Gå til innhold

Har du sinne mot folk med penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det tror jeg faktisk mange hadde gjort likevel. Man skal ikke undervurdere mennesker

Anonymkode: f8b4e...9c0

Du tror du fullt alvor at MANGE hadde gjort det? Sittet på skolebenken i årevis med krevende studier for å ende opp med å tjene det samme som en butikkmedarbeider?. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Du tror du fullt alvor at MANGE hadde gjort det? Sittet på skolebenken i årevis med krevende studier for å ende opp med å tjene det samme som en butikkmedarbeider?. 

Ja. Jeg vet at jeg hadde gjort det også. Det handler ikke om hva man får betalt, men hvilken selvverdi man får. Hva ville du selv valgt? Rema eller advokat? Begge betaler det samme, men du får brukt hodet mer som advokat. Noen vil da synes det er helt ok å slippe å bruke hodet, og noen vil synes det å bruke hodet er viktig, og velger derfor advokat. Tror du virkelig at alle motiveres av penger alene?

Skrevet

Ja. Jeg vet at jeg hadde gjort det også. Det handler ikke om hva man får betalt, men hvilken selvverdi man får. Hva ville du selv valgt? Rema eller advokat? Begge betaler det samme, men du får brukt hodet mer som advokat. Noen vil da synes det er helt ok å slippe å bruke hodet, og noen vil synes det å bruke hodet er viktig, og velger derfor advokat. Tror du virkelig at alle motiveres av penger alene?

Selvsagt ikke av penger alene , men i en god kombinasjon. Skulle jeg valgt helt på øverste hylle når det gjelder jobb basert på egne interesser så hadde jeg hatt en dårlig betalt jobb med dårlige betingelser . Det er ikke verdt det for meg. Jeg hadde likt å jobbe som advokat , men ikke hvis jeg hadde tjent det samme i kassa på Rema. Hvis vi ikke tenker lønn så hadde jeg likevel valgt advokat. Jeg tror de fleste motiveres av å skape en økonomisk trygghet for sine barn og familie og velger jobb for å kunne skape en slik hverdag. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Selvsagt ikke av penger alene , men i en god kombinasjon. Skulle jeg valgt helt på øverste hylle når det gjelder jobb basert på egne interesser så hadde jeg hatt en dårlig betalt jobb med dårlige betingelser . Det er ikke verdt det for meg. Jeg hadde likt å jobbe som advokat , men ikke hvis jeg hadde tjent det samme i kassa på Rema. Hvis vi ikke tenker lønn så hadde jeg likevel valgt advokat. Jeg tror de fleste motiveres av å skape en økonomisk trygghet for sine barn og familie og velger jobb for å kunne skape en slik hverdag. 

Det forteller jo bare om verdien du setter på deg selv, og hvor interessert du er i å motta mer kunnskap. Det er ikke en interesse du har. Hvis du hadde valgt kassa på rema foran å studere, bruke hodet, lære mer, ha et yrke som stimulerer interesser. Og det er jo helt greit. Da kan du jobbe i kassen på rema. Jeg vet at jeg hadde valgt studier om jeg kunne velge. Og de aller fleste jeg kjenner ville vel også valgt det. 

Skrevet

Det forteller jo bare om verdien du setter på deg selv, og hvor interessert du er i å motta mer kunnskap. Det er ikke en interesse du har. Hvis du hadde valgt kassa på rema foran å studere, bruke hodet, lære mer, ha et yrke som stimulerer interesser. Og det er jo helt greit. Da kan du jobbe i kassen på rema. Jeg vet at jeg hadde valgt studier om jeg kunne velge. Og de aller fleste jeg kjenner ville vel også valgt det. 

Poenget mitt er at jeg på ingen måte hadde vært fornøyd med å sitte i kassa på Rema . Derfor HAR jeg studert og endt opp med en god jobb. Jeg mener bare at jeg skal ha betalt for den jobben jeg har og derfor hadde jeg ikke valgt advokat hvis det ga samme lønn som Rema. Da hadde jeg heller valgt å bruke tiden min på familien og venner i stedet for lange studier. Det hadde hatt en høyere verdi for meg da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Nå er det jo den praktiske siden ved at det koster ganske mye å ta høyere utdanning så hvis man ikke får en inntekt som matcher studielån og innsats så er det nok mange som måtte velge det bort uansett hvor gjerne de vil lære. 

Anonymkode: 50966...f75

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden):

Poenget mitt er at jeg på ingen måte hadde vært fornøyd med å sitte i kassa på Rema . Derfor HAR jeg studert og endt opp med en god jobb. Jeg mener bare at jeg skal ha betalt for den jobben jeg har og derfor hadde jeg ikke valgt advokat hvis det ga samme lønn som Rema. Da hadde jeg heller valgt å bruke tiden min på familien og venner i stedet for lange studier. Det hadde hatt en høyere verdi for meg da. 

Men har du ikke betalt for jobben din da? Jeg ville valgt mange andre yrker med lang utdannelse før jeg ville valgt å sitte i kassen på rema. Uansett om jeg fikk samme lønn. Hvis det var samme lønn, så kunne jo du sittet i kassen på rema, og så kunne andre studert. Men at de aller fleste ville droppet studier fordi det ikke ga full uttelling i penger tror jeg ikke på. De som liker å bruke hodet vil velge arbeid der de må bruke hodet. De som liker gjentakelse velger yrker med gjentakelse. De som vil jobbe med mennesker vil jobbe med mennesker, de som vil jobbe med omsorg ville valgt det.

Et godt eksempel er jo sykepleie. Mange velger den utdannelsen vel vitende om at de tjener mindre enn andre med like lang utdannelse og at de må jobbe hardere enn mange, og at de må jobbe turnus. Likevel velger de det. Noen velger å utdanne seg til lærer selv om de vet at et år ekstra med studier ville gitt en mye bedre betalt jobb. Det året velger de bort.

Mange motiveres av interesser, ikke penger

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nå er det jo den praktiske siden ved at det koster ganske mye å ta høyere utdanning så hvis man ikke får en inntekt som matcher studielån og innsats så er det nok mange som måtte velge det bort uansett hvor gjerne de vil lære. 

Hvis man skulle hatt lik lønn for likt arbeid, altså forandret hele strukturen i arbeidslivet, så tror du skolesystemet hadde blitt det samme? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvis man skulle hatt lik lønn for likt arbeid, altså forandret hele strukturen i arbeidslivet, så tror du skolesystemet hadde blitt det samme? 

Nei. Jeg har ikke antydet noe i den retning. Jeg skrev en kommentar som forklarer lønnsforskjellen på utdannelse og ikke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Kommunisme er vakkert i teorien, men umulig i praksis. Jeg er også imot så store forskjeller som i f.eks. USA, men det må faktisk være forskjeller i samfunnet. Ellers mister mange motivasjon til å gi det lille ekstra som trengs for å stå i de tøffeste jobbene. Utdanning og krevende jobber må lønne seg, hvis ikke vil vi fort mangle folk.

Anonymkode: fb568...2ec

Hvilke jobber er de tøffeste? 

Anonymkode: 7eb76...572

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Jeg har ikke antydet noe i den retning. Jeg skrev en kommentar som forklarer lønnsforskjellen på utdannelse og ikke. 

Og hva hadde det med det vi diskuterte å gjøre?

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Og hva hadde det med det vi diskuterte å gjøre?

Det tenker jeg at de fleste skjønner når det er snakk om flat lønn uansett lengde på utdannelse. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Unnskyld meg, men dette må være noe av det dummeste jeg har lest her inne. Jeg sier ikke at du er dum, du bare skriver noe hinsides dumt her. Jeg skulle gjerne likt å se hvem flere enn deg som hadde tatt mange års hard utdannelse for å tjene like lite som en uten. Gi deg a :-D 

Anonymkode: 0d413...64b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå har jeg jobbet i kassa og siden tatt en utdannelse, med videre krevende fagfelt og mye ansvar. Samme lønn ville jeg selvfølgelig blitt værende i kassa. Realisere meg kan jeg gjøre på fritiden, for fritid i en sånn jobb er noe helt annet i en jobb du konstant tenker på og drar med deg hjem. Enkelt valg. 

Men tror vi ville endt opp med mange kunstere, musikere og forfattere om ikke annet, mange som legger egen interesse på hylla for å finne en jobb som faktisk gir betalt. Lurer på hva du tenker løsningen for dette skulle vært i skolesystemet, alle vil ha en jobb man kan realisere seg. Behovet er ikke nødvendigvis det samme som ønske. Alternativet til løsningen i dag, som er penger. 

Anonymkode: b2ee6...255

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det tenker jeg at de fleste skjønner når det er snakk om flat lønn uansett lengde på utdannelse. 

Hvis man skulle hatt det, så ville det jo vært annerledes kostnader for utdannelse også

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Unnskyld meg, men dette må være noe av det dummeste jeg har lest her inne. Jeg sier ikke at du er dum, du bare skriver noe hinsides dumt her. Jeg skulle gjerne likt å se hvem flere enn deg som hadde tatt mange års hard utdannelse for å tjene like lite som en uten. Gi deg a 😄

Anonymkode: 0d413...64b

Eller like mye. Jeg kjenner mange som antakelig ville gjort det. 

Nå har jeg jobbet i kassa og siden tatt en utdannelse, med videre krevende fagfelt og mye ansvar. Samme lønn ville jeg selvfølgelig blitt værende i kassa. Realisere meg kan jeg gjøre på fritiden, for fritid i en sånn jobb er noe helt annet i en jobb du konstant tenker på og drar med deg hjem. Enkelt valg. 

Men tror vi ville endt opp med mange kunstere, musikere og forfattere om ikke annet, mange som legger egen interesse på hylla for å finne en jobb som faktisk gir betalt. Lurer på hva du tenker løsningen for dette skulle vært i skolesystemet, alle vil ha en jobb man kan realisere seg. Behovet er ikke nødvendigvis det samme som ønske. Alternativet til løsningen i dag, som er penger. 

Anonymkode: b2ee6...255

Jeg kunne aldri jobbet i kassen. Jeg er ingen forkjemper for lik lønn for alt arbeid. Men jeg tror at folk ville utdannet seg selv om det var sånn. 

Skrevet
mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (3 timer siden):

Veeel… selv om det for mange hadde vært interessant å være advokat feks så tviler jeg sterkt på at veldig mange hadde tatt den lange utdannelsen for å ende opp med å tjene det samme som man ville gjort i kassa på Rema.

Det gjør ikke jeg. Jeg tror mange nok hadde forstått at deg var best å bruke en så stor del av  livet som arbeidstiden er på noe man trives godt med. I tillegg skal man jo få en jobb.mulighherene ville være større med en utdanning.

Anonymkode: 51d68...71b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis man skulle hatt det, så ville det jo vært annerledes kostnader for utdannelse også

Hvem skulle betalt for det da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...