Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #1 Skrevet 24. mars 2022 Jeg forstår ikke skattemeldingen og jeg HATER dette hvert år. I år skulle jeg hatt tilbake 30.000 ca, men får tilbake 7000 kr. Altså??????? Anonymkode: adc2a...447
Daquiry Skrevet 24. mars 2022 #2 Skrevet 24. mars 2022 Ja, den er jo veldig enkel. Bare å printe den, sjekke den mot bilagene du har mottar og endre.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #3 Skrevet 24. mars 2022 Du må sjekke at du har fått med alle fradrag du eventuelt skal ha; gjeldsrenter, reisefradrag, særfradrag enslig forsørger, foreldrefradrag (barnehage). Og er du gift eller eier bolig med samboer er det tilfeldig hvem av dere som får dette på skattemeldinga (den som har navnet sitt på lån/bhg-regning) og må endre manuelt. Ser tallene riktige ut? Anonymkode: 35603...e10
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #4 Skrevet 24. mars 2022 Dessverre ja. Har fått igjen på skatten hver eneste år men nå i år så fikk jeg restskatt for faen 😡 Anonymkode: 0628a...880
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #5 Skrevet 24. mars 2022 Ta ett punkt om gangen. Sjekk mot årsoppgavene du har fått fra jobb, bank osv. Hvordan kom du frem til at du skulle ha 30 000 tilbake? Anonymkode: 9a4d8...bc9
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #6 Skrevet 24. mars 2022 Hvem sier du skulle hatt 30.000 om du selv ikke forstår noen ting da? Den som har sagt det har enten tatt feil, eller alle fradragene dine er ikke tatt med i skattemeldingen... Om du eier bolig og lån sammen med en samboer/ektefelle så må du sjekke at dere har fått halvparten av fradragene hver. Her får alltid mannen alt sammen fordi hans navn står først på lånepapirene, må hvert eneste år overføre halvparten til meg. Anonymkode: ee4fa...4b1
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #7 Skrevet 24. mars 2022 Ja, skattemeldingen er av de enkle offentlige skrivene man mottar. Stemmer ikke tallene, så endrer jeg dem bare. Jeg har jo oversikt over inntekt, hva jeg eier, gjeld osv. Anonymkode: 5a97c...4b6
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #8 Skrevet 24. mars 2022 Ja, skattemeldingen er av de enkle offentlige skrivene man mottar. Stemmer ikke tallene, så endrer jeg dem bare. Jeg har jo oversikt over inntekt, hva jeg eier, gjeld osv. Anonymkode: 5a97c...4b6
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #9 Skrevet 24. mars 2022 Forundrer meg over at folk kan stå i jobb og ikke klare å forstå skattemeldingen. Er det skatt av uføretrygden? Anonymkode: 5aa36...d74
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #10 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Forundrer meg over at folk kan stå i jobb og ikke klare å forstå skattemeldingen. Er det skatt av uføretrygden? Anonymkode: 5aa36...d74 Folk som har uføretrygd er mindre smarte i følge deg da? Anonymkode: 4e08d...d56
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #11 Skrevet 24. mars 2022 Har du betalt mindre i renter i 2021 enn du har gjort tidligere år? Ingen reisefradrag på skattemeldingen? Har si nedbetalt gjeld, ikke lenger barn i bhg/sfo osv. Dette er ting som påvirker skatten endel. Anonymkode: 44c99...767
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #12 Skrevet 25. mars 2022 Har som de fleste andre betalt mindre renter. Ingen reisefradrag, men det har jeg heller aldri hatt. Alt er med, og alt stemmer. Forstår bare ikke selve utregningen. Selvfølgelig forstår jeg skattemeldingen i den forstand dere påpeker (sjekke tallene fra årsoppgave, jeg vet hva jeg tjener og eier osv). Men selve utregningen, der de kommer frem til hva jeg skal ha tilbake, den skjønner jeg dessverre ikke siden det er så mange punkter. Tar jeg inntekt minus fradrag skal jeg ha tilbake 36.000, ikke 30.000 som jeg forventet. Men så får jeg likevel bare 7?? Anonymkode: adc2a...447
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #13 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (59 minutter siden): Har som de fleste andre betalt mindre renter. Ingen reisefradrag, men det har jeg heller aldri hatt. Alt er med, og alt stemmer. Forstår bare ikke selve utregningen. Selvfølgelig forstår jeg skattemeldingen i den forstand dere påpeker (sjekke tallene fra årsoppgave, jeg vet hva jeg tjener og eier osv). Men selve utregningen, der de kommer frem til hva jeg skal ha tilbake, den skjønner jeg dessverre ikke siden det er så mange punkter. Tar jeg inntekt minus fradrag skal jeg ha tilbake 36.000, ikke 30.000 som jeg forventet. Men så får jeg likevel bare 7?? Anonymkode: adc2a...447 Beregningen (hvis ikke du har formue) er delt inn i to. Du har personinntekt, lønn og andre ytelser, den er grunnlaget for trygdeavgift og trinnskatt. Trygdeavgift er 8,2 % av vanlig lønnsinntekt. Trinnskatt finner du her https://www.skatteetaten.no/satser/trinnskatt/?year=2021#rateShowYear Så tar du personinntekten din, trekker fra alle fradrag som minstefradrag, personfradrag, utgifter til barnehage/sfo, gjeldsrenter, reisefradrag. Legger til renteinntekter. Dette beløpet er din alminnelige inntekt, denne skal du betale 22% av. Hvis du har leieinntekter, betaler du skatt av 85 % av beløpet. Hvis du har utbytte er grunnlaget for skatt en faktor på 1.44 (tar du ut 100 000, skatter du 22 % av 144 000) en del slike sære regler. Anonymkode: 9a4d8...bc9
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #14 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Hvem sier du skulle hatt 30.000 om du selv ikke forstår noen ting da? Den som har sagt det har enten tatt feil, eller alle fradragene dine er ikke tatt med i skattemeldingen... Om du eier bolig og lån sammen med en samboer/ektefelle så må du sjekke at dere har fått halvparten av fradragene hver. Her får alltid mannen alt sammen fordi hans navn står først på lånepapirene, må hvert eneste år overføre halvparten til meg. Anonymkode: ee4fa...4b1 Gjør det noe om den ene har fått alle fradragene når man er gift og har felles inntekt? Når begge har ca samme inntekt rundt 550000. Anonymkode: ab2ef...ee8
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #15 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Forundrer meg over at folk kan stå i jobb og ikke klare å forstå skattemeldingen. Er det skatt av uføretrygden? Anonymkode: 5aa36...d74 For en utrolig nedlatende kommentar. La oss aldri håpe du får en sykdom eller havner i en ulykke som gjør at du må motta uføretrygd! Anonymkode: ab2ef...ee8
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #16 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Gjør det noe om den ene har fått alle fradragene når man er gift og har felles inntekt? Når begge har ca samme inntekt rundt 550000. Anonymkode: ab2ef...ee8 Ikke hvis dere praktiserer 100 % felles økonomi, slik vi gjør. Har dere delt økonomi vil den med alle fradragene på seg betale mindre skatt og dermed sitte igjen med mer penger hver måned. Anonymkode: 86b79...64a
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #17 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Ikke hvis dere praktiserer 100 % felles økonomi, slik vi gjør. Har dere delt økonomi vil den med alle fradragene på seg betale mindre skatt og dermed sitte igjen med mer penger hver måned. Anonymkode: 86b79...64a Ja, skjønner. Vi praktiserer 100 prosent felles. Var usikker på om vi skulle sette oss ned å justere på det. Om det er nødvendig i vår situasjon. Kan man justere det til neste år slik at halve avdraget på bolig står på meg eller må dette gjøres årlig når skattemeldinga kommer? Anonymkode: ab2ef...ee8
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #18 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Gjør det noe om den ene har fått alle fradragene når man er gift og har felles inntekt? Når begge har ca samme inntekt rundt 550000. Anonymkode: ab2ef...ee8 Ikke om en har felles økonomi, alminnelig inntekt vil være 22 % sats uavhengig hvem det står på. Personinntekt derimot kan være gunstig å fordele ved f eks ENK, hvis den ene har lavere inntekt pga trinnskatt. Anonymkode: 9a4d8...bc9
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #19 Skrevet 25. mars 2022 I år kommer skattemeldingen i nytt format, og jeg fant plutselig ikke foreldrefradrag der, heller ikke veiledning for hvordan jeg kan legge til foreldrefradrag. Jeg har fortsatt to barn som går på SFO med tilhørende utgifter som jeg skal få foreldrefradrag for. Skatteetaten kunne ikke hjelpe meg, så jeg må rådføre meg med ei venninne som faktisk jobber der. Anonymkode: b5ab9...d50
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #20 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): I år kommer skattemeldingen i nytt format, og jeg fant plutselig ikke foreldrefradrag der, heller ikke veiledning for hvordan jeg kan legge til foreldrefradrag. Jeg har fortsatt to barn som går på SFO med tilhørende utgifter som jeg skal få foreldrefradrag for. Skatteetaten kunne ikke hjelpe meg, så jeg må rådføre meg med ei venninne som faktisk jobber der. Anonymkode: b5ab9...d50 https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/familie-og-helse/barn/foreldrefradrag/ Anonymkode: 1a1ea...6b8
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #21 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Har som de fleste andre betalt mindre renter. Ingen reisefradrag, men det har jeg heller aldri hatt. Alt er med, og alt stemmer. Forstår bare ikke selve utregningen. Selvfølgelig forstår jeg skattemeldingen i den forstand dere påpeker (sjekke tallene fra årsoppgave, jeg vet hva jeg tjener og eier osv). Men selve utregningen, der de kommer frem til hva jeg skal ha tilbake, den skjønner jeg dessverre ikke siden det er så mange punkter. Tar jeg inntekt minus fradrag skal jeg ha tilbake 36.000, ikke 30.000 som jeg forventet. Men så får jeg likevel bare 7?? Anonymkode: adc2a...447 Inntekt minus fradrag? Hva mener du egentlig her? Anonymkode: 331d1...e8d
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #22 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Ja, skjønner. Vi praktiserer 100 prosent felles. Var usikker på om vi skulle sette oss ned å justere på det. Om det er nødvendig i vår situasjon. Kan man justere det til neste år slik at halve avdraget på bolig står på meg eller må dette gjøres årlig når skattemeldinga kommer? Anonymkode: ab2ef...ee8 Om en får baksmell og den andre tilgode lønner det seg. Strafferenten, eller forsinkelsesrenten på baksmell er 6%. Men får du igjen på skatten er renten på det beløpet bare 0.3% eller noe sånt. Får begge igjen spiller det ingen rolle, men prøv å unngå baksmell Det må endres hvert eneste år.... Anonymkode: ee4fa...4b1
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #23 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Forundrer meg over at folk kan stå i jobb og ikke klare å forstå skattemeldingen. Er det skatt av uføretrygden? Anonymkode: 5aa36...d74 Hva feiler det deg? Ondskapsfull. Anonymkode: 7df6b...b71
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2022 #24 Skrevet 25. mars 2022 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Forundrer meg over at folk kan stå i jobb og ikke klare å forstå skattemeldingen. Er det skatt av uføretrygden? Anonymkode: 5aa36...d74 Naboen min var revisor før han fikk ms og etterhvert ble ufør, tipper han mer om skatt enn deg, selv om han å skatter av uføretrygden 😉 Anonymkode: ee4fa...4b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå