Gå til innhold

Jeg syns det blir feil å skylde på adhd

Anbefalte innlegg

I klassen til datteren min (4. klasse) er det en gutt med adhd. Denne gutten har store utfordringer når det kommer til … alt. Klassen er plaget med at han stadig finner på ting, noen ganger irriterende, andre ganger direkte livsfarlige.
I går gikk det hardt for seg igjen. Han stappet en sekk i do, han ødela en jakke, og han grisebanket en gutt i klassetrinnet under. Så kom reaksjonen fra klasseforstander som som vanlig kalte det en dårlig dag og at «Geir» var veldig lei seg for det som hadde skjedd. 
For noen uker siden hadde han med en kniv på skolen og i fjor høst ødela han alle syklene i sykkelstativet. 
Så da lurer jeg på - er det riktig å skylde på adhd for slike ting som «Geir» gjør? Jeg begynner å bli litt lei av at handlingene aldri får noen konsekvenser, kun en liten klapp på skulderen med unnskyldningen «det er adhd, han kan ikke noe for det.»

For ordens skyld har det vært opprettet en 9A sak, uten noen form for endringer.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 5a77e...9fc

Fortsetter under...

Om det er rett eller feil å skylde på adhd tenker jeg ikke er poenget her. Dersom slike hendelser skjer så er det tilretteleggingen på skolen som svikter. Adhden blir da en hvilepute og unnskyldning for skolen. Da kan de legge skylden på gutten så de slipper å sette inn tiltak, samtidig som de unngår å skylde på barnet (og det skal de så klart heller ikke).

Her bør dere som foreldre til de andre barna legge press på skolen, slik at de bruker nok ressurser på å forebygge slike hendelser. Da snakker jeg ikke om en voksen som går rundt og passer på barnet, men et opplegg rundt barnet som bidrar til å unngå at barnet utagerer.

Anonymkode: 8b128...1b0

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Om det er rett eller feil å skylde på adhd tenker jeg ikke er poenget her. Dersom slike hendelser skjer så er det tilretteleggingen på skolen som svikter. Adhden blir da en hvilepute og unnskyldning for skolen. Da kan de legge skylden på gutten så de slipper å sette inn tiltak, samtidig som de unngår å skylde på barnet (og det skal de så klart heller ikke).

Her bør dere som foreldre til de andre barna legge press på skolen, slik at de bruker nok ressurser på å forebygge slike hendelser. Da snakker jeg ikke om en voksen som går rundt og passer på barnet, men et opplegg rundt barnet som bidrar til å unngå at barnet utagerer.

Vi foreldrene har det. Det ble opprettet 9A sak og satt inn diverse tiltak. Blant annet har han en person som passer på, likevel klarer han å ødelegge ting, banke opp og true de andre elevene. 
HI

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Vi foreldrene har det. Det ble opprettet 9A sak og satt inn diverse tiltak. Blant annet har han en person som passer på, likevel klarer han å ødelegge ting, banke opp og true de andre elevene. 
HI

Da tenker jeg tilretteleggingen rundt barnet nok er feil, og at skolen må justere strategi. Men ofte har ikke skolene de rette ressursene, og setter inn ufaglærte assistenter i stedet. Da er det bare flaks om tiltaket fungerer. Her tenker jeg dere godt kan presse rektor hardere til å sette inn mer kvalifiserte tiltak rundt barnet.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

HI

Her er det skolen og hjelpeapparatet som svikter. 9A er jo ikke hensiktsmessig her. Gutten trenger tiltak. Hvis han virkelig har 1-1 bemanning og likevel klarer p gjøre alle de tingene du nevner, så er det bemanningen som svikter totalt. 

Om det er ADHD som gjør det?? Tja… det kan det godt være. Det er helt u ulik for oss å svare på om det «kun» er ADHD som ligger til grunn. Om det er andre diagnoser/lyter, om det er oppdragelse osv. ADHD kan være en kompleks diagnose med stor spennvidde i hvilke utfordringer barnet har. 

Ville du skrevet samme innlegg hvis barnet var psykisk utviklingshemmet? Hvis barnet var schizofren? Hvis det var Downs?

