Gå til innhold

Rik vennegjeng, hvordan håndtere dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da mellomste begynte på ungdomsskolen havnet han i en gjeng med bare rike venner. Vi er unge, de fleste av vennene er attpåklatter og har alltid det dyreste/nyeste osv. Vi har snakket mye om dette og han er forståelsesfull, men likefullt en femtenåring.

Nå nærmer konfirmasjonen seg og alle i hans vennegjeng skal få lettsykkel, samt sertifikat når de blir 16. Og ja, det er dessverre alle, han er den eneste som ikke får det. For det har vi ikke råd til, heller ikke som fellesgave (liten familie.)

Han leter etter jobb, men det gjør også 100-200 andre, og da stiller man dessverre ikke først i køen som femtenåring.

Nå krisemaksimerer han litt, og er redd han mister vennene og blir alene fra 16 til 18 fordi de kommer til å kjøre rundt hele tiden og «han må ta bussen etter».

Hvordan håndtere en slik situasjon? Det er rett og slett forferdelig vondt og sårt.

Og nei, vi kan ikke «bare spare», jeg er vel mest ute etter råd for samtaler omkring dette.

Anonymkode: d03d8...325

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg uansett ville oppmuntret ham til også å skaffe seg andre venner, venner med felles og realistiske muligheter.

Hvis de vennene han nå henger med skviser ham ut fordi han ikke har det samme som dem materielt, da er de jo egentlig ikke hans venner. Da er det greit å ha noen andre man henge sammen med.

Anonymkode: bf612...f3f

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Tror jeg uansett ville oppmuntret ham til også å skaffe seg andre venner, venner med felles og realistiske muligheter.

Hvis de vennene han nå henger med skviser ham ut fordi han ikke har det samme som dem materielt, da er de jo egentlig ikke hans venner. Da er det greit å ha noen andre man henge sammen med.

Det trenger jo ikke å handle om å skvise ut, men når alle de andre kan kjøre fra A til B på egen sykkel, så blir han uten stående igjen. 

Jeg skjønner at det er en utfordrende situasjon. Hvor mye er det snakk om, med sertifikat og motorsykkel? Er det mulig med et lån på en brukt? 

Ellers er det jo ikke så mye annet som hjelper enn å snakke om at forskjellige familier har forskjellige ressurser og at det noen ganger er kjipt. 

Anonymkode: 8680c...575

Skrevet

Den er lei. Jeg vil jo tro at gode og nære vennskap ikke ødelegges av noe slikt. Husker min venninne hadde ikke like god råd som oss andre hun er i dag, 30 år senere fortsatt min beste venn. Det er brutalt med dette blir jo lakmustesten på vennskapet hans da. 
Du må bare fortsette å prate med han og være der for han. Kjenner jeg gruer meg til mine blir større. Min største frykt er at noe skjer slik at mine barn står på siden av etablerte vennegrupper. 
Når man er 15 år begynner man å bli såpass stor at gode vennskap består da. 

Anonymkode: f1617...ac0

Skrevet

Det er nok mulig at de vil kjøre mye rundt ja, men de vil sikkert møtes nå og da, og på skolen er de jo uansett sammen antar jeg. Ikke tenk pessimistisk. Foreldre har det med å føle alt ti ganger sterkere enn hva ungene egentlig gjør. Han syns så klart at det er kjipt, men lær han å ikke bli på defensiven på grunn av slike ting! Det er viktig, for husker de som ikke klarte å henge med på alt da vi var unge. De fleste ble veldig defensive av det, men hun ene så med selvtillit at nei, dette hadde de ikke råd til hjemme hos henne. Hun fikk alltid respekt og hun var alltid inkludert. Husk at det er viktig hvordan han formidler, og det kan han lære nå! 

Det går helst bra, og tenk mer optimistisk og positivt. 

Anonymkode: 4204f...252

Skrevet

Ta en prat med presten. Det er blant annet slike ting de pleier å snakke og reflektere rundt.

Anonymkode: 2b0cf...1d9

Skrevet

På lett motorsykkel lan de ha passasjer, så vil de ha han med kan han sitte på

Ham kam også ta mopedlappen, det koster en brøkdel av lett lappen.

Jeg har to sønner som er litt eldre enn dine og flere av deres venner hadde mopedlappen. 

Anonymkode: 98dab...c7a

Skrevet

Min sønn er ett år eldre, og de har nå begynt å få lappen på div. Noen velger og ikke få moped/sykkel/mopedbil fordi de sparer til billappen. Det er IKKE sånn at de guttene er på utsiden på noen måte. Da sitter de på, eller møtes steder alle kan være. Det har ikke vært noe problem eller hinder. 

Men sønnen din kan ikke få moped da? Det er jo mye rimeligere, og økonomisk lurt ifht billappen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Da mellomste begynte på ungdomsskolen havnet han i en gjeng med bare rike venner. Vi er unge, de fleste av vennene er attpåklatter og har alltid det dyreste/nyeste osv. Vi har snakket mye om dette og han er forståelsesfull, men likefullt en femtenåring.

Nå nærmer konfirmasjonen seg og alle i hans vennegjeng skal få lettsykkel, samt sertifikat når de blir 16. Og ja, det er dessverre alle, han er den eneste som ikke får det. For det har vi ikke råd til, heller ikke som fellesgave (liten familie.)

Han leter etter jobb, men det gjør også 100-200 andre, og da stiller man dessverre ikke først i køen som femtenåring.

Nå krisemaksimerer han litt, og er redd han mister vennene og blir alene fra 16 til 18 fordi de kommer til å kjøre rundt hele tiden og «han må ta bussen etter».

Hvordan håndtere en slik situasjon? Det er rett og slett forferdelig vondt og sårt.

Og nei, vi kan ikke «bare spare», jeg er vel mest ute etter råd for samtaler omkring dette.

Her i området er man ikke spesielt rike, likevel får de fleste en god støtte til lett mc og lapp til konfirmasjon . 

Anonymkode: a2920...fce

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ta en prat med presten. Det er blant annet slike ting de pleier å snakke og reflektere rundt.

Hva skal presten snakke om?

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det handler da ikke om å skvise ut, men klart om 9/10 kjører lett mc så blir man jo utenfor når man ikke får dratt med de

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hva skal presten snakke om?

Presten kan legge opp til diskusjon og refleksjon rundt økonomi og vennskap. Det er sånt som er "pensum " i konfirmasjonsforberedelsene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

På lett motorsykkel lan de ha passasjer, så vil de ha han med kan han sitte på

Ham kam også ta mopedlappen, det koster en brøkdel av lett lappen.

Jeg har to sønner som er litt eldre enn dine og flere av deres venner hadde mopedlappen. 

Anonymkode: 98dab...c7a

Her er mopedlappen valgfag. Usikker på om det er et fag som koster litt ekstra da, men jeg vet det er teori og kjøring her. 

Anonymkode: f1617...ac0

Skrevet

Var litt sånn her også. Vi hadde ikke råd til å kjøpe moped, så gutten brukte alle sine konfirmasjonspenger for å kjøpe en moped. Noen hadde men flere valgte å spare til lappen for bil. Nå er han 20 år og angrer seg. Men han har lært. Har blitt veldig økonomisk og bruker ikke penger på tull. 

Anonymkode: c530f...f89

Skrevet

Vi hadde/har heller ikke mulighet til å betale for moped, lettsykkel eller lappen. Det har ungene visst i «alle år» 

eldstemann sparte gjennom flere år. Alt av bursdagspenger, penger han har fått for å gjøre oppgaver hjemme eller hos besteforeldre. Og han har jobbet om sommeren siden han var 13; steinplukking, høneplukking, solgt jordbær osv. Han betalte lappen på traktor samt ATV med konfirmasjonspengene samt egne sparepenger.

Mellomste og yngste ønsket ikke å bruke penger på lappen og moped, 

Anonymkode: e1241...fd5

Skrevet

Vi betalte både lappen og lett motorsykkel til vår og ja, det er skikkelig dyrt. Lappen rundt 18.000, sykkel 40.000, utstyr 10.000. Men så er han enebarn og vi har god råd, fikk ham også ganske sent i livet.

De fleste av hans venner tar mopedlapp og kjører moped som er som oftest kjøpt brukt. Det koster en brøkdel og de fleste har betalt med konfirmasjonspenger, langt ifra alle fikk penger fra foreldre.

Uansett, det ble raskt et transportmiddel og ikke noe mer, når de er på vgs har de ikke så mye fritid lengre. Vår tar bussen til skolen da det er dårlig med parkering og han har funnet ut at det koster en del bensin med motorsykkel mens buss er gratis. Når ungdommene møtes er det gjerne steder de kan komme til med offentlig transport eller hos venner. Hva med god gammeldags sykkel? Helsegevinst pluss gratis.

Og ikke minst: sesong for motorsykkel og moped er kort. Så lenge de ikke har bil stiller de størsteparten av året likt.

Anonymkode: 4d995...c33

Skrevet

Tusen takk for fine og gode svar.

Har også tenkt på dette med videregående, at det gjerne kanskje kun blir for en kort periode det blir mye kjøring rundt.

Angående å bytte venner så er gjengen hans en god blanding av nye venner, men også venner han har hatt siden barnehagen. Det er ikke bare til å bytte dem ut akkurat.

Snakke med presten var en god idé, angående samtaler og refleksjoner rundt dette.

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...