Gå til innhold

Hva blir rett her? Fotball og kamp

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag fikk vi beskjed om at en kamp er flyttet til en annen dato ( årsaken er at flere på laget ikke kunne på oppsatt dato). Min gutt og en annen gutt på laget hospiterer opp et årstrinn og er påmeldt ( for lenge siden) cup med hospiteringslaget samme dato som kampen som ble flyttet. Regelen er i utgangspunkt at eget lag skal prioriteres, men her kom jo beskjed etter påmelding til cup. Selv mener jeg at guttene bør få delta på cup .. hva tenker dere? 

Anonymkode: ea620...a15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det tenker jeg trenerne for de to lagene bør avgjøre sammen

Anonymkode: e1170...59b

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

det tenker jeg trenerne for de to lagene bør avgjøre sammen

Anonymkode: e1170...59b

Ok…

Skrevet

Jeg tenker at siden den er flyttet fordi flere på laget ikke kunne, så er det de som er på det laget som skal delta.

Anonymkode: 42591...5eb

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at siden den er flyttet fordi flere på laget ikke kunne, så er det de som er på det laget som skal delta.

Utfordringen her er mer at eget lag er avhengige av disse 2 med tanke på resultater . Laget blir merkbart svakere uten dem. Det hadde blitt en god mulighet for andre å vise seg frem og kanskje noen fra året under kunne fått bli med. Yngre spiller som hospiterer på dette laget altså. Lagets trener vil nok nådig spille kamp uten disse 2 guttene selv om det er nok spillere uten dem til å spille kamp. Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Utfordringen her er mer at eget lag er avhengige av disse 2 med tanke på resultater . Laget blir merkbart svakere uten dem. Det hadde blitt en god mulighet for andre å vise seg frem og kanskje noen fra året under kunne fått bli med. Yngre spiller som hospiterer på dette laget altså. Lagets trener vil nok nådig spille kamp uten disse 2 guttene selv om det er nok spillere uten dem til å spille kamp. Hi

Og der er grunnen til at jeg ikke liker hosptering.  Jeg mener det spiller ingen rolle hvor gode de er, de hører ikkke til på det laget,. Det er ikke så gøy for de som i dine øyne ikke er gode nok, og ikke få spille fordi de skal toppe laget med yngre spillere. Hvor gamle er ungene?

Skrevet

Kamp med eget lag kommer foran. Det er antakelig mulig å flytte kampen en gang til, men cup med et lag man hospiterer på er mindre viktig enn kamp med eget lag

Anonymkode: 30e89...cce

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Og der er grunnen til at jeg ikke liker hosptering.  Jeg mener det spiller ingen rolle hvor gode de er, de hører ikkke til på det laget,. Det er ikke så gøy for de som i dine øyne ikke er gode nok, og ikke få spille fordi de skal toppe laget med yngre spillere. Hvor gamle er ungene?

De er 14. nå er det slik at hospitering blir praktisert og spørsmålet her blir hva som er rett når de allerede er påmeldt med det andre laget. Laget for cupen er tatt ut og de har trent til den. Jeg mener at det ikke blir rett å gå tilbake på dette da de allerede er påmeldt . Kampen det gjelder er i slutten av april og det er nok av tid til å planlegge med andre spillere. Det er flere på 13 som gjerne stiller .hi

Skrevet

De er 14. nå er det slik at hospitering blir praktisert og spørsmålet her blir hva som er rett når de allerede er påmeldt med det andre laget. Laget for cupen er tatt ut og de har trent til den. Jeg mener at det ikke blir rett å gå tilbake på dette da de allerede er påmeldt . Kampen det gjelder er i slutten av april og det er nok av tid til å planlegge med andre spillere. Det er flere på 13 som gjerne stiller .hi

Og jeg har svart på hva jeg synes er rett.

Skrevet

Jeg synes at trenerne skal avgjøre dette. De har oversikt over hvilke lag som trenger spillerne mest. 

