Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #1 Skrevet 24. mars 2022 Eller bitterhet? Jeg synes det virker som mange med lite penger er sinte på folk som har mye penger. Jeg leste en tråd i går, riktignok på KG, der en bruker skrev om at hun er ufør og aldri kan unne seg noe. Og det utløste et skred av svar om hvor kjipt det er når "en kaksefaen suser forbi deg i en ny elbil", eller å "bli minnet på hvor kvalme alle de rike er her til lands". Hvorfor dette sinnet mot folk med god råd? Anonymkode: f311c...22b
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #2 Skrevet 24. mars 2022 Ikke generelt nei. Men jeg kan bli irritert når de som aldri har opplevd å måtte snu på krona kommer med uttalelser om at det "bare" er å spare eller at "alle har råd til" ditt og datt. Anonymkode: 7e3a2...6e7
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #3 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Eller bitterhet? Jeg synes det virker som mange med lite penger er sinte på folk som har mye penger. Jeg leste en tråd i går, riktignok på KG, der en bruker skrev om at hun er ufør og aldri kan unne seg noe. Og det utløste et skred av svar om hvor kjipt det er når "en kaksefaen suser forbi deg i en ny elbil", eller å "bli minnet på hvor kvalme alle de rike er her til lands". Hvorfor dette sinnet mot folk med god råd? Anonymkode: f311c...22b Få se om jeg forstår deg korrekt, du leste et innlegg skrevet av en enkelt bruker på et helt annet forum, der det var svar som du tolket som sinte. Ingen skrev at de var sinte, du tolket det slik. Nå vil du at vi skal forklare for deg hvorfor folk hadde disse følelsene som du tolket det som at de hadde? Heller enn at du deltar i tråden selv og forteller at det er slik du tolker følelsene til folk i tråden og så spør dem om det stemmer at de er sinte, eller om det bare er følelsene dine som spiller et puss med deg, og om de er det, hvorfor er de da sinte? Hvorfor? Anonymkode: 3bdf3...53c
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #4 Skrevet 24. mars 2022 Nei, det har jeg aldri hatt. Men jeg kan bli oppgitt noen ganger, når jeg ser folk med mye penger sløse noe helt ekstremt istedenfor å gjøre noe mer nyttig med pengene, eller hvis de tar seg tilrette og mener de har mer rettigheter bare fordi de har en dyrere bil eller tykkere lommebok. Det som kan provosere meg, det er når rike personer har null kunnskap og forståelse for hvordan folk som ikke har god råd har det. Det slenges gjerne ut en del opplagte og lettvinte "løsninger" på andres problemer - men som er helt urealistiske muligheter så lenge man ikke faktisk har god råd. Jeg lar meg stadig forundre over hvor lite mange (uansett inntekt) vet om det samfunnet de selv lever i. Anonymkode: fb6f9...d67
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #5 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Eller bitterhet? Jeg synes det virker som mange med lite penger er sinte på folk som har mye penger. Jeg leste en tråd i går, riktignok på KG, der en bruker skrev om at hun er ufør og aldri kan unne seg noe. Og det utløste et skred av svar om hvor kjipt det er når "en kaksefaen suser forbi deg i en ny elbil", eller å "bli minnet på hvor kvalme alle de rike er her til lands". Hvorfor dette sinnet mot folk med god råd? Anonymkode: f311c...22b Man kan da synes det er kjipt når kaksefaen suser forbi uten at man er sint eller bitter Anonymkode: e33da...924
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 24. mars 2022 #6 Skrevet 24. mars 2022 På ingen måte. Har opplevd både å ha grei økonomi og det å ha dårlig råd.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #7 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Få se om jeg forstår deg korrekt, du leste et innlegg skrevet av en enkelt bruker på et helt annet forum, der det var svar som du tolket som sinte. Ingen skrev at de var sinte, du tolket det slik. Nå vil du at vi skal forklare for deg hvorfor folk hadde disse følelsene som du tolket det som at de hadde? Heller enn at du deltar i tråden selv og forteller at det er slik du tolker følelsene til folk i tråden og så spør dem om det stemmer at de er sinte, eller om det bare er følelsene dine som spiller et puss med deg, og om de er det, hvorfor er de da sinte? Hvorfor? Anonymkode: 3bdf3...53c Tråden jeg viste til var bare et eksempel, jeg var ikke klar over at jeg måtte servere det med teskje. Poenget er at jeg får dette inntrykket både her og der og irl. Ikke at ALLE er det, men at NOEN er det. Og jeg vil lære mer om hvorfor. Hi Anonymkode: f311c...22b
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #8 Skrevet 24. mars 2022 Har ikke et sinne mot folk med mye penger fordi de har mye penger, men jeg kan bli ganske irritert når de rikeste i familien stadig dukker opp på døren uten å medbringe noe som helst. De tenker ikke over at vi må handle på budsjett og ikke alltid kan fø en ekstra familie. Det er kun ubetenksomhet fra deres side, men jeg og mannen er konfliktskye og kan sikkert takke oss selv. Anonymkode: 1d65c...21d
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #9 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Tråden jeg viste til var bare et eksempel, jeg var ikke klar over at jeg måtte servere det med teskje. Poenget er at jeg får dette inntrykket både her og der og irl. Ikke at ALLE er det, men at NOEN er det. Og jeg vil lære mer om hvorfor. Hi Anonymkode: f311c...22b Ja, når du leser i en tråd at folk er sinte på folk med penger, selv om ingen skriver at de er sinte på folk som har god råd, så tviler jeg ikke på at du får dette inntrykket både her og irl. Anonymkode: 3bdf3...53c
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #10 Skrevet 24. mars 2022 6 minutes ago, Anonym bruker said: Tråden jeg viste til var bare et eksempel, jeg var ikke klar over at jeg måtte servere det med teskje. Poenget er at jeg får dette inntrykket både her og der og irl. Ikke at ALLE er det, men at NOEN er det. Og jeg vil lære mer om hvorfor. Hi Anonymkode: f311c...22b Det er viktig å huske på at rike mennesker finnes fordi noen andre er fattige. Gir du deg selv millionlønning og dine ansatte 150kr timen og kun deltidsjobb så man aldri får tjent noe ordentlig er det jo klart det er lett å bli litt sur. Jeg sier ikke at alle kan tjene akkurat det samme, noen jobber fortjener høyere lønn, men det er jo ganske lett å se at mange av de rikeste fint kunne fordelt godene litt bedre. Rike velger å gi seg selv største delen av kaka. Anonymkode: c0ffd...d66
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #11 Skrevet 24. mars 2022 Nei, men jeg blir sint av å se og lede om folk som har et forbruk som gir store miljøutslipp, folk som kjøper nye klær flere ganger i året, pusser opp med under 15 års mellomrom, flyr på ferie flere ganger i året osv. Anonymkode: 51d68...71b
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #12 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Ja, når du leser i en tråd at folk er sinte på folk med penger, selv om ingen skriver at de er sinte på folk som har god råd, så tviler jeg ikke på at du får dette inntrykket både her og irl. Anonymkode: 3bdf3...53c Takk, neste. Anonymkode: f311c...22b
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #13 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Takk, neste. Anonymkode: f311c...22b Og sånne tåpelige svar, gjør at flere andre ikke gidder å svare i tråden din. Anonymkode: e33da...924
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #14 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er viktig å huske på at rike mennesker finnes fordi noen andre er fattige. Gir du deg selv millionlønning og dine ansatte 150kr timen og kun deltidsjobb så man aldri får tjent noe ordentlig er det jo klart det er lett å bli litt sur. Jeg sier ikke at alle kan tjene akkurat det samme, noen jobber fortjener høyere lønn, men det er jo ganske lett å se at mange av de rikeste fint kunne fordelt godene litt bedre. Rike velger å gi seg selv største delen av kaka. Anonymkode: c0ffd...d66 Jeg tenker heller at folk som har en del penger, som regel har det av en grunn. Ikke fordi de lønner ansatte dårlig (man forholder seg jo til gjeldende lovverk og tariff), men fordi de ofte jobber mer enn vanlige ansatte. De tar høy risiko, starter egne selskap, skaper arbeidsplasser, har enormt med ansvar, og er kanskje i jobbmodus nesten alle sine våkne timer. Ingen hadde orket så mye jobb og ansvar uten å få en større "del av kaka". Hi Anonymkode: f311c...22b
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #15 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Takk, neste. Anonymkode: f311c...22b Du forstår ikke. Så da må jeg jo ta det med teskjed. Hvis jeg spør i en tråd, "nabodama ble redd når hun så terrariet mitt med slangene mine, hvorfor ble hun det", så er det noe ingen annen enn hun kan svare på. De følelsene hun følte kan bare hun forklare. Det kan jo ha vært fordi hun er født med angst for slanger, det kan være fordi hun har opplevd noe med slanger, det kan være fordi de minner henne om eksen hennes... Der er over 101 forskjellige mulige grunner til hvorfor hun følte det som hun følte det. Du må spørre mer objektivt. "Det reageres så veldig i dag på at de rike blir rikere, er du en av de som reagerer på det, positivt eller negativt, og i så fall hvorfor?". Anonymkode: 3bdf3...53c
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #16 Skrevet 24. mars 2022 Nå må jeg innrømme at jeg er en av disse "kaksene" som suser rundt i en helt ny stor el-bil, ikke kjøper klær på HM og har god råd. Jeg har også sett flere at den type tråd HI sikter til på dette forumet også. Det som forundrer med er at alle tror visstnok at personer som meg er født med sølvskje i munnen og ikke vet hva fattigdom føles som. Det er ikke riktig, jeg har selv vært der. Selv følt gleden over å finne en 10 pr. med bodyer til kr 50,-, selv om de var av dårlig kvalitet hadde jeg råd til dem og babyen min fikk klær å ha på seg. Den gang gikk det an å kjøpe frossen kjøttdeig på rull, smakte ikke så velig godt, med var 1/4 av prisen på fersk. Slik kan jeg fortsett... Anonymkode: e6b17...7e9
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #17 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du forstår ikke. Så da må jeg jo ta det med teskjed. Hvis jeg spør i en tråd, "nabodama ble redd når hun så terrariet mitt med slangene mine, hvorfor ble hun det", så er det noe ingen annen enn hun kan svare på. De følelsene hun følte kan bare hun forklare. Det kan jo ha vært fordi hun er født med angst for slanger, det kan være fordi hun har opplevd noe med slanger, det kan være fordi de minner henne om eksen hennes... Der er over 101 forskjellige mulige grunner til hvorfor hun følte det som hun følte det. Du må spørre mer objektivt. "Det reageres så veldig i dag på at de rike blir rikere, er du en av de som reagerer på det, positivt eller negativt, og i så fall hvorfor?". Anonymkode: 3bdf3...53c Men i alle dager kvinne, du bestemmer vel ikke over min tråd? Jeg spør hvordan jeg vil, og siden du åpenbart ikke har noe konstruktivt å komme med, så vil jeg ikke bruke tid på å diskutere med deg. Hi Anonymkode: f311c...22b
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #18 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nå må jeg innrømme at jeg er en av disse "kaksene" som suser rundt i en helt ny stor el-bil, ikke kjøper klær på HM og har god råd. Jeg har også sett flere at den type tråd HI sikter til på dette forumet også. Det som forundrer med er at alle tror visstnok at personer som meg er født med sølvskje i munnen og ikke vet hva fattigdom føles som. Det er ikke riktig, jeg har selv vært der. Selv følt gleden over å finne en 10 pr. med bodyer til kr 50,-, selv om de var av dårlig kvalitet hadde jeg råd til dem og babyen min fikk klær å ha på seg. Den gang gikk det an å kjøpe frossen kjøttdeig på rull, smakte ikke så velig godt, med var 1/4 av prisen på fersk. Slik kan jeg fortsett... Anonymkode: e6b17...7e9 Nettopp! Og samme her. Hi Anonymkode: f311c...22b
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 24. mars 2022 #19 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker heller at folk som har en del penger, som regel har det av en grunn. Ikke fordi de lønner ansatte dårlig (man forholder seg jo til gjeldende lovverk og tariff), men fordi de ofte jobber mer enn vanlige ansatte. De tar høy risiko, starter egne selskap, skaper arbeidsplasser, har enormt med ansvar, og er kanskje i jobbmodus nesten alle sine våkne timer. Ingen hadde orket så mye jobb og ansvar uten å få en større "del av kaka". Hi Anonymkode: f311c...22b Dette er jeg enig i . Jeg husker godt da jeg var 19 og var fast bestemt på å kjøpe min egen leilighet . Alle vennene mine ville leve livet på grunerløkka og i sentrum og siden ingen hadde penger til å kjøpe der så leide alle. Det ville ikke jeg. Jeg endte med å kjøpe en 2 roms helt i utkanten av Oslo . Lang pendling, men jeg eide . Etter et år solgte jeg og kjøpte en ny leilighet som jeg pusset opp. Sånn fortsatte det. Solgte og kjøpte og var med på boligboomen. I feriene pusset vi opp og brukte all vår tid på dette etter jobb. Da jeg var 25 så eide vi 2 leiligheter i Oslo sentrum . Det kostet tid og jeg måtte prioritere bort mye som andre kunne gjøre , men jeg hadde aldri vært der jeg er i dag hvis jeg ikke hadde tatt de valgene den gangen .
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #20 Skrevet 24. mars 2022 Noen, ikke alle.. har trakket over andre og fortsetter hver dag å trakke over andre for å være rik. Anonymkode: 5459a...466
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #21 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Men i alle dager kvinne, du bestemmer vel ikke over min tråd? Jeg spør hvordan jeg vil, og siden du åpenbart ikke har noe konstruktivt å komme med, så vil jeg ikke bruke tid på å diskutere med deg. Hi Anonymkode: f311c...22b Det er konstruktivt. Jeg har forklart for deg hvorfor ingen annen kan svare for hva andre igjen føler. Langt mindre er det mulig å svare for følelser du opplever at andre har, selv om de selv ikke har sagt at de har disse følelsene. Det er den ufine holdningen din som ikke er konstruktiv. Det er det som ødelegger for deg. Anonymkode: 3bdf3...53c
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #22 Skrevet 24. mars 2022 Nei. Jeg jobber tett på folk som i dag har mye penger, men som ikke alltid har hatt det og jobber hardt for det. På tross av at jeg står i en økonomisk krise selv, blir jeg ikke irritert over at andre fikk det til. Det har kostet de fleste mer enn mange er villig til å både satse og gi. Anonymkode: b2ee6...255
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #23 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er konstruktivt. Jeg har forklart for deg hvorfor ingen annen kan svare for hva andre igjen føler. Langt mindre er det mulig å svare for følelser du opplever at andre har, selv om de selv ikke har sagt at de har disse følelsene. Det er den ufine holdningen din som ikke er konstruktiv. Det er det som ødelegger for deg. Anonymkode: 3bdf3...53c Jeg har fått gode svar fra alle unntatt deg, så det er jo du som er helt på tur. Du må finne noe annet å gjøre. Hi Anonymkode: f311c...22b
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #24 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg har fått gode svar fra alle unntatt deg, så det er jo du som er helt på tur. Du må finne noe annet å gjøre. Hi Anonymkode: f311c...22b Hun er ikke på bærtur og etter å ha sett hvordan du svarer angrer jeg på at jeg ga deg et svar. Anonymkode: 51d68...71b
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #25 Skrevet 24. mars 2022 Normalt sett ikke. Men blir irritert på de som mener at alle kan betale noe, og man kan jo bare låne penger. Og hvis man ikke har råd, og det ikke finnes løsninger for å låne, så kalles man dårlig på løsningsoritering. Og kan bli irritert på de som bruker penger i debatter. Som han karen som gikk ut i lokalavisen og sa «jeg betaler 500 000 i skatt hvert år. Hvis jeg ikke får det som jeg vil med kommunen, så flytter jeg til en kommune som vil ha pengene mine!» Jeg kan bli irritert på de som mener de er smartere enn alle andre fordi de har mye penger også. Men sånn til vanlig driter jeg i hvor mye penger folk har. Anonymkode: f8b4e...9c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå