Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #26 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men har alltid vært bind/tampong å få fra kontoret( lærer kommer med). Det er bare slik her i samfunnet at alle vil at alt skal vær gratis … det går bare ikke. Og jeg mener at en heller må prioritere viktigere ting som viktige vaksiner/medisiner og psykisk helse ( alt for mange selvmord blant unge nå, og bare 4 stk i nærmiljøet her på 2 uker. Så bind og tamponger kan en alltid ha tilgjengelig i ryggsekk/veske . Slik jenter/damer alltid har gjort. Anonymkode: b013b...22c Mange andre land er uenige med deg. Anonymkode: dd370...37d
Luksusdyret Skrevet 31. mars 2022 #27 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Hva med de unge som ikke har foreldre som har råd til å gi dem tannregulering? Skal alt være gratis? hi Anonymkode: bbf28...876 Jeg har aldri hatt råd til tannregulering fordi foreldrene mine var fattige. Jeg lider ingen nød i dag. Men jeg hadde lidd nød hvis jeg måtte gå rundt på skolen med blodige klær hver måned.
Luksusdyret Skrevet 31. mars 2022 #28 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): At det er andre like gode tiltak betyr ikke at gratis bind, tampong og kondomer er et bra tiltak. Det fjerner ikke fattigdom, men det kan fjerne én bekymring fra en ellers lang liste. Anonymkode: 93053...2ee Nettopp. Det går an å ha to tanker i hodet. Unge jenter har ofte uregelmessig mens, altså kan de ikke beregne x antall dager til mensen kommer. Jeg har selv blitt overrasket av mens på jobb. Forskjellen er at jeg kan gå på butikken og kjøpe meg bind og eventuelt nye truser. Det kan ikke skolejenter uten egne penger. Da er det gull verdt å ha et lager med tamponger og bind tilgjengelig på skolen. Jeg forstår heller ikke hvorfor vi bruker penger på masse gratis tull (gratis kulepenner og skriveblokker på hoteller, for eksempel), men gratis bind og tamponger er en dårlig ide?
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #29 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Men har alltid vært bind/tampong å få fra kontoret( lærer kommer med). Det er bare slik her i samfunnet at alle vil at alt skal vær gratis … det går bare ikke. Og jeg mener at en heller må prioritere viktigere ting som viktige vaksiner/medisiner og psykisk helse ( alt for mange selvmord blant unge nå, og bare 4 stk i nærmiljøet her på 2 uker. Så bind og tamponger kan en alltid ha tilgjengelig i ryggsekk/veske . Slik jenter/damer alltid har gjort. Anonymkode: b013b...22c Men selv om mensen er naturlig så er det ikke gøy å gå på do, oppdage at du har fått mensen, finne læreren, be vedkommende hente bind til deg på kontoret eller gå tilbake til klasserommet, fiske bind opp av sekken, gå tilbake på do….. Det skaper ekstra stress, og medelevene får med seg at du har mensen, som ikke alle unge er komfortable med at alle skal vite. Uansett hvor mange andre ting du sammenligner med for å argumentere så er sammenligningen uvesentlig. De få kronene det koster å ha bind og tamponger tilgjengelig på jentedoen på skolene er verdt det, for å gjøre hverdagen enklere for jenter, og særlig for yngre jenter. Anonymkode: dbdf7...446
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #30 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Jeg syns likefullt det er idiotisk. Anonymkode: bbf28...876 Deg om det. 😊Du får furte for deg selv. Anonymkode: bb256...1c8
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #31 Skrevet 31. mars 2022 At du gidder å bruke energien din på dette, HI! Du må ha veldig mye fritid mår du går rundt og irriterer deg over dette! Anonymkode: 4747d...3cf
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #32 Skrevet 31. mars 2022 VeslePesle skrev (1 time siden): Nettopp. Det går an å ha to tanker i hodet. Unge jenter har ofte uregelmessig mens, altså kan de ikke beregne x antall dager til mensen kommer. Jeg har selv blitt overrasket av mens på jobb. Forskjellen er at jeg kan gå på butikken og kjøpe meg bind og eventuelt nye truser. Det kan ikke skolejenter uten egne penger. Da er det gull verdt å ha et lager med tamponger og bind tilgjengelig på skolen. Jeg forstår heller ikke hvorfor vi bruker penger på masse gratis tull (gratis kulepenner og skriveblokker på hoteller, for eksempel), men gratis bind og tamponger er en dårlig ide? Det er jo ikke «vi» som bruker pengene påskriveblokker og kulepenner på hoteller. Det er det jo hotellet som gjør. Da er vi over i det private næringsliv og det er noe helt annet. Anonymkode: 130e6...75f
Luksusdyret Skrevet 31. mars 2022 #33 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er jo ikke «vi» som bruker pengene påskriveblokker og kulepenner på hoteller. Det er det jo hotellet som gjør. Da er vi over i det private næringsliv og det er noe helt annet. Anonymkode: 130e6...75f Og det offentlige bruker altså ikke penger på alt mulig tull? Det gjør de i ganske stor grad. Som eksempel kan vi ta sammenslåing og oppløsning av fylker med få års mellomrom. I forbindelse med dette lages nye brevmaler, konvolutter, kulepenner og annet utstyr med det nye navnet på, mens det gamle kastes. Det er greit å bruke penger på, men ikke bind og tamponger i skolen, ikke gratis skolelunsj (slik andre land uten olje, som Sverige og Finland, har råd til). Skikkelig nydelig prioritering.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #34 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Jeg er enig. Hvorfor er ikke dopapir gratis? Anonymkode: e2261...5aa På skolen og jobben er det jo det da. Anonymkode: 19d0b...bc9
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 31. mars 2022 #35 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): På skolen og jobben er det jo det da. Anonymkode: 19d0b...bc9 Vedkommende her visste nok ikke hva denne saken dreide seg om
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #36 Skrevet 31. mars 2022 VeslePesle skrev (3 timer siden): Nettopp. Det går an å ha to tanker i hodet. Unge jenter har ofte uregelmessig mens, altså kan de ikke beregne x antall dager til mensen kommer. Jeg har selv blitt overrasket av mens på jobb. Forskjellen er at jeg kan gå på butikken og kjøpe meg bind og eventuelt nye truser. Det kan ikke skolejenter uten egne penger. Da er det gull verdt å ha et lager med tamponger og bind tilgjengelig på skolen. Jeg forstår heller ikke hvorfor vi bruker penger på masse gratis tull (gratis kulepenner og skriveblokker på hoteller, for eksempel), men gratis bind og tamponger er en dårlig ide? Nå er det vel ikke Staten som holder hotellene med penner og blokker? Anonymkode: 93053...2ee
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #37 Skrevet 31. mars 2022 Så mange som lever i fattigdom? Jo, jeg tenker at det å få dette på skolen må være helt fantastisk! Husker datteren min fikk mensen på skolen da hun ikke skulle ha det (slurva med p-pillene) og hun ringte meg helt frenetisk fordi hun hadde blødd gjennom og skulle ha gym. Det syns hun var ulidelig flaut. Hun har penger og kunne løpe på meny ved siden av og kjøpe seg nytt undertøy og tamponger. Det har ikke alle mulighet til, så dette må jo være et fantastisk konsept. Flertallet har jo dette i orden, så det er jo ikke sånn at skolen skal dekke månedlig forbruk for absolutt alle jenter på skolen. Det er for de som trenger det, på lik linje med at de som ikke har penger til å betale kontigent i fotballen likevel får være med å spille. Anonymkode: b4de8...4c9
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #38 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Da er man høyr oppe på behovspyramiden altså! Når man trenger et «skoleopprør» for å innføre dette. Kanskje man like gjerne burde forby mensen? Er jo ganske diskriminerende at personer som identifiserer seg som kvinner, men som har penis, ikke kan ha mensen! Anonymkode: bbf28...876 Si meg, eter du mye fleinsopp om dagen? De som har penis vil neppe utgjøre en stor utgiftspost på bind- og tampongbudsjettet uansett… Gratis beskyttelsesprodukter på skolene er en super idé, den vil virke sosialt utjevnende, og det er et tiltak som vil fjerne en utgift som kun jentene har. Eller, de uten penis, da, hvis du trenger det inn med teskjeer. Anonymkode: 624d6...41a
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #39 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Så mange som lever i fattigdom? Jo, jeg tenker at det å få dette på skolen må være helt fantastisk! Husker datteren min fikk mensen på skolen da hun ikke skulle ha det (slurva med p-pillene) og hun ringte meg helt frenetisk fordi hun hadde blødd gjennom og skulle ha gym. Det syns hun var ulidelig flaut. Hun har penger og kunne løpe på meny ved siden av og kjøpe seg nytt undertøy og tamponger. Det har ikke alle mulighet til, så dette må jo være et fantastisk konsept. Flertallet har jo dette i orden, så det er jo ikke sånn at skolen skal dekke månedlig forbruk for absolutt alle jenter på skolen. Det er for de som trenger det, på lik linje med at de som ikke har penger til å betale kontigent i fotballen likevel får være med å spille. Anonymkode: b4de8...4c9 Enig, dette er jo for påkommende tilfeller. Anonymkode: 624d6...41a
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #40 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Men selv om mensen er naturlig så er det ikke gøy å gå på do, oppdage at du har fått mensen, finne læreren, be vedkommende hente bind til deg på kontoret eller gå tilbake til klasserommet, fiske bind opp av sekken, gå tilbake på do….. Det skaper ekstra stress, og medelevene får med seg at du har mensen, som ikke alle unge er komfortable med at alle skal vite. Uansett hvor mange andre ting du sammenligner med for å argumentere så er sammenligningen uvesentlig. De få kronene det koster å ha bind og tamponger tilgjengelig på jentedoen på skolene er verdt det, for å gjøre hverdagen enklere for jenter, og særlig for yngre jenter. Anonymkode: dbdf7...446 Enig. Unge jenter har heller ikke alltid regelmessige sykluser, derfor kan menstruasjon komme overraskende på dem. Anonymkode: 624d6...41a
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2022 #41 Skrevet 31. mars 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Men har alltid vært bind/tampong å få fra kontoret( lærer kommer med). Det er bare slik her i samfunnet at alle vil at alt skal vær gratis … det går bare ikke. Og jeg mener at en heller må prioritere viktigere ting som viktige vaksiner/medisiner og psykisk helse ( alt for mange selvmord blant unge nå, og bare 4 stk i nærmiljøet her på 2 uker. Så bind og tamponger kan en alltid ha tilgjengelig i ryggsekk/veske . Slik jenter/damer alltid har gjort. Anonymkode: b013b...22c Så du mener det vil bli flere selvmord av gratis bind på jentedo? Er disse tingene virkelig i konflikt med hverandre, altså? Anonymkode: 624d6...41a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå