Gå til innhold

Hvor mye lommepenger til mat og opplevelser/shopping pleier dere å ha med til Syden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

2 barn i mellomskolen, 2 voksne.

En uke. Vi vil ha god råd.

Og er det ok å bruke kredittkort eller bør vi ta ut penger i Euro?

Tar gjerne i mot gode råd og tips til vår første sydentur 😁

Anonymkode: 616ab...cce

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi pleier å regne grovt 1000 kr pr måltid. Det holder ofte . 1000 kr pr dag til opplevelser . Shopping regner vi ikke på. Det spørs egentlig helt hvor dere skal og andre faktorer som ; penger til transport , inkludert frokost/måltider etc. bankkort er supert , men småpenger i cash er alltid kjekt. Selv har jeg alltid 100 euro i kontanter i lommeboken. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Vi pleier å regne grovt 1000 kr pr måltid. Det holder ofte . 1000 kr pr dag til opplevelser . Shopping regner vi ikke på. Det spørs egentlig helt hvor dere skal og andre faktorer som ; penger til transport , inkludert frokost/måltider etc. bankkort er supert , men småpenger i cash er alltid kjekt. Selv har jeg alltid 100 euro i kontanter i lommeboken. 

1000,- pr dag til opplevelser hørtes ekstremt ut må jeg si. Regner med når folk reiser til "syden" at det er strand dager og rolige dager også og da brenne 1000,- pr dag på "opplevelser" høres ut som ren sløsing.

Anonymkode: 008c8...ae8

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

1000,- pr dag til opplevelser hørtes ekstremt ut må jeg si. Regner med når folk reiser til "syden" at det er strand dager og rolige dager også og da brenne 1000,- pr dag på "opplevelser" høres ut som ren sløsing.

For oss er gjerne opplevelser typisk leiebil, vannsport, båtleie eller organiserte båtturer. Vi er 4 personer så det koster jo litt når alle skal gjøre noe. 

Skrevet

Vi er en større familie enn dere, så vi må nødvendigvis beregne deretter, men rundt 1500 kr dagen for mat og ca. 5000-8000 kr til diverse opplevelser for 2 uker. Så i underkant av 30 000 kr for 2 uker for vår familie.

Anonymkode: 91c4b...555

Skrevet

Min erfaring er at du må ha noen kontanter. Har aldri vært på chartertur, men har jo vært i Spania, Italia og Frankrike.

Selv om det er mer og mer vanlig å ta kort, er det ikke som i Norge at alle tar kort. Det er mange steder en helt annen kultur for regnskapsføring, og det er mye som betales med kontanter "under bordet".

Nå har det vært lite reising siste par årene pga korona, men for 3 år siden opplevde vi både at taxi og bakeri ville ha kontanter. På det lille lokale bakeriet tok de bare kort om du handlet for over en viss sum, alle småkjøp måtte være kontant.

Men du trenger ikke veldig mye kontanter da, det er jo minibanker rundt omkring. Men til småting som is på stranden, en baguett hos bakeren osv er det greit å ha kontanter.

Anonymkode: 957a5...cb0

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hi sier at hun vil ha god råd… hun er nok ikke ute etter hvor mye de strengt tatt MÅ beregne .

Anonymkode: 7eddb...28c

Skrevet

Vi bruker det vi må og betaler kredittkortregningen når vi kommer hjem. Man tar vel ikke med seg penger på tur? 

Litt kontanter er selvsagt lurt, men det kan man ta ut i minibanker der man er, akkurat som man gjør hjemme :) 

Anonymkode: 3d390...579

Skrevet

Det kommer veldig ann på om dere bor på hotel med noe inkludert eller i leilighet og kan/må kjøpe alt selv.

Når vi er i syden og bor på leilighetshotl uten noe mat inkludert. Vi er 2 voksne og 3 barn fra 8 - 13. Vi sløser ikke direkte på ferie, men sparer heller ikke. Dvs vi spiser frokost hjemme, men kjøper ferskt brød og fersk juice hverdag. Lunsj spiser vi enten ute på kafe eller smører baguetter å spiser ved bassenget. Middag spises ute hver dag. Barna får is "når" de vil, jeg kjøper en kaffe når jeg vil eller en kald pepsimax. 

Vi har ofte noen aktiviteter som dykking, banan etter båt, båt tur o.l. 

Totalt sist vi var i syden nå i vinterferien brukte vi ca 20.000,- på en uke på oss 5, det er inkludert en tur på markede og litt små shopping som venne gaver og sånn.

Tenker at skal dere ha god råd og gjøre mye som dere vil, er 2.000,-  pr dag ok pluss ett par tusen til shopping i løpet av uka, kommer litt ann på hvor dere er også da. Spania er f.eks dyrere enn Hellas (tror jeg, har ikke vært i Hellas på lenge...?)

Skrevet

Jeg har ikke med lommepenger på ferie. Vi tar med kortene våre, og holder oversikt over økonomien på ferie som hjemme. 

Anonymkode: 5dfdd...5f5

Skrevet
Annesmiltillivet skrev (9 minutter siden):

Det kommer veldig ann på om dere bor på hotel med noe inkludert eller i leilighet og kan/må kjøpe alt selv.

