Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #1 Skrevet 24. mars 2022 Jeg prøver meg her i tilfelle noen her har erfaringer med dette. Dere som har ungdom med Aspergers syndrom...hva gjorde at ungdommen ble utredet for det? Hvilke tegn så dere, eller var det andre som mistenkte det? Hjalp det å få diagnosen altså har det gjort det lettere å forholde seg til og tilpasse rundt? Eller var det belastende å gå gjennom utredning og få et slags "stempel" uten at det førte til mer forståelse eller at noe ble lettere / bedre? Har du noen tips til meg som lurer på om ungdommen har det? Anonymkode: 84f20...914
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #2 Skrevet 24. mars 2022 Jeg har to ungdommer med ADHD, og en som jeg mistenker at kanskje har en mild grad av det som før het aspergers. Det å få diagnosen på de to med ADHD ble mest en lettelse, ikke minst for dem selv. Man får en bedre forståelse og kan lettere tolerere ting og tilrettelegge. Når det gjelder han siste, har vi valgt å ikke utrede nettopp fordi det er en utrolig slitsom og krevende prosess, og han fungerer så godt at vi ikke synes fordelene veier opp ulempene. Våre mistanker kommer av at han alltid har hatt litt utfordringer sosialt, er svært rigid og opptatt av regler og rutiner, bryr seg lite om hva andre synes om han, utfordringer knyttet til hygiene ol. Samtidig er han nå 17 år, går vanlig vgs med et snitt på 5,7, har folk å være med på skolen (aldri på fritiden) og virker tilfreds med livet, så 🤷♀️ Hva er det du går og føler på da? Altså, hvilke grunnlag har du for mistanke? Anonymkode: 7bee2...b43
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #3 Skrevet 24. mars 2022 Grunnlaget for mistanke har mye til felles med deres. Datter her. Vanlig sosialt liv som barn men fra ungdomskolen blitt veldig mye mer rigid, tåler lite av andre, har få men gode venninner, og hun er fornøyd med å ha de få hun har. Bryr seg veldig lite om andre. Veldig i opposisjon mot alt som er "bertete", jentete, mote og populært. Sier rett ut at hun "ikke tåler folk", skulle gjerne gått i en klasse med bare seg selv og to til. Blir helt låst om noen tygger eller smatter i timen. Tåler støy og mye lys dårlig. Også flink på skolen, høyt snitt. Får bare fine tilbakemeldinger fra skolen. Har et par hobbyer hun er flink med og som hun sier hun liker godt. Hun presses ikke til å delta på de. Hadde hun fått det som hun vil hadde hun spist alle måltidene hjemme i kjellerstuen alene, ikke med familien. Takler menneskelyder ekstremt dårlig, og det er mareritt for henne om en hjemme er forkjølet. Jeg vet ikke om det er en trygg og uavhengig ungdom som ønsker å gå sin egen vei eller om rigiditeten er tegn på nevroutviklingsforstyrrelse. Jeg tenker det at hun vil løsrive seg er normalt for alderen men jeg ser hun skiller seg mye ut fra jevnaldrende. Og hun virker veldig tilfreds med det. Tilfreds mer som at hun er helt likegyldig til at det er slik, hun velger å ha det slik mener hun. Anonymkode: 84f20...914
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #4 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg prøver meg her i tilfelle noen her har erfaringer med dette. Dere som har ungdom med Aspergers syndrom...hva gjorde at ungdommen ble utredet for det? Hvilke tegn så dere, eller var det andre som mistenkte det? Hjalp det å få diagnosen altså har det gjort det lettere å forholde seg til og tilpasse rundt? Eller var det belastende å gå gjennom utredning og få et slags "stempel" uten at det førte til mer forståelse eller at noe ble lettere / bedre? Har du noen tips til meg som lurer på om ungdommen har det? Anonymkode: 84f20...914 Min var litt spesiell, som en liten professor. Hun hadde bare noen få interesser og da var hun veldig interessert! Hadde noen få leker, bøker og filmer som hun likte og som gikk på repeat. Enorme kunnskaper innen visse emner, forsto mye som ingen andre så små skjønte, men enkle, elementære ting de fleste barn bare skjønner av seg selv var helt gresk for henne. Hang seg lett opp i ting, vansker med overganger og endringer mye repetisjoner av lyder og bevegelser (stimming). Trivdes best med voksne. Sensitiv for blant annet lyder, store søvnvansker. Kunne virke litt flat i følelsene, viste lite glede, smerte, stolthet. Det hjalp å få diagnosen, lettere å forstå og reagere riktig, hun fikk bedre tilrettelegging og hun kunne få en forklaring på hvorfor hun sliter med visse ting. Anonymkode: 34579...aec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå