Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #1 Skrevet 25. mars 2022 Hei dere som har eller har hatt jenter i pubertet. Lærte dere jentene å barbere seg under armene, eller var det noe de startet med selv bare? Og hvor gamle var de da de begynte å barbere seg? Jeg har en 12 år gammel jente som nå Jar hår under armene. Er helt i starten av å utvikle bryster, så kroppen er foreløpig barnlig ellers. Anonymkode: 9b00b...997
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #2 Skrevet 25. mars 2022 Nei, jeg har ikke lært henne noe eller oppmuntret til det heller. Men én dag så jeg at hun hadde lånt min høvel, så da kjøpte jeg inn en egen til henne og ga henne noen tips. Hun er også 12 år (snart 13 år), men har kommet ganske langt i utviklingen og fikk hårete armhuler og legger for 1,5 år siden. Anonymkode: c2964...23f
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #3 Skrevet 25. mars 2022 I hvert fall ikke noe man tar initiativ til å lære dem. Da må ønsket komme fra barnet selv. Men kan selvsagt bidra med utstyr og opplæring hvis barnet ber om det, sammen med en samtale om at her er naturlig og har en funksjon. Anonymkode: e1ba9...287
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #4 Skrevet 25. mars 2022 Jeg har to jenter på 13 og 15 år. I fjor sommer barberte 15-åringen legger og armhuler hver uke, mens 13-åringen gjorde det av og til. Jeg har ikke pushet noe på dette, det har de funnet ut av selv. Jeg har sagt at jeg synes unge tenåringer kan velge helt selv, det er ingen som reagerer negativt på om en 12 åring har litt hår under armene altså... 15-åringen her syntes selv hun måtte ta bikinilinjen når hun kjøpte en ny litt smalere bikinibukse enn før og det tøyt med hår på begge sider. 13-åringen har frem til i fjor sommer brukt en sånn hotpantslignende badetruse for hun synes de små bikinitrusene gnager, så hun har ikke trengt ta noen bikinilinje. Når de for noen år siden begynte å snakke litt om hårete legger og sånt sa jeg til dem at om de hadde lyst til å barbere litt etterhvert så skulle de få en egen høvel av meg, men at jeg ikke syntes de skulle stresse med det for det var ingen hast med den barberingen. Nå har de hver sin egen høvel og jeg har fortalt de at de må bytte blader jevnlig fordi det blir bakterier i dem og da blir det lettere nupper/kviser der de har barbert. Ellers styrer de dette selv. Anonymkode: 321ff...45a
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #5 Skrevet 25. mars 2022 Enig, det bestemmer barnet selv. Selv har jeg aldri barbert meg. Min datter er 17 år, og hun barberer seg heller ikke. Hun ser selvsagt hvordan jeg ser ut, men jeg har aldri påvirket henne eller fortalt henne hva hun bør gjøre, er opp til henne helt alene. Anonymkode: ba75e...927
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #6 Skrevet 25. mars 2022 det bestemte hun helt selv. En dag fant hun ut at hun hadde "sykt mye hår på beina ass!!", noe som i realiteten var lyse dun! Jeg sa det ikke var noe poeng i å barbere, men hun begynte etterhvert. Fant ut av det på egenhånd. Nå er hun 17 og får panikk av hår så det er glatt overalt! Anonymkode: fa2fa...9a5
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #7 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hei dere som har eller har hatt jenter i pubertet. Lærte dere jentene å barbere seg under armene, eller var det noe de startet med selv bare? Og hvor gamle var de da de begynte å barbere seg? Jeg har en 12 år gammel jente som nå Jar hår under armene. Er helt i starten av å utvikle bryster, så kroppen er foreløpig barnlig ellers. Anonymkode: 9b00b...997 Jeg har en på 14 som begynner å få litt hår under armene nå. Jeg vil ikke at hun skal føle at barbering er noe hun må/bør gjøre, men samtidig så vil jeg at hun skal ha muligheten til å gjøre det hvis og når hun ønsker. Jeg har vært litt åpen om det selv fra hun var såpass ung at slike ting ikke var flaut ennå, barbert meg under armene mens hun var på badet av og til og nå som hun er i puberteten har jeg fortalt henne at det er opp til hver og en, at kroppen er skapt med hår og det er ok å la det være som det er, men det er også ok å trimme og barbere slik man ønsker. Fortalte henne hva jeg selv foretrekker og sagt at det er opp til henne selv å bestemme hvordan hun vil ha det på sin kropp. Hun vet hvor det finnes barberhøvel og skum og jeg har forklart kort hvordan og at det er ok hvis ønsker å bruke det og at hun kan spørre hvis hun trenger råd om bruken. Hun har foreløpig verken barbert eller spurt og det er helt ok. Anonymkode: aeda7...8b3
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #8 Skrevet 25. mars 2022 Mine barn har hele livet sett at jeg barberer, og i perioder ikke gjør det. Jeg har forklart dem hvorfor jeg gjør det, og at dette velger folk selv. De vet at de får jår og hva som ellers skjer i puberteten. Får se behov for å barbere spør de, og da får de hjelp. Dette er jo temaer som ikke på noe måte er tabu. Her snakker vi om mens, pubertet osv som alt annet. Anonymkode: d449a...98e
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #9 Skrevet 25. mars 2022 Mine barn ser at jeg ikke barberer. De er tenåringer og barberer når de tror det er forventet av vennene, men ikke hvis vi er på ferie ol. Anonymkode: f1bfc...7bf
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #10 Skrevet 25. mars 2022 Min jente på 15 har masse hår under armene, men sier hun ikke ser noe poeng med å barbere seg. Tror denne generasjonen ikke er så hysteriske når det gjelder hår som mammagenerasjonen er. Anonymkode: 24d59...d54
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #11 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Min jente på 15 har masse hår under armene, men sier hun ikke ser noe poeng med å barbere seg. Tror denne generasjonen ikke er så hysteriske når det gjelder hår som mammagenerasjonen er. Anonymkode: 24d59...d54 Om det er tilfelle, er det helt fantastisk. Anonymkode: ba75e...927
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #12 Skrevet 25. mars 2022 Jeg har ikke lært noen av de dette tror jeg. Med jenter i hus så vet jeg hvem retning det vår så har hatt bind, ob, barberhøvler på badet som de vet de bare kan forsyne seg av når den tid kommer. Kan egentlig ikke huske om de har spurt om hjelp til noe, jeg tror de snakker med venner eller ser ting på nett i disse dager. Eneste har vel vært spm om hvordan de kan barbere leggene på hytta siden barberskummet bare tetter seg der. Er så mye salt i lufta at de tetter seg mellom hver barbering. Så da sa jeg at de kan bruke balsam, jeg bruker ikke skum siden jeg syns det lukter ekkelt. Anonymkode: dfce9...978
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 25. mars 2022 #13 Skrevet 25. mars 2022 Svarer selv om jeg har gutter. Ene gutten spurte selv om å få utstyr til barbering. Begge er tidlig utviklet og barberer ansikt ved behov . Ene tar også under armer og legger. Bruker dog ikke høvel , men sånn barbermaskin som kan brukes til alt.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #14 Skrevet 25. mars 2022 Kjøpte hårfjerningskrem til min ene da hun var 12. Lar henne ikke bruke høvel. Den andre ba aldri om noe. Tror hun barberte seg under armene da hun var 18 første gang. De 2-3 hårstråene hun hadde. Leggene har hun aldri barbert Anonymkode: 9d8ba...6f3
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #15 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Kjøpte hårfjerningskrem til min ene da hun var 12. Lar henne ikke bruke høvel. Den andre ba aldri om noe. Tror hun barberte seg under armene da hun var 18 første gang. De 2-3 hårstråene hun hadde. Leggene har hun aldri barbert Anonymkode: 9d8ba...6f3 Høvel ee vel forholdsvis mye bedre for ung hud enn den gifta som er i den kremen... Anonymkode: d449a...98e
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #16 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Høvel ee vel forholdsvis mye bedre for ung hud enn den gifta som er i den kremen... Anonymkode: d449a...98e Høvel kan i visse tilfeller være risiko Anonymkode: 9d8ba...6f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå