Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #76 Skrevet 25. mars 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig er det lettere å lykkes for de som er født inn i penger enn for de som ikke er det. Likevel påstår jeg og flere av at man selv kan skape sin egen lykke og rikdom( i alle fall skape seg et økonomisk trygt liv) hvis man er villig til å jobbe hardt for det. Med det mener jeg ikke nødvendigvis høy utdanning , men feks ; bo på billigere måter en periode, kjøpe bolig med venner/ familie , flere jobber samtidig eller hva det måtte være. Livet vi har som voksen er ofte et resultat av de valgene vi tar som unge. Man MÅ heller ikke ha de aller best betalte jobbene for å stå godt i det økonomisk . Er man feks håndverker og kan gjøre mye selv så kan man gjøre gode penger i kjøp og salg av eiendom. Det finnes med andre mange veier til målet . Det handler ofte om å finne de veiene selv om de er bratte. Selvsagt så er det lettere for Preben som fikk leilighet i 18 års gave enn for Anne som måtte gå med aviser siden hun var 13, men de har fortsatt muligheten begge to . Veien blir dog brattere for Anne. Men da skjønner jeg ikke hvorfor du diskuterer med meg? Du svarer jo på et innlegg jeg skrev som ikke handler om disse tingene i det hele tatt? Tvert imot synes du jo å være enig i det jeg skrev opprinnelig: at noen har lettere for å lykkes enn andre, og at dette skyldes faktorer «utenfor enkeltmennesket», altså faktorer den enkelte ikke kontrollerer selv (som familiebakgrunn)? Jeg sliter veldig med å forstå hva det var i innlegget mitt som du er uenig i. Forresten: hva er den aller viktigste faktoren for å skaffe seg et økonomisk trygt liv? Anonymkode: 7eb76...572
Admin Skrevet 25. mars 2022 #77 Skrevet 25. mars 2022 Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt. Admin
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #78 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Hvorfor svarer du ikke på det andre jeg skrev? Temaet for tråden er «folk med mye penger» (les hi), og folk som blir irriterte på disse. I min verden inngår altså ikke en sykepleier i kategorien «folk med så mye penger at folk blir irriterte på dem». Fatima viser at man kan klare å gjennomføre en utdanning på tross av et vanskelig utgangspunkt, ikke at man kan bli rik. Og det var heller ikke poenget mitt. Poenget med eksemplene Fatima og Preben var å vise at man har ulike utgangspunkt til å klare seg i denne verden. Kan du ikke heller være tydelig på hva det er i innlegget mitt som du et uenig i? Anonymkode: 7eb76...572 Nei, ingen tenker vel på sykepleier som godt lønna. Det er et lavtlønnet kvinneyrke Anonymkode: cde65...4bd
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #79 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg vet det. Egentlig mener jeg det bør innføres en høy skatt på uttak til privat, gjerne på 95% for uttak over en million. Vi må skille på det å eie bedrifter ol I den forstand at man har ansvaret for for bedriften og styrer den, og det å ha masse penger man bruker på unødvendig klimagirntlig tull. Anonymkode: 51d68...71b Vås. Det kommer ut på ett. Dersom man eier en bedrift og samtidig tjener mer enn de som jobber i den, stjeler man andres penger. Overskuddet skapes av arbeiderne, ikke av eierne. De kan påstå seg å jobbe så «hardt» som helst; man fortjener ikke mer av overskuddet likevel, dersom andre skaper det. Anonymkode: 75a9b...4bb
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #80 Skrevet 25. mars 2022 Hvorfor er det egentlig så viktig å ofre alt og jobbe hardt? Hvorfor streber vi etter et vanskelig liv? I sånne diskusjoner kommer det alltid frem at egentlig så er det bare å jobbe 3 jobber, spise billig dritmat og bo i falleferdig kollektiv så man etter å ha slitt seg ut halve livet kanskje kan ha råd til et ok hus og en bil som ikke stopper en gang i uka. Men hvorfor? Burde det ikke være nok å jobbe helt vanlig i en helt grei jobb og likevel ha det bra? Det virker som alle som har jobbet altfor mye altfor lenge og endelig har mye penger har den tankegangen at siden de møtte slite for et godt liv må alle andre også slite. Vi har egentlig mer enn nok til alle, og hadde vi fordelt arbeidsmengde og goder bedre kunne alle hatt det veldig fint! Anonymkode: c0ffd...d66
