Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #1 Skrevet 30. mars 2022 Det står en artikkel i VG i dag om en russiskfødt kvinne som har vært her i Norge siden 90-tallet, som ble oppringt av behandler som ville forsikre seg om at hun ikke hadde avvikende politiske meninger før hun fikk behandling. Er dette en positiv utvikling? Før Elena Kasin (53) skulle få ryggbehandling, ble hun spurt om sine holdninger til krigen i Ukraina. fra: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k6O9dL/russiskfoedt-kvinne-nektet-helsehjelp-i-moss-fikk-beskjed-om-aa-se-paa-tv Anonymkode: 4ab7c...1d5
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #2 Skrevet 30. mars 2022 Leste saken og ble kvalm. Nei, det er ingen positiv utvikling. Nå sier jo "talspersonen" for denne klinikken at behandler må stå for utsagnet ene og alene og at de ikke deler samme syn som vedkommende. Og det er bra de tør å si høyt, for dette er ikke akseptabelt. Han ville antagelig ikke spurt en tyskfødt om det samme. Anonymkode: b4079...090
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #3 Skrevet 30. mars 2022 For en i.d.i.o.t. Jeg skjønner ikke at det er mulig å være så forbanna dum! Akkurat som om ikke fysioterapeuter har dårlig rykte fra før. Vel vel, skyldig både iq og moral der altså, men håper at han er forberedt på hetsen han vil bli utsatt for. Så håper jeg at han ikke har barn, sånn at ting ikke går ut over dem på noen måte. Anonymkode: 3d6b0...9af
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #4 Skrevet 30. mars 2022 Det har jo skjedd flere steder, for eksempel på en trafikkskole der 17 år gamle russiske og halvt russiske elever uten stemmerett ble frittet ut om politikk ifm. krigen i Ukraina. Jeg trodde at det ikke var adgang å stille politiske spørsmål til folk, fordi informasjon om politisk syn var taushetsbelagt. Men den gang ei... Anonymkode: f1c72...eaa
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #5 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Leste saken og ble kvalm. Nei, det er ingen positiv utvikling. Nå sier jo "talspersonen" for denne klinikken at behandler må stå for utsagnet ene og alene og at de ikke deler samme syn som vedkommende. Og det er bra de tør å si høyt, for dette er ikke akseptabelt. Han ville antagelig ikke spurt en tyskfødt om det samme. Anonymkode: b4079...090 Nei, og han hadde sikkert ikke nektet å behandle en pasient i fengselet bare fordi pasienten hadde drept noen. Anonymkode: f1c72...eaa
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #6 Skrevet 30. mars 2022 En behandler skal behandle alle likt. Det er ikke lov å diskriminere i Norge Anonymkode: 6bbc3...88b
Luksusdyret Skrevet 30. mars 2022 #7 Skrevet 30. mars 2022 Kvinnen ble jo ikke en gang nektet behandlet på grunn av sitt politiske syn, da det kommer frem i intervjuet at hun ikke har uttrykt noe syn i det hele tatt. Hun unngikk å svare på spørsmålet. Han kan da ikke beordre henne å se nyheter som krav for å komme til offentlig helsetjeneste. Jeg håper at han får sparken.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #8 Skrevet 30. mars 2022 Hårreisende. Han burde miste autorisasjonen for å behandle mennesker slik. Slike holdninger har ingenting i helsevesenet å gjøre. Anonymkode: 6420d...e35
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #9 Skrevet 30. mars 2022 Personen risikerer jo å miste autorisasjonen over dette. Alle har rett på helsehjelp og det er også presisert når man får en autorisasjon. Anonymkode: c6acf...71b
