Gå til innhold

Hva skjer med hørselen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå må det sies at jeg alltid har hatt god hørsel og vært litt sensitiv når det gjelder lyd, men ikke verre enn at jeg lever helt normalt. Det som kanskje gjør meg litt annerledes er at jeg liker å ha det stille hvis jeg kan, f.eks. har jeg aldri på musikk eller radio selv. 

Nå har det skjedd noe de siste ukene, og det blir bare verre. Det er akkurat som om jeg hører all lyd mye skarpere og høyere enn vanlig. Og hvis det blir mange lyder samtidig er det fysisk ubehagelig. I går tok det helt av. Jeg måtte innom både apotek og et par andre butikker, og kjørte inn på kjøpesenteret der vi bor. Jeg avsluttet i matbutikken, og det var veldig mye folk der. Jeg hadde allerede opparbeidet meg hodepine, men nå ble jeg skikkelig dårlig. Det var som om noen skrudde opp volumet på alle lyder samtidig til maks og jeg hørte alt kjempehøyt samtidig. Sko mot gulvet, snakking, musikken, åpning og lukking av frysedisken osv. Det kom faktisk en dame bort til meg og spurte om det gikk bra med meg, hun sa jeg var kritthvit i ansiktet og skalv, og det gjorde jeg visst også. Måtte jo bare avslutte og kjøre hjem.

Det er ikke snakk om angst, jeg er ikke redd eller noe sånt, det er bare alle lyder som har blitt så utrolig høye. Jeg hører alt mulig som familien min ikke hører, f.eks. at det kommer en bil lenge før de klarer å høre det. Hva skjer? Kan mennesker faktisk få "superhørsel" på ordentlig? 

Anonymkode: ad3e8...ebd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå trenger du ikke å være redd noe spesielt for å ha angst. Det er vel mest sannsynlig at du er mer oppmerksom eller følsom for lyder, enn at du har fått bedre hørsel. Selv er jeg også veldig var for lyder, og hvis jeg må gå forbi fks gatearbeid eller noe som bråker, så virker lydene overveldende fordi jeg er så obs på dem. 

Så du er mest sannsynlig "bare" blitt mye mer følsom/oppmerksom, og så er jo spørsmålet hvorfor da.. 

Anonymkode: 34677...e54

Skrevet

Jeg tenker også det har noe med fokus/filteret ditt å gjøre.

Jeg så en gang en dokumentar om et eldre ektepar som fikk installert Cochlea Implantat. Det vanlige er at dette kun installeres på unge, men det var et prøveforsøk. For mannen i forholdet gikk det kjempefint. Han frydet seg over å høre lyder og kunne lære seg å kommunisere med barnebarna. For damen gikk det ikke så bra. Hun opplevde verden veldig lik det du beskriver. Når hun gikk inn i en butikk ble hun overveldet av lyd av sko mot gulvet, åpning av frysedisker og kjøledisker, knitring med poser osv. og ute ble vinden, grusen, kvister hun trakket på svært bråkete. Alle lyder ble var dominerende og fikk lik oppmerksomhet og hun endte opp med å skru av implantatet. En del med autisme opplever mye det samme, men da kan det gjelde alle inntrykk (fra syn, hudfølelse etc). Dette er noen av årsaken til at en del av dem er mer sliten og stresset da de stadig forstyrres og sliter med å holde fokus grunnet alle forstyrrelsene. 

Gjennom livet oppdateres filteret vårt slik at vi vet hvilke lyder vi skal ha oppmerksomhet rundt og hvilke vi kan ignorere. Uvesentlige lyder/støy "hører" vi ikke/filtrerer vi bort. Noen som bor i nærheten av toglinjen vil reagere mye mindre på togene (omtrent ikke registrere dem) sammenlignet med noen som er på besøk. 

Uansett hva det skyldes hos deg hadde jeg nok tatt meg en tur til legen. Dette er en forandring og det påvirker deg ganske kraftig. Det kan dermed være greit å finne ut hva dette er og hva som kan gjøres for å bedre situasjonen. 

Anonymkode: 85ded...59c

Skrevet

Takk for fine svar, begge to! Ja, det er vel mer sannsynlig at jeg bare har fått dårligere filter, men jeg synes likevel de virker mye høyere. 

Ellers har jeg ikke autisme eller vært plaget med noen former for angst, engstelse, overtenknig el., jeg er ganske harmonisk av meg i grunnen. Men jeg har vært veldig fysisk sliten og stresset de siste månedene, det har skjedd en del i livet mitt, bl.a. et dødsfall i familien. Kanskje det er årsaken? At jeg er mer sliten enn jeg trodde?

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Takk for fine svar, begge to! Ja, det er vel mer sannsynlig at jeg bare har fått dårligere filter, men jeg synes likevel de virker mye høyere. 

Ellers har jeg ikke autisme eller vært plaget med noen former for angst, engstelse, overtenknig el., jeg er ganske harmonisk av meg i grunnen. Men jeg har vært veldig fysisk sliten og stresset de siste månedene, det har skjedd en del i livet mitt, bl.a. et dødsfall i familien. Kanskje det er årsaken? At jeg er mer sliten enn jeg trodde?

HI

Tror fint at det kan være utløst av stress ja! 

Anonymkode: 34677...e54

Skrevet

Jeg blir veldig var på lyder og lukt når jeg har vondt i hodet. Jeg reagerer verst på lukt og hvis jeg først har vondt i hodet blir jeg kvalm og får enda mer vondt av f. eks parfyme. Sterke parfymer kan jeg få vondt i hodet av om jeg ikke har vondt fra før også. Lyder reagerer jeg bare på når jeg allerede har vondt og da litt som det du beskriver, bare ikke like ille. Tipper det var hodepinen din som gjorde at du reagerte så sterkt på all lyden. 

Anonymkode: 2a5a4...fbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...