Gå til innhold

Hvor mye gir dere i ukeslønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Å ja du er ikke Hi? Ok nei nei da er dette til den som spør om ukepenger 

Anonymkode: d6471...3dc

Hvis du sjekker anonymkodene, vil du se at jeg ikke er det. Da slipper du å diskutere med feil person også

Anonymkode: 99bd6...446

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gir 50 kr i uka til 8- og 11-åringen. 

Dette er ikke betaling for jobb de gjør hjemme, vi snakker heller om at alle i familien skal bidra med husarbeid, uten å nødvendigvis få betalt for det (kan være annerledes med større "jobber"). 

De bruker det til å kjøpe litt småtteri på nærbutikken, de bruker som regel ikke opp alt.

Men de er veldig bevisste på hvor mye de har igjen og hvor mye de bruker, så tenker at de lærer noe av det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Da lærer de omsorg for andre som gjerne ikke får den summen, de lærer å dele, og de blir gode mennesker. Så om du faktisk bruker det på snop, jaja da er pengene brukt opp det. 

Nei, de lærer ikke bare omsorg for andre ved å dele av egne penger. De lærer like godt å være slepphendte og å bli utnyttet. De lærer heller ikke noe særlig ved at penger blir brukt opp, for da hadde de vært redd for det så hadde de brukt dem mer forsiktig. Noe som er hele poenget med å lære barn om økonomi, er hva som lønner seg å kjøpe og hvor mye penger strekker til. 

Anonymkode: 80989...448

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Du får lønn for å jobbe, og ber de barna gjøre alt det så bør de også få penger. 

Å hjelpe til i husholdningen er ikke jobb. Hjelper de mormor får de lønn, fordi det er jobb. 

De får penger når de trenger det, det er ikke avhengig av hva de gjør hjemme. 

Anonymkode: d241a...db9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er virkelig en jobb. Og alt det med å VASKE KLÆR??? stakkars. Burde faktisk fått 1000-, for det. Stakkars 

Jeg tenker at du kan ta medlidenheten din med plagede barn til noen som trenger det. Det er noen millioner på flukt i et naboland, du kan snu nesa di mot den katastrofen heller. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Din mening om det. Jeg tror det motsatte. 

Ja du tror det uten å argumentere mot, fordi du ikke har argumenter. Greit nok. Tro i vei. 

Skrevet

Mine får ikke lønn for husarbeid. Hjelpe til etter evne har de gjort siden de lærte gå. Ingen får betalt for husarbeid her i huset, ikke de og ikke jeg.

Men jeg kan lønne de for andre ting da, ting som ikke inngår i hverdagshusarbeidet. Vaske bilen min, stable et hengerlass med ved, male rekkverket på verandaen osv.

De får også betalt for småjobber de gjør for andre, alt fra 50 lappen for å ta inn posten for naboen når de er på ferie til lønn fra bestefar for å måke snø hos han.

50 kr uka er ikke så mye penger, det er ikke sånn at de vasser i sjokolade, skoleboller og potetgull av det altså. Når du trekker fra e  lunsj i kantina på skolen, en busstur og en pakke tyggis er det ikke nok igjen til en is engang.

Mine vet godt at daglig snop ikke er lov, så det har aldri vært noen problemstilling. Snakke om sunne vannet har vi gjort fra de er små, helt greit å kose seg, men ikke hver dag.

Anonymkode: 5b5f2...4ee

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

De er ti år? Jeg hadde aldri gitt barn på den alderen hverken bankkort eller kontanter. Dette ser bare veldig rart ut. Har noen tatt dette opp i foreldregruppe? 

Å nei, er det du som på alle foreldremøter vil at alle skal bli enige om spilletid og godterispising? 

Anonymkode: 777f3...401

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Sønnen min er også 10, og får 50 kr i uka som han får bruke fritt, unntatt godteri o.l. (Han bestemmer over pengene, men vi bestemmer hva han får spise. :P )

De fleste i klassen hans har for øvrig eget bankkort og/eller vipps. Tror det er ganske vanlig, fritidsklubben her (som er fra 9 år og opp) har til og med sluttet å ta kontanter i kiosken.

Det er noen som får mye mer enn ham, og et par av vennene hans får gå i butikken og kjøpe godteri så ofte han vil. Men det er ikke noe jeg hverken har råd til eller ønsker for mitt barn. Jeg har likevel inntrykk av at sånn vi gjør det ligger omtrent midt på treet her, eller i alle fall ikke så langt unna at han blir utenfor.

Anonymkode: 707b2...7cb

Min på 11 har ikke bankkort ennå, er unødvendig på dette tidspunktet. Han får det han trenger, og har gått med en 50 lapp i mobilen i mange uker nå, uten å bruke. Men når han spør etter et kort, skal han få. 

Anonymkode: e8cd8...023

Skrevet

Jeg tror ikke det finnes noe riktig svar på hva barn og ungdom bør få i ukelønn.  Det viktigste for at det skal fungere godt er å bli enige om hvilke utgifter ukelønn skal dekke og ikke. Mår dere har bestemt det blir det mye enklere å bli enige om hvor mye det skal være. Ungdom dom betaler egne klær, gaver og bussbiletter trenger mye mer i lommepenger enn de som får dette dekket av foreldrene og bare skal ha penger til snop på butikken.

Anonymkode: e672b...6be

Skrevet

Mine på 9 og 6 får 50kr i uka. 

Anonymkode: c37ba...4b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Å nei, er det du som på alle foreldremøter vil at alle skal bli enige om spilletid og godterispising? 

Anonymkode: 777f3...401

Nei? Hva har det med saken å gjøre? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Dere som har barn som ikke har så god råd,hvor mye gir dere i ukeslønn? Dere som ikke gir noe trenger ikke svare. Jeg har ett barn på 10 år å har ikke egentlig gitt noe i ukeslønn før,men resultatet er jo at venner må spandere på han når de spontant går innom butikken å det blir jo feil. Så tenkte å gi litt penger fast fremover. 

Anonymkode: 53569...99d

Da må han jo gjøre noe hjemme da. Man gir ikke penger, man tjener penger. 

Anonymkode: 90d3a...2e1

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Da må han jo gjøre noe hjemme da. Man gir ikke penger, man tjener penger. 

Foreldre har forsørgerplikt ovenfor barna sine, de skal selvsagt ikke jobbe for pengene!

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Småtrinnet har de ikke fått noe.

Mellomtrinnet har de fått 50 kr uka.

Fra de begynte på ungdomsskolen har vi begynt med månedslønn, 500 i måneden i 8.klasse, 700 i måneden i 9.klasse og 1.000 kr måneden fra 10.klasse og så lenge de har gått fullt på skolen.

Det blir mer og mer etterhvert som de vokser til, innom butikken, kjøpe en pizza osv. Jeg har sagt at jeg overhodet ikke har mulighet til at mine barn skal ha mest penger, men de skal også slippe å være den som har minst og alltid må smake av de andre og ikke ha råd til å kjøpe noe selv....

Hva gjør de for de pengene? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Hva gjør de for de pengene? 

De er barna mine, som jeg har forsørgerplikt for.

Jeg har ikke lommepenger knyttet mot husarbeid. Vi bor 6 stykker i dette huset og ingen bor på hotell. Jeg forventer at alle bidrar etter evne for at vi skal ha det greit sammen her.

Ingen får lønn for å bidra med vanlig hverdagshusarbeid, og sånne "Hva får jeg for det?" unger vil jeg ikke ha. Jeg må kunne be noen ta med søpla på vei ut uten å måtte betale for det altså.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

De er ti år? Jeg hadde aldri gitt barn på den alderen hverken bankkort eller kontanter. Dette ser bare veldig rart ut. Har noen tatt dette opp i foreldregruppe? 

Har du ikke egen ryggrad?

Anonymkode: 0a02a...d86

Skrevet
On 3/22/2022 at 10:00 PM, Anonym bruker said:

Dere som har barn som ikke har så god råd,hvor mye gir dere i ukeslønn? Dere som ikke gir noe trenger ikke svare. Jeg har ett barn på 10 år å har ikke egentlig gitt noe i ukeslønn før,men resultatet er jo at venner må spandere på han når de spontant går innom butikken å det blir jo feil. Så tenkte å gi litt penger fast fremover. 

Anonymkode: 53569...99d

barnet her får ingenting fast, bare når barnet har behov :) men bruker og få en 50 lapp til lørdagsgodt

Anonymkode: e1f41...fd2

Skrevet

Mine barn får alderen sin ganger fem i ukepenger, og har fått det fra rundt skolestart. De har hatt bankkort like lenge. 

Det er ikke knyttet til spesielle krav til pengene, men er tenkt for å lære sparing og håndtering av penger. Å hjelpe til med hverdagsoppgaver som å tømme oppvaskmaskin eller gå med søppel gjør de uansett. 
Stort sett spares det til større ting de ønsker seg, men innimellom går de innom butikken når de er ute med venner, kjøper seg en is eller noe å drikke. De lærer prioritering og sparing. 

De kan også få penger for å hjelpe til utenom. De får noen kroner for å klippe plen, vaske badene, eller timelønn når vi jobber med store prosjekter ute eller inne. 

Anonymkode: daa59...c77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...