Anonym bruker Skrevet 28. mars 2022 #1 Skrevet 28. mars 2022 Dere som har hjemmekontor behøver ikke å svare da det ikke er altuelt her🙂 Hvor lenge var dere hjemme med valpen før den var alene? Trente dere hver dag på å være litt alene fra dere fikk den? Jeg kan ta ut litt ferie/avspasering og mannen, men kanskje ikke mer en 14 dager. De to største barna går til skole 30 min etter av vi har dratt og kommer hjem alt fra 1330-1430. Jeg vet at det ikke er sånn super optimalt, men vi ønsker oss hund. Takk for svar🙂 Anonymkode: c1a77...b3d
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2022 #2 Skrevet 28. mars 2022 En valp kan ikke være alene så mange timer bare to uker etter at dere får den. Det er dømt til å mislykkes, og stakkars valp som må holde seg så mange timer når den er 10 uker gammel. Kjøp dere en hamster eller legg en bedre plan! Anonymkode: 683e7...2f3
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2022 #3 Skrevet 28. mars 2022 De første dagene øvde vi ikke på å være alene, da var det om å gjøre for valpen å bli trygg i sitt nye hjem, bli kjent der uten å føle seg utrygg. Du må huske på at valpen mest sannsynlig aldri noen gang har vært alene, så gi den litt tid på å finne ro i sitt nye hjem, som den for første gang er uten sin egen mamma og søsken i. Så begynte vi å trene, begynte bare med noen minutter, hente posten og slike ting. Økte gradvis til å gå på butikken og sånt uten valpen, så den var alene 1-2 timer etterhvert. Ventet en god stund før vi økte mer enn det. Om du skal ha hund de neste 12-15 årene så er jobben du legger ned første halve året veldig viktig for hvordan alle de årene skal bli. En trygg og rolig hund blir ikke sånn av seg selv, det ligger en del jobb bak. Her tok vi ut ferie etter at vi hadde hentet valpen, litt ferie for meg, litt for mannen og skoleferie. Jeg ville aldri hentet en valp om jeg bare kunne være hjemme i to uker, det re for kort tid for en liten valp før den skal være en hel arbeidsdag alene. Anonymkode: fa654...c68
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2022 #4 Skrevet 28. mars 2022 Hamster har vi alt. Er derfor jeg spør fordi jeg lurer på hva som er best. Det var et kull som var planlagt som passet best mtp skoleferien osv, men den tispa ble ikke drektig. Det kulle som vi står på liste på nå er da leveringsklare i midten av mai, passer litt dårligere mtp fri, men oppdretter sa han kunne evt ha valpen noen uker ekstra, er det dumt da? At valpen er noe eldre enn 8 uker? Takk for svar dere. Hi Anonymkode: c1a77...b3d
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2022 #5 Skrevet 28. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hamster har vi alt. Er derfor jeg spør fordi jeg lurer på hva som er best. Det var et kull som var planlagt som passet best mtp skoleferien osv, men den tispa ble ikke drektig. Det kulle som vi står på liste på nå er da leveringsklare i midten av mai, passer litt dårligere mtp fri, men oppdretter sa han kunne evt ha valpen noen uker ekstra, er det dumt da? At valpen er noe eldre enn 8 uker? Takk for svar dere. Hi Anonymkode: c1a77...b3d Det er mye bedre med en eldre valp, enn en valp som har blitt utrygg og nervøs fordi den er "forlatt" for tidlig. Valpen er som en svamp når de når leveringsklar alder, så om det gjør noe eller ikke kommer veldig an på oppdretteren. Er det en flink oppdretter spiller det ingen rolle. Da vil valpen få det den trenger av sosialisering osv der den er sammen med mammaen sin. Mammaene begynner gjerne å bli litt lei av valpene når de er i leveringsklar alder, avviser de, vil avvenne fra puppen osv, men dette er en helt naturlig prosess så det er ikke noe problem. Oppdretteren må bare ha tid og mulighet til å følge opp valpen litt også, og det har hun jo sagt at hun har så da burde det ikke være noen problemstilling. Anonymkode: fa654...c68
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2022 #6 Skrevet 28. mars 2022 Det er jo ikke svaret du vil ha, men det er faktisk ikke greit å etterlate en 10 uker gammel valp alene hjemme så lenge, den er jo fortsatt bare en baby. Vi løste det ved å justere på arbeidstidene våre og at vi to dager i uken kunne ta den med på jobb. De tre andre var en av oss hjemme før lunsj og den andre etter. Etter 4-5 uker lot vi den være alene litt og litt lenger. Først en halvtime, så en time osv. fram til den var alene hjemme skoledagen til ungene da den ble 5-6 mnd gammel. Anonymkode: cb7c4...a11
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2022 #7 Skrevet 28. mars 2022 Dere ønsker dere virkelig ikke en hund med separasjonsangst, så det er smart å bruke tid her. En så liten valp klarer heller ikke å holde seg i mange timer. Den må være med på jobb, noen må ha hjemmekontor eller den må ha en eller annen form for pass mye av dagen de første mnd. Ville tenkt at den kan være alene hjemme i lengre tid (morgen til barna kommer hjem) først rundt 6 mnd. Dette er også veldig individuelt. Noen hunder er veldig trygge, andre mer engstelig anlagt. Store rases modnes også mentalt saktere enn små. Anonymkode: f1f53...1c2
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2022 #8 Skrevet 28. mars 2022 Vi hadde lagt opp en intrikat plan med hjemmekontor osv. Fikk valp i midten av februar 2020. Så kom korona ramlende inn, og de neste to årene var vi omtrent bare hjemme uansett 👍🏻 Snakk om heldig hund! Hun har heldigvis fått øve seg på alene hjemme-tid, så det har gått veldig greit nå. Anonymkode: f1f53...1c2
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2022 #9 Skrevet 28. mars 2022 Jeg vil ha alle svar jeg🙂 Kan ikke ha med på jobb pga jeg jobber på sykehus og mannen deler kontor med en som er allergisk. Mannen kan ha noe hjemmekontor. Vi hadde hund for 15 år siden, husker ikke helt hva vi gjorde, me jeg hadde ferie i 2 uker mener jeg det var. Så var hun alene, jeg jobbet litt redusert da, men bare færre dager. Hun ble en veldig trygg og god hund, hadde ikke seperasjonsangt o.l. Rasen er en beagle, så ikke så stor hund, vi hadde det sist og. Oppdretter virker flink, har flere hunder og bruker god tid på hver enkelt. Så sånn sett så tror jeg ikke det vil være problem å la valpen være der litt lenger, men vi får se. Takk for alle innspill. Hi Anonymkode: c1a77...b3d
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2022 #10 Skrevet 28. mars 2022 Høres ut som du skal drite i å skaffe deg noe større enn hamster ja. Anonymkode: 0e078...23a
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #11 Skrevet 29. mars 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Høres ut som du skal drite i å skaffe deg noe større enn hamster ja. Anonymkode: 0e078...23a Hvorfor være så frekk egentlig? Anonymkode: c1a77...b3d
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #12 Skrevet 29. mars 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Dere som har hjemmekontor behøver ikke å svare da det ikke er altuelt her🙂 Hvor lenge var dere hjemme med valpen før den var alene? Trente dere hver dag på å være litt alene fra dere fikk den? Jeg kan ta ut litt ferie/avspasering og mannen, men kanskje ikke mer en 14 dager. De to største barna går til skole 30 min etter av vi har dratt og kommer hjem alt fra 1330-1430. Jeg vet at det ikke er sånn super optimalt, men vi ønsker oss hund. Takk for svar🙂 Anonymkode: c1a77...b3d Du kan ikke skaffe deg valp uten å ha minst fire måneder på tilvenning. Dyremishandling er antakelig ikke ønskelig. Anonymkode: 8f9e6...c06
Pobie Skrevet 29. mars 2022 #13 Skrevet 29. mars 2022 Det går fint. Kjøp lekegrind og legg avispapir utover hele. Ikke sånne pee pads for de ligner for mye på teppe. Lær den å gå ut mens dere er hjemme, ikke la den bruke avispapir utenom når den er hjemme alene. Å la valpen være hjemme alene i korte perioder forhindrer separasjonsangst, det utløser det ikke. Å aldri la den være hjemme alene er mer utløsende for separasjonsangst enn å la den være hjemme alene korte perioder. La valpen få en uke med dere uten at den er alene, så begynner dere å øve uken før dere skal tilbake på jobb. Dette går bra. Det er veldig få land hvor det er vanlig å ta fri mer enn en uke eller to når man får ny valp. Hvis man behandler valpen som en sart sommerfugl er det det den blir.
TinaK 1990 Skrevet 29. mars 2022 #14 Skrevet 29. mars 2022 Pobie skrev (45 minutter siden): Det går fint. Kjøp lekegrind og legg avispapir utover hele. Ikke sånne pee pads for de ligner for mye på teppe. Lær den å gå ut mens dere er hjemme, ikke la den bruke avispapir utenom når den er hjemme alene. Å la valpen være hjemme alene i korte perioder forhindrer separasjonsangst, det utløser det ikke. Å aldri la den være hjemme alene er mer utløsende for separasjonsangst enn å la den være hjemme alene korte perioder. La valpen få en uke med dere uten at den er alene, så begynner dere å øve uken før dere skal tilbake på jobb. Dette går bra. Det er veldig få land hvor det er vanlig å ta fri mer enn en uke eller to når man får ny valp. Hvis man behandler valpen som en sart sommerfugl er det det den blir. Det er for tidlig. Ikke hør på dette! Ja, kanskje det gikk fint - men er det verdt å sjanse? Invester i rikelig tid med valp de første ukene og månedene. Det skaper en trygg hund. Det er en grunn til å lytte til ekspertene og de med erfaring.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #15 Skrevet 29. mars 2022 Pobie skrev (42 minutter siden): Det går fint. Kjøp lekegrind og legg avispapir utover hele. Ikke sånne pee pads for de ligner for mye på teppe. Lær den å gå ut mens dere er hjemme, ikke la den bruke avispapir utenom når den er hjemme alene. Å la valpen være hjemme alene i korte perioder forhindrer separasjonsangst, det utløser det ikke. Å aldri la den være hjemme alene er mer utløsende for separasjonsangst enn å la den være hjemme alene korte perioder. La valpen få en uke med dere uten at den er alene, så begynner dere å øve uken før dere skal tilbake på jobb. Dette går bra. Det er veldig få land hvor det er vanlig å ta fri mer enn en uke eller to når man får ny valp. Hvis man behandler valpen som en sart sommerfugl er det det den blir. Du er jo helt på viddene. Dette er oppskriften på en traumatisert hund som bare gir opp når den skjønner at det ikke nytter å si fra. Si meg, hva skal du med hund? Ha noe å kose på de 4 timene på ettermiddagen mellom jobb og leggetid? HI: IKKE hør på disse elendige rådene. Hovedregelen med dyr er enkel: er du til stede kan du trene på det du vil valpen skal kunne, og forhindre det du ikke vil den skal gjøre. Hvis den får fritt leide til å gjøre som den vil uten korrigering risikerer du en hund som forsterker uønsket atferd (bjeffing, tissing inne, tygging på ting den ikke har lov å tygge på osv) i tillegg til at du risikerer å trigge en enorm separasjonsangst. Separasjonsangst forebygges ved å la valpen SELV si fra om når den er klar til å være alene, ved at du i starten lar den følge deg over alt i huset, til den på et eller annet tidspunkt skjønner at det ikke skjer noe interessant, og den SELV velger å bli igjen i et rom. Når du har kommet så langt kan du øve på å gå til postkassen osv. Toalettrening gjøres ved å ta ut valpen så ofte at den ikke MÅ spørre om å få gå ut, da er det som regel for seint, iallefall i starten. Å lære den å tisse inne, samme om det er på papir eller whatever, er jo å be om trøbbel. Du sier det er ok å tisse inne, så hvorfor skal den tisse ute? Lykke til med å trene vekk den uvanen sier jeg bare. Selv om din forrige hund tålte "alt" vet du ingenting om hva den nye valpen kommer til å tåle. Det er jo helt forferdelig å måtte skrive ordet "tåle", men det er sånn det oppfattes for hunden. Den må bare tåle å bli forlatt hjemme fordi den fikk eiere som ikke tar seg tid til å gjøre jobben som faktisk må gjøres. Anonymkode: 0e078...23a
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #16 Skrevet 29. mars 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Dere som har hjemmekontor behøver ikke å svare da det ikke er altuelt her🙂 Hvor lenge var dere hjemme med valpen før den var alene? Trente dere hver dag på å være litt alene fra dere fikk den? Jeg kan ta ut litt ferie/avspasering og mannen, men kanskje ikke mer en 14 dager. De to største barna går til skole 30 min etter av vi har dratt og kommer hjem alt fra 1330-1430. Jeg vet at det ikke er sånn super optimalt, men vi ønsker oss hund. Takk for svar🙂 Anonymkode: c1a77...b3d Vi fikk valp da jeg var i slutten av permisjon, så vi løste det på den måten, men jeg svarer likevel. Mitt råd er å øve på å være alene helt fra starten av. Mange gjør den feilen at de lar valpen være med på alt så lenge de er hjemme, da blir overgangen veldig brå for valpen. Start med en gang, men bare sekunder i begynnelsen, f.eks. lukk døra og tell til 5 og åpne igjen. Vær rolig og trygg, ingen hadet seremoni eller gjensynsfest for det stresser egentlig bare opp valpen. Valpen leser våre følelser og oppførsel og takler dette bedre hvis vi er helt avslappet og viser at dette er helt greit. Jeg har bare strøket den over ryggen og sagt "braaa" med blid stemme når jeg kommer inn igjen, det er det hele liksom. Øv på dette mange ganger daglig og øk tiden litt etter litt. Gå med søpla f.eks. Gjør det gjerne når valpen er trøtt og fornøyd, da bryr den seg minst. De fleste må jo tilbake til jobb etter ikke så lenge. Er barna store nok til å lufte den og ta seg litt av den når de kommer hjem? Finnes det en nabo som er hjemme på dagtid eller tidlig hjemme som kunne hjelpe dere litt i begynnelsen? Anonymkode: b85aa...337
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #17 Skrevet 29. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du er jo helt på viddene. Dette er oppskriften på en traumatisert hund som bare gir opp når den skjønner at det ikke nytter å si fra. Si meg, hva skal du med hund? Ha noe å kose på de 4 timene på ettermiddagen mellom jobb og leggetid? HI: IKKE hør på disse elendige rådene. Hovedregelen med dyr er enkel: er du til stede kan du trene på det du vil valpen skal kunne, og forhindre det du ikke vil den skal gjøre. Hvis den får fritt leide til å gjøre som den vil uten korrigering risikerer du en hund som forsterker uønsket atferd (bjeffing, tissing inne, tygging på ting den ikke har lov å tygge på osv) i tillegg til at du risikerer å trigge en enorm separasjonsangst. Separasjonsangst forebygges ved å la valpen SELV si fra om når den er klar til å være alene, ved at du i starten lar den følge deg over alt i huset, til den på et eller annet tidspunkt skjønner at det ikke skjer noe interessant, og den SELV velger å bli igjen i et rom. Når du har kommet så langt kan du øve på å gå til postkassen osv. Toalettrening gjøres ved å ta ut valpen så ofte at den ikke MÅ spørre om å få gå ut, da er det som regel for seint, iallefall i starten. Å lære den å tisse inne, samme om det er på papir eller whatever, er jo å be om trøbbel. Du sier det er ok å tisse inne, så hvorfor skal den tisse ute? Lykke til med å trene vekk den uvanen sier jeg bare. Selv om din forrige hund tålte "alt" vet du ingenting om hva den nye valpen kommer til å tåle. Det er jo helt forferdelig å måtte skrive ordet "tåle", men det er sånn det oppfattes for hunden. Den må bare tåle å bli forlatt hjemme fordi den fikk eiere som ikke tar seg tid til å gjøre jobben som faktisk må gjøres. Anonymkode: 0e078...23a Dette!!! Anonymkode: 52b31...ebd
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #18 Skrevet 29. mars 2022 Den hunden du ønsker å ha de neste 12-14 årene former du det første leveåret og de første månedene er kjempe viktig. Å forlate en 10 uker gammel valp alene i flere timer er virkelig ikke bra! Ikke gjør det! Anonymkode: 52b31...ebd
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #19 Skrevet 29. mars 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Høres ut som du skal drite i å skaffe deg noe større enn hamster ja. Anonymkode: 0e078...23a Jeg håper at du driter i å ha ansvar for noe levende vesen! Hi stiller oppriktige spørsmål, er åpen og ydmyk for at hun ikke har svaret, og så svarer du slik som dette? Det viser at du ikke er kapabel til å lese verken mennesker eller dyr. Noen sier at hunden ikke kan være alene en arbeidsdag før den er 6 mnd? Da var det vel ikke mange som kunne hatt hund, de færreste kan ta et halvt år permisjon for å passe på valpen sin. Anonymkode: df647...559
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #20 Skrevet 29. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg håper at du driter i å ha ansvar for noe levende vesen! Hi stiller oppriktige spørsmål, er åpen og ydmyk for at hun ikke har svaret, og så svarer du slik som dette? Det viser at du ikke er kapabel til å lese verken mennesker eller dyr. Noen sier at hunden ikke kan være alene en arbeidsdag før den er 6 mnd? Da var det vel ikke mange som kunne hatt hund, de færreste kan ta et halvt år permisjon for å passe på valpen sin. Anonymkode: df647...559 Det trenger man heller ikke, det finnes mange måter å trene hunden på uten at man må være til stede selv. Hundebarnehage, pass osv. Og det er faktisk på sin plass å bli oppgitt når folk stiller så dumme spørsmål som HI gjør her. Man FORLATER ikke en baby alene hjemme, ei heller en valp. Det sier seg selv, men tydeligvis ikke. Anonymkode: 0e078...23a
Pobie Skrevet 29. mars 2022 #21 Skrevet 29. mars 2022 (endret) TinaK 1990 skrev (55 minutter siden): Det er for tidlig. Ikke hør på dette! Ja, kanskje det gikk fint - men er det verdt å sjanse? Invester i rikelig tid med valp de første ukene og månedene. Det skaper en trygg hund. Det er en grunn til å lytte til ekspertene og de med erfaring. Jeg er både en med erfaring og en ekspert. Har jobbet som proff innen hunderelatert jobb og har hatt hund store deler av livet. Det eneste man oppnår med å dulle med hunder er at de ikke tåler noe. Å oppleve stress i kontrollerte former gjør dem mer motstandsdyktige for stress senere. Dette er det utført studier på. Og de som sammenligner valper med babyer. Valper er IKKE menneskebabyer og kan ikke sammenlignes. Legger til at gode oppdrettere allerede har begynt å øve på at valpene skal være alene korte perioder før de hentes av nye eiere. Dette fordi det forhindrer separasjonsangst senere. Endret 29. mars 2022 av Pobie
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #22 Skrevet 29. mars 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Det trenger man heller ikke, det finnes mange måter å trene hunden på uten at man må være til stede selv. Hundebarnehage, pass osv. Og det er faktisk på sin plass å bli oppgitt når folk stiller så dumme spørsmål som HI gjør her. Man FORLATER ikke en baby alene hjemme, ei heller en valp. Det sier seg selv, men tydeligvis ikke. Anonymkode: 0e078...23a Jaja, du trenger vel å føle deg litt ovenpå i dag. Håper du får tatt deg en tur i sola. Å svare andre slik er det ingen lykkelige mennesker som gjør. Anonymkode: df647...559
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #23 Skrevet 29. mars 2022 Pobie skrev (10 minutter siden): Jeg er både en med erfaring og en ekspert. Har jobbet som proff innen hunderelatert jobb og har hatt hund store deler av livet. Det eneste man oppnår med å dulle med hunder er at de ikke tåler noe. Å oppleve stress i kontrollerte former gjør dem mer motstandsdyktige for stress senere. Dette er det utført studier på. Og de som sammenligner valper med babyer. Valper er IKKE menneskebabyer og kan ikke sammenlignes. Legger til at gode oppdrettere allerede har begynt å øve på at valpene skal være alene korte perioder før de hentes av nye eiere. Dette fordi det forhindrer separasjonsangst senere. At det finnes dårlige trenere/"eksperter" vet man jo, men man trenger ikke å høre på dere. Anonymkode: 0e078...23a
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2022 #24 Skrevet 29. mars 2022 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Jeg håper at du driter i å ha ansvar for noe levende vesen! Hi stiller oppriktige spørsmål, er åpen og ydmyk for at hun ikke har svaret, og så svarer du slik som dette? Det viser at du ikke er kapabel til å lese verken mennesker eller dyr. Noen sier at hunden ikke kan være alene en arbeidsdag før den er 6 mnd? Da var det vel ikke mange som kunne hatt hund, de færreste kan ta et halvt år permisjon for å passe på valpen sin. Anonymkode: df647...559 Det gjør man ikke heller. Valpen er tross alt ca. 2 måneder når man får den, så det er snakk om 3-4 måneder der man må finne alternative løsninger for å unngå for mye tid alene. Veldig mange har med seg valper på jobb der det er mulig, ber om helt eller delvis hjemmekontor osv., og/eller bruker ferie. En del får også valp når de er i permisjon, er hjemmeværende av andre grunner osv. Jeg synes også det er litt for gale å etterlate en 6 mnd gammel hund en hel arbeidsdag, det er jo 8 timer + reisevei. Anonymkode: cb7c4...a11
Pobie Skrevet 29. mars 2022 #25 Skrevet 29. mars 2022 (endret) Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det gjør man ikke heller. Valpen er tross alt ca. 2 måneder når man får den, så det er snakk om 3-4 måneder der man må finne alternative løsninger for å unngå for mye tid alene. Veldig mange har med seg valper på jobb der det er mulig, ber om helt eller delvis hjemmekontor osv., og/eller bruker ferie. En del får også valp når de er i permisjon, er hjemmeværende av andre grunner osv. Jeg synes også det er litt for gale å etterlate en 6 mnd gammel hund en hel arbeidsdag, det er jo 8 timer + reisevei. Anonymkode: cb7c4...a11 Her er det snakk om 4-5 timer alene. Det er jo faktisk ikke spesielt mye. Hvis valpen luftes om morgenen sover den jo lett flere timer etterpå. Hvis det er mulig kan de jo stikke hjem etter 2-3 timer eller få en venn til å gjøre det bare for å slippe ut og leke litt. Men de aller fleste hunder i de fleste land tåler noen få timer alene altså. Norske hunder er ikke sartere enn andre. Endret 29. mars 2022 av Pobie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå