Gå til innhold

Zelenskyj holder tale til stortinget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og jeg gremmes over den norske oversettelsen. Det går ikke an å bruke en så usikker oversetter, det er pinlig. Det er ikke lett å få noe skikkelig sammenheng i det han sier.

Anonymkode: 282a3...b24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en mann! Han er så tapper, synes jeg. Han ba oss om å ta vare på de ukrainske barna som er her. ❤️

Og han oppfordret oss til å holde ved like vår fredelige tradisjon.

Anonymkode: 863f3...866

Skrevet

Slutt da. Forventer du at det ble flytende norsk. Hadde ikke noen problemer med å forstå! 

Anonymkode: 27aed...7fa

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

For en mann! Han er så tapper, synes jeg. Han ba oss om å ta vare på de ukrainske barna som er her. ❤️

Og han oppfordret oss til å holde ved like vår fredelige tradisjon.

100 % enig. 

Skrevet

Zelensky er dyktig, ingen tvil. Men hvorfor holder han tale til oss? 🤷‍♀️

Anonymkode: e162d...041

Skrevet

Fordi vi har invitert han til å holde tale for oss. Fordi han kjemper for Europas frihet.

Skrevet

Han er utrolig smart og dyktig. Bare det at han drar frem vikingtiden, 2. verdenskrig og 17.mai er jo kult å se, men her er ikke noe tilfeldig. 

Anonymkode: 9d68b...ce9

Skrevet

Det var vel simultantolking. Da blir det ikke perfekt, men hva var alternativet tenker du?

Anonymkode: 5aaa2...99d

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Han er utrolig smart og dyktig. Bare det at han drar frem vikingtiden, 2. verdenskrig og 17.mai er jo kult å se, men her er ikke noe tilfeldig. 

Anonymkode: 9d68b...ce9

Nei det er ikke tilfeldig. Han har jo også vist seg å være en svært dyktig taler. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

https://www.tv2.no/nyheter/14680595/

Selv om den ikke gir ett svar med to streker under, forklarer det i hvert fall rundt det. 

Anonymkode: 656bd...39b

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Fordi vi har invitert han til å holde tale for oss. Fordi han kjemper for Europas frihet.

Jeg tenker det er egoistisk av Stortinget å invitere han nå. Akkurat som om han ikke har bedre ting å gjøre. 

Skrevet

Jeg tenker det er egoistisk av Stortinget å invitere han nå. Akkurat som om han ikke har bedre ting å gjøre. 

Nei men herregud. Det er kotyme, vanlig høflighet innen internasjonale relasjoner. 

Skrevet
Optatium skrev (11 minutter siden):

Nei men herregud. Det er kotyme, vanlig høflighet innen internasjonale relasjoner. 

Det er ikke noe «nei men herregud,» det. Jeg syns det virker som vi nordmenn gjør oss viktigere enn vi er. Vi burde latt han være, han har mer enn nok å deale med. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke noe «nei men herregud,» det. Jeg syns det virker som vi nordmenn gjør oss viktigere enn vi er. Vi burde latt han være, han har mer enn nok å deale med. 

Altså. Dette er selvfølgelig også noe Zelenskyij ønsker! Han vil appellere til flest mulig land for å få hjelp og støtte, og det er noe av det viktigste han gjør nå. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo meget tenkelig at presidenten selv mener at det er verdifull bruk av tid å tale til både Norge og til andre land.

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

😂

Anonymkode: 71956...f64

Skrevet
Optatium skrev (34 minutter siden):

Er det vanlig kotyme? Det er vel ganske sjelden noen taler til nasjonalforsamlingen 🤔 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (10 minutter siden):

Det er jo meget tenkelig at presidenten selv mener at det er verdifull bruk av tid å tale til både Norge og til andre land.

Klart det er, han er jo på digital turne for å skaffe allianser. 

Skrevet
Optatium skrev (37 minutter siden):

Det er ikke kotyme. Han er den fjerde statslederen gjennom tidene som taler til Stortinget. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Du følger ikke egentlig så veldig mye med på krigen som pågår, gjør du?

Anonymkode: 232d2...ca9

Skrevet

Ang. oversetteren. Jeg fulgte talen på radio i direktesending. Jeg synes det var bra.

Du må huske at dette er en tale som hele verden, bokstavelig talt, følger med på. Å oversette på direkten da blir et ekstra stress. I tillegg vil jeg anta at den som oversetter har bånd til Ukraina, fordi den kan språket så godt, ergo er det mest trolig også en sterk følelsesmessig opplevelse, noe man kunne høre på tidvis skjelving i oversetterens stemme. Jeg mener dette viser følelser.

Jeg hadde ingen problemer med å følge det som ble oversatt, Hi, så kanskje problemet ligger hos dine forventninger til direktesendt oversettelse.

Anonymkode: 232d2...ca9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og jeg gremmes over den norske oversettelsen. Det går ikke an å bruke en så usikker oversetter, det er pinlig. Det er ikke lett å få noe skikkelig sammenheng i det han sier.

Anonymkode: 282a3...b24

Ja, noe skal man jo finne å gremmes over. Budskapet kommer i andre rekke?

Skrevet

Når man trodde man hadde lest det dummeste innlegget her inne, så hoster noen opp dette… 😳

Anonymkode: 4a9ff...260

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Når man trodde man hadde lest det dummeste innlegget her inne, så hoster noen opp dette… 😳

Anonymkode: 4a9ff...260

Det er litt mange av dem i dag. Mye rart å lese her i dag altså. 

Skrevet

Det er ikke kotyme. Han er den fjerde statslederen gjennom tidene som taler til Stortinget. 

Rettelse: han er den fjerde utenlandske person som taler til Stortinget. Winston Churchill er en av de andre, bare for å sette det litt i perspektiv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...