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #10 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hårreisende. Han burde miste autorisasjonen for å behandle mennesker slik. Slike holdninger har ingenting i helsevesenet å gjøre. Anonymkode: 6420d...e35 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Personen risikerer jo å miste autorisasjonen over dette. Alle har rett på helsehjelp og det er også presisert når man får en autorisasjon. Anonymkode: c6acf...71b Har ikke lov å si hvilket yrke man har på forumet, men drister meg til å si at jeg har samme utdanning som denne fysioterapeuten i Moss. Jeg er enig med dere begge to, slike som han bør ikke praktisere! Dessverre tviler jeg på at han vil miste sin autorisasjon. At han får en advarsel, det tror jeg nok. Å miste autorisasjonen er det også åpning for i loven pga. "på grunn av atferd som anses uforenlig med yrkesutøvelsen." (§57 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64/KAPITTEL_2#§5 ). Pasienten har også rettigheter etter Pasient og brukerrettighetsloven. Jeg tror dessverre at han slipper unna bare med en advarsel. Det som imidlertid hadde vært helt på sin plass, det er at Moss Kommune fratar ham drifttilskuddet i kommunen. Da ville denne aktuelle fysioterapeuten miste nærmere en halv million inntekt i året (om han har 100 % driftstilskudd, mindre om han han lavere prosent driftstilskudd), samt at han vil miste refusjonsretten. Dvs. skal han fortsette som fysioterapeut da så må han jobbe helt selvstendig. Selv om han da må øke prisene betydelig, så må han jobbe veldig mye før han har tatt inn en halv million kroner - og enda mye mer før han tar igjen det tapte på egenandel og refusjon. Det ville nok svi mer enn noe annet - og ville trolig hatt enda større forebyggende effekt enn bare en advarsel måtte få. Jeg er usikker på hvordan reglene er for en kommune mtp. å ta fra en fysioterapeut driftstilskuddet, men om ikke annet vil jeg tro at det kan trekkes tilbake om man ser på advarsel sammen med "egnethet". Jeg håper Moss kommune tar denne saken så alvorlig som den bør tas! Link som viser at han har driftstilskudd i Moss kommune: https://www.moss.kommune.no/_f/p1/i29800ea0-ebe2-4eb0-8308-dc5df544cb8c/oversikt-over-private-fysioterapeuter-i-moss.pdf Fysioterapeuten, fagbladet til Norges Fysioterapiforbund, tar også opp saken, og viser til at han ikke kan nekte å behandle pasienten, og at det også er et brudd på likestillings- og diskrimineringsloven: https://www.fysioterapeuten.no/fysioterapeut-fysioterapeuter-fysioterapi/fysioterapeut-ville-ikke-hjelpe-russiskfodt-pasient/141565 Jeg håper denne saken blir brukt for alt den er verdt, for i dag er det dessverre en del som sitter på driftstilskudd som slipper for lett unna med lignende. Det burde også etterfølges av en vurdering av hele driftstilskuddsordningen slik den fungerer i dag - men det er en annen sak. Anonymkode: 917cf...056
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #11 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Har ikke lov å si hvilket yrke man har på forumet, men drister meg til å si at jeg har samme utdanning som denne fysioterapeuten i Moss. Jeg er enig med dere begge to, slike som han bør ikke praktisere! Dessverre tviler jeg på at han vil miste sin autorisasjon. At han får en advarsel, det tror jeg nok. Å miste autorisasjonen er det også åpning for i loven pga. "på grunn av atferd som anses uforenlig med yrkesutøvelsen." (§57 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64/KAPITTEL_2#§5 ). Pasienten har også rettigheter etter Pasient og brukerrettighetsloven. Jeg tror dessverre at han slipper unna bare med en advarsel. Det som imidlertid hadde vært helt på sin plass, det er at Moss Kommune fratar ham drifttilskuddet i kommunen. Da ville denne aktuelle fysioterapeuten miste nærmere en halv million inntekt i året (om han har 100 % driftstilskudd, mindre om han han lavere prosent driftstilskudd), samt at han vil miste refusjonsretten. Dvs. skal han fortsette som fysioterapeut da så må han jobbe helt selvstendig. Selv om han da må øke prisene betydelig, så må han jobbe veldig mye før han har tatt inn en halv million kroner - og enda mye mer før han tar igjen det tapte på egenandel og refusjon. Det ville nok svi mer enn noe annet - og ville trolig hatt enda større forebyggende effekt enn bare en advarsel måtte få. Jeg er usikker på hvordan reglene er for en kommune mtp. å ta fra en fysioterapeut driftstilskuddet, men om ikke annet vil jeg tro at det kan trekkes tilbake om man ser på advarsel sammen med "egnethet". Jeg håper Moss kommune tar denne saken så alvorlig som den bør tas! Link som viser at han har driftstilskudd i Moss kommune: https://www.moss.kommune.no/_f/p1/i29800ea0-ebe2-4eb0-8308-dc5df544cb8c/oversikt-over-private-fysioterapeuter-i-moss.pdf Fysioterapeuten, fagbladet til Norges Fysioterapiforbund, tar også opp saken, og viser til at han ikke kan nekte å behandle pasienten, og at det også er et brudd på likestillings- og diskrimineringsloven: https://www.fysioterapeuten.no/fysioterapeut-fysioterapeuter-fysioterapi/fysioterapeut-ville-ikke-hjelpe-russiskfodt-pasient/141565 Jeg håper denne saken blir brukt for alt den er verdt, for i dag er det dessverre en del som sitter på driftstilskudd som slipper for lett unna med lignende. Det burde også etterfølges av en vurdering av hele driftstilskuddsordningen slik den fungerer i dag - men det er en annen sak. Anonymkode: 917cf...056 Hvor står det at man ikke kan si hvilket yrke man har?? Det gjelder vel yrker innen helse fordi det kan være både skadelig og direkte farlig å følge medisinske råd som blir gitt her. Tror du trygt kan si at du er fysioterapeut liksom. Anonymkode: 3d6b0...9af
LillaGorilla♥♥ Skrevet 30. mars 2022 #12 Skrevet 30. mars 2022 Så ufattelig uprofesjonelt av denne fysioterapeuten!
Ekspatt Skrevet 30. mars 2022 #13 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Har ikke lov å si hvilket yrke man har på forumet, men drister meg til å si at jeg har samme utdanning som denne fysioterapeuten i Moss. Anonymkode: 917cf...056 Dette må være dagens kommentar 😄
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #14 Skrevet 30. mars 2022 Ekspatt skrev (32 minutter siden): Dette må være dagens kommentar 😄 Haha liksom? Hva var morsomt med den? Anonymkode: b8b31...415
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #15 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Haha liksom? Hva var morsomt med den? Anonymkode: b8b31...415 Seriøst? Kan du gi meg en eneste grunn til at det ikke skulle være lov til å si hvilket yrke man har her? Sånn bortsett fra når det gjelder helsepersonell som gir medisinske råd altså. Anonymkode: 3d6b0...9af
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 30. mars 2022 #16 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det har jo skjedd flere steder, for eksempel på en trafikkskole der 17 år gamle russiske og halvt russiske elever uten stemmerett ble frittet ut om politikk ifm. krigen i Ukraina. Jeg trodde at det ikke var adgang å stille politiske spørsmål til folk, fordi informasjon om politisk syn var taushetsbelagt. Men den gang ei... Anonymkode: f1c72...eaa Informasjon om politisk syn er selvsagt ikke hemmelig, det er jo noe de fleste diskuterer fra tid til annen. Å diskriminere noen på bakgrunn av det derimot, er ulovlig. I offesielle foraer hvor det ikke har noen hensikt å spørre vil det derfor ikke være innafor å spørre. For eksempel på jobbintervju. Om man har noe smalltalk i forkant eller etterkant av intervjuet hvor intervjuobjektet gir en pekepinn på sitt standpunkt er det altså helt lovlig, selv om informasjonen ikke kan brukes for å bestemme om vedkommende er egna for jobben. Jeg har større forventninger til en person med såpass utdannelse enn dette. Jeg mener absolutt at vedkommende bør miste autorisasjonen for så uprofesjonell adferd.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #17 Skrevet 30. mars 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (4 minutter siden): Informasjon om politisk syn er selvsagt ikke hemmelig, det er jo noe de fleste diskuterer fra tid til annen. Å diskriminere noen på bakgrunn av det derimot, er ulovlig. I offesielle foraer hvor det ikke har noen hensikt å spørre vil det derfor ikke være innafor å spørre. For eksempel på jobbintervju. Om man har noe smalltalk i forkant eller etterkant av intervjuet hvor intervjuobjektet gir en pekepinn på sitt standpunkt er det altså helt lovlig, selv om informasjonen ikke kan brukes for å bestemme om vedkommende er egna for jobben. Jeg har større forventninger til en person med såpass utdannelse enn dette. Jeg mener absolutt at vedkommende bør miste autorisasjonen for så uprofesjonell adferd. Ditt politiske standpunkt er faktisk gradert informasjon og ikke noe noen har rett til å vite. Om du velger å fronte det er selvsagt en helt annen sak. Anonymkode: 50e9a...a81
