Gå til innhold

Jeg og mannen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

driver et firma sammen, har 50% av aksjene hver, vi jobber tett sammen, men han oppfører seg som om han bestemmer alt. I alle valg som tas blir jeg overkjørt, både i saker som påvirker økonomien og når det gjelder samarbeidspartnere. Han lager avtaler bak min rygg med kunder, flere ganger i det siste med fastpriser som ender opp med at vi taper mye penger. Vi er veldig mye uenig i det siste og der blir mye krangling. Jeg blir totalt overkjørt. Jeg føler at når avtalen er gjort får jeg ikke sagt noe, for da fremstår det som useriøst ovenfor kundene. 

Hva skal jeg gjøre for å bli hørt? Jeg er styreleder og har dobbeltstemme. Bruker ikke det siden vi er også gift. Og hvis jeg hadde gjort det tviler jeg på at han hadde hørt etter uansett.  Noen flere som har vært i denne situasjonen. Angrer på at vi startet dette firmaet nå. Det er ikke bare å gå ut av det, da man har ansvar for ansatte osv og gjeld. Er også veldig vanskelig å få jobb andre steder i disse tider. Er fortvilet over situasjonen.  

Anonymkode: e6f47...1a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

driver et firma sammen, har 50% av aksjene hver, vi jobber tett sammen, men han oppfører seg som om han bestemmer alt. I alle valg som tas blir jeg overkjørt, både i saker som påvirker økonomien og når det gjelder samarbeidspartnere. Han lager avtaler bak min rygg med kunder, flere ganger i det siste med fastpriser som ender opp med at vi taper mye penger. Vi er veldig mye uenig i det siste og der blir mye krangling. Jeg blir totalt overkjørt. Jeg føler at når avtalen er gjort får jeg ikke sagt noe, for da fremstår det som useriøst ovenfor kundene. 

Hva skal jeg gjøre for å bli hørt? Jeg er styreleder og har dobbeltstemme. Bruker ikke det siden vi er også gift. Og hvis jeg hadde gjort det tviler jeg på at han hadde hørt etter uansett.  Noen flere som har vært i denne situasjonen. Angrer på at vi startet dette firmaet nå. Det er ikke bare å gå ut av det, da man har ansvar for ansatte osv og gjeld. Er også veldig vanskelig å få jobb andre steder i disse tider. Er fortvilet over situasjonen.  

Slik du forteller det bør dere ikke drive firma, i hvert fall ikke sammen.

Du er styreleder, men vil ikke ta det ansvaret i praksis. Han inngår avtaler uten din viten. Dette fungerer ikke!

Eneste ev. løsningen jeg kan se, det er at dere får inn en rådgiver + en ny styreleder som faktisk fungerer som styreleder. Og at dere må ha en skriftlig avtale om at begge to må godkjenne en avtale hvis firmaet skal binde seg til avtaler.

Hvis du ikke får orden på dette så blir du nok delansvarlig for de tapene som mannen din nå påfører dere, også fordi du selv ikke vil gjøre din jobb som styreleder.

Du kan ikke fortsette å være økonomisk ansvarlig når mannen inngår kontrakter uten din viten som kjører dere rett i grøfta.

Hadde jeg vært deg ville jeg tilbydt mannen å kjøpe deg ut slik at han driver alt alene, men da også står ansvarlig for firmaet helt alene, inkl. ev. tap han da får.

Og så ville jeg kontaktet en advokat selv og sjekket det lovmessige med måten firmaet nå drives, og ikke minst da din egen rolle som styreleder som ikke har kontroll og ikke vil ta kontroll, selv der du vet at bestemmelser er feil for firmaet.

Håper dere har et AS? Hvis ikke få det gjort om til et AS, slik at dere ikke ender med å miste private verdier også.

Og så bør dere nok uansett i parterapi, for det er lite respekt fra hans side å kreve å ta alle avgjørelser når dere eier 50 % og også er like ansvarlig for gjeld og tap.

Høres ikke ut som om dere bør drive firma sammen!

Anonymkode: afb90...217

Skrevet

Jeg hadde eksplodert noe så grundig og kalt ham en del stygge ting, tror jeg. En person som ikke respekterer meg, skal jeg verken jobbe med eller ligge med.

Anonymkode: f77fd...738

Skrevet

Hvem er daglig leder da? Og hvordan står det at avtaler skal inngås i brreg? Hvem har signaturrett og hvem har prokura? Jeg inngår avtaler med pris til våre kunder uten at sjefen blander seg i det. Noen ganger tjener vi mye på det, andre ganger får vi omtrent i null. 

Anonymkode: a088c...467

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvem er daglig leder da? Og hvordan står det at avtaler skal inngås i brreg? Hvem har signaturrett og hvem har prokura? Jeg inngår avtaler med pris til våre kunder uten at sjefen blander seg i det. Noen ganger tjener vi mye på det, andre ganger får vi omtrent i null. 

Vi har signatur i fellesskap. Spiller i praksis ikke så mye rolle hvem som er daglig leder, vi driver i fellesskap og jobber tett samnen. Jeg må underskrive alle papirer. Men problemet blir jo at det blir for dumt å trekke tilbake avtaler han har laget. Det ser uprofesjonelt ut. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Vi har signatur i fellesskap. Spiller i praksis ikke så mye rolle hvem som er daglig leder, vi driver i fellesskap og jobber tett samnen. Jeg må underskrive alle papirer. Men problemet blir jo at det blir for dumt å trekke tilbake avtaler han har laget. Det ser uprofesjonelt ut. 

Du er feig. Du leker butikk,  men det er ikke sånn det fungerer når man er voksen. Du er ikke mye til styreleder, nei, der du skriver under som en drukken bonde så ikke noe skal bli ubehagelig. Da får du ha det så godt. 

Anonymkode: e40db...97d

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Det spiller jo en rolle hvem som er daglig leder. Denne har jo en del fullmakter, og i kraft av de kan denne gjøre en del. Det er jo også skrevet i brreg hvem som har disse fullmaktene. Det er ikke uprofesjonelt å kontakte en potensiell kunde og si «dere har fått en avtale på xxx. Dessverre har den dere har inngått avtale med ha fler utover sine fullmakter, så beløpet må korrigeres til xxx» med mindre det er daglig leder da

Skrevet

I dette firmaet spiller det ingen rolle hvem som er daglig leder, det var bare fordelt at en er styreleder og en er daglig leder. Daglig leder har ingen flere fullmakter enn styreleder. I brrg står det at signatur er i felleskap. Daglig leder er her ikke sjef over den andre. Begge to har like mye og si på papiret da vi jobber tett sammen. Men det hjelper ikke hvordan det fungerer på papiret når det ikke fungerer i praksis. Heg vil heller ikke bare gi aksjene videre til mannen. Har brukt 11 år av livet mitt på å bygge opp dette firmaet. Går ikke bare ut av det. Jeg får vel begynne og kontakte kundene etter jan har pratet med de. Det blir vel krig på hjemmebane. Men det får det heller bare bli. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

I dette firmaet spiller det ingen rolle hvem som er daglig leder, det var bare fordelt at en er styreleder og en er daglig leder. Daglig leder har ingen flere fullmakter enn styreleder. I brrg står det at signatur er i felleskap. Daglig leder er her ikke sjef over den andre. Begge to har like mye og si på papiret da vi jobber tett sammen. Men det hjelper ikke hvordan det fungerer på papiret når det ikke fungerer i praksis. Heg vil heller ikke bare gi aksjene videre til mannen. Har brukt 11 år av livet mitt på å bygge opp dette firmaet. Går ikke bare ut av det. Jeg får vel begynne og kontakte kundene etter jan har pratet med de. Det blir vel krig på hjemmebane. Men det får det heller bare bli. 

Det er ikke snakk om at du ev. skal gi fra deg aksjene - mannen må i så fall kjøpe deg ut, selvfølgelig, eller at du selger din del til en annen som vil deleie sammen med mannen din.

Pr. i dag er det tydelig at det bare er en som har noe å si - og det er han som ikke behandler deg som deleier, han som ikke behandler deg hverken med respekt eller profesjonelt.

Men som tidligere sagt, jeg tror dere bør vurdere parterapi utenom, for det å jobbe sammen så lenge, det er krevende, og spesielt når dere har gått inn i et slikt usunt mønster på jobb - og tydeligvis ikke greier å ikke ta med jobben inn i ekteskapet og hjemmet når arbeidsdagen er over.

Om han gjør avtaler som dere ikke kan inngå, så bør det være han som rydder opp i det. Og vil han ikke det så tenker jeg at du bør ha ansvar for alt med avtaler, så får han godkjenne etterpå. Hvis han hele tiden inngår tapsprosjekt av noen avtaler og du må inn og rydde opp etter ham hele tiden, da vil dere få et dårlig rykte forholdsvis raskt.

Anonymkode: afb90...217

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Hvordan inngår du avtaler da? På samme måte som han?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...