Gå til innhold

Gratis bind og tamponger- for en ubetydelig sak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er man høyr oppe på behovspyramiden altså! Når man trenger et «skoleopprør» for å innføre dette. Kanskje man like gjerne burde forby mensen? Er jo ganske diskriminerende at personer som identifiserer seg som kvinner, men som har penis, ikke kan ha mensen!

Anonymkode: bbf28...876

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da er man høyr oppe på behovspyramiden altså! Når man trenger et «skoleopprør» for å innføre dette. Kanskje man like gjerne burde forby mensen? Er jo ganske diskriminerende at personer som identifiserer seg som kvinner, men som har penis, ikke kan ha mensen!

At det var? Hvorfor skal ikke dette være gratis ? 

Skrevet

Har ikke fått med meg dette? Har du link?

Anonymkode: 28c1c...460

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

At det var? Hvorfor skal ikke dette være gratis ? 

Hvorfor skal det? Alt kan ikke være gratis. Det er en grunnleggende økonomisk forutsetning for samfunnshjulet. Mye som er brysomt og «urettferdig»- mensen er ikke unikt.

Skrevet

Hvorfor skal det? Alt kan ikke være gratis. Det er en grunnleggende økonomisk forutsetning for samfunnshjulet. Mye som er brysomt og «urettferdig»- mensen er ikke unikt.

Flere land har allerede innført ordningen og enkelte steder i Norge ER det allerede innført. Det må nok være noe i det😊 https://www.nrk.no/nordland/nordland-innforer-gratis-bind-og-tamponger-pa-videregaende-skoler-1.15883759

Skrevet

Jeg syns likefullt det er idiotisk.

Jeg er enig. Hvorfor er ikke dopapir gratis? 

Anonymkode: e2261...5aa

Skrevet

Jeg syns likefullt det er idiotisk.

Det har du selvsagt all rett til å mene.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Det har du selvsagt all rett til å mene.

Ja, er det noen som har hevdet at vi ikke har ytringsfrihet? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er allerede gratis på skoler og studiesteder så den kampen slipper de å ta😊

Skrevet

Vet du at det er ungjenter som ikke har annet enn tøyfiller å hjelpe seg med? Fordi det ikke er penger eller omsorg nok til annet?

Anonymkode: 45484...ced

Skrevet

Kvinnehatere til side, jeg støtter heller ikke denne kampanjen (og jeg er feminist). Hvorfor ikke det når jeg er en feminist? Fordi premissene ikke henger på greip. Tanken er at de fattigsle stakkars studentene som har så dårlig råd skal slippe å bekymre seg for måtte betale når de må blø. Men dette er ikke hvordan et slikt problem løses.

Dette gjør at de fortsatt har dårlig råd. Det er det som er problemet, at de har dårlig råd.

Hvordan løse at studenter har dårlig råd? Hvordan løse vi det mon tro? Jeg vet, gratis bind!

Nei, det er ikke sånn det problemet løses.

At det er flaut løses bare ved trening, ved å faktisk kjøpe tamponger eller bind.

Vi trenger å sikre studentene bedre forhold økonomisk. Uten tvil!

Anonymkode: ac3f0...5cd

Skrevet

Kvinnehatere til side, jeg støtter heller ikke denne kampanjen (og jeg er feminist). Hvorfor ikke det når jeg er en feminist? Fordi premissene ikke henger på greip. Tanken er at de fattigsle stakkars studentene som har så dårlig råd skal slippe å bekymre seg for måtte betale når de må blø. Men dette er ikke hvordan et slikt problem løses.

Dette gjør at de fortsatt har dårlig råd. Det er det som er problemet, at de har dårlig råd.

Hvordan løse at studenter har dårlig råd? Hvordan løse vi det mon tro? Jeg vet, gratis bind!

Nei, det er ikke sånn det problemet løses.

At det er flaut løses bare ved trening, ved å faktisk kjøpe tamponger eller bind.

Vi trenger å sikre studentene bedre forhold økonomisk. Uten tvil!

Hva med de unge som ikke har jobb da? Dette kan jo gjelde jenter helt ned til barneskolen . Finnes det ikke noe trygghet i at de kan få dette gratis på skolen?

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (9 minutter siden):

Hva med de unge som ikke har jobb da? Dette kan jo gjelde jenter helt ned til barneskolen . Finnes det ikke noe trygghet i at de kan få dette gratis på skolen?

Hva med de unge som ikke har foreldre som har råd til å gi dem tannregulering? Skal alt være gratis?

hi

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (10 minutter siden):

Det er sant. Det er et godt poeng derimot.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva med de unge som ikke har foreldre som har råd til å gi dem tannregulering? Skal alt være gratis?

hi

Dette er i alle fall noe som vil hjelpe mange jenter og som er mye lettere å innføre enn gratis regulering . Regulering burde forøvrig være mye billigere og det burde være gode økonomiske ordninger for familier med lav inntekt

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det er gratis på skolen allerede. Jeg har i hvert fall aldri sendt det med mine jenter.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

hi

Tannregulering burde være gratis.

Anonymkode: 998e5...a66

Skrevet

Slik snakker de priviligerte...

Anonymkode: 40a06...6c9

Skrevet

Dette er en kampsak for de priveligerte!

jeg kan virkelig tenke meg en haug av andre gode tiltak vi heller burde bruke skattepengene på. 

Anonymkode: 2aad6...e39

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Dette er en kampsak for de priveligerte!

jeg kan virkelig tenke meg en haug av andre gode tiltak vi heller burde bruke skattepengene på. 

Anonymkode: 2aad6...e39

At det er andre like gode tiltak betyr ikke at gratis bind, tampong og kondomer er et bra tiltak. Det fjerner ikke fattigdom, men det kan fjerne én bekymring fra en ellers lang liste. 

Anonymkode: 93053...2ee

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Har ikke fått med meg dette? Har du link?

Anonymkode: 28c1c...460

Så det er mye viktigere at det er gratis med bind og tamponger( som er billig fra før) enn hjernehinnebetennelse vaksinen til russen??? Den vil ikke kommunene eller staten dekke, og det er 1 gang per russ

Anonymkode: b013b...22c

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Så det er mye viktigere at det er gratis med bind og tamponger( som er billig fra før) enn hjernehinnebetennelse vaksinen til russen??? Den vil ikke kommunene eller staten dekke, og det er 1 gang per russ

For man ikke syns at noe er bra fordi det finnes ting som ikke er bra? De fleste klarer faktisk å ha opptil flere tanker i hodet samtidig. Det er helt sant!

Anonymkode: 93053...2ee

Skrevet

Det handler ikke bare om at det er gratis, men også at jenter kjenner en trygghet i at det er bind og tamponger tilgjengelig på toalettet på skolen til enhver tid, slik at de slipper å bekymre seg for uregelmessige blødninger, eller gå rundt med bind i bukselomma til enhver tid i tilfelle. 
At det er tilgjengelig gir en ting mindre å bekymre seg for. 

Anonymkode: dbdf7...446

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det handler ikke bare om at det er gratis, men også at jenter kjenner en trygghet i at det er bind og tamponger tilgjengelig på toalettet på skolen til enhver tid, slik at de slipper å bekymre seg for uregelmessige blødninger, eller gå rundt med bind i bukselomma til enhver tid i tilfelle. 
At det er tilgjengelig gir en ting mindre å bekymre seg for. 

Anonymkode: dbdf7...446

Men har alltid vært bind/tampong å få fra kontoret( lærer kommer med).

Det er bare slik her i samfunnet at alle vil at alt skal vær gratis … det går bare ikke. Og jeg mener at en heller må prioritere viktigere ting som viktige vaksiner/medisiner og psykisk helse ( alt for mange selvmord blant unge nå, og bare 4 stk i nærmiljøet her på 2 uker.

Så bind og tamponger kan en alltid ha tilgjengelig i ryggsekk/veske . 
Slik jenter/damer alltid har gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...