Gå til innhold

Burde jeg omskolere meg eller finne meg en jobb for ufaglærte?

Anbefalte innlegg

Jeg har høyere utdanning (master) og jobber innenfor feltet. På grunn av arbeidsmiljøet har jeg mistrivdes i jobben min over lang tid. Jeg har også vært på samme sted i snart 14 år, derfor oppleves de fleste oppgaver som ren rutine uten muligheter for utvikling. Jeg har søkt på flere jobber for å bytte. Vanligvis blir jeg ikke innkalt til intervju, så jeg har forbedret oppbyggingen av søknaden. I det siste har jeg vært på jobbintervju til to jobber. Begge sjefene skrøt flere ganger av hvor god søknad jeg hadde, og sa på slutten av intervjuet at jeg gjorde et godt intervju. Nå fikk jeg e-post fra begge. På den ene stillingen med tre personer innkalt til intervju ble de to andre innstilt som 1 og 2, mens jeg er ikke en gang med på lista. På den andre fikk jeg bare beskjed om at de ansatte en navngitt person. Jeg kjenner alle disse som er nevnt, og de har mindre erfaring enn meg i antall år, ikke spisskompetansen som jeg har og heller ikke de tilleggskvalifikasjonene som arbeidsgiveren ønsket. 

Så da lurer jeg på om jeg egentlig burde omskolere meg til noe annet hvis arbeidsgivere synes jeg er så dårlig at de ikke en gang innstiller meg som nummer 3 av 3 (altså, er jeg fullstendig uaktuell)? Eller burde jeg rett og slett finne meg en jobb på butikk, bensinstasjon eller lignende siden jeg tydeligvis er stokk dum og ikke duger til en jobb der det kreves bestemt utdanning?

Anonymkode: ebe4a...d82

Fortsetter under...

Kanskje du må øve mer på intervju? Det virker som at du er en aktuell kandidat i søknaden, men ikke når du kommer til intervjuet. Gjenspeiler intervjuet søknaden og CV? Hva forteller du om årsak til å bytte jobb? Spør du og er interessert i deres firma? 

Anonymkode: 41049...822

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje du må øve mer på intervju? Det virker som at du er en aktuell kandidat i søknaden, men ikke når du kommer til intervjuet. Gjenspeiler intervjuet søknaden og CV? Hva forteller du om årsak til å bytte jobb? Spør du og er interessert i deres firma? 

Jeg forteller som årsak det som er, at jeg ønsker å utvikle meg innenfor andre områder av mitt yrke, da jeg har jobbet innenfor det samme området i mange år. Utviklingsmuligheter, ønsket om å bidra til den nye arbeidsplassen med kompetansen jeg har osv. De som intervjuet meg sa i hvert fall at intervjuet samsvarte godt med søknaden. Jeg stilte spørsmål om tekniske ting ved stillingen og svarte godt (trodde jeg ut fra tilbakemeldingene) på spørsmål som gjaldt oppgaver ved stillingen. Så jeg vet rett og slett ikke hva som er så feil at de ikke en gang anser meg som aktuell for stillingen.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke sikkert du er stokk dum, men du har muligens en personlighet som ikke funker.

Anonymkode: e70bd...aae

Det kan hende, men når jeg ikke vet hva konkret som er feil, får jeg heller ikke forbedret det.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg forteller som årsak det som er, at jeg ønsker å utvikle meg innenfor andre områder av mitt yrke, da jeg har jobbet innenfor det samme området i mange år. Utviklingsmuligheter, ønsket om å bidra til den nye arbeidsplassen med kompetansen jeg har osv. De som intervjuet meg sa i hvert fall at intervjuet samsvarte godt med søknaden. Jeg stilte spørsmål om tekniske ting ved stillingen og svarte godt (trodde jeg ut fra tilbakemeldingene) på spørsmål som gjaldt oppgaver ved stillingen. Så jeg vet rett og slett ikke hva som er så feil at de ikke en gang anser meg som aktuell for stillingen.

Jeg har aldri vært på et intervju hvor intervjuerene har fortalt meg hvordan det har gått under eller rett etter intervjuet. Hvordan kom de inn på det?

Jeg har nylig søkt på 3 jobber jeg i utgangspunktet ikke var best kvalifisert til, men har likevel fått jobbtilbud fra en av dem. De to andre har jeg ikke søkt på. Men jeg skriver gode søknader og presenterer meg godt i intervju

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det kan hende, men når jeg ikke vet hva konkret som er feil, får jeg heller ikke forbedret det.

Har du hørt og sett deg selv snakke? Har du uvaner som ville irritere brokk på hvem som helst? Avbryter du? Pipestemme? Busemenn?

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Har du hørt og sett deg selv snakke? Har du uvaner som ville irritere brokk på hvem som helst? Avbryter du? Pipestemme? Busemenn?

Jeg har spurt mine kollegaer og venner om hva som kan være frastøtende i måten jeg er på, og de kunne ikke komme på noe overhodet. Så jeg vet faktisk ikke. Busemenn? Jeg er da ikke fem år gammel. 

Hva er det med arbeidsmiljøet som gjør at du mistrives? Kan svaret ligge der? Det er vanskelig å si noe ut fra hva du skriver her da du virker å være i vater og er åpen for ulike meninger. 

Anonymkode: 9f74f...207

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har aldri vært på et intervju hvor intervjuerene har fortalt meg hvordan det har gått under eller rett etter intervjuet. Hvordan kom de inn på det?

Jeg har nylig søkt på 3 jobber jeg i utgangspunktet ikke var best kvalifisert til, men har likevel fått jobbtilbud fra en av dem. De to andre har jeg ikke søkt på. Men jeg skriver gode søknader og presenterer meg godt i intervju

De sa det faktisk helt uoppfordret begge to, flere ganger. Så jeg vet ikke hvorfor de har sagt det. Da jeg var på intervju til stillingen der jeg ikke en gang er innstilt som nummer 3, diskuterte de også lønn (av deres eget tiltak) og andre konkrete ting som tydet på at de var interessert. Jeg har også snakket med referansene som sier at de skrøt av meg og nevnte alt som var relevant. Så jeg skjønner faktisk ingenting.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har spurt mine kollegaer og venner om hva som kan være frastøtende i måten jeg er på, og de kunne ikke komme på noe overhodet. Så jeg vet faktisk ikke. Busemenn? Jeg er da ikke fem år gammel. 

Men du er tydeligvis like attraktiv i arbeidsmarkedet som en femåring. Så du må rett og slett tenke over ting. Og kolleger og venner vil neppe si det som det er om du faktisk er slitsom. På intervju har man derimot muligheten til å luke deg ut.

Siden det ikke er kvalifikasjoner det står på, mener jeg.

Hva er det med arbeidsmiljøet som gjør at du mistrives? Kan svaret ligge der? Det er vanskelig å si noe ut fra hva du skriver her da du virker å være i vater og er åpen for ulike meninger. 

Anonymkode: 9f74f...207

Arbeidsmiljøet er preget av veldig hierarkisk struktur, ledelse som ofte ikke ser hva deres medarbeidere utretter (manglende tilbakemeldinger), manglende utviklingsmuligheter for de ansatte og null lønnsutvikling. 

Men du er tydeligvis like attraktiv i arbeidsmarkedet som en femåring. Så du må rett og slett tenke over ting. Og kolleger og venner vil neppe si det som det er om du faktisk er slitsom. På intervju har man derimot muligheten til å luke deg ut.

Siden det ikke er kvalifikasjoner det står på, mener jeg.

Og derfor er det ikke mulig for meg å vite hva som er feil og utbedre det. Da får jeg heller omskolere meg til noe annet eller begynne å jobbe ufaglært.

Annonse

De sa det faktisk helt uoppfordret begge to, flere ganger. Så jeg vet ikke hvorfor de har sagt det. Da jeg var på intervju til stillingen der jeg ikke en gang er innstilt som nummer 3, diskuterte de også lønn (av deres eget tiltak) og andre konkrete ting som tydet på at de var interessert. Jeg har også snakket med referansene som sier at de skrøt av meg og nevnte alt som var relevant. Så jeg skjønner faktisk ingenting.

Det virker ut fra innleggene her som at du er usikker på deg selv. Det skinner igjennom

Og derfor er det ikke mulig for meg å vite hva som er feil og utbedre det. Da får jeg heller omskolere meg til noe annet eller begynne å jobbe ufaglært.

Eller gjøre opptak av deg selv og se, var mitt forslag. Det er jo helt vanlig i mange utdanninger, for eksempel, at man må observere seg selv i opptak kritisk.

Eller gjøre opptak av deg selv og se, var mitt forslag. Det er jo helt vanlig i mange utdanninger, for eksempel, at man må observere seg selv i opptak kritisk.

Det har jeg også gjort (faktisk i forbindelse med utdanning :) ), og kunne ikke se noe oppsiktsvekkende.

Det virker ut fra innleggene her som at du er usikker på deg selv. Det skinner igjennom

Det kan hende. Har du noen tips til hvordan jeg blir mer sikker på meg selv? Jeg kan heller ikke se at jeg ga uttrykk for lite selvsikkerhet på jobbintervjuer. Jeg var ikke nervøs, fortalte om kompetansen og andre positive trekk uten å skjule noe i frykt for å skryte for mye, var normalt hyggelig og hadde jevn stemmeleie.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det kan hende. Har du noen tips til hvordan jeg blir mer sikker på meg selv? Jeg kan heller ikke se at jeg ga uttrykk for lite selvsikkerhet på jobbintervjuer. Jeg var ikke nervøs, fortalte om kompetansen og andre positive trekk uten å skjule noe i frykt for å skryte for mye, var normalt hyggelig og hadde jevn stemmeleie.

Min strategi er enkel. Fast håndtrykk, være interessert i det de forteller, stiller oppfølgingsspørsmål til det, snakker med de som om de allerede er kolleger, spør litt rundt arbeidsoppgaver, forteller litt om meg selv så klart, men ikke så mye om kompetanse. Det har de allerede, men meg som kollega og person. Noen ganger har jeg med skrivesaker og noterer

Optatium skrev (1 minutt siden):

Har du ringt og spurt? 

Utover det så har jeg aldri hørt lm noen som blir innstilt som nummer tre, sånn jeg jobber er det bare vanlig med 1 og 2.

Nei, jeg har ikke ringt og spurt fordi i mitt hode så blir det masete å spørre hvorfor jeg i det hele tatt ikke er vurdert. Jeg har tidligere vært med i prosesser der det innstilles flere enn to. Vi har tre stykker på intervju, så det betyr jo at de ikke tilbyr meg jobb hvis de to andre sier nei, de lyser den jo ut på nytt igjen, noe som betyr at jeg er fullstendig uaktuell? Men kanskje er det vanlig å bare innstille to, selv om det er tre søkere totalt. Jeg har vært ute av "intervjugamet" lenge og kjenner ikke til eventuelle praksisendringer.

Optatium skrev (9 minutter siden):

Har du ringt og spurt? 

Utover det så har jeg aldri hørt lm noen som blir innstilt som nummer tre, sånn jeg jobber er det bare vanlig med 1 og 2.

Vi innstiller alltid i prioritert rekkefølge alle vi kunne tenke oss å ansette.

Vi innstiller alltid i prioritert rekkefølge alle vi kunne tenke oss å ansette.

Det er nettopp det jeg er vant til. For ti år siden ble jeg innstilt som nummer 2 av 5, og det var 5 stykker skrevet på lista over dem som var innstilt. Vi var totalt 9 til intervju, så 4 ble ikke ansett aktuelle. Men det kan hende at reglene i det offentlige har endret seg siden den gang.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Nei, jeg har ikke ringt og spurt fordi i mitt hode så blir det masete å spørre hvorfor jeg i det hele tatt ikke er vurdert. 

Det spiller vel ingen rolle om det er "masete" når du ikke skal jobbe der? Om det kan hjelpe deg med litt konstruktiv kritikk så må du be om det. Så må du ta det til deg uten å gå rett i skyttergraven.

Jobb som ufaglært er det veldig vanskelig å få. Jeg er butikksjef og vi ansetter sjelden folk som er overkvalifiserte, for de blir gjerne bare en kort stund før de vil videre, og vi har da brukt store ressurser på ansettelse, opplæring osv bare for å miste den ansatte igjen.

Anonymkode: 7acfd...831

Det spiller vel ingen rolle om det er "masete" når du ikke skal jobbe der? Om det kan hjelpe deg med litt konstruktiv kritikk så må du be om det. Så må du ta det til deg uten å gå rett i skyttergraven.

Jobb som ufaglært er det veldig vanskelig å få. Jeg er butikksjef og vi ansetter sjelden folk som er overkvalifiserte, for de blir gjerne bare en kort stund før de vil videre, og vi har da brukt store ressurser på ansettelse, opplæring osv bare for å miste den ansatte igjen.

Anonymkode: 7acfd...831

Jeg har faktisk nå sendt en kort melding til dem og spurt om slik konstruktiv kritikk. Og nei, jeg går aldri rett i skyttergraven av kritikk, men puster godt og tar til meg det som faktisk er konstruktivt og ikke bare intetsigende svada. Som regel er jo kritikken både berettiget og nyttig for videre utvikling. 

Jeg har også hørt at det er vanskelig å få jobb som ufaglært, så da blir jo løsninger å begynne på studier og få et annet yrke.

Slik jeg ser det du skriver i hovedinnlegget, så hadde du første tiden du søkte jobber trolig ikke en god nok søknad/CV.

Dette gjorde du noe med, noe som gjorde at du fikk komme til intervjuer. Så bare der har du jo gjort noe veldig riktig, Hi. At du ikke fikk akkurat disse jobbene, det trenger ikke ha med deg å gjøre, det kan være tilfeldigheter. Det er vel veldig mange som må i flere intervjuer før de får napp, så det å få avslag på to intervjuer, det er egentlig ikke så ille, slik jeg ser det. Jeg synes det er viktigere å fokusere på at du faktisk tok til deg den endringen du måtte gjøre mtp. søknader/CV, for den endringen gjorde at du fikk muligheten til intervju.

Så er det hvorfor du ikke har fått tilbud om disse to stillingene... Hvis det er i det offentlige så skal i utgangspunktet kvalifikasjoner og erfaring telle høyt. Men jeg har selv vært borti at helt fersk rett fra skolen har fått stillinger der jeg selv hadde ti års erfaring og spesialisering innen det de søkte etter - og kom ikke til intervju en gang. I ettertid fant jeg ut at det ikke en gang hadde vært en reell intervjurunde - og at personen som fikk jobben var barn av en person som kjente sjefen godt (ene gangen), og barn av en som kunne påvirke sjefens søknad i en sak i kommunen, i den andre saken. Dette er helt klart ulovlig! Den gangen hadde jeg ikke ork til å ta saken videre. I tillegg tenkte jeg at et sted hvor ledelsen holder på slik, det er et sted som jeg ikke har noe ønske om å jobbe, for det tyder på at også andre ting ikke fungerer der, eller at alt avhenger av trynefaktor, smisking og det å ha rette kontakter privat. Dette fører ofte til elendig ledelse. Hadde jeg opplevd det samme i dag, så ville jeg nok tatt saken videre, bare av prinsipp. Så er dette offentlige stillinger og du tydelig har blitt forbigått (bl.a. det at du har spisskompetanse og erfaring med dette som de søkte etter, noe den som fikk tilbud om stillingen ikke har) da bør du vurdere å ta saken videre.

Men ellers kommer de ofte unna med å gjemme seg bak "personlig egnethet". Dette er det ofte noe i, de ser at en person trolig vil passe bedre inn i miljøet enn en annen, selv om det ikke er noe galt med den andre. Dette er jo tilfeldigheter, hvilket miljø som er på den arbeidsplassen fra før. Men dessverre så brukes "personlig egnethet" til å skjule at de tar inn en person som har bedre personlige kontakter til noen av lederne enn andre søkere, eller at de velger å ansette en med mindre kompetanse og erfaring for å spare utgifter i lønn. Du vil jo trolig ha full ansiennitet, så du vil være dyrere lønnsmessig enn en som er nyutdannet eller bare har et par års erfaring. At det kanskje blir langt dyrere for dem i lengden å ansette den som får lavere lønn, det skjules ved at f.eks. ineffektivitet eller behov for f.eks. konsulenter i enkelte saker, går av en annen budsjettpost enn lønn.

Hele poenget mitt er egentlig at selv om jeg forstår nedturen med å ikke få disse to jobbene, så tror jeg du overreagerer veldig når du nå tenker at du skal omskolere deg eller finne en ufaglært jobb! Se om du greier å ta litt lettere på det. Du har gjort et stort fremskritt med det at du kom til intervju disse to gangene! Og det kan være ting du ikke har kontroll på som er årsak til at du ikke fikk jobben. Veldig bra med å vurdere egen prestasjon og hvilket inntrykk du gir, men ikke døm deg selv for hardt. Ut fra det du har skrevet ellers så virker det ikke som om det er noe tydelig du gjør feil. Avslag på to intervjuer er ingenting!

Vær deg selv, stol på din egen kompetanse og få frem ditt engasjement for fagfeltet og hva du kan tilføre neste sted du kommer til intervju. Og ikke ta avslag som personlige avslag, for det er så mye annet som spiller inn også.

Omskolering kan være fint, det. Men hvis omskoleringen din er innen et helt urelatert fagfelt, så risikerer du å stille bakerst i køen, både fordi du trolig er såpass mye eldre enn de andre som er nyutdannet, og også hvis du pga. tidligere arb.erfaring likevel kan kreve høyere lønn. Omskoler deg om det er noe du virkelig ønsker og brenner for - men ikke gjør det fordi du ikke fikk jobb etter to intervjuer.

Sjekk om ansettelsene var lovlig, om det var i det offentlige, ta ev. saken videre om de ikke var etter loven. Få ev. fagforbundet til å se på sakene.

Men søk videre og stol på deg selv, vis at du vet du har mye å bidra med både personlig og fagmessig :)

Anonymkode: 62e22...610

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...