Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #1 Skrevet 29. mars 2022 Har en nabo som eier 6-8 hunder av samme rase. Små, gneldrete bikkjer. Hun slipper hele gjengen ut i hagen hver dag, hele dagen, og lar dem stå der og bjeffe. Hundene vil inn og bjeffer mot døren helt til dem blir sluppet inn. Det kan være 10 minutter, 30 min eller en time om gangen! Inn og ut! Hele dagen fra morgen til kveld. Går aldri tur med dem. Luften de får er i den lille "hundegården" i hagen. Blir gal av denne konstante bjeffingen. Våkner av det, og sovner til det. Da jeg er syk, er jeg mye hjemme på dagtid dessverre. Vet også noen naboer har hjemmekontor og må høre på samme bråket som meg. Jeg orker ikke gå i krig med denne hundeeieren. Skulle bare ønske hun visste hvor mye det plaget de rundt henne. Jeg forstår heller ikke hva man skal med så mange hunder når det eneste de gjør er å la de stå i hagen og gneldre. Det er jo ikke bare én, men et halvt dusin minst... Spørsmålet mitt er i alle fall: hva kan man gjøre med det når man ikke ønsker en direkte konfrontasjon? Har noen her erfaring med å melde lignende til politiet eller mattilsynet? Er det noe vits i å prøve det? Anonymkode: 5a583...fc0
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #2 Skrevet 29. mars 2022 Du kan melde til politiet, og personen som eier hundene kan få bot. Husker de skrev om det i avisen her etter at den loven med bøter ble tatt i bruk, men aner ikke hvor mye den blir brukt altså. https://www.rb.no/lokale-nyheter/fikk-3-000-kroner-i-bot-for-a-la-hundene-bjeffe/s/1-95-4762156 Det mest vanlige er vel å gå til konfliktrådet, men det er ikke akkurat anonymt da. Du kan jo ringe både politiet og mattilsynet og snakke med dem da, høre hvordan ting håndteres i sånne situasjoner. Dama trenger jo tydeligvis litt veiledning i hundehold... Anonymkode: 1937a...fae
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #3 Skrevet 29. mars 2022 Jeg hadde meldt dette til Mattilsynet! Det du beskriver er ikke godt dyrehold. Hunden har faktisk noen rettigheter som går på tur også, bare å være i hagen er ikke godt nok. Videre er det stress for hundene slik du beskriver, å stadig bjeffe så mye. Videre bryter nok naboen også naboloven (granneloven) mtp. for mye plagende støy. Skjer dette veldig tidlig og veldig sent på morgen/kveld også, så er jo det også et lovbrudd når det skjer hele tiden. Tydelig at denne naboen ikke burde hatt hund. Hvis hun driver oppdrett av disse hundene, så ville jeg informert Mattilsynet om det også, da det krever enda mer av eier. Og om alle hundene er av en og samme rase, så kan det også være greit å tipse foreningen for akkurat den rasen. Se spesielt fra Kap. 2 Dyrs levemiljø og de neste sidene i denne linken: https://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/tilsynsveileder__hund.16904/binary/Tilsynsveileder - hund Selv om det er små hunder så er det bestemte regler for arealplass, så sjekk ut Dyretetthet, Luftegård og Mosjon og stimulerende aktivitet. Så ille bjeffing som du forteller om viser at hundene er stresset. Og det at de står og bjeffer så enormt mye viser også at eier ikke følger opp hundene sine. Jeg tenker det beste hadde vært om du også fikk med en eller flere av de andre naboene, så står dere enda sterkere. Men ring Mattilsynet og forklar situasjonen. Er det spesielle forhold som gjør at du ikke orker å komme på kant med naboen, så forklar dette også, og forklar også at du er syk og ikke orker den belastningen, som forklaring på hvorfor du ikke orker ta det direkte. Husk å ta med hvor lenge naboen har hatt så mange hunder også. Disse hundene har det ikke bra ut fra det du forteller, så Mattilsynet bør uansett ta en sjekk hos denne damen. Anonymkode: 71456...279
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #4 Skrevet 29. mars 2022 Meld til Mattilsynet. Dette er mishandling. Anonymkode: b408a...928
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå