Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #1 Skrevet 25. mars 2022 https://www.tv2.no/v/1734439/ Det går ikke helt knirkefritt da Vår Staude, Peter Bubresko og Emilie Enger Mehl får en utfordring backstage. I hvert fall ikke for alle. Jeg syns stadig jeg ser denne feilen i norske nettaviser, samt at jeg hører at barn konsekvent bruker ‘da’ der det skulle vært ‘når.’ Før var det motsatt, det var ‘når’ som ble brukt der det skulle vært ‘da.’ For meg høres det helt rart ut. Anonymkode: d3738...4a7
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #2 Skrevet 25. mars 2022 Det er feil bruk, slik du påpeker. Fortsatt er nok det motsatte den mest vanlige feilen, som "når jeg var liten", men jeg har også merket at flere roter slik du viser. Anonymkode: 3e357...177
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #3 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): https://www.tv2.no/v/1734439/ Det går ikke helt knirkefritt da Vår Staude, Peter Bubresko og Emilie Enger Mehl får en utfordring backstage. I hvert fall ikke for alle. Jeg syns stadig jeg ser denne feilen i norske nettaviser, samt at jeg hører at barn konsekvent bruker ‘da’ der det skulle vært ‘når.’ Før var det motsatt, det var ‘når’ som ble brukt der det skulle vært ‘da.’ For meg høres det helt rart ut. Anonymkode: d3738...4a7 Skal det ikke være :" Det GIKK ikke helt knirkefritt DA Vår.."? Det var jo noe som skjedde én gang. Anonymkode: 02041...4da
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #4 Skrevet 25. mars 2022 Mange, spesielt sørpå, sliter med dette. Jeg får neller av slike skrivefeil, og blir regelrett sur. Jeg kjøper av prinsipp ikke pocketbøker med denne skrivefeilen på baksiden (gjelder skremmende mange bøker). Nordpå er nok tendensen motsatt. Vi bruker når der det skal være da. Men ofte er dette mer språklig, og ikke like mye feil skriftlig. Anonymkode: 4b9bb...d97
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #5 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Skal det ikke være :" Det GIKK ikke helt knirkefritt DA Vår.."? Det var jo noe som skjedde én gang. Anonymkode: 02041...4da Da må de også endre det andre verbet i setningen, altså "fikk", men jeg er enig med deg i at det høres bedre ut. Anonymkode: 3e357...177
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #6 Skrevet 25. mars 2022 Neller! 😅 Digger det uttrykket, og er helt enig med deg. Jeg har ei lita nabojente som stadig spør datteren min: «Ella, kan jeg bli med deg hjem DA vi er ferdig på skolen etterpå?» Baaaaah! Det vrir seg inni meg. 🥴 Anonymkode: d3738...4a7
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #7 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Skal det ikke være :" Det GIKK ikke helt knirkefritt DA Vår.."? Det var jo noe som skjedde én gang. Anonymkode: 02041...4da «Historisk presens» Anonymkode: 0af8c...97b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå