokashi), og jord blir du rask selvforsynt med om du lager deg en hagekompost. 
Og bor du i leilighet med balkong kan det meste av det som er nevnt ovenfor dyrkes i potter, men det blir selvsagt i mindre skala.

Vi har knapt utgifter til salat og grønnsaker på sommer og høst, og jeg brukte akkurat siste rest av fjorårets tomater i en pizzasaus.
Urter sår jeg inne hele året, under en kjøkkendyrker (selvvanning og vekstlys). Det summerer seg faktisk opp til ganske store summer spart, da vi før kjøpte mye koriander og basilikum på butikken, og innimellom også andre urter. 

Anonymkode: c5977...6db

Skrevet

Det råtner mye god og gratis mat på rot i dette landet. Det å benytte seg av allemannsretten og plukke bær og sopp koster bare tid. Dessuten smaker det fantastisk. 

Skrevet

Absolutt overalt. Jøss. Hvilken stein vokste du opp under?

Skrevet
sug lut skrev (26 minutter siden):

Absolutt overalt. Jøss. Hvilken stein vokste du opp under?

Jeg har aldri sett villbringebær her jeg bor. Jeg plukker blåbær og bjørnebær, men aldri sett bringebær annet enn hjemme hos folk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har aldri sett villbringebær her jeg bor. Jeg plukker blåbær og bjørnebær, men aldri sett bringebær annet enn hjemme hos folk.

Det er lite villbringebær i nord, men her sør er det mye. Let på hogstfelt, der kommer det ofte mye bringebær.

http://www.utogplukk.no/index.php?page_id=127

Anonymkode: df4be...de5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...