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 25. mars 2022 #81 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor er det egentlig så viktig å ofre alt og jobbe hardt? Hvorfor streber vi etter et vanskelig liv? I sånne diskusjoner kommer det alltid frem at egentlig så er det bare å jobbe 3 jobber, spise billig dritmat og bo i falleferdig kollektiv så man etter å ha slitt seg ut halve livet kanskje kan ha råd til et ok hus og en bil som ikke stopper en gang i uka. Men hvorfor? Burde det ikke være nok å jobbe helt vanlig i en helt grei jobb og likevel ha det bra? Det virker som alle som har jobbet altfor mye altfor lenge og endelig har mye penger har den tankegangen at siden de møtte slite for et godt liv må alle andre også slite. Vi har egentlig mer enn nok til alle, og hadde vi fordelt arbeidsmengde og goder bedre kunne alle hatt det veldig fint! Anonymkode: c0ffd...d66 Nå er det stor forskjell på å leve sånn som du skisserer i noen år når man er ung og det å leve sånn halve livet . For min del ser jeg på det jeg gjorde med tanke på å jobbe hardt og bo billig som en investering i det livet vi lever nå. Hadde jeg ikke valgt som jeg gjorde så hadde vi ikke hatt den økonomiske tryggheten vi har nå. Det viktigste er selvsagt at man har det bra, men her går diskusjonen på hvordan man har oppnådd økonomisk trygghet og hvorvidt det er mulig for de fleste. For min del var det viktig å gi barna mine en hverdag med familieøkonomien på plass.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #82 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Vås. Det kommer ut på ett. Dersom man eier en bedrift og samtidig tjener mer enn de som jobber i den, stjeler man andres penger. Overskuddet skapes av arbeiderne, ikke av eierne. De kan påstå seg å jobbe så «hardt» som helst; man fortjener ikke mer av overskuddet likevel, dersom andre skaper det. Anonymkode: 75a9b...4bb Hørt om risiko? Bedriftseier som sette pengene sine på spill, arbeidstakere har rett på sykepenger, ferie og hele pakka, uavhengig om de går i pluss eller minus. Hvorfor skal de ta risiko uten avkastning? Ville du stilt alle sparepengene dine disponibelt uten en krone i retur? Alternativt kan de ansatte starte sin egen bedrift hvis de mener det er urettferdig at eieren er den som disponerer overskuddet. Overskudd i en bedrift med videre utbytte, kan dere glede dere over at over halvparten av overskuddet går inn til staten som skatt, ikke til eier. Anonymkode: b2ee6...255
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #83 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Hvorfor er det egentlig så viktig å ofre alt og jobbe hardt? Hvorfor streber vi etter et vanskelig liv? I sånne diskusjoner kommer det alltid frem at egentlig så er det bare å jobbe 3 jobber, spise billig dritmat og bo i falleferdig kollektiv så man etter å ha slitt seg ut halve livet kanskje kan ha råd til et ok hus og en bil som ikke stopper en gang i uka. Men hvorfor? Burde det ikke være nok å jobbe helt vanlig i en helt grei jobb og likevel ha det bra? Det virker som alle som har jobbet altfor mye altfor lenge og endelig har mye penger har den tankegangen at siden de møtte slite for et godt liv må alle andre også slite. Vi har egentlig mer enn nok til alle, og hadde vi fordelt arbeidsmengde og goder bedre kunne alle hatt det veldig fint! Anonymkode: c0ffd...d66 Spør de som lever med lite penger om dette er så idyllisk som du vil ha det. Kanskje har man ikke råd til å kjøpe bolig, ikke bil, ikke hytte, ikke reise. En litt større regning skaper hodebry, ikke kunne gå ut å spise, ikke kjøpe seg den lekre kåpa som man plutselig finner. Aldri ha mer penger enn til det nødvendige. Lik det eller ikke, men vi lever i et samfunn der det å ha penger er viktig for å kunne delta. Så det å leve litt "hardt" noen år som student, for å investere i sin egen fremtid er det aller beste rådet jeg kan gi unge i dag. Ikke få barn før alt det materielle er på plass. Det gjør livet tusen ganger enklere, også for barna. Anonymkode: cde65...4bd
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #84 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Men da har man valgt å få 2-3 barn før endt utdannelse, de ramler ikke ned i hodet på en. Litt ansvar har en da selv for hvilken retning en tar. Vi lever i ett land med prevensjon, rett til selvbestemt abort og lærte om blomsten og bien på barneskolen. Valg! Utdanning er i fleste tilfeller tilnærmet gratis. Anonymkode: b2ee6...255 Poenget er at om man velger å få barn tidlig, så er det ikke lagt til rette for at man kan studere etter at man har fått barn. For det har man ikke råd til. Selv om staten mener det er nok, så er det ikke det. Mange villedes av at det påstås at det er mulig. Og så sitter de med masse studiegjeld. Eller man blir alene med barna. Det er ikke alltid et valg. At utdanning ikke koster så mye er en ting, men når man tar utdanning, så er det vanskelig å jobbe ved siden av hvis man har barn. Og da har man ingen inntekt. Anonymkode: f8b4e...9c0
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #85 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hørt om risiko? Bedriftseier som sette pengene sine på spill, arbeidstakere har rett på sykepenger, ferie og hele pakka, uavhengig om de går i pluss eller minus. Hvorfor skal de ta risiko uten avkastning? Ville du stilt alle sparepengene dine disponibelt uten en krone i retur? Alternativt kan de ansatte starte sin egen bedrift hvis de mener det er urettferdig at eieren er den som disponerer overskuddet. Overskudd i en bedrift med videre utbytte, kan dere glede dere over at over halvparten av overskuddet går inn til staten som skatt, ikke til eier. Anonymkode: b2ee6...255 Det er selvsagt de ansatte som bør eie enhver bedrift de genererer overskudd til. Alt annet er utbytting. Anonymkode: 75a9b...4bb
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #86 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er selvsagt de ansatte som bør eie enhver bedrift de genererer overskudd til. Alt annet er utbytting. Anonymkode: 75a9b...4bb Da kan de alltids starte den opp selv da. Ingenting som stopper dem, ingen tvang de til å ta jobb hos noen andre. Enten får man starte den opp selv, eller så kan man takke seg selv for å søke trygghet i stedet i en fast lønn. Anonymkode: b2ee6...255
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #87 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Poenget er at om man velger å få barn tidlig, så er det ikke lagt til rette for at man kan studere etter at man har fått barn. For det har man ikke råd til. Selv om staten mener det er nok, så er det ikke det. Mange villedes av at det påstås at det er mulig. Og så sitter de med masse studiegjeld. Eller man blir alene med barna. Det er ikke alltid et valg. At utdanning ikke koster så mye er en ting, men når man tar utdanning, så er det vanskelig å jobbe ved siden av hvis man har barn. Og da har man ingen inntekt. Anonymkode: f8b4e...9c0 Nå fikk jeg barn tidlig og vil vel heller påstå det er knapt ett land hvor det er mer lagt til rette for å ta utdanning tross man har barn. I ett annet land kunne jeg bare drømt om samme mulighet. Enda jeg gikk ikke innunder alle ordningene engang, fikk kun redusert pris på barnehage. Anonymkode: b2ee6...255
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #88 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Nå fikk jeg barn tidlig og vil vel heller påstå det er knapt ett land hvor det er mer lagt til rette for å ta utdanning tross man har barn. I ett annet land kunne jeg bare drømt om samme mulighet. Enda jeg gikk ikke innunder alle ordningene engang, fikk kun redusert pris på barnehage. Anonymkode: b2ee6...255 Ja, da vet jo du at det kun er viljen det kommer an på. Alle kan hvis de vil. Det er så enkelt. Flytt fra hele nettverket, ta opp lån, studer. Du hadde den muligheten, så det er ikke noen grunn til at andre ikke skal få det til. Dere hadde jo like forutsetninger Anonymkode: f8b4e...9c0
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #89 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ja, da vet jo du at det kun er viljen det kommer an på. Alle kan hvis de vil. Det er så enkelt. Flytt fra hele nettverket, ta opp lån, studer. Du hadde den muligheten, så det er ikke noen grunn til at andre ikke skal få det til. Dere hadde jo like forutsetninger Anonymkode: f8b4e...9c0 Du sier det jo selv… man KAN , men det KAN være ubehagelig. Anonymkode: f81fc...a81
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #90 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du sier det jo selv… man KAN , men det KAN være ubehagelig. Anonymkode: f81fc...a81 Og det kan være umulig. Anonymkode: f8b4e...9c0
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #91 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Og det kan være umulig. Anonymkode: f8b4e...9c0 Selvsagt KAN det være det. Poenget er at det nettopp ER mulig for de aller fleste. Selv om det er ubehagelig. Anonymkode: f81fc...a81
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #92 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Selvsagt KAN det være det. Poenget er at det nettopp ER mulig for de aller fleste. Selv om det er ubehagelig. Anonymkode: f81fc...a81 Det handler ofte ikke om at det er ubehagelig. Ubehag tåler man. Og selv om du fikk ubehag ved det, så er det en umulighet for mange andre. Anonymkode: f8b4e...9c0
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #93 Skrevet 25. mars 2022 Unner folk hver krone de har. Liker at folk er rike som fy, for det er veldig morsomt å se i de strøkene hvor milliardæren bor. Det er underholdende. Var inne i et hus hvor de virkelig hadde lekt seg med div. Det var hemmelige rom som var rene liksussuiten, og flotte basseng som var lags med utløp som var som små elver med små oaser ved siden. Nå er det ikke alle som tar av på den måten da, men de få har jo rene fornøyelseøsparken hjemme. Dritkult! Jeg blåser i om de har jobbet hardt for dem eller arvet, vunnet eller what ever. Kan man gjøre livet gøy, og de får det for penger så vær så god. Det er jo de som har det som en nærmest lidenskapelig jobb også da. Flere investorer o.l. Jeg unner dem alt, men om jeg liker alle er en annen sak. Noen blir jo veldig usympatiske og ovenfra og ned. De fleste er vel akkurat like hyggelige og likeglade til andre som hvilken som helst annen. Det er mest sjarmerende når de har en god porsjon intelligens og bena på bakken. Anonymkode: 0d413...64b
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #94 Skrevet 25. mars 2022 5 hours ago, Anonym bruker said: Spør de som lever med lite penger om dette er så idyllisk som du vil ha det. Kanskje har man ikke råd til å kjøpe bolig, ikke bil, ikke hytte, ikke reise. En litt større regning skaper hodebry, ikke kunne gå ut å spise, ikke kjøpe seg den lekre kåpa som man plutselig finner. Aldri ha mer penger enn til det nødvendige. Lik det eller ikke, men vi lever i et samfunn der det å ha penger er viktig for å kunne delta. Så det å leve litt "hardt" noen år som student, for å investere i sin egen fremtid er det aller beste rådet jeg kan gi unge i dag. Ikke få barn før alt det materielle er på plass. Det gjør livet tusen ganger enklere, også for barna. Anonymkode: cde65...4bd Poenget mitt var at det ikke burde være nødvendig. Alle jobber burde lønnes sånn at de som har den kan ha råd til hus og bil og mat. Men vi lever i et samfunn hvor slit blir glorifisert, ingenting skal bare jobbes for, det skal jobbes så forbanna hardt og man skal måtte slite. Og alle som har gjort det og fått resultater, de har det synet at alle andre også burde måtte slite for resultater og ingenting kan gjøres lettere. Litt sånn "jeg måtte sulte meg gjennom studiene, derfor burde alle dagens studenter også gjøre det og gratis høyere utdanning er tull fordi jeg ikke fikk det" som man ofte hører som argument i USA for eksempel. Kan vi ikke prøve å bygge et samfunn hvor alle stiller litt mer likt? Anonymkode: c0ffd...d66
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #95 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Poenget mitt var at det ikke burde være nødvendig. Alle jobber burde lønnes sånn at de som har den kan ha råd til hus og bil og mat. Men vi lever i et samfunn hvor slit blir glorifisert, ingenting skal bare jobbes for, det skal jobbes så forbanna hardt og man skal måtte slite. Og alle som har gjort det og fått resultater, de har det synet at alle andre også burde måtte slite for resultater og ingenting kan gjøres lettere. Litt sånn "jeg måtte sulte meg gjennom studiene, derfor burde alle dagens studenter også gjøre det og gratis høyere utdanning er tull fordi jeg ikke fikk det" som man ofte hører som argument i USA for eksempel. Kan vi ikke prøve å bygge et samfunn hvor alle stiller litt mer likt? Anonymkode: c0ffd...d66 Hvis utdanning ikke skal lønne seg, eller hardt arbeid ikke lønner seg, hvis ingen lederstillinger belønnes, hvem vil da gidde å gjøre noe? En gjeng latsabber som subber rundt mens NAV, eller borgerlønn (?) finansierer en lik minstestandard? Hvorfor skulle jeg gidde å jobbe hardt hvis jeg ikke fikk lønn for det? Lønn er motivasjon. Anonymkode: cde65...4bd
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #96 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Poenget mitt var at det ikke burde være nødvendig. Alle jobber burde lønnes sånn at de som har den kan ha råd til hus og bil og mat. Men vi lever i et samfunn hvor slit blir glorifisert, ingenting skal bare jobbes for, det skal jobbes så forbanna hardt og man skal måtte slite. Og alle som har gjort det og fått resultater, de har det synet at alle andre også burde måtte slite for resultater og ingenting kan gjøres lettere. Litt sånn "jeg måtte sulte meg gjennom studiene, derfor burde alle dagens studenter også gjøre det og gratis høyere utdanning er tull fordi jeg ikke fikk det" som man ofte hører som argument i USA for eksempel. Kan vi ikke prøve å bygge et samfunn hvor alle stiller litt mer likt? Anonymkode: c0ffd...d66 Kommunisme er vakkert i teorien, men umulig i praksis. Jeg er også imot så store forskjeller som i f.eks. USA, men det må faktisk være forskjeller i samfunnet. Ellers mister mange motivasjon til å gi det lille ekstra som trengs for å stå i de tøffeste jobbene. Utdanning og krevende jobber må lønne seg, hvis ikke vil vi fort mangle folk. Anonymkode: fb568...2ec
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #97 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvis utdanning ikke skal lønne seg, eller hardt arbeid ikke lønner seg, hvis ingen lederstillinger belønnes, hvem vil da gidde å gjøre noe? En gjeng latsabber som subber rundt mens NAV, eller borgerlønn (?) finansierer en lik minstestandard? Hvorfor skulle jeg gidde å jobbe hardt hvis jeg ikke fikk lønn for det? Lønn er motivasjon. Anonymkode: cde65...4bd En utdanning kan gjøre at du kan velge en jobb som interesserer deg. Det bør være belønning nok. Anonymkode: 51d68...71b
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 26. mars 2022 #98 Skrevet 26. mars 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): En utdanning kan gjøre at du kan velge en jobb som interesserer deg. Det bør være belønning nok. Anonymkode: 51d68...71b Veeel… selv om det for mange hadde vært interessant å være advokat feks så tviler jeg sterkt på at veldig mange hadde tatt den lange utdannelsen for å ende opp med å tjene det samme som man ville gjort i kassa på Rema.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2022 #99 Skrevet 26. mars 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Hvis utdanning ikke skal lønne seg, eller hardt arbeid ikke lønner seg, hvis ingen lederstillinger belønnes, hvem vil da gidde å gjøre noe? En gjeng latsabber som subber rundt mens NAV, eller borgerlønn (?) finansierer en lik minstestandard? Hvorfor skulle jeg gidde å jobbe hardt hvis jeg ikke fikk lønn for det? Lønn er motivasjon. Anonymkode: cde65...4bd Hva er hardt arbeid da? Mener du ar det å studere i 10 år er mer hardt arbeid enn det arbeidet en snekker gjør? Fordi du da får en master, men han/hun får svennebrev og mesterbrev? De har ikke jobbet like hardt som deg, så de fortjener ikke mer lønn for strevet? Eller frisører? Jobber de ikke hardt for å tilfredsstille en haug av kunder daglig? Hvis du motiveres av penger, og mener at ingen vil være ledere om de ikke får betalt, hvordan forklarer du da at idrettsklubber for eksempel har et styre? De får ikke betalt for å sitte der. Trenere i idretten får ikke betalt. Men de gjør det. Jeg kjenner til en del som gjerne kunne vært ledere uten mer betalt. Ikke nødvendigvis gode ledere, men ledere. De fleste mennesker har et behov for å være samfunnsnyttig og føle en verdi. Denne får man ofte gjennom arbeid. Det er et menneskelig behov mange har. Mange jobber jo frivillig etter de blir pensjonister for å føle en verdi. Mange jobber gratis for å prøve ut forskjellige yrker. Anonymkode: f8b4e...9c0
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2022 #100 Skrevet 26. mars 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (13 minutter siden): Veeel… selv om det for mange hadde vært interessant å være advokat feks så tviler jeg sterkt på at veldig mange hadde tatt den lange utdannelsen for å ende opp med å tjene det samme som man ville gjort i kassa på Rema. Det tror jeg faktisk mange hadde gjort likevel. Man skal ikke undervurdere mennesker Anonymkode: f8b4e...9c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå