Gå til innhold

Hvor lenge er det til dere er gjeldfri?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Vi betaler siste avdrag i juni. Er 48 og 52. Deilig å tenke på men vi skal såklart fortsette å spare samme beløp. Huset er tross alt 25 år gammel og jeg vil helst ikke ta opp nytt lån når vi må skifte tak om noen år.

Anonymkode: 265bb...ab5

Vi kjøpte huset vi nå bor i for rundt 8 år siden da vi trengte mer plass når vi skulle begynne å prøve på sistemann.
Valgte da 30 års nedbetalingstid slik at vi vil ha en mer romslig økonomi mens barna er små.

Det vil si at vi er gjeldsfrie og 22 år, jeg er nå 46, altså når jeg er 68 år.

Men etter planen kommer vi til å være gjeldsfrie lenge før det.
Vi har begge gått en del opp i lønn de siste 8 årene, samtidig så krymper verdien av de pengene vi opprinnelig lånte.
Etter hvert som barna flytter ut g vi ikke lenger har utgifter til dem kommer vi til å refinansiere og få kortere nedbetalingstid.
I tillegg kommer det antagelig (og dessverre) noe arv i løpet av de neste 10 årene.

Totalt sett, jeg tror vi vil være gjeldsfrie om en 10-15 år

Anonymkode: 1a7b0...c0f

Er 38, huslånet er etter planen nedbetalt før fylte 50, og hyttelånet før fylte 60. Har eiendommer med markedsverdi over 16 mill, og lån godt under halvparten. 

Kunne fint vært gjeldfri om vi valgte å kjøpe billigere hus og hytte, men ser ikke det å bli gjeldfri som et mål. Vi lever godt og romslig, og nyter å bo slik vi bor. 

Anonymkode: 192e9...dfe

Det vet jeg ikke helt. Nå har vi stort lån (5,5 mill), men også et dyrt og veldig stort hus til en verdi på rundt 11-12 mill. Om vi blir boende her vil det ta tid, men planen er å selge om et par år når de to eldste flytter ut og nedskalere veldig. Da er det ikke umulig at vi blir mer eller mindre gjeldsfrie bare på det. Er 41 år.

Anonymkode: fdad7...1ce

Er 40. Med gjeld til jeg er pensjonist tror jeg. Brukt ti år på å komme meg ut av et forferdelig forhold. Det har kostet. Men nå har jeg akkurat kjøpt eget hus. Tjener ganske godt. Har studielån også etter lang utdannelse. Det får bare være med den gjelden. Jeg klarer fint å betjene den og vi lever godt 😊

Anonymkode: 73b8d...644

Annonse

Er 50 og er gjeldfri om20 år, men har en leilighet i utlandet, leilighet i Oslo, hytte på fjellet og et hus med 2 leiligheter som jeg leier ut. Så langt dekker leieinntektene det meste av lånet så er ikke så stresset. Skulle noe skje med meg og sønnen min må ta over så har han mange muligheter.     

Anonymkode: 6907b...d31

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Kan jeg spørre om du/dere kjøpte tidlig? Og hvor mange år dere hadde lånet på? 

Anonymkode: 88fd1...880

Kjøpte hus på landet for ca. 20 år siden. Vanlige lønninger, men lever enkelt. 

Anonymkode: d779a...798

Vi er i midten av førtiårene. Kommer til å ha lån til vi er i 60-årene, sånn i utgangspunktet.

Vi eier en feriebolig i utlandet og et relativt stort hus her i Norge. Vi er i den situasjonen der ungene har begynt å flytte ut. Vi vurdere faktisk å selge huset med fem soverom, til fordel for en leilighet med tre. Huset ligger landlig til, med hage og store uteplasser. Leiligheten ligger mer urbant til, med gåavstand til mye. Vi klarer oss greit i hverdagen slik vi bor nå. Men det er klart at dyrere strøm og høyere rente gjør at vi må være økonomisk bevisste. Velger vi leiligheten blir det en million mindre i lån. Det er selvfølgelig noe vi vil merke. Så får vi se, lån vil vi uansett ha lenge😅👍

Anonymkode: 528ce...627

Bor alene med to ungdommer. Huset er verdt  ca 8mnok og har lån på 2,8 mnok. Er 43 år.

Har 23 år igjen å nedbetale, men selger nok når ungene flytter ut og har da ek på ca 5mnok. Stresser ikke. Klarer meg fint og vet om livet blir tøft kan vi nedeskalere fra hus til leilighet og leve veldig godt.

Anonymkode: 16e43...c9a

Er midt i 40 årene, og har 1,5 mill. i lån. Kunne sikkert betalt ned endel mer på lånet i mnd. men stresser ikke. Har et par konfirmasjoner og sertifikat som skal betales de neste årene. Etter det blir det nok mer penger på lånet. 
I tillegg vet jeg at vi kommer til å få endel arv innen noen år (forskudd). Er nok gjeldfri iløpet av 10 år.

Anonymkode: ddd41...3c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...