Merdee Skrevet 30. mars 2022 #18 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det står en artikkel i VG i dag om en russiskfødt kvinne som har vært her i Norge siden 90-tallet, som ble oppringt av behandler som ville forsikre seg om at hun ikke hadde avvikende politiske meninger før hun fikk behandling. Er dette en positiv utvikling? Før Elena Kasin (53) skulle få ryggbehandling, ble hun spurt om sine holdninger til krigen i Ukraina. fra: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k6O9dL/russiskfoedt-kvinne-nektet-helsehjelp-i-moss-fikk-beskjed-om-aa-se-paa-tv Anonymkode: 4ab7c...1d5 Ja, det er hårreisende uprofesjonelt
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #19 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Seriøst? Kan du gi meg en eneste grunn til at det ikke skulle være lov til å si hvilket yrke man har her? Sånn bortsett fra når det gjelder helsepersonell som gir medisinske råd altså. Anonymkode: 3d6b0...9af Hva ønsker du å oppnå med denne kommentaren?Fysioterapeuter er også helsepersonell. Anonymkode: 6420d...e35
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #20 Skrevet 30. mars 2022 Ekspatt skrev (1 time siden): Dette må være dagens kommentar 😄 Må gjerne le, men jeg har fått slettet kommentarer tidligere på forumet når jeg har skrevet hvilket yrke jeg har. Selv når jeg ikke har gitt medisinske råd. Min lille protest er da å skrive det jeg skrev over, fordi jeg mener at man må kunne vise skjønn, ikke være helt rigide. Anonymkode: 917cf...056
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #21 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Hva ønsker du å oppnå med denne kommentaren?Fysioterapeuter er også helsepersonell. Anonymkode: 6420d...e35 Beklager min feil. Har aldri sett på dem som det, og har vel aldri tatt det som et seriøst yrke sånn sett. Mine fordommer. Anonymkode: 3d6b0...9af
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #22 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Beklager min feil. Har aldri sett på dem som det, og har vel aldri tatt det som et seriøst yrke sånn sett. Mine fordommer. Anonymkode: 3d6b0...9af Hææ, du har aldri oppfattet fysioterapeut som er seriøst yrke? Tuller du eller? Anonymkode: 14116...a1e
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #23 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hææ, du har aldri oppfattet fysioterapeut som er seriøst yrke? Tuller du eller? Anonymkode: 14116...a1e Nei jeg gjør ikke det. Jeg har tenkt at det de driver med er å massere kropper og gjøre symptomer som smerter lettere å leve med. De trengs jo når folk er alvorlig fysisk skadet og skal rehabiliteres. Alt annet folk går til dem for er jo kun symptomer. Anonymkode: 3d6b0...9af
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 30. mars 2022 #24 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Ditt politiske standpunkt er faktisk gradert informasjon og ikke noe noen har rett til å vite. Om du velger å fronte det er selvsagt en helt annen sak. Anonymkode: 50e9a...a81 Rett på å vite er ikke nødvendigvis det samme som taushetsbelagt informasjon. Ingen har strengt tatt rett på å vite min yndlingsmusikk heller. Jeg kan fint spørre mine venner om deres politiske standpunkt, og dele det med andre, uten at jeg bryter noen lov. Når det er sagt, så er all informasjon ervervet gjennom tjenester som omfattes av taushetsplikt, taushetsbelagt.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 30. mars 2022 #25 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nei jeg gjør ikke det. Jeg har tenkt at det de driver med er å massere kropper og gjøre symptomer som smerter lettere å leve med. De trengs jo når folk er alvorlig fysisk skadet og skal rehabiliteres. Alt annet folk går til dem for er jo kun symptomer. Anonymkode: 3d6b0...9af Symptomer på slag og lammelser da for eksempel?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå