Gå til innhold

Burde jeg omskolere meg eller finne meg en jobb for ufaglærte?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Slik jeg ser det du skriver i hovedinnlegget, så hadde du første tiden du søkte jobber trolig ikke en god nok søknad/CV.

Dette gjorde du noe med, noe som gjorde at du fikk komme til intervjuer. Så bare der har du jo gjort noe veldig riktig, Hi. At du ikke fikk akkurat disse jobbene, det trenger ikke ha med deg å gjøre, det kan være tilfeldigheter. Det er vel veldig mange som må i flere intervjuer før de får napp, så det å få avslag på to intervjuer, det er egentlig ikke så ille, slik jeg ser det. Jeg synes det er viktigere å fokusere på at du faktisk tok til deg den endringen du måtte gjøre mtp. søknader/CV, for den endringen gjorde at du fikk muligheten til intervju.

Så er det hvorfor du ikke har fått tilbud om disse to stillingene... Hvis det er i det offentlige så skal i utgangspunktet kvalifikasjoner og erfaring telle høyt. Men jeg har selv vært borti at helt fersk rett fra skolen har fått stillinger der jeg selv hadde ti års erfaring og spesialisering innen det de søkte etter - og kom ikke til intervju en gang. I ettertid fant jeg ut at det ikke en gang hadde vært en reell intervjurunde - og at personen som fikk jobben var barn av en person som kjente sjefen godt (ene gangen), og barn av en som kunne påvirke sjefens søknad i en sak i kommunen, i den andre saken. Dette er helt klart ulovlig! Den gangen hadde jeg ikke ork til å ta saken videre. I tillegg tenkte jeg at et sted hvor ledelsen holder på slik, det er et sted som jeg ikke har noe ønske om å jobbe, for det tyder på at også andre ting ikke fungerer der, eller at alt avhenger av trynefaktor, smisking og det å ha rette kontakter privat. Dette fører ofte til elendig ledelse. Hadde jeg opplevd det samme i dag, så ville jeg nok tatt saken videre, bare av prinsipp. Så er dette offentlige stillinger og du tydelig har blitt forbigått (bl.a. det at du har spisskompetanse og erfaring med dette som de søkte etter, noe den som fikk tilbud om stillingen ikke har) da bør du vurdere å ta saken videre.

Men ellers kommer de ofte unna med å gjemme seg bak "personlig egnethet". Dette er det ofte noe i, de ser at en person trolig vil passe bedre inn i miljøet enn en annen, selv om det ikke er noe galt med den andre. Dette er jo tilfeldigheter, hvilket miljø som er på den arbeidsplassen fra før. Men dessverre så brukes "personlig egnethet" til å skjule at de tar inn en person som har bedre personlige kontakter til noen av lederne enn andre søkere, eller at de velger å ansette en med mindre kompetanse og erfaring for å spare utgifter i lønn. Du vil jo trolig ha full ansiennitet, så du vil være dyrere lønnsmessig enn en som er nyutdannet eller bare har et par års erfaring. At det kanskje blir langt dyrere for dem i lengden å ansette den som får lavere lønn, det skjules ved at f.eks. ineffektivitet eller behov for f.eks. konsulenter i enkelte saker, går av en annen budsjettpost enn lønn.

Hele poenget mitt er egentlig at selv om jeg forstår nedturen med å ikke få disse to jobbene, så tror jeg du overreagerer veldig når du nå tenker at du skal omskolere deg eller finne en ufaglært jobb! Se om du greier å ta litt lettere på det. Du har gjort et stort fremskritt med det at du kom til intervju disse to gangene! Og det kan være ting du ikke har kontroll på som er årsak til at du ikke fikk jobben. Veldig bra med å vurdere egen prestasjon og hvilket inntrykk du gir, men ikke døm deg selv for hardt. Ut fra det du har skrevet ellers så virker det ikke som om det er noe tydelig du gjør feil. Avslag på to intervjuer er ingenting!

Vær deg selv, stol på din egen kompetanse og få frem ditt engasjement for fagfeltet og hva du kan tilføre neste sted du kommer til intervju. Og ikke ta avslag som personlige avslag, for det er så mye annet som spiller inn også.

Omskolering kan være fint, det. Men hvis omskoleringen din er innen et helt urelatert fagfelt, så risikerer du å stille bakerst i køen, både fordi du trolig er såpass mye eldre enn de andre som er nyutdannet, og også hvis du pga. tidligere arb.erfaring likevel kan kreve høyere lønn. Omskoler deg om det er noe du virkelig ønsker og brenner for - men ikke gjør det fordi du ikke fikk jobb etter to intervjuer.

Sjekk om ansettelsene var lovlig, om det var i det offentlige, ta ev. saken videre om de ikke var etter loven. Få ev. fagforbundet til å se på sakene.

Men søk videre og stol på deg selv, vis at du vet du har mye å bidra med både personlig og fagmessig :)

Anonymkode: 62e22...610

Tusen takk for omfattende og fint svar :) Jeg har opplevd det samme tidligere - at en helt nyutdannet person fikk stillingen, og jeg med relevant erfaring i 10 år + ble ikke vurdert for intervju en gang. Alle disse stillingene er i det offentlige, og da tenkte jeg at kvalifikasjonsprinsippet skulle gjelde - at formelle kvalifikasjoner gikk først, og at personlig egnethet gjorde utslag mellom to like godt kvalifiserte søkere. Og ja, det er utrolig demotiverende å få slike tilbakemeldinger :S 

Anonymkode: ebe4a...d82

Fortsetter under...

Har ikke lest alle svarene, men ring å spør direkte. De mener jo du Er kvalifisert hvis du er kallt inn intervju. Litt ubehagelig å ta den telefonen kanskje, men da vet du til neste gang.

Anonymkode: 96611...dc7

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Har ikke lest alle svarene, men ring å spør direkte. De mener jo du Er kvalifisert hvis du er kallt inn intervju. Litt ubehagelig å ta den telefonen kanskje, men da vet du til neste gang.

Anonymkode: 96611...dc7

Nå har jeg fått skriftlig tilbakemelding som rett og slett sa ingenting. De beklaget at jeg ikke nådde helt opp og opplyste at de vurderte helheten inkludert personlige egenskaper. Jeg vet ikke om det er noe vits i å ringe og mase mer egentlig, men svaret ga meg absolutt ingenting. 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Nå har jeg fått skriftlig tilbakemelding som rett og slett sa ingenting. De beklaget at jeg ikke nådde helt opp og opplyste at de vurderte helheten inkludert personlige egenskaper. Jeg vet ikke om det er noe vits i å ringe og mase mer egentlig, men svaret ga meg absolutt ingenting. 

Det å spørre om noe slikt, det er noe alle vet krever mot. At de svarer, men ikke gir et konstruktivt svar, det ville jeg selv ha tolket var en bekreftelse på at det er et sted jeg ikke ønsker å jobbe! Spesielt om dette er en offentlig stilling.

Børst det av deg og ikke la det ødelegge noe for deg.

Lykke til videre i jobbjakten! :)

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det å spørre om noe slikt, det er noe alle vet krever mot. At de svarer, men ikke gir et konstruktivt svar, det ville jeg selv ha tolket var en bekreftelse på at det er et sted jeg ikke ønsker å jobbe! Spesielt om dette er en offentlig stilling.

Børst det av deg og ikke la det ødelegge noe for deg.

Lykke til videre i jobbjakten! :)

Det tok dem faktisk fire minutter å svare, altså var tilbakemeldingen ikke gjennomtenkt. Da er det kanskje like greit at jeg ikke fikk jobben der. Jeg skal prøve å komme over den kjipe følelsen fortest mulig for min egen del. 

Annonse

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det tok dem faktisk fire minutter å svare, altså var tilbakemeldingen ikke gjennomtenkt. Da er det kanskje like greit at jeg ikke fikk jobben der. Jeg skal prøve å komme over den kjipe følelsen fortest mulig for min egen del. 

Da er det helt tydelig at de ikke ønsker å svare, bare kaster ut generalisert "bullshit" for å late som om de svarer. Skulle ikke forundre meg at også dette er en stilling som ble bestatt av en som har kontakter privat med noen i ledelsen, eller at ledelsen selv har noe å vinne på å ansette en bekjents venn/slektning.

Nei, dette var ikke et seriøst svar. Og da vet du også at hvis det skulle dukke opp problemer i arbeidsmiljøet der, så er det lite sjanse for at ledelsen der vil ta det seriøst heller.

Vær glad du slapp - ville vært surt å bytte jobb og oppdage at du gikk fra asken til ilden... eller bare ny type aske ;)

Du er altfor hard mot deg selv. Avslag på 2 jobber er ikke mye, HI. Hold motet oppe, fortsett å send inn gode søknader og skreddersydd CV. Forbered deg godt før hvert intervju: les deg opp på bedriften, øv på å svare på vanlige intervju spørsmål. Snart blir det din tur! Du kan også få gratis karriereveiledning hos din fylkeskommune- kanskje kan du øve på intervju sammen med en karriererådgiver? 

Lykke til, ikke gi deg! 😊

Anonymkode: e32d9...d58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...