Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #51 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Tja, men er det verre at det er om morgenen? Anonymkode: ee4f4...f7f Jeg skjønner ikke hva du mener. Barna sover. Man drar ikke fra sovende barn. Anonymkode: a69cf...6ab
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 30. mars 2022 #52 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner ikke hva du mener. Barna sover. Man drar ikke fra sovende barn. Anonymkode: a69cf...6ab Man kan fint dra fra en 12 åring og en 7 åring som sover. Hva tror du de som må tidlig på jobb gjør når de har barn på den alderen?
Blop Skrevet 30. mars 2022 #53 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner ikke hva du mener. Barna sover. Man drar ikke fra sovende barn. Anonymkode: a69cf...6ab Så når barna er 18(da er man pr def voksen), da kan man overlate dem til seg selv vel? Men vet de da hvordan de skal være alene? Mener du seriøst at en 15 åring ikke skal være hjemme alene en natt? En 12 åring kan fint ha ansvar 30 min på morningen, selv om den sover. Det er ikke persilleblad vi skal oppdra.
Admin Skrevet 30. mars 2022 #54 Skrevet 30. mars 2022 Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette. Admin
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #55 Skrevet 30. mars 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (4 timer siden): Man kan fint dra fra en 12 åring og en 7 åring som sover. Hva tror du de som må tidlig på jobb gjør når de har barn på den alderen? For meg er det helt uforståelig at noen gjør det. Jobb eller ikke. Anonymkode: a69cf...6ab
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 30. mars 2022 #56 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): For meg er det helt uforståelig at noen gjør det. Jobb eller ikke. Anonymkode: a69cf...6ab Da antar jeg at du heller ikke har forståelse for at noen må det for å ha inntekt. Og før du sier at dette er trening og ikke inntekt så skiller ikke en eventuell brann på årsak til at barn er hjemme alene. Jeg svarer deg på det at du mener det er utenkelig å gå fra en sovende 7 og 12 åring om morgenen .
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #57 Skrevet 30. mars 2022 Blop skrev (3 timer siden): Så når barna er 18(da er man pr def voksen), da kan man overlate dem til seg selv vel? Men vet de da hvordan de skal være alene? Mener du seriøst at en 15 åring ikke skal være hjemme alene en natt? En 12 åring kan fint ha ansvar 30 min på morningen, selv om den sover. Det er ikke persilleblad vi skal oppdra. Min 18 åring vet fint hvordan man kan være alene selv om jeg aldri dro fra han som liten. Han er en stødig, flott, uredd mann som nå har en reisejobb å er ikke redd for noenting. Ikke ringer han hjem heller. Han klarer seg utmerket. Mulig noen oppdrar persilleblad men det har ikke jeg gjort hvertfall. Jeg sa vel ingenting om en 15 åring? Det er snakk om en på 12 og en på 7. Anonymkode: a69cf...6ab
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #58 Skrevet 30. mars 2022 Jeg har en 12-åring og en 7-åring som måtte ut da brannalarmen gikk mens de var alene. De var våkne. 7-åringen fikk fullstendig panikk, og det var kjempetøft for 12-åringen å håndtere situasjonen. Jeg lar det fortsatt være alene (selvsagt), og de passer også minstesøsteren, men jeg går aldri fra om ikke 12-åringen er våken. Det er for mye ansvar, altså. Anonymkode: cf343...032
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #59 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg har en 12-åring og en 7-åring som måtte ut da brannalarmen gikk mens de var alene. De var våkne. 7-åringen fikk fullstendig panikk, og det var kjempetøft for 12-åringen å håndtere situasjonen. Jeg lar det fortsatt være alene (selvsagt), og de passer også minstesøsteren, men jeg går aldri fra om ikke 12-åringen er våken. Det er for mye ansvar, altså. Anonymkode: cf343...032 Det er kanskje relevant å si hvorfor brannalarmen gikk? Anonymkode: 39a77...909
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #60 Skrevet 30. mars 2022 Jeg har en på 13 og en på 9. Går aldri fra de når de begge sover. Er 13 åringen våken, er det greit. Det har seg nemlig sånn at ingen av de våkner raskt nok av røykvarslerene. Om de våkner. Selv om vi har 1 på hvert soverom i tillegg til andre rom i huset. Alle er seriekoblet. Det kan ta så lite som 3-7 minutter til et hus er helt overtent. Og da må man våkne i tide og klare å handle raskt. Det er et ansvar ingen barn bør ha. Begge barna her er selvstendige og klarer å ordne seg selv på morningen, og ettermiddag/tidlig kveld. Anonymkode: c3d4a...353
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #61 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg har en på 13 og en på 9. Går aldri fra de når de begge sover. Er 13 åringen våken, er det greit. Det har seg nemlig sånn at ingen av de våkner raskt nok av røykvarslerene. Om de våkner. Selv om vi har 1 på hvert soverom i tillegg til andre rom i huset. Alle er seriekoblet. Det kan ta så lite som 3-7 minutter til et hus er helt overtent. Og da må man våkne i tide og klare å handle raskt. Det er et ansvar ingen barn bør ha. Begge barna her er selvstendige og klarer å ordne seg selv på morningen, og ettermiddag/tidlig kveld. Anonymkode: c3d4a...353 Tror dere enten må bytte røykvarslere eller sjekke barna for alvorlig søvnlidelse. Dette mener jeg helt seriøst! Anonymkode: 39a77...909
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #62 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er kanskje relevant å si hvorfor brannalarmen gikk? Anonymkode: 39a77...909 Kanskje? Det var en systemfeil, og altså ingen reell fare på ferde. Det var selve lyden, og tanken på brann, som skremte barnet. Anonymkode: cf343...032
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #63 Skrevet 30. mars 2022 Men lar dere ikke 12 åringen være alene engang?? Når jeg var 12 år satt jeg barnevakt for småbarn. Og det på kvelden også. Gikk veldig fint det. Anonymkode: 28ca2...ef7
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #64 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Kanskje? Det var en systemfeil, og altså ingen reell fare på ferde. Det var selve lyden, og tanken på brann, som skremte barnet. Anonymkode: cf343...032 Javel. Da bør man kanskje øve litt på sånt, for det er vel anbefalt. Når hun blir så hysterisk at hun er vanskelig å takle. Siden de ikke var i noen som helst fare, så er det jo ingenting å advare HI mot heller. En dør ikke av en systemfeil. Anonymkode: 39a77...909
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #65 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men lar dere ikke 12 åringen være alene engang?? Når jeg var 12 år satt jeg barnevakt for småbarn. Og det på kvelden også. Gikk veldig fint det. Anonymkode: 28ca2...ef7 Noen tror visst at når barn sover så skjer alt mulig skummelt. Uansett når på døgnet det er. Å sove er å utsette seg for stor fare tydeligvis! Anonymkode: 39a77...909
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #66 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Tror dere enten må bytte røykvarslere eller sjekke barna for alvorlig søvnlidelse. Dette mener jeg helt seriøst! Anonymkode: 39a77...909 Det er ikke noe feil med barnas søvn eller hørsel. Eller røykvarslerene. Er ganske vanlig at barn ikke våkner av høye lyder. Men mener du seriøst at en 12-13 åring skal kunne våkne, forstå og reagere korrekt i en livstruende situasjon. Og i tillegg ta ansvar for mindre søsken om det skulle oppstå brann? Og i verste tilfelle på ned til 3 minutter! "Siden DSB startet registreringene av omkomne i brann i 1979 har det i snitt omkommet 61 personer hvert år. Over 80 prosent av alle de omkomne i brann har omkommet i boligbrann" Nå er heldigvis færreste av disse barn. Men det betyr ikke at det ikke kan begynne å brenne på morgenkvisten når barna sover alene hjemme. Og selv om noen av oss ikke vil forlate barna hjemme alene når de sover, betyr ikke det at de ikke klarer seg selv alene hjemme når de er våkne. Disse barna får kanskje en større respekt for brannsikring og hvilke valg man kan ta for å sikre seg mot noe så tragisk som en boligbrann med personskader/dødsfall. Alfa omega for å overleve en brann er tidlig varsling! Anonymkode: c3d4a...353
