Gå til innhold

Blir dette urettferdig mot barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnas far har en sterk personlighet. Han har arvet en del penger og har god inntekt. 
Lang historie kort, han er ikke alltid snill og har alltid forskjellsbehandlet barna. Den ene gutten vår har gjennomskuet han og gitt beskjed. Dette har ført til at han er frosset ut av familien og gutten har fått beskjed om at han ikke skal arve en krone. 
Jeg vet lovverket beskytter gutten når far dør. Men så lenge faren lever kan han gjøre hva han vil.

For å straffe vår sønn skal de andre barna få ei stor pengegave. Nok til at de er sikret å komme seg inn på boligmarked.

Blir det veldig urettferdig mot mine barn å fylle inn deler av denne summen han blir straffet med å ikke få?

Rent juridisk handler jeg like urettferdig som faren, men med bedre motiv.

Anonymkode: 722ba...3b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier barna dine? Skjønner ikke faren at han setter de to som får i en veldig vanskelig situasjon også? Sånn umiddelbart syns jeg det er riktig som du tenker. 

Anonymkode: 035e7...0fb

Skrevet

Er det veldig mye penger er ikke sønnen din beskyttet av lovverket, pliktarven utgjør maks 1,5 millioner, resten kan faren gi til de andre barna, eller til foreningen for hodeløse katter 

Anonymkode: 7c661...0af

Skrevet

Hvor gamle er barna? Er de under 18 kan en stor pengegave utløse overformynderiet. Om barna er store nok kan det være greit med en samtale mellom dere alle sammen. For å bevare søskenrelasjonene kan det være greit at alle søsknene er obs på denne skjevfordelingen og at dere sammen legger en plan for hvordan dere løser det. Er søskenforhold godt, de er voksen og jevnbyrdig kan jo en løsning være at de andre deler med den som er utelatt uten at du må kompensere. Da kan du bidra om du vil og du kan gi likt/rettferdig til alle (ikke sikker likt beløp er riktig om barna har ulike behov, forutsetninger og muligheter). Vil tro det blir vanskelig for deg å kompensere om far fortsetter å skjevfordele. Du kan f.eks. dø først og hvordan skal din arv fordeles om du skal kompensere når du ikke vet hva far senere gjør?  

Anonymkode: b9679...b53

Skrevet

Jeg ville spart til barna på en konto i eget navn, også tatt det litt som det kom.

Hvis jeg skjønner dette rett så har ingen fått penger enda, men far har sagt han vil gi penger til egenkapital på bolig til alle bortsett fra en.

Da ville jeg sett hvordan det ble og tatt det derfra. Jeg ville ikke gitt noe før de andre evt har fått og den ene ikke fått noe, da ville jeg kalt inn til "familieråd" og lagt frem fakta.

"Du fikk 600.000 av pappa, du fikk 600.000 av pappa, mens Nils ikke fikk noe.

Jeg har spart 400.000 på en konto som jeg egentlig tenkte dere skulle få dele likt, men nå som vi ser at pappa forskjellsbehandler sånn tenker jeg at Nils må få de pengene så han også får litt hjelp fra foreldregenerasjonen.  Jeg håper dere alle er enige med meg i den avgjørelsen, for intensjonen min var å dele likt, men når pappa ikke gjør det må jeg fordele så det blir så rettferdig som jeg klarer å få til."

Ikke noe hemmelighold, fortell alle hva du gjør og hvorfor du gjør det. Det er ikke noe godt å være den som får heller når man står og ser at broren ikke får. Urettferdigheten blir på en måte trykket på deg også.

Jeg har vokst opp med besteforeldre som forskjellsbehandlet veldig. Jeg er eldst og jeg har fått mye mer enn yngre søsken. Bl.a fikk jeg helt ny bunad til konfirmasjonen, med alt sølv og helt komplett. Søsteren min som er noen år yngre fikk 1.000 kr. Da tok det andre settet med besteforeldre meg tilside og sa det at de er opptatt av rettferdighet, og har aldri skilt på oss barnebarn, men de synes det var veldig feil at jeg skulle ha bunad fra farmor mens søsteren min ikke fikk. Så de ville gi bunad fra mormor selv om jeg ikke hadde fått så dyr gave av dem noen gang. De spurte ikke om lov, men de fortalte hvorfor de gjorde det, også kjøpte de bunad til søsteren min. For meg var det en stor lettelse og jeg ble så glad på hennes vegne. Jeg syntes jo også det var veldig urettferdig at hun ikke fikk bunad, så da hun fikk fra det andre settet med besteforeldre ble jeg kjempeglad.

Så det er slett ikke sikkert barna dine vil synes det er urettferdig i det hele tatt. Men ta det når tiden kommer, ikke når de er unge tenåringer. Når de er etablert og to av tre evt har fått hjelp av pappa mens tredje ikke har fått, da kan du gå inn og snakke med dem.

Anonymkode: 3d654...8a6

Skrevet

Takk for alle svar.

Anonymkode: 722ba...3b5

Skrevet

Snakk med vatna om dette og ikke gjør noen overføringer før situasjonen oppstår.

Anonymkode: b7b1c...3f4

Skrevet

Enig med 8a6.

Jeg har et vennepar hvor situasjonen ikke er helt den samme, men likevel godt sammenlignbar, der er det hel- og halvsøsken. Der har de snakket med barna og sagt at de i testamentet har "skjevfordelt" barna, slik at alle skal få like mye. De som da får litt mindre synes dette er helt ok, fordi de har vært like mye av familien alle sammen hele veien og føler seg som likestilte søsken. Som 8a6 fortalte, så fortalte foreldrene hvordan de kom til å gjøre det, det var egentlig ikke et spørsmål om å gi barna en mulighet til å si nei. Og de la det frem for barna på en hel udramatisk måte og fokuserte på at de gjorde det fordi de er like glade i alle barna og at de alltid har sett på dem som likeverdige, og derfor også har sett at hvis de skal dele fremtidig arv likt, så må det en "skjevfordeling" til for at alle skal arve like mye.

Det jeg tenker kan være lurt å tenke på, det er når du ev. tar det opp med barna og hvordan. Man kan jo håpe at far ombestemmer seg. Da er det dumt å gjøre noe som kanskje kan få far til å bli mer provosert til å ikke gi ene barnet noe (siden far først er så idiot som han tydeligvis er...). Det kommer vel litt an på alder på barna og aldersforskjell. Jeg ville snakket med en advokat om dette, tror jeg. Da kan du sørge for at det blir gjort på en måte som er ryddig, som hindrer konflikter. Kanskje er det også mulig å ta noen forbehold i tilfelle far likevel skulle gi barna lik arv også.

Anonymkode: d5886...dca

Skrevet

Du tenker på riktig måte, HI. Men det jeg ville gjort er å snakke lite om dette, og forberede meg i det stille på å rette opp i eventuell urett fra far. Det far gjør her er å bruke eventuell fremtidig arv som maktmiddel over barna. Pass på at du ikke blir en del av det spillet, du ønsker deg ikke en rolle - positiv eller negativ - i hans prosjekt. 

Hvis far faktisk gjør noe så urettferdig som å gi alle barna bortsett fra den ene sønnen en stor pengegave, kan det være tiden er kommet for å kompensere.

Anonymkode: 38576...261

Skrevet

For en møkkafar da, blir så sint på sønnens vegne jeg 😯 

Hvordan er det mulig tenker jeg å være så dritt og ikke fordele likt. Vet søsknene om det? Ville ikke skjult hva far gjør i allefall og ville absolutt gjort det jeg kunne for at siste ungen også får bidrag til hjelp. 

Anonymkode: f6f43...1c9

Skrevet

Du er ikke gift med barnas far? 

Når han lever kan han gi bort hva han vil. Men dersom det går store enkeltsummer ut til alle barn unntatt ett, da kan det siste barnet faktisk argumentere med at disse summene var «forskudd på arv» og skal trekkes fra når resten av arven fordeles. 

Anonymkode: 6c83a...eca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...