Gå til innhold

Ta opp lån eller sosialhjelp ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har ikke søkt på det.

men skal ringe NAV i morgen. 

Anonymkode: 80c48...18a

Det ser ut som om du bør få en del i etterbetaling her. Husk å gi alle opplysninger og ikke vær redd for at du skal kreve for mye. Du virker å være veldig opptatt av å ikke kreve noe særlig, siden du vurderte å ta opp lån. Det er jo forsåvidt en god egenskap det, men du bør få alt du har krav på! Ja, ring i morgen så ordner det seg. 

Anonymkode: 8045f...8c3

Skrevet

Godt jobba å komme deg bort fra mannen, du er tøff!

Det er ingen som forventer at du skal leve på ingenting, så sjekk med nav hva de kan hjelpe deg med. Lykke til🥰

Anonymkode: 0c57d...9d5

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Søk om supplerende sosialhjelp. Da får du for 3 mnd av gangen og slipper å søke hver mnd

Anonymkode: 85363...cb0

Ikke svar på ting du ikke har peiling på! Her må jeg søke hver måned.

Skrevet

Vær litt kjapp med å søke bostøtte. Søknadsfristen for mars er 25.3. Det er fort gjort på nettet: https://www.husbanken.no/person/bostotte/kan-jeg-faa-bostotte/

Innen 1.4 kan du også søke bostøtte tilbake i tid for desember, januar og februar. Om du får innvilget da, så er det også strømtillegg som utbetales i tillegg på noen tusenlapper. Da må du søke på papir og kan printe ut skjemaet herfra: https://www.husbanken.no/person/bostotte/stromtilskudd/soke-etter-frist/ Om inntekten din er så lav, og du ellers fyller vilkårene (egen boenhet, er folkeregistrert, ikke formue over fribeløpet og har husleiekontrakt) så er det ganske mye penger du kan ha krav på (grovt regna, om du får for alle månedene kan det være snakk om over 22 000 til sammen)

Anonymkode: 2e2b6...d42

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har utbetalt rundt 10000 kr i mnd nå. 
Har solgt unna det som kan selges, sagt opp strømmetjenester osv. snart brukt opp sparepenger 

har fått jobb fra høsten av så dette er jo bare midlertidig. 
 Husleien er på 10500  så bare der er jeg i minus. 

klarer meg i mars og april , men mai, juni, juli og august  har jeg i teorien ikke penger når  husleien er betalt. 

Kan jeg kontakte sosial tjenesten eller ta opp lån? Hva hadde du gjort? 

Det er ikke synd på meg . 
livet har skjedd, corona, permittering og endelig kommet meg vekk fra en dårlig ektemann. 

Har du fått engangsstønad fra nav hvis du ikke var i jobb under graviditeten? Den er på over 90000,  så det skal jo kunne hjelpe deg.

Skrevet

Kjære deg. Nå fikk jeg helt vondt av deg. Og i den situasjonen du er i nå så er man så lettet av å komme seg bort. Og man vil helst klare seg selv. Og det at man søke en del støtte tenker man ikke på eller vet at man kan det. Vært i samme situasjon.  Er en grunn til at krisesenterene må opplyse kvinner hva man har rett på av stønader. 

Kontakt nav og få en avtale med en veileder,  så får du hjelp. 

Anonymkode: 6db66...a66

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Har fått time hos nav på mandag.  Jeg får hjelp. 

takk dere. ❤️

Skrevet
Bergen_by skrev (14 timer siden):

Jeg fikk for 3 måneder, så jeg har peiling 

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Jeg fikk for 3 måneder, så jeg har peiling 

Nei det har du tydligvis ikke. Det vanlige er at en må søke hver måned.

Skrevet
Bergen_by skrev (Akkurat nå):

Nei det har du tydligvis ikke. Det vanlige er at en må søke hver måned.

Hun har vel peiling på hva hun selv får? Det er jo tydeligvis litt forskjellig praksis rundt om. 

Anonymkode: 0c57d...9d5

Skrevet
Bergen_by skrev (18 timer siden):

Søker man nødhjelp eller har varierende inntekt må man søke hver måned. Har man ingen inntekt, kun sosialstønad så kan man søke for tre måneder om gangen. 

Har gjort begge deler. Og søkte jeg for tre måneder så måtte jeg melde meg som arbeidssøker (noe jeg var fra før) og sende meldekort. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Søker man nødhjelp eller har varierende inntekt må man søke hver måned. Har man ingen inntekt, kun sosialstønad så kan man søke for tre måneder om gangen. 

Har gjort begge deler. Og søkte jeg for tre måneder så måtte jeg melde meg som arbeidssøker (noe jeg var fra før) og sende meldekort. 

Som sagt sånn er det ikke her. Har aldri søkt nødhjelp men har fått sosialhjelp en stund. Må alltid søke hver måned.

Skrevet
Bergen_by skrev (1 minutt siden):

Som sagt sånn er det ikke her. Har aldri søkt nødhjelp men har fått sosialhjelp en stund. Må alltid søke hver måned.

Da er det nok forskjellig praksis hvilken kommune man hører til. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Da er det nok forskjellig praksis hvilken kommune man hører til. 

Ser sånn ut ja

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Tusen takk for alle svar. Har fått time hos nav på mandag.  Jeg får hjelp. 

takk dere. ❤️

Det er bra, men hvis søknadsfristen for bostøtte er den 25. Bør du få sendt den inn med en gang. Det er ofte bedre å ha sendt den enn ikke å ha sendt den. Ofte kan det legges ved tilleggsinformasjon senere også hvis noe mangler eller ble feil. Hovedsaken er å få den inn.

Anonymkode: 31abc...f47

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Kjære deg. Nå fikk jeg helt vondt av deg. Og i den situasjonen du er i nå så er man så lettet av å komme seg bort. Og man vil helst klare seg selv. Og det at man søke en del støtte tenker man ikke på eller vet at man kan det. Vært i samme situasjon.  Er en grunn til at krisesenterene må opplyse kvinner hva man har rett på av stønader. 

Kontakt nav og få en avtale med en veileder,  så får du hjelp. 

❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...