Når vi er i syden og bor på leilighetshotl uten noe mat inkludert. Vi er 2 voksne og 3 barn fra 8 - 13. Vi sløser ikke direkte på ferie, men sparer heller ikke. Dvs vi spiser frokost hjemme, men kjøper ferskt brød og fersk juice hverdag. Lunsj spiser vi enten ute på kafe eller smører baguetter å spiser ved bassenget. Middag spises ute hver dag. Barna får is "når" de vil, jeg kjøper en kaffe når jeg vil eller en kald pepsimax. 

Vi har ofte noen aktiviteter som dykking, banan etter båt, båt tur o.l. 

Totalt sist vi var i syden nå i vinterferien brukte vi ca 20.000,- på en uke på oss 5, det er inkludert en tur på markede og litt små shopping som venne gaver og sånn.

Tenker at skal dere ha god råd og gjøre mye som dere vil, er 2.000,-  pr dag ok pluss ett par tusen til shopping i løpet av uka, kommer litt ann på hvor dere er også da. Spania er f.eks dyrere enn Hellas (tror jeg, har ikke vært i Hellas på lenge...?)

Gode råd her!😊😊

Skrevet

Tusen takk for supre råd! Nå føler jeg meg litt mindre dum 🙈

Vi hoppet på et godt tilbud på fly og hotell om en måneds tid, til Gran Canaria  

Er det noe spesielt vi må tenke på når vi bruker kort i minibanker?

Bør vi bruke kredittkort eller debitkort? 😅

Skrevet

Tusen takk for supre råd! Nå føler jeg meg litt mindre dum 🙈

Vi hoppet på et godt tilbud på fly og hotell om en måneds tid, til Gran Canaria  

Er det noe spesielt vi må tenke på når vi bruker kort i minibanker?

Bør vi bruke kredittkort eller debitkort? 😅

Det er Gran Canaria vi pleier å dra til, så da passer det jeg skrev fint :) Hvor skal dere bo?

Vi betaler stort sett mekontanterer på små beløp rundt omkring, samt for vannsport aktiviteter (mulig de tar kort, men tar aldri med meg kortet på stranda) Men, vi betaler med bankkort i butikker og middager. Det er mange minibanker, bare husk i både minibank og på butikker at du må velge betaler i Euro. Da får du beste kursen, velger du å betale i NOK brukes kursen til det stedet du er på og den er ofte en del dårligere ;)

Om du bruker kreditt eller debit spiller nok ikke noe rolle, noen liker kredit for da kan du spare opp poeng o.l. mens andre liker debet så er alt betalt og ingen overraskelser når du kommer hjem. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke med lommepenger på ferie. Vi tar med kortene våre, og holder oversikt over økonomien på ferie som hjemme. 

Anonymkode: 5dfdd...5f5

Du forstår sikkert hva hi mener!

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vi har både euro og kredittkort med oss, greit med kontanter til små handling i kiosker og slik. 
Vi har som regel hatt allinclusive, så rekner kanskje 1000kr dagen ekstra, pleier ikke planlegge det så mye da vi har kreditt kort med. Plutselig vil vi inn til en by, gå i en park osv.

Anbefaler å gjerne sjekke ut hva som finnes der dere skal, og legge opp noen dager etter det! God tur 

Anonymkode: cb0d4...a37

Skrevet

Vi beregner mellom 3 og 4 tusen hver dag, noen dager går det lite og noen dager går det mye, men i snitt er det passe til mat, transport og annet. Vi reiser som regel rundt og bor noen nettet hvert sted vi besøker. Fly og hoteller kommer utenom 

Anonymkode: d074f...8c3

Skrevet

Forrige gang vi var reiste vi all incusive, så penger til mat utgikk. Men vi brukte likevel rundt 1000-1500,- dagen. Hadde flere dager på stranda, og der flyr pengene. Leie av solseng, kjøpe lunch på strandbaren, brus, is, øl, badeleker. Var en dag i badeland, der gikk det vel rundt 2500,-. 
To voksne og to barn. Lite shopping. Bare noen leker og håndklær.
gikk rundt 10.000,- på en uke. Pluss 5000,- i taxfree, på godteri, vin og parfymer. 

Anonymkode: b8bf1...52c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du forstår sikkert hva hi mener!

Ja? Hun spør om hvor mye lommepenger man bør ha med seg. Mitt svar er at man ikke trenger å ha med lommepenger, men å betale for bruket i ettertid.

Hvorfor tror du at jeg ikke skjønte spørsmålet? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja? Hun spør om hvor mye lommepenger man bør ha med seg. Mitt svar er at man ikke trenger å ha med lommepenger, men å betale for bruket i ettertid.

Hvorfor tror du at jeg ikke skjønte spørsmålet? 

Fordi du ikke klarer å svare på spørsmålet . De andre i tråden klarer dette fint og forstår at hi spør om hvor mye hun må planlegge å bruke hver dag til aktiviteter , mat og div. 

Skrevet

Fordi du ikke klarer å svare på spørsmålet . De andre i tråden klarer dette fint og forstår at hi spør om hvor mye hun må planlegge å bruke hver dag til aktiviteter , mat og div. 

Nei. Hun spør om hun kan bruke kredittkort eller om hun må ta ut euro. Det svarer jeg på. Det er dere som svarer på ting hun ikke etterspør. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei. Hun spør om hun kan bruke kredittkort eller om hun må ta ut euro. Det svarer jeg på. Det er dere som svarer på ting hun ikke etterspør. 

Så det er kun DU som svarer på det hun lurer på… javel

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så det er kun DU som svarer på det hun lurer på… javel

Riktig👍🏼

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...