Det mest naturlige for meg ville vært at guttene spiller på sitt eget lag. Om lagene har mange nok spillere så får guttene hospitere for guttenes skyld; for at de skal få utvikle seg ekstra ved å få matching mot andre som er på deres nivå.

Om de maser om å få spille på laget de hospiterer på eller protesterer om trenerne mener dette så viser det at de setter seg selv over laget. På en måte misbruker de da det ekstra de får ved hospiteringen ved å ikke prioriterer eget lag. Blir det styr og konflikter kan det også sette hospiteringsløsningen i fare ved at man ønsker å unngå dette i fremtiden. Da kan det være gutten må velge lag eller klubben velger for dem. 

Er det slik at det mangler spillere på laget de hospiterer for så stiller det seg selvsagt annerledes.  

Anonymkode: c3bb6...de5

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes at trenerne skal avgjøre dette. De har oversikt over hvilke lag som trenger spillerne mest. 

Det mest naturlige for meg ville vært at guttene spiller på sitt eget lag. Om lagene har mange nok spillere så får guttene hospitere for guttenes skyld; for at de skal få utvikle seg ekstra ved å få matching mot andre som er på deres nivå.

Om de maser om å få spille på laget de hospiterer på eller protesterer om trenerne mener dette så viser det at de setter seg selv over laget. På en måte misbruker de da det ekstra de får ved hospiteringen ved å ikke prioriterer eget lag. Blir det styr og konflikter kan det også sette hospiteringsløsningen i fare ved at man ønsker å unngå dette i fremtiden. Da kan det være gutten må velge lag eller klubben velger for dem. 

Er det slik at det mangler spillere på laget de hospiterer for så stiller det seg selvsagt annerledes.  

Anonymkode: c3bb6...de5

Guttene kommer til å godta det som blir bestemt her uten å klage. Begge lag har nok spillere. Angående cupen så er det sånn at mange har planer den helgen så hvis guttene må avlyse der så må man omrokkere litt og få inn ekstra . Angående eget lag så er det nok spillere, men trener vil nødig stille laget til kamp uten de 2 beste spillerne. Dersom guttene deltar på cup så får andre mulighet til å skinne og spille mer. I utgangspunktet så mener jeg ikke at de 2 guttene bør ha så mye spilletid på eget lag når de hospiterer opp. Da burde andre få sjansen. Hi

Skrevet

Jeg tenker at de ble få spille cupen som planlagt. Laget de hospiterer på kan få problemer med antall spillere og nivået de har meldt på i kan bli feil med andre spillere, så dårlig gjort mot dem å endre. Men snakk med trenerne og hør hva de tenker. Jeg ville begynt å snakke med treneren på laget de hospiterer på. 

Anonymkode: b8455...216

Skrevet

Jeg tenker at de ble få spille cupen som planlagt. Laget de hospiterer på kan få problemer med antall spillere og nivået de har meldt på i kan bli feil med andre spillere, så dårlig gjort mot dem å endre. Men snakk med trenerne og hør hva de tenker. Jeg ville begynt å snakke med treneren på laget de hospiterer på. 

Er det virkelig noe foreldre skal blande seg i.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vi blir jo nesten nødt til å snakke med begge trenere når kamp og cup er i konflikt. Jeg kan jo ikke bare avmelde uten å si noe eller diskutere saken. Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Samme her, jeg er selv fotballtrener og synes det er et håpløst hykleri av fotballforbund og krets det opplegget de har. På den ene siden skal alle overpremieres, helt fram til de blir konfirmert, ved å få store pokaler for kun å delta i cuper, uansett resultat. Mål skal ikke telles før guttene er i en alder hvor mange vurderer å slutte, av frykt for å framheve noen på bekostning av andre. Samtid har de dette hospiteringssystemet hvor det skal flyttes rundt på de beste i kompisgjengen så de ikke helt vet hvor de hører hjemme. I tillegg kommer uttak til kretslag som trenes av trenere som ikke er det fnugg bedre enn andre trenere. La guttene være på de lagene de hører hjemme mener jeg. Der har de kompisgjengen, der lærer de samhold og lagånd, og de taper og vinner sammen med en kameratgjeng på et lag som står deres hjerte nærmest. På meg virker det som om samfunnet er gjennomsyret av en tankegang hvor alt skal flyte fritt uten tilhørighet og samhold. Fotball er et lagspill, gutter og jenter må lære seg å spille på lag, det gjør de ikke når de ikke vet hvilket lag de hører til på. I dag er det en holdning hvor vi alle sammen skal bare være snille og gode mot hverandre, mens krets og forbund i smug plukker ut og dyrker enere, uten at vi andre skal legge merke til det. La ungene holde sammen, og reise på cuper sammen, det er det som er moro med fotball.

Anonymkode: cc443...3ba

Skrevet

I 2018 skrev Øyvind Larsen (analysesjef for det norske landslaget under Drillotiden) denne saken som fremdeles er like aktuell idag. Her er noe å tenke på for alle som jobber med spillerutvikling. Skal en bli god, må en skynde seg langsomt;

Hvor skal jeg spella a`?

Vi hadde en matte- og geografilærer på ungdomsskolen som var «stein» på stein. Derfor var han – med oss på slep - hele høsten og hele våren på jakt etter Kvarts, Drammens granitt, Rødspettegneis, Flint, Knollekalk og Marmor. Han med nesa – i nesegrus beundring – i bakken. Vi gjorde som vi ville: bada, flørta og hadde det bra på skauen. Det hendte at læreren glemte klokka. Det var akkurat det han gjorde en høstdag – da sju av oss gutta skulle spelle bortekamp mot Mjøndalen klokka seks. 
Klokka var tre og jeg – som kaptein – sa ifra: «xx, nå må vi hjem – vi skal spella mot Mjønndan!» 
Læreren var enig, samlet gjengen og begynte å gå i feil retning – mot Lier. 
«Men xx – du tar med klassen til Lier, vi skal hjem på Åssia!». 
Læreren var sta – mente det var riktig vei. 
Kaptein trossa øvrigheta, tok med seg lagkameratene hjem. Og vi slo Mjøndalen 3 – 0. Resten av klassen ble ettersøkt av politi og kom hjem halv ti på kvelden! 
Dagen etter var jeg tidlig ute på skolen. 
Visste at xx hadde inspeksjon før første time. 
Jeg sto på skoletrappa da`n kom. 
«Jasså xx – du rakk timen?!».

Den høsten rykka jeg ned en divisjon: fra Meget bra til Bra i oppførsel. Men det finnes dog litt rettferdighet i livet: vi ble kretsmestere i Buskerud i gutteklassen! 

Den gang visste vi hvem vi spelte for – hvem vi hørte tell. Mange av fedrene hadde A – kamper for laget. Nå spelte de Old boys. Og mødrene var med i Damegruppa. 

Vi spelte to år på lilleputter, - smågutter, - gutter og to år på junior. Det første året var tøft – særlig i puberteten. Noen hadde hår på ryggen, mens andre hadde Sølvgutte – strupen vel i behold. Men det var bare å bite tenna sammen. De fleste på 2. laget. Noen få av oss på 1. laget. Andre året på smågutt, gutt og junior var «manna»: eldst i kullet og alltid utenlandstur! 

Vi viste også hvem vi skulle spelte mot. Hvem som var gode, hvem som var «walk over». 
Hvem som hadde sinna trenere, greie trenere, til og med hvem som hadde de mest gærne foreldrene! 

DET var ikke bedre før – i barne- og ungdomsfotballen. Fotballmessig. Vi hadde blitt rundspilt av dagens kretsmestere.

Men er det noe vi ER I FERD MED Å MISTE på veien – fordi vi har det så innmari travelt - for å bli god tidligst mulig?
• Kan vi hospitere oss i hjæl når spillerne i klubben ikke veit hvor de skal spille i morra: G – 14, G – 15, G – 16 eller G - 19? 

• Blir vi bli dårligere på 0 – 2 når spillerne spiller for seg sjøl og ikke for laget? 

• Blir gruppene så like at ser ut om et guttekor på tur – på og utenfor banen? Vi får garantert ingen Zlatan eller Ivers med på veien.  

• Hvem skal de dra på tur med? 

• Hvem skal de sove på rom med? Hvem skal de dele tårer og gleder med? 

• Hvem skal du snakke med av lagkameratene – når nedturen kommer? 

• Hvem skal de juble sammen med garderoben?

• Hvem skal de ha som kamerat livet ut? 

I travelhetens tegn etter «talentet» - glemmer vi kanskje det viktigste: å bygge lag – i dobbel forstand

Diktet under - trur jeg - beskriver denne travelheta - billedliggjort gjennom en far som har det... travelt:

KJÆRE GUTTEN MIN

Husk: i dag er det kamp, men du rekker en morrastrening
Husk: idag er det TelenorXta - trening rett før treninga
Husk: spis mye, mamma har lagd tre matpakker, fire barrer ligger der, banan og energidrikk også - idag skjer det mye.
Husk: i dag skal du hospitere tre lag opp - det er bra for deg
Husk! Petter ringte. Du kan spille på laget hans også. Vi rekker det, bare det er flyt i trafikken fra vår kamp.
Husk: vi har bytta fra TelenorXtra til Akademiet: best for deg, kvalitet veit du. Jeg kjører.
Husk! Tentamen i morra, har du kontroll?
Husk! Toppklubben ringte, du er med på nasjonal serie på lørdag: vi må stå opp fem.
Husk: vi har møte med toppklubben i morra etter skolen. Overgang på gang. Henter deg etter skolen. Fy faa'n. Dette blir bra.

Sønn: Pappa?

Pappa: Ja!

Sønn: Jeg tru'kke jeg orker mer, jeg

Pappa: Kjære gutten min: Er'u sjuk? Her gjør jeg alt for deg! Skjerp deg!

Anonymkode: 9f6a5...f11

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

I 2018 skrev Øyvind Larsen (analysesjef for det norske landslaget under Drillotiden) denne saken som fremdeles er like aktuell idag. Her er noe å tenke på for alle som jobber med spillerutvikling. Skal en bli god, må en skynde seg langsomt;

Hvor skal jeg spella a`?

Vi hadde en matte- og geografilærer på ungdomsskolen som var «stein» på stein. Derfor var han – med oss på slep - hele høsten og hele våren på jakt etter Kvarts, Drammens granitt, Rødspettegneis, Flint, Knollekalk og Marmor. Han med nesa – i nesegrus beundring – i bakken. Vi gjorde som vi ville: bada, flørta og hadde det bra på skauen. Det hendte at læreren glemte klokka. Det var akkurat det han gjorde en høstdag – da sju av oss gutta skulle spelle bortekamp mot Mjøndalen klokka seks. 
Klokka var tre og jeg – som kaptein – sa ifra: «xx, nå må vi hjem – vi skal spella mot Mjønndan!» 
Læreren var enig, samlet gjengen og begynte å gå i feil retning – mot Lier. 
«Men xx – du tar med klassen til Lier, vi skal hjem på Åssia!». 
Læreren var sta – mente det var riktig vei. 
Kaptein trossa øvrigheta, tok med seg lagkameratene hjem. Og vi slo Mjøndalen 3 – 0. Resten av klassen ble ettersøkt av politi og kom hjem halv ti på kvelden! 
Dagen etter var jeg tidlig ute på skolen. 
Visste at xx hadde inspeksjon før første time. 
Jeg sto på skoletrappa da`n kom. 
«Jasså xx – du rakk timen?!».

Den høsten rykka jeg ned en divisjon: fra Meget bra til Bra i oppførsel. Men det finnes dog litt rettferdighet i livet: vi ble kretsmestere i Buskerud i gutteklassen! 

Den gang visste vi hvem vi spelte for – hvem vi hørte tell. Mange av fedrene hadde A – kamper for laget. Nå spelte de Old boys. Og mødrene var med i Damegruppa. 

Vi spelte to år på lilleputter, - smågutter, - gutter og to år på junior. Det første året var tøft – særlig i puberteten. Noen hadde hår på ryggen, mens andre hadde Sølvgutte – strupen vel i behold. Men det var bare å bite tenna sammen. De fleste på 2. laget. Noen få av oss på 1. laget. Andre året på smågutt, gutt og junior var «manna»: eldst i kullet og alltid utenlandstur! 

Vi viste også hvem vi skulle spelte mot. Hvem som var gode, hvem som var «walk over». 
Hvem som hadde sinna trenere, greie trenere, til og med hvem som hadde de mest gærne foreldrene! 

DET var ikke bedre før – i barne- og ungdomsfotballen. Fotballmessig. Vi hadde blitt rundspilt av dagens kretsmestere.

Men er det noe vi ER I FERD MED Å MISTE på veien – fordi vi har det så innmari travelt - for å bli god tidligst mulig?
• Kan vi hospitere oss i hjæl når spillerne i klubben ikke veit hvor de skal spille i morra: G – 14, G – 15, G – 16 eller G - 19? 

• Blir vi bli dårligere på 0 – 2 når spillerne spiller for seg sjøl og ikke for laget? 

• Blir gruppene så like at ser ut om et guttekor på tur – på og utenfor banen? Vi får garantert ingen Zlatan eller Ivers med på veien.  

• Hvem skal de dra på tur med? 

• Hvem skal de sove på rom med? Hvem skal de dele tårer og gleder med? 

• Hvem skal du snakke med av lagkameratene – når nedturen kommer? 

• Hvem skal de juble sammen med garderoben?

• Hvem skal de ha som kamerat livet ut? 

I travelhetens tegn etter «talentet» - glemmer vi kanskje det viktigste: å bygge lag – i dobbel forstand

Diktet under - trur jeg - beskriver denne travelheta - billedliggjort gjennom en far som har det... travelt:

KJÆRE GUTTEN MIN

Husk: i dag er det kamp, men du rekker en morrastrening
Husk: idag er det TelenorXta - trening rett før treninga
Husk: spis mye, mamma har lagd tre matpakker, fire barrer ligger der, banan og energidrikk også - idag skjer det mye.
Husk: i dag skal du hospitere tre lag opp - det er bra for deg
Husk! Petter ringte. Du kan spille på laget hans også. Vi rekker det, bare det er flyt i trafikken fra vår kamp.
Husk: vi har bytta fra TelenorXtra til Akademiet: best for deg, kvalitet veit du. Jeg kjører.
Husk! Tentamen i morra, har du kontroll?
Husk! Toppklubben ringte, du er med på nasjonal serie på lørdag: vi må stå opp fem.
Husk: vi har møte med toppklubben i morra etter skolen. Overgang på gang. Henter deg etter skolen. Fy faa'n. Dette blir bra.

Sønn: Pappa?

Pappa: Ja!

Sønn: Jeg tru'kke jeg orker mer, jeg

Pappa: Kjære gutten min: Er'u sjuk? Her gjør jeg alt for deg! Skjerp deg!

Anonymkode: 9f6a5...f11

Man kan jo være uenig i om hospitering har noe for seg eller ikke. Det er ikke det spørsmålet dreier seg om. Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er foreldrene som må ordne opp i det selv om det er trenerne som må bestemme. Min mening er jo ingen fasit og jeg skriver jo også at HI må snakke med trenerne og at jeg først ville snakket med treneren for laget de allerede har en avtale med den dagen. 

Skrevet

Kampen ble flyttet etter påmelding til cupen for hospiteringslaget. Kampen ble flyttet av hensyn til spillerene på det originale laget. Guttene bør spille i cupen.

Anonymkode: a502f...2ff

Skrevet

Eget lag bør være 1.prioritet. 

Anonymkode: 9c3a9...a82

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Da tenker jeg det er på høy tid å prioritere å styrke laget uten de som ikke prioriterer eget lag for de ikke er gode nok. 

Anonymkode: 7c45a...5f3

Skrevet

Det blir rett å prioritere det man allerede er påmeldt så lenge opprinnelig lag har nok spillere til å stille til kamp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...