Anonymkode: 466e6...cf7

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

I klassen til datteren min (4. klasse) er det en gutt med adhd. Denne gutten har store utfordringer når det kommer til … alt. Klassen er plaget med at han stadig finner på ting, noen ganger irriterende, andre ganger direkte livsfarlige.
I går gikk det hardt for seg igjen. Han stappet en sekk i do, han ødela en jakke, og han grisebanket en gutt i klassetrinnet under. Så kom reaksjonen fra klasseforstander som som vanlig kalte det en dårlig dag og at «Geir» var veldig lei seg for det som hadde skjedd. 
For noen uker siden hadde han med en kniv på skolen og i fjor høst ødela han alle syklene i sykkelstativet. 
Så da lurer jeg på - er det riktig å skylde på adhd for slike ting som «Geir» gjør? Jeg begynner å bli litt lei av at handlingene aldri får noen konsekvenser, kun en liten klapp på skulderen med unnskyldningen «det er adhd, han kan ikke noe for det.»

For ordens skyld har det vært opprettet en 9A sak, uten noen form for endringer.

Hva tenker dere?

Dette er absolutt ikke greit, her må foreldrene til gutten og på banen. Hadde og en gutt på trinnet til mitt barn( 4 trinn), han banket opp barn, slo, kastet stein og de andre barna var redd. 
En dag kom en gjeng i klassen springende og var redde. Da tok jeg opp telefonen, ringde lærer og sa at nå er det nok. Dette er ikke greit og jeg kommer til å sende Mail til skoleledelsen i fylket, men link til kommune og rektor. Da tok det et lite kvarter, så ringde rektor. Det hele bunner ut i at de tok med foreldrene til gutten i saken og noen måneder senere var han en helt annen gutt. Snill og stopper og snakket med meg når vi treffes. Mye med sånn utagering har med hjemmet å gjøre…

Anonymkode: 79e50...223

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da tenker jeg tilretteleggingen rundt barnet nok er feil, og at skolen må justere strategi. Men ofte har ikke skolene de rette ressursene, og setter inn ufaglærte assistenter i stedet. Da er det bare flaks om tiltaket fungerer. Her tenker jeg dere godt kan presse rektor hardere til å sette inn mer kvalifiserte tiltak rundt barnet.

Ja, det er en pågående kamp. 
Likevel, det var ikke poenget med hi. Det jeg lurer på er om det er normalt for en med adhd å ødelegge og terrorisere medelevene sine, eller om adhden er blitt en hvilepute for de rundt ham. «Han har adhd, så derfor skjer dette. Stakkars.» De andre elevene går på nåler for ikke å provosere, men Geir har jo adhd, så da kan alt skje likevel. 
Det han gjør får ingen konsekvenser, han må aldri erstatte noe og alle syns så synd på han. 
Er det normalt at barn med adhd oppfører seg sånn?

HI

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Hva tenker dere?

Skolen gjør nok mye mer enn du tror. Regner ikke med du er på skolen hele dagen å ser hva som blir gjort?

Sønnen min sliter også å læreren har gått hjem fra jobb med kloremerker og blå rundt øye pga sønnen min slo henne. Han sier stygge ting til andre i klassen og lærere osv. Skal love deg at skolen ikke tar lett på det,heller ikke vi foreldrene. Det blir gjort mye som de andre foreldrene ikke ser. Blant annet blir han forfulgt i hvert eneste friminutt ettersom de ser at det er helt nødvendig. BUP er inne og diverse hjelpetiltak.

Anonymkode: 52ca5...e2e

Det er med ADHD som med mange andre diagnoser, forskjellige grader, om man kan kalle det det. Hjerner er jo forskjellig skrudd sammen også, så der et barn lever greit med adhd uten medisiner, et annet lever greit med medisiner er det også et barn som er "ute av kontroll"

Det er ADHD'en sin feil at gutten helt mangler impulskontroll. Ethvert barn kan i et øyeblikk av frustrasjon få lyst til å kaste en sekk i do, men barn uten denne diagnosen vil ikke være gammel før impulskontrollen stopper handlingen, de skjønner at det ikke er en lur ting å gjøre. Et barn med ADHD vil i ettertid se at det var et dårlig valg, men for sent til å stoppe handlingen.

Men det skal ikke bli en hvilepute at barnet har adhd, for også dette barnet må lære å håndtere sin diagnose, leve og samhandle med mennesker rundt seg. Denne gutten trenger åpenbart med hjelp enn han får i dag...

Jeg skjønner godt hvor frustrerende det er da, min ene sønn hadde også et sånt barn i sin klasse. Det ble farlig etterhvert, han kastet stol gjennom vinduet så glasskårene føyk, truet med passerspissen osv. De hadde en kontaktlærer som var en bitteliten og søt dame på 160 cm og 45 kg eller noe sånt, han ble tidlig mye større og sterkere enn henne og merket selvfølgelig at hun var litt redd han. Der endte det til slutt med at han ble flyttet til en institusjon i 8.klasse, han var helt ute av kontroll. Resurssvake foreldre med samme diagnose (det er jo arvelig) som ikke maktet å følge han opp.

Det beste er jo om det er mulig å finne en løsning før det går så langt da. Ikke gi dere når det kommer til kontakt med skolen, foreldrekontakt og gjerne fau. Skolen bør ha en miljøterapeut som samarbeider med bup, for gutten trenger jo hjelp.

Anonymkode: b555c...97f

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Ja, det er en pågående kamp. 
Likevel, det var ikke poenget med hi. Det jeg lurer på er om det er normalt for en med adhd å ødelegge og terrorisere medelevene sine, eller om adhden er blitt en hvilepute for de rundt ham. «Han har adhd, så derfor skjer dette. Stakkars.» De andre elevene går på nåler for ikke å provosere, men Geir har jo adhd, så da kan alt skje likevel. 
Det han gjør får ingen konsekvenser, han må aldri erstatte noe og alle syns så synd på han. 
Er det normalt at barn med adhd oppfører seg sånn?

HI

Tja. Det kan være innenfor spekteret det. Barn med ADHD har ofte lite kontroll på følelser, og tenker lite konsekvenser. Med det kan de bli rasende og gå løs på andre uten å tenke over konsekvens. Og så aner jo ikke du hvilke konsekvenser barnet får. Du vet jo bare hva lærere sier til deg. Og hvis han har en person på seg hele skoledagen, så har denne gjort slett jobb.

Sønnen min ble slått av en gutt som er to år eldre på skolen uten at det fikk så mye konsekvenser. Det var en engangshendelse, og ingen lærere hadde sett det, så det fikk null konsekvenser. Han har ikke ADHD. Det har noe med tilstedeværelse av voksne, ikke diagnoser.

Jeg tok forøvrig kontakt med foreldrene til gutten, og da ble det konsekvenser. 

Anonymkode: 2dd7d...537

Det er helt uinteressant for de andre elevene og foreldrene om han har adhd. De har like fullt krav på et trygt skolemiljø og å få ha tingene dine i fred.

Krev erstatning for alt som blir ødelagt hver gang og anmrled det til politiet hver gang han utsetter noen fir vold.

Anonymkode: 94c8a...929

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Gutten har åpenbart en mulig udiagnotisert Atferdsforstyrrelse. Ahdd er konsentrasjonsvansker, impulsivitet og hyperaktivitet. Ikke atferdsvansker! 

Anonymkode: 32468...809

Klart adhd kan ha adferdsvansker.

Anonymkode: 5ed97...c83

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er helt uinteressant for de andre elevene og foreldrene om han har adhd. De har like fullt krav på et trygt skolemiljø og å få ha tingene dine i fred.

Krev erstatning for alt som blir ødelagt hver gang og anmrled det til politiet hver gang han utsetter noen fir vold.

Anmelde en 4 klassing?

ADHD er en nevroutviklingsfprstyrrelse som gjør at man får dårligere impulskontroll, konsentrasjon, oppmerksomhet og økt uro. Der stopper også i stor grad likhetene. Folk med ADHD er ellers like ulike som alle andre. Denne gutten er nok en av de ca. 50%- ene av barn med ADHD som har atferdsvansker som tilleggsdiagnose. Det er veldig utfordrende, for alle. Jeg tør nesten love deg at barnet selv, tett fulgt av foreldrene, er de som har det verst.

Selv har jeg fire barn, to med ADHD, men heldigvis har ikke mine to atferdsvansker og har derfor alltid oppført seg greit. Det er ikke min fortjeneste, men flaks. I stedet har de mange andre tilleggsvansker som mer bare rammer dem og oss, som angst. 

Uansett så tenker jeg at det er lurt å unngå å gå i fellen med å tenke at det er manglende oppdragelse. Det kan være det, men sannsynligvis ikke. Snakk heller med foreldrene enn å dømme dem.

Anonymkode: 4a388...b08

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Anmelde en 4 klassing?

Ja. Han vil ikke få noen reaksjon fra politiet, men det bil skolen hvis det gjentar seg. Barnevernet kan også bli koblet inn og hvis de er heldige blir det satt inn tiltak som llser problemet eller gutten blir flyttet.

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Ja. Han vil ikke få noen reaksjon fra politiet, men det bil skolen hvis det gjentar seg. Barnevernet kan også bli koblet inn og hvis de er heldige blir det satt inn tiltak som llser problemet eller gutten blir flyttet.

Bv har ingen mandatt på skolen. I de fleste saker er det ikke i hjemmet problemet er. Men oppfølging og resurser på skolen.

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Bv har ingen mandatt på skolen. I de fleste saker er det ikke i hjemmet problemet er. Men oppfølging og resurser på skolen.

Det trenger ikke bære hjemmet som er problemet selv om barnevernet blir koblet inn. 

Uansett krever det politianmeldelse å kunne kreve erstatning for alt som blir ødelagt  betalt for fri for å ta med barn på legevakta ol. Det viktigste er likevell at det blir vanskelig for skolen å bagatellisere problemet når politianmeldelsene renner inn.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det trenger ikke bære hjemmet som er problemet selv om barnevernet blir koblet inn. 

Uansett krever det politianmeldelse å kunne kreve erstatning for alt som blir ødelagt  betalt for fri for å ta med barn på legevakta ol. Det viktigste er likevell at det blir vanskelig for skolen å bagatellisere problemet når politianmeldelsene renner inn.

Da er det jo skolen så må erstatte. 

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Da er det jo skolen så må erstatte. 

Det er det vel ikke. Skolen er ikke ansvarlig for det enkeltelever gjør dersom det ikke skjer ved vesentlig svikt i rutinene

Anonymkode: 2dd7d...537

Når andre barn har en slik adferd at de kan skade, og i værste fall værre utfall, andre barn mener jeg dette barnet skulle hatt tilbud om spesialskole. Der har de mer kompetanse på "denne typen" barn. Denne gutten har det tydelig ikke bra, og trenger støtte fra kompetente voksne. Om dette er normalt for barn med ADHD er vanskelig å svare på da alle med ADHD er ulike. Man kan ikke skylde på ADHD og utsette andre barn for denne typen adferd. Jeg har et barn med ADHD og hadde ikke sendt mitt barn på skolen om situasjonen var slik. Alle barn skal være trygge på skolen.

Anonymkode: 4e806...d2f

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

ADHD er en nevroutviklingsfprstyrrelse som gjør at man får dårligere impulskontroll, konsentrasjon, oppmerksomhet og økt uro. Der stopper også i stor grad likhetene. Folk med ADHD er ellers like ulike som alle andre. Denne gutten er nok en av de ca. 50%- ene av barn med ADHD som har atferdsvansker som tilleggsdiagnose. Det er veldig utfordrende, for alle. Jeg tør nesten love deg at barnet selv, tett fulgt av foreldrene, er de som har det verst.

Selv har jeg fire barn, to med ADHD, men heldigvis har ikke mine to atferdsvansker og har derfor alltid oppført seg greit. Det er ikke min fortjeneste, men flaks. I stedet har de mange andre tilleggsvansker som mer bare rammer dem og oss, som angst. 

Uansett så tenker jeg at det er lurt å unngå å gå i fellen med å tenke at det er manglende oppdragelse. Det kan være det, men sannsynligvis ikke. Snakk heller med foreldrene enn å dømme dem.

Anonymkode: 4a388...b08

Dette var godt å lese! Hadde bare alle mennesker vært som deg ❤️

Jeg har selv et barn som sliter med å regulere følelser. Ingen diagnose enda. Han er ikke utpreger voldelig, men kan nok være litt skremmende når han blir veldig sint. Det koker gjerne mest over verbalt. 

Vi som foreldre jobber tett mot skolen. Dårlig oppførsel får selvsagt jo konsekvenser. Men forståelse betyr mye.

Anonymkode: a650d...d1f

Jeg forstår jo til et visst punkt at det er vanskelig for foreldre med utagerende barn, men det er jammen meg ikke greit å være foreldre til det barnet som gruer seg til å gå på skolen fordi det er redd for slag, spark, lugging, få ødelagt klær/sko/andre eiendeler. 

Anonymkode: 9df9a...bb6

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Skolen gjør nok mye mer enn du tror. Regner ikke med du er på skolen hele dagen å ser hva som blir gjort?

Sønnen min sliter også å læreren har gått hjem fra jobb med kloremerker og blå rundt øye pga sønnen min slo henne. Han sier stygge ting til andre i klassen og lærere osv. Skal love deg at skolen ikke tar lett på det,heller ikke vi foreldrene. Det blir gjort mye som de andre foreldrene ikke ser. Blant annet blir han forfulgt i hvert eneste friminutt ettersom de ser at det er helt nødvendig. BUP er inne og diverse hjelpetiltak.

Anonymkode: 52ca5...e2e

Og du synes det er greit at det ALLE de andre barna husker om DITT barn fra skoleårene er at han var en jævel de var redd? Jesus. 

Anonymkode: 4c3e5...404

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...