Gå til innhold

Til lærere… karakterer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn fikk 5+ på spanskprøve og kompisen fikk 6. begge fikk 62/70 poeng. Lærer svarer at karakteren er satt med tanke på innholdet. Hva er så tanken bak poengene ? 

Anonymkode: 79a5a...aa0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må du spørre læreren om.

Anonymkode: 226b3...a77

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Mitt barn fikk 5+ på spanskprøve og kompisen fikk 6. begge fikk 62/70 poeng. Lærer svarer at karakteren er satt med tanke på innholdet. Hva er så tanken bak poengene ? 

Her har dere egentlig allerede fått beskjed. I tillegg til poengene har lærer en skjønnsmessig vurdering. Regner med den går på helhetsinntrykk; formuleringer og valg av ord. Språket i den ene besvarelsen er nok bedre enn i den andre.

Jeg synes læreren burde klart å bake denne vurderingen inn i poengene i stedet for å legge den på utsiden slik at oppgaven som fikk karakteren 6 hadde flere poeng enn den som fikk 5+. Da er det enklere for elevene å forstå karaktergivningen. Slik det gjøres nå kan det lett oppleves som forskjellsbehandling og føles urettferdig. 

Anonymkode: d6f35...c18

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Da hadde de vel en tekst de skulle skrive, og kompisens tekst var briljant, mens ditt barns tekst var god.

Anonymkode: f2265...71f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Her har dere egentlig allerede fått beskjed. I tillegg til poengene har lærer en skjønnsmessig vurdering. Regner med den går på helhetsinntrykk; formuleringer og valg av ord. Språket i den ene besvarelsen er nok bedre enn i den andre.

Jeg synes læreren burde klart å bake denne vurderingen inn i poengene i stedet for å legge den på utsiden slik at oppgaven som fikk karakteren 6 hadde flere poeng enn den som fikk 5+. Da er det enklere for elevene å forstå karaktergivningen. Slik det gjøres nå kan det lett oppleves som forskjellsbehandling og føles urettferdig. 

Men så er de heller ikke 5 år lenger, og vet at innhold betyr noe. Bare at mammaen ikke har fatta det, da...

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Dette er jeg veldig enig i. Det burde vært forskjell på poengene på en 6 og en 5+

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Dette er jeg veldig enig i. Det burde vært forskjell på poengene på en 6 og en 5+

Men poengene er jo utregnet fra konkrete oppgaver/spørsmål. Man kan ikke sette en poengsum på en fritekstoppgave.

Sekseren er for øvrig en karakter man bare bruker unntaksvis, så jeg ville neppe ha satt 6 på noe som hadde under 65 poeng her.

Skrevet

Men poengene er jo utregnet fra konkrete oppgaver/spørsmål. Man kan ikke sette en poengsum på en fritekstoppgave.

Sekseren er for øvrig en karakter man bare bruker unntaksvis, så jeg ville neppe ha satt 6 på noe som hadde under 65 poeng her.

Det dreier seg ikke om fritekst her. Konkrete oppgaver med oversetting og div. 8 trinn . Hi 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det dreier seg ikke om fritekst her. Konkrete oppgaver med oversetting og div. 8 trinn . Hi 

Vel, ingen av dem hadde fått mer enn 5 av meg, så jeg antar den ene leverte en oppgave som virkelig stakk seg ut, da. 

Det er ikke en menneskerett å få seksere.

Skrevet

Sannsynligvis svarte begge like mye rett, men han ene har gjerne hatt mye bedre språklig flyt. Jeg er lærer og bruker aldri poeng selv, så jeg vet ikke hva denne læreren har tenkt. Spør da?

Anonymkode: fd95d...3c0

Skrevet

Sannsynligvis svarte begge like mye rett, men han ene har gjerne hatt mye bedre språklig flyt. Jeg er lærer og bruker aldri poeng selv, så jeg vet ikke hva denne læreren har tenkt. Spør da?

Anonymkode: fd95d...3c0

Jeg ba han spørre lærer i dag hvis han lurte mer på dette. Jeg spurte her fordi jeg var nysgjerrig . Prøven var av typen det ikke er så mange muligheter for variasjon av språklig flyt. Typisk bøyninger, oversettelser , skrive klokkeslett riktig , oversette ord direkte. ( skolefag, ukedager, følelser osv). Eneste jeg kunne finne i prøven som var fritt språk var at de skulle svare på hvilket fag på skolen de likte best og begrunne svaret. På det spørsmålet stod det 3/3. tenkte bare at det må være lettere å gi forskjellig sum på karakterene .. hi

Skrevet

Veldig merkelig å gi 6 på den poengsummen! 5 er greit nok. Det er likevel veldig rart at du spør lærer om dette. I første omgang burde elevene spurt lærer for å få et oppklarende svar de forsto. 

Anonymkode: 882c3...ba9

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Veldig merkelig å gi 6 på den poengsummen! 5 er greit nok. Det er likevel veldig rart at du spør lærer om dette. I første omgang burde elevene spurt lærer for å få et oppklarende svar de forsto. 

Som jeg skrev ; jeg ba han spørre lærer selv. Jeg var kun nysgjerrig jeg. 5+ eller 6 er ett fett. Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er jo greit å lese tråden og den infoen som gis og uansett om 6 er riktig  på denne summen eller ikke så er det ikke det hi spør om. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Oversettelse er ikke 1:1. Noe er bra og noe er akseptabelt.

Anonymkode: 80f87...9cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Oversettelse er ikke 1:1. Noe er bra og noe er akseptabelt.

Anonymkode: 80f87...9cf

Når du oversetter slike ting som ukedager, fag, klokkeslett osv så er det ikke snakk om språklig flyt og briljering i ordforråd altså🙄

Anonymkode: e2405...727

Skrevet

Hvis dere spør læreren direkte så får dere sikkert en logisk forklaring. Ikke-lærere kan ikke svare deg på dette (selv om mange tror det).

Anonymkode: ac352...3f3

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

Det er jo greit å lese tråden og den infoen som gis og uansett om 6 er riktig  på denne summen eller ikke så er det ikke det hi spør om. 

"Den infoen" kom etterpå og da handlet det om at sønnen skulle spørre i dag. Det står ingenting om hvem som spurte i HI, og jeg har fremdeles mine mistanker på grunn av måten det er formulert på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

"Den infoen" kom etterpå og da handlet det om at sønnen skulle spørre i dag. Det står ingenting om hvem som spurte i HI, og jeg har fremdeles mine mistanker på grunn av måten det er formulert på. 

Når lærer delte ut prøvene så sammenlignet ungene prøvene og så de hadde lik sum. De spurte så lærer som sa det gjaldt innholdet. Jeg ba han så spørre videre hva vedkommende mente ( forklare bedre). Hi 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg tenker i alle fall at det er ganske vanlig at ungene sammenligner resultater. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Når du oversetter slike ting som ukedager, fag, klokkeslett osv så er det ikke snakk om språklig flyt og briljering i ordforråd altså🙄

Anonymkode: e2405...727

Det jeg og mener… hi 

Skrevet

Tenåringen her hadde en forferdelig dårlig spansklærer i fjor som satte alle karakterene helt tilfeldig, og hvis noen spurte hvorfor det ble 4 feks fordi det ikke var noen begrunnelse så svarte han med "du kan få 5 altså" og byttet til 5. Han byttet heldigvis skole i sommerferien. Kanskje han er hos dere nå?

Anonymkode: 50ae6...a41

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tenåringen her hadde en forferdelig dårlig spansklærer i fjor som satte alle karakterene helt tilfeldig, og hvis noen spurte hvorfor det ble 4 feks fordi det ikke var noen begrunnelse så svarte han med "du kan få 5 altså" og byttet til 5. Han byttet heldigvis skole i sommerferien. Kanskje han er hos dere nå?

Anonymkode: 50ae6...a41

Haha! Håper ikke det! Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...