Gå til innhold

Byr dere gjester på mat eller kaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis dere får besøk av venner eller familie sånn avtalt samme dag, bruker dere å servere noe å spise? Jeg tror folk trives mye mer når de får mer en kaffe eller te, så hva er deres erfaringer? 

Anonymkode: 63050...7a3

Skrevet

Det kommer jo helt an på hva vi inviterer til? «Har dere lyst å komme på middag til oss på fredag?»; da serverer jeg middag.

«Har dere lyst å komme på en kopp kaffe»; da serverer jeg kaffe og sikkert noe kjeks/frukt

osv osv

Skrevet

Det kommer jo helt an på settingen?? Lager liksom ikke middag til gjestene hvis noen kommer innom på kaffe. Inviterer jeg på lunch, får de lunch. Inviterer jeg på middag, får de middag. Inviterer jeg på kaffe ….skjønner?

Anonymkode: c3a12...a0c

Skrevet

Noen ganger inviterer jeg på middag, andre ganger kanskje en øl og potetgull. Inviterer jo ikke til det samme hver gang jeg inviterer noen.

Anonymkode: ff7ae...021

Skrevet
TinaK 1990 skrev (13 minutter siden):

Det kommer jo helt an på hva vi inviterer til? «Har dere lyst å komme på middag til oss på fredag?»; da serverer jeg middag.

«Har dere lyst å komme på en kopp kaffe»; da serverer jeg kaffe og sikkert noe kjeks/frukt

osv osv

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det kommer jo helt an på settingen?? Lager liksom ikke middag til gjestene hvis noen kommer innom på kaffe. Inviterer jeg på lunch, får de lunch. Inviterer jeg på middag, får de middag. Inviterer jeg på kaffe ….skjønner?

Anonymkode: c3a12...a0c

Ja,ok. Nå inviterer vi jo hverandre på middag, men da disker vi jo opp med litt forseggjorte retter. Ellers bruker vi bare å si at vi stikker innom hverandre samme dag. Jeg bruker alltid å lage noe å spise da også, men helt enkelt som en sandwich, burger eller noe fra fryseren. Kommer litt an på om de kommet rett fra jobb. Kjeks er jo fint også. Folk sier bare ofte at de setter pris på det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Noen ganger inviterer jeg på middag, andre ganger kanskje en øl og potetgull. Inviterer jo ikke til det samme hver gang jeg inviterer noen.

Hva hvis dere drikker øl i flere timer? Eller bruker dere ikke det? 

Skrevet

Det varierer litt. Naboen sender gjerne en melding eller stikker bortom, hun får en kopp kaffe og en sjokoladebit hvis jeg har. Min mor ringer gjerne på formiddag og vil komme etter jobb, da supplerer jeg litt på middagen på vei hjem eller koker noen ekstra poteter. Svigers ringer på ettermiddag og vil komme på kveld, da setter jeg frem noe kjeks eller frukt hvis jeg har, men jeg går ikke ut for å handle. 

Anonymkode: 218c4...9b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva hvis dere drikker øl i flere timer? Eller bruker dere ikke det? 

Forrige helg inviterte vi naboene på "øl og potetgull"

Da kom naboparet og deres sønn som er like gammel som vår ene sønn til oss i sekstiden, etter at de og vi hadde spist middag.

Det ble da servert potetgull og sjokolade, øl og brus. Ungene (våre to og deres ene) så film og spilte tv-spill, spiste popcorn og koste seg i den ene stuen. Vi fire voksne satt i den andre stuen og skravlet. De gikk hjem når ungene skulle legge seg, i 22 tiden eller noe sånt.

Så ja, vi drakk øl, og brus, i flere timer. Men vi hadde jo spist middag før vi møttes. Greit å møtes med litt lave skuldre også, trenger ikke servere mat hver gang.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Forrige helg inviterte vi naboene på "øl og potetgull"

Da kom naboparet og deres sønn som er like gammel som vår ene sønn til oss i sekstiden, etter at de og vi hadde spist middag.

Det ble da servert potetgull og sjokolade, øl og brus. Ungene (våre to og deres ene) så film og spilte tv-spill, spiste popcorn og koste seg i den ene stuen. Vi fire voksne satt i den andre stuen og skravlet. De gikk hjem når ungene skulle legge seg, i 22 tiden eller noe sånt.

Så ja, vi drakk øl, og brus, i flere timer. Men vi hadde jo spist middag før vi møttes. Greit å møtes med litt lave skuldre også, trenger ikke servere mat hver gang.

Det så veldig koselig ut :-)

neida, det er ikke noe must, og har ikke noe med høflighet osv å gjøre heller. Jeg tror bare folk føler at de blir satt mer pris på. Ikke alltid, men sånn generellt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det så veldig koselig ut :-)

neida, det er ikke noe must, og har ikke noe med høflighet osv å gjøre heller. Jeg tror bare folk føler at de blir satt mer pris på. Ikke alltid, men sånn generellt. 

Det tror jeg ikke altså.

Greia i dag er at det å stikke innom på en kaffe nesten har forsvunnet, og skal man føle man må lage full middag for å invitere vil det bli lenger og lenger mellom hver invitasjon der også.

Vi sitter i hver vår stue og drikker et glass cola, av og til er det veldig koselig å stikke innom og ta det glasset sammen med noen venner, familie eller naboer, uten at noen skal føle de må lage middag.

Om du lager middag til alle gjestene dine, alltid, da vil ikke folk føle de kan invitere deg tilbake uten å lage middag til deg. Det fører til færre invitasjoner, og hverdagsbesøk blir enda mer borte i vår ellers travle hverdag.

Jeg holder en knapp på middagsbesøk innimellom, men flest uformelle småbesøk med skravling og veldig enkel servering av f.eks en kopp te og noen druer. Sånne små besøk er veldig koselige.

Skrevet

Nok med noe kjekt/ kake viss en har, og kaffe/te/Pepsi , det jeg vet denne gjesten liker. Forventer ikke noe annet selv heller. Men kaffe er jo alltid kjekt å få når en er på besøk 

Anonymkode: 45dd9...ec7

Skrevet

Hvis noen bare kommer innom, så koker vi alltid kaffe eller te til de som vil ha det. Og vi har alltids sjokolade, kjeks eller noen boller i fryseren som kan tines opp 🙂

Anonymkode: 6e319...9eb

Skrevet

Når noen stikker innom på kort varsel får de kaffe og en prat. Som for eksempel når noen kommer for å plukke opp barn hos oss, og vi tar en halvtimes prat. 

Alle vi inviterer får en eller annen form for servering, tilpasset anledningen. 

Anonymkode: 1b496...326

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det tror jeg ikke altså.

Greia i dag er at det å stikke innom på en kaffe nesten har forsvunnet, og skal man føle man må lage full middag for å invitere vil det bli lenger og lenger mellom hver invitasjon der også.

Vi sitter i hver vår stue og drikker et glass cola, av og til er det veldig koselig å stikke innom og ta det glasset sammen med noen venner, familie eller naboer, uten at noen skal føle de må lage middag.

Om du lager middag til alle gjestene dine, alltid, da vil ikke folk føle de kan invitere deg tilbake uten å lage middag til deg. Det fører til færre invitasjoner, og hverdagsbesøk blir enda mer borte i vår ellers travle hverdag.

Jeg holder en knapp på middagsbesøk innimellom, men flest uformelle småbesøk med skravling og veldig enkel servering av f.eks en kopp te og noen druer. Sånne små besøk er veldig koselige.

Jeg lager ikke middag sånn uten videre. Blir mest sandwich og annet helt lettvint. Det er oftest hit folk kommer uansett, med unntak av venninnekvelder og middagsinvitasjoner en sjelden gang. Det er vel fordi jeg er mye alene, og bor sånn til at det er lettvint å stikke innom. Tror ikke de føler på at de må lage mat når jeg besøker dem sånn spontant. Jeg bare liker å gjøre det selv, men vet egentlig ikke hvor jeg har det fra. 

Skrevet

Jeg serverer alltid noe til kaffen. Om jeg inviterer noen over på kaffe, så har jeg bakt noe skikkelig god kake. Om noen bare dukker opp, henter jeg kake, boller, kanelboller e.l fra fryseren og tiner kjapt i ovnen. Ellers kan jeg steike vafler. Jeg serverer aldri kun en kopp kaffe.

Anonymkode: eefbd...7fd

Skrevet

Har en i familien som aldri serverer noe som helst, med mindre det er  bursdag/dåp/bryllup etc. Hun er veldig opptatt av å sitte og skravle og vise frem nye interiørprosjekt hvis jeg stikker innom i et eller annet ærend, men jeg får hverken vått eller tørt.

Jeg klarer meg fint uten altså, syns bare det er merkelig da hun er veldig tradisjonell ellers og har fryseren full av bakst (blir nøye dokumentert på IG). Mistenker at det spares til mer fornemme gjester enn meg 😄😄

Anonymkode: 0c1f2...5b8

Skrevet

Har vi invitert til mat så får de mat, men er det besøk utenom avtalt mat så er det kaffe, kaker, frukt eller hva vi har av slikt. Jeg er ikke den som styrer veldig, men har alltid noe jeg kan sette frem. Frukt og grønt har vi alltid i kjøleskapet, så enkelt å lage ett frukt/grønnsaksfat. Har ikke ofte kjeks i skapet, så er vel ikke ofte noen har fått det. Da er det igrunn til jul eller at besøket er veldig planlagt og det pleier vi ikke. 

Anonymkode: 27649...634

Skrevet

Hvis det er avtalt samme dag rekker jeg jo ikke alltid å fikse det helt store innen mat eller kaker. Men jeg prøver jo å servere ett eller annet.
Som tips: den letteste kaka er rullekake. Egg, sukker, mel, bakepulver og så syltetøy til pynt, og den tar kun 8 minutter i ovnen. Lettere enn å lage vafler til og med.

Anonymkode: ad325...308

Skrevet
On 3/29/2022 at 7:33 PM, Anonym bruker said:

Hvis dere får besøk av venner eller familie sånn avtalt samme dag, bruker dere å servere noe å spise? Jeg tror folk trives mye mer når de får mer en kaffe eller te, så hva er deres erfaringer? 

Ja det gjlr ede

Anonymkode: 197e5...2b8

Skrevet

Vi inviterer som regel ikke på noe spesifikt, vi sier "vil dere komme på besøk idag/imorgen?" og så avtaler vi en tid. Tilbyr alltid drikke når noen kommer inn døra, det er  normal høflighet.

Hvis de da blir værende til det er naturlig å tilby, bare spør vi om de blir til middag.

Sjelden vi inviterer spesifikt på middag, men hvis vi gjør det lager vi selvfølgelig middag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...