Anonym bruker Skrevet 28. mars 2022 #1 Skrevet 28. mars 2022 Jente som akkurat har blitt 12 år. Har helt siden hun var lita hatt egne meninger(bra det da), og vært sta. Hun er så vanskelig nå at jeg holder på å gå ut av mitt gode skinn. Det starter på morgenen med at hun ikke kommer seg opp.Hun har egen vekkerklokke, men det er jeg som må være vekkerklokke i tillegg i ca.1 time hver morgen🤯 Begynner dagen dårlig, fortsetter den slik uansett om jeg er positiv(det er forresten også feil). Hun er stort sett bare sur(og nei det er ikke noe «skummel» årsak til det). Jeg mener det er ingen grunn å skylde på at hun snart er tenåring, man trenger ikke være slik. Alt er galt; klær, mat, mobilbruk, klassekameratene, at jeg er glad, at lillesøster er snill…absolutt alt!Også lyver hun. Jeg jobber 100% og har ei helse som ikke er på topp.Sikkert stygt å si, men jeg blir dårligere når hun holder på slik. Noen gode råd?Føler vi har prøvd «alt!». Anonymkode: 32aaa...820
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #2 Skrevet 29. mars 2022 Gå ned i stilling og prioriter å være mer sammen med bare henne. Prøv å finne ut hva som plager henne. Min ned ADHD er ganske lik. Anonymkode: 36793...654
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #3 Skrevet 29. mars 2022 Krev oppførsel når hun er med dere. Skal hun sitte ved bordet, være i stua, får hun la være å spre drit. Ingen får være sånn sammen med resten av familien. La henne forsove seg. Avtal med lærer at hun skal tas inn til samtale når hun dukker opp. Bruk de gode tidene. Om de så bare er ti minutter. Anonymkode: 2671a...8a4
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #4 Skrevet 29. mars 2022 Still krav, si at du vekker henne én gang, ut over det er det hennes ansvar og hun må stå opp eller ta konsekvensene. Likeledes, hun må kunne tøyle seg sammen med dere, gå et annet sted om hun ikke klarer å la være. Ta en god og rolig prat med henne, gjerne når dere kjører bil alene, for da er blikket på veien samtidig som man ikke kan løpe og smelle døren igjen. Fortell henne at du skjønner og vet det er mye som skjer i kropp og hode for henne, at det er helt ok men at det er nødvendig å være slik at det går an å leve sammen. Anonymkode: 29632...e55
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #5 Skrevet 29. mars 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jente som akkurat har blitt 12 år. Har helt siden hun var lita hatt egne meninger(bra det da), og vært sta. Hun er så vanskelig nå at jeg holder på å gå ut av mitt gode skinn. Det starter på morgenen med at hun ikke kommer seg opp.Hun har egen vekkerklokke, men det er jeg som må være vekkerklokke i tillegg i ca.1 time hver morgen🤯 Begynner dagen dårlig, fortsetter den slik uansett om jeg er positiv(det er forresten også feil). Hun er stort sett bare sur(og nei det er ikke noe «skummel» årsak til det). Jeg mener det er ingen grunn å skylde på at hun snart er tenåring, man trenger ikke være slik. Alt er galt; klær, mat, mobilbruk, klassekameratene, at jeg er glad, at lillesøster er snill…absolutt alt!Også lyver hun. Jeg jobber 100% og har ei helse som ikke er på topp.Sikkert stygt å si, men jeg blir dårligere når hun holder på slik. Noen gode råd?Føler vi har prøvd «alt!». Anonymkode: 32aaa...820 Hørt om straff? Oppdragelse? Anonymkode: 710e3...f1d
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #6 Skrevet 29. mars 2022 Jeg reagerer på at du fremstiller deg som er offer overfor en 12-åring. For det første er hun i en veldig vanskelig fase, og nå må jo voksne snart forstå hva som foregår i hode og kropp til en på den alderen! Du må jo selvfølgelig sette noen grenser, men at "alt er galt" er ikke noe du skal ta personlig som du ser ut til å gjøre. Håper ikke at du klager og gir uttrykk for at du blir dårligere av henne. Syns det er tragisk at foreldre føler seg på den måten du beskriver. Du er den voksne her. Anonymkode: 8a430...fe7
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #7 Skrevet 29. mars 2022 Hvofor styrer du en time om morgenen? Hun føler jo hun har god tid for det er så lenge til hun skal gå... Min 7.klassing, også jente, står opp kl halv åtte og går hjemmefra senest fem på åtte, som regel ti på åtte Hun dusjer om kvelden, legger frem klær og pakker sekken, så om morgenen trenger hun bare kle seg, vaske ansiktet lett, spise og pusse tenner så er hun klar. Tar max 15 min. La datteren din komme for sent, og ta konsekvensen av det på skolen. Når det kommer til ufin oppførsel "utviser" du henne fra fellesrommene. Alle kan ha dårlige dager, men skal du la det gå ut over andre får du gå på rommet. Jeg har fire barn selv og alle har hatt sin periode med slitsomhet og umulighet, da må de gå på rommet og høre på musikk eller noe til det føles bedre altså, ikke plage søsken. Anonymkode: c2109...6c4
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #8 Skrevet 29. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Still krav, si at du vekker henne én gang, ut over det er det hennes ansvar og hun må stå opp eller ta konsekvensene. Likeledes, hun må kunne tøyle seg sammen med dere, gå et annet sted om hun ikke klarer å la være. Ta en god og rolig prat med henne, gjerne når dere kjører bil alene, for da er blikket på veien samtidig som man ikke kan løpe og smelle døren igjen. Fortell henne at du skjønner og vet det er mye som skjer i kropp og hode for henne, at det er helt ok men at det er nødvendig å være slik at det går an å leve sammen. Anonymkode: 29632...e55 Hvordan hjelper det at moren sier at hun vet det skjer mye i kropp og hode? Hjelper det deg når mannen din eller andre sier at de forstår at det skjer mye når du har pms eller mensen? Anonymkode: 8a430...fe7
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #9 Skrevet 29. mars 2022 Det er hardt å være (nesten) tenåring, men det er ikke greit å terrorisere dem man bor med. Hvorfor vekker du henne i en time? Da står kanskje klokken på for tidlig. Jeg hadde vekket max to ganger, så fikk hun heller komme for sent til hun tok ansvar selv. Å være på hugget ovenfor andre er heller ikke greit. Kan hun ikke oppføre seg får hun forlate rommet - hver gang. Du må sette grenser nå, det er mange år med hormoner i fri flyt fremover. Anonymkode: 0e7d5...cfc
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #10 Skrevet 29. mars 2022 Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Hvordan hjelper det at moren sier at hun vet det skjer mye i kropp og hode? Hjelper det deg når mannen din eller andre sier at de forstår at det skjer mye når du har pms eller mensen? Anonymkode: 8a430...fe7 Det hjelper fordi man viser ungdommen ar man skjønner at det ikke er så enkelt å tøyle seg men at man likevel må lære seg det. Det kalles empati. Anonymkode: 29632...e55
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #11 Skrevet 29. mars 2022 Hvis hun alltid har strevd med overganger i slik grad ville jeg lurt på årsaken....min med adhd er også slik. Jenter med add eller adhd går ofte udiagnostisert lengre da de klarer seg litt bedre sosialt enn gutter og omgivelsene ser ofte på dem som "vanskelige" mens de egentlig strever mye. Hvordan er det med endringer, overganger og fokus på skolen? Lekser? Går det greit sosialt? Anonymkode: acfb4...6fb
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #12 Skrevet 29. mars 2022 Pubertet er vanskelig. Men ingen har rett til å være slem mot andre eller gjøre andre syke samme hvor tøft det er i den fasen. Du KAN stille krav. Si hva du finner deg i. La henne forsove seg. Anonymkode: 65f26...f4b
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #13 Skrevet 29. mars 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Hvordan hjelper det at moren sier at hun vet det skjer mye i kropp og hode? Hjelper det deg når mannen din eller andre sier at de forstår at det skjer mye når du har pms eller mensen? Anonymkode: 8a430...fe7 Dette tenker jeg også. Hvis mannen min hadde sagt det, ville jeg bare blitt surere. Anonymkode: 65f26...f4b
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #14 Skrevet 29. mars 2022 Når legger hun seg om kvelden? Veldig mange barn/unge legger seg for sent, får se på tlf mens de ligger og skal sove. Har selv ei som blir 12, og gud for et troll hun kan være. Samme med hun på 14 år. Men vi har alltid vært strenge på legging, hun legger seg senest kl 21. Må opp kl 7 hver morgen, ikke noe problem. Men jeg vet at barn er forskjellige altså. Anonymkode: 48607...50d
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #15 Skrevet 29. mars 2022 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Dette tenker jeg også. Hvis mannen min hadde sagt det, ville jeg bare blitt surere. Anonymkode: 65f26...f4b Ja det er akkurat det. Å "vise forståelse" på den måten er ofte bare enda mer provoserende. Anonymkode: 8a430...fe7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå