Anonym bruker Skrevet 27. mars 2022 #1 Skrevet 27. mars 2022 Noen som vet hvor mye fradrag man får av renter på boliglånet? Ser at det står 40.000 kr i renter på skattekortet, men i realiteten har jeg betalt 0 kr som selvfølgelig er riktig i skattemeldingen. Solgte bolig, var et år på leiemarkedet og glemte å endre. Hvor mye utgjør dette? Anonymkode: 646c7...ab6
prekæs Skrevet 27. mars 2022 #2 Skrevet 27. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Noen som vet hvor mye fradrag man får av renter på boliglånet? Ser at det står 40.000 kr i renter på skattekortet, men i realiteten har jeg betalt 0 kr som selvfølgelig er riktig i skattemeldingen. Solgte bolig, var et år på leiemarkedet og glemte å endre. Hvor mye utgjør dette? Anonymkode: 646c7...ab6 Rentene er vel innrapportert av banken din? Du mener de har rapportert inn feil da altså?
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2022 #3 Skrevet 27. mars 2022 prekæs skrev (1 minutt siden): Rentene er vel innrapportert av banken din? Du mener de har rapportert inn feil da altså? Nei? Skattemeldingen er riktig den, ingen feil innrapportering. Skattekortet er feil, basert på året før. Og jeg har ikke gjort jobben min og endret dette. Lurer på hva det utgjør i kroner tilbake på skatten å ha 40.000 i renteutgifter kontra 0 kr. Hadde 40.000 i fjor, og i år fikk jeg naturligvis baksmell fordi jeg har betalt 0 i renter. Men baksmellen er større enn jeg forventet, men vet ikke hvordan de regner ut dette. Anonymkode: 646c7...ab6
prekæs Skrevet 27. mars 2022 #4 Skrevet 27. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei? Skattemeldingen er riktig den, ingen feil innrapportering. Skattekortet er feil, basert på året før. Og jeg har ikke gjort jobben min og endret dette. Lurer på hva det utgjør i kroner tilbake på skatten å ha 40.000 i renteutgifter kontra 0 kr. Hadde 40.000 i fjor, og i år fikk jeg naturligvis baksmell fordi jeg har betalt 0 i renter. Men baksmellen er større enn jeg forventet, men vet ikke hvordan de regner ut dette. Anonymkode: 646c7...ab6 Kommer nok veldig an på hvor mye du kan skrive av ellers. De 40 tusen øker jo inntekten din med tilsvarende, så du kan jo sjekke skattekort for å se hva 40 tusen ekstra inntekt gir deg i skatt. Siden du har solgt, tror jeg faktisk du kan trekke av utgifter til salg, som takst. Det bør du i hvert fall sjekke.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2022 #5 Skrevet 27. mars 2022 Hæ? Nå forstår jeg i alle fall ingen ting... Renteutgiftene mine er jo noe jeg har betalt, ikke inntekt. Og inntekten min er den samme, det er bare rentene som er ulikt, men det gir en større baksmell enn det jeg forventet. Ja har skrevet av omkostninger, takstmann etc. Har full kontroll på hva som skal med, forstår bare ikke hvordan de kommer frem til restskatten min. Anonymkode: 646c7...ab6
prekæs Skrevet 27. mars 2022 #6 Skrevet 27. mars 2022 Si du har 300 tusen i inntekt. Så har du 40 tusen i renter på lån. Da trekkes de 40 tusen fra den opprinnelige inntekten din, slik at skattbar inntekt blir 260 tusen. Dvs. mindre skatt. Hvis du ikke har regulert skattekortet ditt, så har du betalt skatt utfra forventet rentefradrag, noe du ikke har lenger. Hva du skal betale i skatt er jo avhengig av livssituasjon ellers (enslig forsørger, formue etc.)
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2022 #7 Skrevet 27. mars 2022 Satsen er 22% for renter. Så hvis du hadde hatt 40 000,- i renteutgifter hadde du spart 8 800,- i skatt. Anonymkode: cc21a...d6b
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2022 #8 Skrevet 27. mars 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Satsen er 22% for renter. Så hvis du hadde hatt 40 000,- i renteutgifter hadde du spart 8 800,- i skatt. Anonymkode: cc21a...d6b Takk!!!!!!!❤️❤️❤️ Anonymkode: 646c7...ab6
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2022 #9 Skrevet 27. mars 2022 prekæs skrev (6 timer siden): Si du har 300 tusen i inntekt. Så har du 40 tusen i renter på lån. Da trekkes de 40 tusen fra den opprinnelige inntekten din, slik at skattbar inntekt blir 260 tusen. Dvs. mindre skatt. Hvis du ikke har regulert skattekortet ditt, så har du betalt skatt utfra forventet rentefradrag, noe du ikke har lenger. Hva du skal betale i skatt er jo avhengig av livssituasjon ellers (enslig forsørger, formue etc.) Hva med å la være å svare når du tydelig ikke kan det det spørres om… Anonymkode: 92677...b1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå