Gå til innhold

Sier du jernteppe eller hjerneteppe?

Sier du jernteppe eller hjerneteppe?  

36 stemmer

1. 1. Som overskriften sier: Jernteppe eller hjerneteppe?

• Jernteppe
      36
    • Hjerneteppe
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet

En liten diskusjon her i heimen. Ikke om hva som er riktig, men om hva folk flest sier når det går helt i stå og man ikke husker.

Anonymkode: 7af9c...1f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Omgås du idioter? Ingen normale mennesker sier "hjerneteppe".

Anonymkode: 56bb4...84d

Skrevet

Jeg og de jeg kjenner bruker jernteppe.

Tror en del unge i dag bruker hjerneteppe både fordi jern/hjern(e) er såpass likt at de som ikke har fått med seg at jernteppe er et fast uttrykk, når de er usikre, bruker hjerneteppe fordi det er "logisk" siden de bare er vant med å bruke det når de f.eks. får jernteppe på eksamen. De unge har heller ikke noe forhold til utstrakt bruk av jernteppe, slik det ble bruk under den kalde krigen, hvor det var et jernteppe mellom øst og vest i Europa.

Anonymkode: ffcdb...c2b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg og de jeg kjenner bruker jernteppe.

Tror en del unge i dag bruker hjerneteppe både fordi jern/hjern(e) er såpass likt at de som ikke har fått med seg at jernteppe er et fast uttrykk, når de er usikre, bruker hjerneteppe fordi det er "logisk" siden de bare er vant med å bruke det når de f.eks. får jernteppe på eksamen. De unge har heller ikke noe forhold til utstrakt bruk av jernteppe, slik det ble bruk under den kalde krigen, hvor det var et jernteppe mellom øst og vest i Europa.

De DUMME unge, de UOPPLYSTE unge. Som de dumme og uopplyste eldre. Ikke skjær alle over én kam, alle unge i min omkrets er opplyste, språksterke og velutdannede.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

De DUMME unge, de UOPPLYSTE unge. Som de dumme og uopplyste eldre. Ikke skjær alle over én kam, alle unge i min omkrets er opplyste, språksterke og velutdannede.

Bortsett fra deg selv, tydeligvis... siden du ikke forstod ordene "en del"...

Din generalisering og det du føler behov for å rope om med store bokstaver hjelper heller ikke til å fremstille deg selv som motsatsen til de du der angriper...

Skrevet

Jeg sier naturligvis jernteppe, men jeg opplever at en del elever (vgs) tror det heter hjerneteppe. Egentlig er det ikke så rart, rent emytologisk sett, det virker jo logisk (et teppe som legger seg over hjernen). Man må vel ha visse historiekunnskaper for å trekke parallell til den kalde krigen og skjønne hvor ordet opprinnelig kommer fra. 

Anonymkode: 58003...021

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg sier naturligvis jernteppe, men jeg opplever at en del elever (vgs) tror det heter hjerneteppe. Egentlig er det ikke så rart, rent emytologisk sett, det virker jo logisk (et teppe som legger seg over hjernen). Man må vel ha visse historiekunnskaper for å trekke parallell til den kalde krigen og skjønne hvor ordet opprinnelig kommer fra. 

Ordet har ikke sin opprinnelse i den kalde krigen da. 

Anonymkode: 990a1...3f2

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ordet har ikke sin opprinnelse i den kalde krigen da. 

Anonymkode: 990a1...3f2

Mja, det kommer litt an på hvordan du ser på det. Selve ordet er naturligvis eldre og er utledet fra funksjonen det faktisk hadde, altså forhindre brann (spesielt i teateret), men den betydning vi tillegger det i dag oppstod i forbindelse med den kalde krigen etter at Churchill innførte begrepet der. 

Skrevet

Jeg sier det riktige, nemlig jernteppe.

Jernteppet skulle beskytte mot brann i teateret, og det gikk ikke an å komme igjennom der. 

Anonymkode: 2e8c3...f12

Skrevet

He he, du mener vel SKRIVER du….

Anonymkode: 8447a...847

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (1 time siden):

He he, du mener vel SKRIVER du….

Anonymkode: 8447a...847

Nei. Jeg mener sier. 

Det er jeg som er HI 🙃

Endret av Himmel og hav
Skrevet

Metalblankett blir vel det nye blandt de unge snart. 

Anonymkode: b19bc...a2d

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Apropos opplyst, språksterk og velutdannet; med «omkrets» mener du omgangskrets? Eller mener du lengdeenhet/faktisk fysisk avstand?

Kanskje du mente alle bortsett fra deg selv?

Endret av Ekspatt
Tegnsetting

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...