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #67 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Noen tror visst at når barn sover så skjer alt mulig skummelt. Uansett når på døgnet det er. Å sove er å utsette seg for stor fare tydeligvis! Anonymkode: 39a77...909 Blir litt paff når jeg leser kommentarer som dette. Virker blærete og mangel på kunnskap. Har ikke sett ett eneste sted at folk uttrykker at de tror at å sove er å utsette seg for stor fare. Men noen ting har forekommet så mange ganger at man har opprettet et brannvesen og regler for brannsikring. Og vet du hva, det er færre branner og dødsfall når folk blir litt mer opplyste og gjør gode vurderinger og valg. Anonymkode: c3d4a...353
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #68 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Det er ikke noe feil med barnas søvn eller hørsel. Eller røykvarslerene. Er ganske vanlig at barn ikke våkner av høye lyder. Men mener du seriøst at en 12-13 åring skal kunne våkne, forstå og reagere korrekt i en livstruende situasjon. Og i tillegg ta ansvar for mindre søsken om det skulle oppstå brann? Og i verste tilfelle på ned til 3 minutter! "Siden DSB startet registreringene av omkomne i brann i 1979 har det i snitt omkommet 61 personer hvert år. Over 80 prosent av alle de omkomne i brann har omkommet i boligbrann" Nå er heldigvis færreste av disse barn. Men det betyr ikke at det ikke kan begynne å brenne på morgenkvisten når barna sover alene hjemme. Og selv om noen av oss ikke vil forlate barna hjemme alene når de sover, betyr ikke det at de ikke klarer seg selv alene hjemme når de er våkne. Disse barna får kanskje en større respekt for brannsikring og hvilke valg man kan ta for å sikre seg mot noe så tragisk som en boligbrann med personskader/dødsfall. Alfa omega for å overleve en brann er tidlig varsling! Anonymkode: c3d4a...353 Men kjære vene!! Vet du hvor mange andre ulykker det er pr år? Vet du hvem som omkommer i brann?? Når skjedde det sist at barn som sov omkom i brann? Du må jo skjønne hvor liten sannsynligheten er, og ikke minst ift annet som faktisk skjer! Hvis moren sjekker huset før hun går, så hvor stor er sjansen for at det blir brann? Jo, tilnærmet 0. Tenk fornuftig. Hysteri og krisemaksimering gjør virkelig ingen barn godt! Blir helt matt her. 12 år og ikke kunne sove en time om morgenen og så stå opp og passe litt på en 7-åring?? Det er en selvfølge at de kan dette. At det skal være et spørsmål i det hele tatt. Anonymkode: 39a77...909
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #69 Skrevet 30. mars 2022 Det er ikke ok å dra fra barn under 10 år. Både mannen min og jeg har ugunstige arbeidstider. Løsningen har vært å ansette en dagmamma som kommer og er med barna når vi jobber. Anonymkode: 55f0e...4e9
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #70 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Det er ikke ok å dra fra barn under 10 år. Både mannen min og jeg har ugunstige arbeidstider. Løsningen har vært å ansette en dagmamma som kommer og er med barna når vi jobber. Anonymkode: 55f0e...4e9 Da er sønnen min akkurat innafor Han må stå opp alene ettersom jeg er på jobb når han må stå opp. Det har gått helt fint. Anonymkode: 38097...b5f
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #71 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (På 28.3.2022 den 19.08): Som aleneforsørger, student, kjæreste og venninne så er det ikke mange timer igjen i døgnet og jeg sliter med å få klemt inn treningen jeg liker i hverdagen. Minste på 7 er akkurat for liten til å være hjemme 1,5 time på ettermiddag/kveld hvis eldste på 12 er ute med venner. Jeg får klemt inn et pr økter de dagene jeg ikke har skole, men det er så sporadisk. Hvis jeg drar på morgenen før de har stått opp og kommer hjem før de reiser på skolen (er da hjemme 30 min før de reiser) et par ganger i uka, gjør det meg til en uansvarlig mor? Anonymkode: b7e5e...912 Tren hjemme! Jeg vadde ikke forlatt sovende barn Anonymkode: c7022...473
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #72 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Men kjære vene!! Vet du hvor mange andre ulykker det er pr år? Vet du hvem som omkommer i brann?? Når skjedde det sist at barn som sov omkom i brann? Du må jo skjønne hvor liten sannsynligheten er, og ikke minst ift annet som faktisk skjer! Hvis moren sjekker huset før hun går, så hvor stor er sjansen for at det blir brann? Jo, tilnærmet 0. Tenk fornuftig. Hysteri og krisemaksimering gjør virkelig ingen barn godt! Blir helt matt her. 12 år og ikke kunne sove en time om morgenen og så stå opp og passe litt på en 7-åring?? Det er en selvfølge at de kan dette. At det skal være et spørsmål i det hele tatt. Anonymkode: 39a77...909 Kjære vene! Det er ikke snakk om krisemaksimering. Tror du de som opplever brann på morgenen og utover ikke har "sjekket" huset før det begynte å brenne? Eller har de gjort det med vilje tenker du? Tingen er at det kan skje, uansett hvor liten sannsynligheten er, og om det skulle skje, er konsekvensene så store at det er verdt å vekke eldste ungen, eller ordne det på andre måter. Er en liten og enkel forhåndsregl å ta. Bør ikke være oppe til diskusjon en gang. Så lett å minimere konsekvensene om det skulle oppstå en brann. Å fjerne all risiko er umulig, men å redusere konsekvensene et fult mulig og er helt vanlig i alle andre settinger der det følger risiko. At en 12 åring kan passe en 7 åring er som regel helt uproblematisk. Men å dra fra de når de sover synes ikke jeg er greit. På deg virker det som om det er umulig at det kan begynne å brenne når barna sover alene. Fordi det bare er en time. Anonymkode: c3d4a...353
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #73 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Noen tror visst at når barn sover så skjer alt mulig skummelt. Uansett når på døgnet det er. Å sove er å utsette seg for stor fare tydeligvis! Anonymkode: 39a77...909 Ja når man sover så kan man høre dårligere alarmer feks Anonymkode: c7022...473
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #74 Skrevet 30. mars 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (10 timer siden): Man kan fint dra fra en 12 åring og en 7 åring som sover. Hva tror du de som må tidlig på jobb gjør når de har barn på den alderen? Nwi det bør man ikke Anonymkode: c7022...473
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #75 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Kjære vene! Det er ikke snakk om krisemaksimering. Tror du de som opplever brann på morgenen og utover ikke har "sjekket" huset før det begynte å brenne? Eller har de gjort det med vilje tenker du? Tingen er at det kan skje, uansett hvor liten sannsynligheten er, og om det skulle skje, er konsekvensene så store at det er verdt å vekke eldste ungen, eller ordne det på andre måter. Er en liten og enkel forhåndsregl å ta. Bør ikke være oppe til diskusjon en gang. Så lett å minimere konsekvensene om det skulle oppstå en brann. Å fjerne all risiko er umulig, men å redusere konsekvensene et fult mulig og er helt vanlig i alle andre settinger der det følger risiko. At en 12 åring kan passe en 7 åring er som regel helt uproblematisk. Men å dra fra de når de sover synes ikke jeg er greit. På deg virker det som om det er umulig at det kan begynne å brenne når barna sover alene. Fordi det bare er en time. Anonymkode: c3d4a...353 Jo det er snakk om krisemsksimering, og jeg går så langt som å si at disse foreldrene som er så engstelige og overbeskyttende bør få hjelp. Brann oppstår ofte pga levende lys, i forbindelse med vedfyring og at brennbart materiale ligger på eller for nært varmekilder. Det er også branner pga komfyr og manglende tilsyn. Det hender en veldig sjelden gang at det er kontakter som står i støpsel. Disse er de vanligste årsakene, og ikke at dr oppstår ut av det blå. Så kan du jo selv tenke ut hvor stor sannsynlighet det er tidlig morgen når moren sjekker før hun går. Anonymkode: 39a77...909
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå