Anonym bruker Skrevet 22. mars 2022 #1 Skrevet 22. mars 2022 Hva er greia med å kalle bokstaven J for jådd? Hvorfor skal denne ene bokstaven ha et annet navn enn det man sier når man bruker den i et ord? Anonymkode: 2d405...1df
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2022 #2 Skrevet 22. mars 2022 Alle konsonanter har et annet navn enn det man sier når man bruker de i ord Anonymkode: d25e1...67d
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2022 #3 Skrevet 22. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hva er greia med å kalle bokstaven J for jådd? Hvorfor skal denne ene bokstaven ha et annet navn enn det man sier når man bruker den i et ord? Anonymkode: 2d405...1df Det gjelder jo alle konsonanter. Be Se (c) De eF Ge Hå Jådd Kå... Anonymkode: 8a003...be0
Blop Skrevet 22. mars 2022 #4 Skrevet 22. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hva er greia med å kalle bokstaven J for jådd? Hvorfor skal denne ene bokstaven ha et annet navn enn det man sier når man bruker den i et ord? Anonymkode: 2d405...1df Hvordan uttaler du j?
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2022 #5 Skrevet 22. mars 2022 Blop skrev (1 minutt siden): Hvordan uttaler du j? Det er like vanlig å si «je» som å si «jådd». Anonymkode: 6e481...52a
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2022 #6 Skrevet 22. mars 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Det gjelder jo alle konsonanter. Be Se (c) De eF Ge Hå Jådd Kå... Anonymkode: 8a003...be0 Og Je. Man sier jo ikke dådd, gådd, så hvorfor bare j? Anonymkode: d62e4...d49
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2022 #7 Skrevet 22. mars 2022 Fordi G og J høres så likt ut at det er enklere å si «jådd» istedenfor å si «nei, ikke ge. Jeeeee, for Jens!» Anonymkode: 20663...c03
prekæs Skrevet 22. mars 2022 #8 Skrevet 22. mars 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det er like vanlig å si «je» som å si «jådd». Anonymkode: 6e481...52a Jeg sier sjelden annet en "je", men je kan for bli andre bokstaver som ligner i en stavesituasjon, særlig pakket inn i munnbind som de siste årene. jodd blir kun J, uten misforståelse.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2022 #9 Skrevet 22. mars 2022 prekæs skrev (5 minutter siden): Jeg sier sjelden annet en "je", men je kan for bli andre bokstaver som ligner i en stavesituasjon, særlig pakket inn i munnbind som de siste årene. jodd blir kun J, uten misforståelse. Kan være du får en pakke med JOD tabletter istedenfor det du egentlig skulle ha da :P Anonymkode: a7008...f0a
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2022 #10 Skrevet 22. mars 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Kan være du får en pakke med JOD tabletter istedenfor det du egentlig skulle ha da :P Anonymkode: a7008...f0a Pleier du å stave bokstaven J på apoteket? Anonymkode: d25e1...67d
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2022 #11 Skrevet 22. mars 2022 Blop skrev (1 time siden): Hvordan uttaler du j? Je. Bokstaven B blir be - ikke bådd prekæs skrev (45 minutter siden): Jeg sier sjelden annet en "je", men je kan for bli andre bokstaver som ligner i en stavesituasjon, særlig pakket inn i munnbind som de siste årene. jodd blir kun J, uten misforståelse. Da sier jeg J for Julie. Det er nok en dialektsak, jeg tror aldri jeg har hørt noen med min dialekt si jådd. Anonymkode: 2d405...1df
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2022 #12 Skrevet 22. mars 2022 Jådd er dialekt, men litt på vei ut tror jeg, for de unge sier ikke det. Blir vel litt som at oldemor sier sjuogfemti, ingen unger sier det heller. Nå heter det femtisju Anonymkode: c34e7...a99
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2022 #13 Skrevet 22. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jådd er dialekt, men litt på vei ut tror jeg, for de unge sier ikke det. Blir vel litt som at oldemor sier sjuogfemti, ingen unger sier det heller. Nå heter det femtisju Anonymkode: c34e7...a99 Det er vel strengt tatt fortsatt den eneste normering av talemål vi har i Norge, så det har egentlig hett femtisju ganske lenge 😊 Anonymkode: 40ded...c9c
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2022 #14 Skrevet 22. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er vel strengt tatt fortsatt den eneste normering av talemål vi har i Norge, så det har egentlig hett femtisju ganske lenge 😊 Anonymkode: 40ded...c9c Siden nittenfentien, faktisk. Anonymkode: 24fd0...69a
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #15 Skrevet 23. mars 2022 Handler ikke om verken dialekt eller tydeliggjøring i forhold til G. Dette er et eldgammelt navn. Bokstavnavnet jodd er henta fra tysk via dansk, mens bokstavnavnet je er sånn som man sier det i Sverige. Lenge var Norge danskpåvirket, og ekte dannelse var å kunne snakke bl a tysk. Seinere kom andre påvirkninger, og man tok etter svensk, fransk og engelsk i stedet. (På spansk heter den for øvrig jota, så det er ikke tatt helt ut av luften.) Anonymkode: a564c...85f
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #16 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Og Je. Man sier jo ikke dådd, gådd, så hvorfor bare j? Anonymkode: d62e4...d49 Man sier ikke "ke" men "kå", ikke "se" men "sett" og ikke "se" men "eks" for eksempel. Det er ingen regel som sier at konsonanter skal med konsonantlyden etterfulgt av e. Anonymkode: 8a003...be0
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #17 Skrevet 23. mars 2022 At J er for lik G er det dummeste jeg har hørt!!! 🤣🤣🤣🤣 Hvorfor gjelder ikke det samme for S og F, eller T og P osv osv... Det er ikke J og G som er de vanskeligste bokstavene å skille for en hørselshemmet feks. I en telefonsamtale, med munnbind på osv. Som om folk sier "jodd" pga likheten til G 😂 huff... Anonymkode: fec61...c67
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #18 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): At J er for lik G er det dummeste jeg har hørt!!! 🤣🤣🤣🤣 Hvorfor gjelder ikke det samme for S og F, eller T og P osv osv... Det er ikke J og G som er de vanskeligste bokstavene å skille for en hørselshemmet feks. I en telefonsamtale, med munnbind på osv. Som om folk sier "jodd" pga likheten til G 😂 huff... Anonymkode: fec61...c67 Jeg vet ikke årsaken til navnene på bokstavene, men jeg synes også at je og ge hjøres veldig likt ut. Å latterliggjøre den teorien slik du gjør, er ufint. Anonymkode: 8a003...be0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå